Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy pn. Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych jest placówką dostrzegającą potrzeby ucznia, rodzica i pracownika oraz stale dążącą do ich zaspokajania. Szkoła charakteryzuje się przyjazną atmosferą, w której poszczególne podmioty czują się dobrze i bezpiecznie.
Dzięki właściwej organizacji pracy oraz stosowaniu zindywidualizowanych oddziaływań edukacyjno - terapeutycznych szkoła zapewnia wychowankom możliwość zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych dla ich rozwoju.
SOSW Centrum Autyzmu i Całościowych Zaburzeń Rozwojowych powstał w 2013 r. w wyniku połączenia 3 renomowanych szkół i placówek z długoletnią tradycją w edukacji uczniów niepełnosprawnych. Celem połączenia było zapewnienie miejsca nauki i terapii dla osób z autyzmem o różnym poziomie funkcjonowania i poziomie intelektualnym na wszystkich szczeblach edukacji.
Uczniowie Centrum Autyzmu to dzieci i młodzież w wieku od 2 do 25 roku życia z zaburzeniami spektrum autystycznego, w normie intelektualnej (w tym Zespołem Aspergera) lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w tym - upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Liczba uczniów w zespole klasowym wynosi od 2 do 4 osób. Uczniowie są łączeni w zespoły klasowe zgodnie z poziomem funkcjonowania oraz potrzebami edukacyjno – terapeutycznymi. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
Zajęciami w ramach wczesnego wspomagania objęte mogą być dzieci na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania i skierowania z poradni psychologiczno - pedagogicznej.
Typy niepełnosprawności uczniów:
Zaburzenia ze spektrum autystyzmu, w normie intelektualnej, z upośledzeniem w stopniu lekkim lub z niepełnosprawnościami sprzężonymi w tym - upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
W skład Ośrodka wchodzą:
• Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka
• Przedszkole nr 26
• Szkoła Podstawowa nr 9
• XIX Liceum Ogólnokształcące
• Szkoła Branżowa Specjalna I stopnia nr 12
• Szkoła Przysposabiająca do Pracy nr 4
• Grupy opiekuńcze (internat)
Gabinety specjalistyczne:
• Gabinet logopedyczny
• Gabinet psychologiczny
• Gabinety wczesnego wspomagania
• Pracownia polisensoryczna
Ponadto uczniowie mają do dyspozycji:
• Pracownie przedmiotowe
• Bibliotekę wyposażoną w komputery podłączone do Internetu
• Salę gimnastyczną
• Siłownię
• Salę zajęć korekcyjnych
• Boisko sportowe
• Internat
• Plac zabaw
• Klub kulturalno-rozrywkowy
Pomoc psychologiczna i pedagogiczna:
• przeprowadzanie wywiadu psychologiczno – pedagogicznego z rodzicami nowoprzyjętych dzieci,
• prowadzenie poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego dla rodziców,
• współpraca z rodzicami w zakresie orzecznictwa do kształcenia specjalnego i nauczania indywidualnego,
• organizacja i prowadzenie szkoleń dla rodziców,
• rozmowy terapeutyczne z uczniami.
Opieka medyczna:
Gabinet Pomocy Przedlekarskiej
Zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań:
• Przedmiotowe
• Czytelnicze
• Informatyczne
• Taneczne
• Teatralne
• Kulinarne
• Krajoznawczo-turystyczne
• UKS 17 ( tenis stołowy, koszykówka, piłka nożna, bilard)
• Hipoterapia i dogoterapia dla dzieci z klas I –III szkoły podstawowej
• Basen
• Zajęcia ceramiczne
• Uczniowie uczestniczą w warsztatach edukacyjnych, konkursach plastycznych, imprezach integracyjnych oraz programach unijnych i rządowych.
W Ośrodku realizowane są projekty pedagogiczne:
• „ Indywidualizacja nauczania dla uczniów klas I-III”- hipoterapia, muzykoterapia, gimnastyka korekcyjna.
Szkoła Branżowa Specjalna I stopnia nr 12 z warsztatami szkolnymi kształci na kierunkach:
- pracownik pomocniczy obsługi hotelowej
- ogrodnik
W Centrum Autyzmu realizowany jest projekt „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce II”. Celem projektu jest wsparcie doradztwa zawodowego w szkołach. Projekt bazuje na doświadczeniach przedsięwzięć „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce” oraz „Festiwal Zawodów”, stanowi ich kontynuację, obejmując te obszary działań, które wymagają koordynacji i wsparcia na poziomie regionu.