Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-1.3120.8.12.2018.GK
Data 2018.08.22
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości – stawka preferenycjna dla żłobków
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.07.2018 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego i zadanego pytania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
I
W dniu 24.07.2018 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek Spółdzielni Mieszkaniowej (...)” w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym w zasobach Spółdzielni znajduje się lokal użytkowy, zajmowany przez członka Spółdzielni na zasadach spółdzielczo-własnościowego prawa do lokalu. W lokalu tym, prowadzona jest działalność gospodarcza związana z prowadzeniem żłobka. Prowadzony żłobek wpisany jest do rejestru gminy Kraków. Spółdzielnia nalicza i odprowadza podatek od nieruchomości od tego lokalu.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych oraz ust. 1 pkt 2 lit. g) uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia 11 października 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, poprzez odpowiedź na pytanie: czy lokal ten powinien być opodatkowany podatkiem od nieruchomości, według preferencyjnych stawek tj. od budynków związanych z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych wpisanych do rejestru zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. z 2016 r. poz. 157 oraz z 2017 r. poz. 60 i poz. 1428?
III
W ocenie Wnioskodawcy jeżeli w lokalu prowadzony jest żłobek, to do obliczenia należnego podatku od nieruchomości, powinna być zastosowana stawka z faktycznym wykorzystaniem opodatkowanej powierzchni. Dla powierzchni użytkowej do prowadzenia żłobka stawka ta wynosi 1.15zł/m2.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1785 z późn. zm.; dalej – „u.p.o.l.”) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach; (art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.).
Podstawę opodatkowania dla budynków lub ich części stanowi ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.), czyli powierzchnia mierzona po wewnętrznej długości ścian na wszystkich kondygnacjach, z wyjątkiem powierzchni klatek schodowych oraz szybów dźwigowych; za kondygnację uważa się również garaże podziemne, piwnice, sutereny i poddasza użytkowe (art. 1a ust. 1 pkt 5 u.p.o.l.).
Podatnikami podatku od nieruchomości są (art. 3 ust. 1 u.p.o.l.), osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące: właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3 (pkt 1), posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych (pkt 2), użytkownikami wieczystymi gruntów (pkt 3), posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (pkt 4).
Ustawodawca uzależnił wysokość stawki podatku od nieruchomości od budynków od sposobu ich wykorzystania. W związku z tym w art. 5 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l. zróżnicowano stawki dla budynków lub ich części:
a) mieszkalnych,
b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej,
c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym,
d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń,
e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
W art. 5 ust. 4 u.p.o.l. zawarto kompetencję dla rady gminy do różnicowania wysokości stawek dla poszczególnych rodzajów przedmiotów opodatkowania, uwzględniając w szczególności rodzaj prowadzonej działalności.
Wykorzystując tą kompetencję Rada Miasta Krakowa w § 1 ust. 1 pkt 2 lit. g) uchwały nr LXXXV/2090/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 października 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, wprowadziła preferencyjną stawkę dla budynków lub ich części związanych z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych wpisanych do rejestru zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2016 r. poz. 157 oraz z 2017 r. poz. 60 i poz. 1428), w wysokości 1,15 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej.
W niniejszej sprawie podatnikiem podatku od nieruchomości jest Spółdzielnia. Natomiast faktycznie, część budynku mieszkalnego podlegającego opodatkowaniu stanowi lokal użytkowy, zajmowany przez członka Spółdzielni na zasadach spółdzielczego-własnościowego prawa do lokalu. Lokal ten jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem żłobka. Żłobek jest wpisany do rejestru Gminy Miejskiej Kraków.
Zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2018 r. poz. 603 z późn. zm.) „prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej "rejestrem".”
Możliwość opodatkowania budynku lub jego części według stawki z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. g) uchwały nr LXXXV/2090/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 października 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, dotyczy tylko takich budynków lub ich części:
1. które są związane z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych a
2. żłobek lub klub dziecięcy jest wpisany do rejestru zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
W uchwale nie zdefiniowano pojęcia „związania” z prowadzeniem żłobków i klubów dziecięcych. W celu interpretacji tego pojęcia zasadne jest odniesienie się do art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l., który za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nakazuje rozmieć grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem ust. 2a (przepis ust. 2a nie ma znaczenia w sprawie).
Posługując się zatem definicją z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, budynek lub jego część, będzie związany z prowadzeniem żłobka jeśli będzie w posiadaniu przedsiębiorcy prowadzącego taką działalność. Analizując opisany we wniosku stan faktyczny należy uznać, że lokal wskazany we wniosku jest „związany z prowadzeniem żłobka”.
Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika również, że żłobek jest wpisany do rejestru prowadzonego przez Gminę Miejską Kraków.
Skoro zostały spełnione przesłanki wynikające z § 1 ust. 1 pkt 2 lit. g) uchwały nr LXXXV/2090/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 października 2017 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, to opisany we wniosku lokal może być opodatkowany stawką podatku od nieruchomości wskazaną w tym przepisie tj. 1,15 zł za m2.
Stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa Krajowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.
Otrzymują:
1. Adresat
2. PD-01-4
3. aa