Nazwa kampanii: Krakowskie Obchody 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości (Wyzwolona_1918)
Termin: I tura - 3 kwietnia - 31 sierpnia 2018
II tura - 17 września – 31 listopada 2018
Opis kampanii: Celem kampanii jest włączenie się Krakowa w ogólnopolskie obchody Stulecia Odzyskania Niepodległości, a także próba zaangażowania w nie mieszkańców. Tę ważną rocznicę uświęcają oczywiście liczne uroczystości patriotyczne o podniosłym charakterze. Ważne jest jednak, aby przeciętny mieszkaniec Krakowa również poczuł się w tym czasie, członkiem jednej, wspaniałej społeczności, która w radosny sposób świętuje jubileusz odzyskania niepodległości. To poczucie jedności i dumy, a także świadomość wagi historycznych wydarzeń ma stanowić podwaliny dla budowy społeczeństwa nowoczesnej metropolii.
Kampania Krakowskich Obchodów 100-lecia Odzyskania przez Polskę Niepodległości jest kampanią wizerunkową, ale też informacyjną. Do plakatów kampanii dodany został afisz zawierający kalendarium wydarzeń mających miejsce w ramach obchodów. W ten sposób dotarliśmy z komunikatem do wszystkich mieszkańców Krakowa, niezależnie od wieku, wykształcenia czy zainteresowań. Kampania (wraz z towarzyszącymi jej wydarzeniami) ma integrować pokolenia i angażować odbiorców, aby każdy mógł wybrać dla siebie interesujące go aktywności.
Idea: W ramach Kampanii stworzono coś więcej niż sam layout czy koncepcję graficzną. Powstał cały System Identyfikacji Wizualnej Kampanii wraz z manualem ( m.in. na potrzeby tej wyjątkowej kampanii został zmodyfikowany stały element SIW Miasta Krakowa, jakim jest rama). Wykonawcą SIW jest agencja Czaicki z Katowic.
Główną bohaterką i narratorką kampanii jest Wyzwolona_1918. To personifikacja Polski – kobieta młoda, wyzwolona i energiczna, symbol nadziei i wolności. Wyzwoloną obserwujemy w dniu jej setnej rocznicy urodzin, stąd też główne hasło kampanii WYZWOLONA_1918. Forma hasła nawiązuje do nicków, jakimi posługują się użytkownicy mediów społecznościowych.
Realizacja I tura:
1) Konferencja Prasowa w pawilonie Wyspiańskiego z udziałem Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego, Pana Andrzeja Kuliga - Zastępcy Prezydenta Miasta Krakowa, Dyrektor Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Pani Katarzyny Olesiak oraz Dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki Pani Elżbiety Kantor – 16 stycznia
2) Billboardy ( 60 lokalizacji) – 16-31 maja
3) Citylighty – 272 lokalizacje – 14 – 30 kwietnia, 14 – 6 maja, 1-15 czerwca, 30 lipca – 26 sierpnia
4) Plakaty B1 – 2 000 szt. – 16-29 kwietnia, 14 -27 maja
5) Reklama wielkoformatowa na słupach reklamowych okrągłych – 6 szt. – 15 maja – 10 czerwca
6) Banner interaktywny na stronie Lovekraków.pl – 25-31 maja
7) Plakaty A3 – 1 000 szt. – kolportaż: UMK, placówki i ośrodki kultury
8) Ulotki (A3) nawiązująca formą graficzną do gazet z okresu dwudziestolecia międzywojennego – 15 000 szt. – kolportaż: UMK, placówki i ośrodki kultury, imprezy i wydarzenia związane z obchodami rocznicy
9) Wlepki – 10 000 szt. – kolportaż: UMK, placówki i ośrodki kultury, imprezy i wydarzenia związane z obchodami rocznicy
10) Kartonowe zakładki – 20 000 szt. – kolportaż: placówki i ośrodki kultury, imprezy i wydarzenia związane z obchodami rocznicy
11) Spot reklamowy emitowany w telewizji komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje) – 2-29 kwietnia, 21 maja – 17 czerwca, 2 lipca – 31 sierpnia
12) Statyczne plansze reklamowe w automatach Krakowskiej Karty Mieszkańca – 2-29 kwietnia,
21 maja – 17 czerwca, 2 lipca – 31 sierpnia
13) Branding tramwaju – 4 czerwca – 3 grudnia
14) Dwutygodnik Miejski Kraków.pl - 1/3 strony – 11 kwietnia, 23 kwietnia, cała strona - 16 maja, 30 maja, artykuł (cała strona) dotyczący realizacji kampanii i wydarzeń związanych z obchodami – 27 czerwca
15) Miesięcznik Karnet – 1/3 strony – numer kwietniowy, cała strona – numer majowy
16) Baner interaktywny na stronie Karnet.pl – kwiecień
17) Bannery stałe na stronach miejskich jednostek organizacyjnych i ośrodków kultury, a także informacje na ich profilach FB – 28 lutego – 30 czerwca
18) Szczególny nacisk położono na działania w mediach społecznościowych. Kampania posiada własny profil na Facebooku (Wyzwolona_1918) oraz konto na Instagramie. Dodatkowo na podstronie Magicznego Krakowa (Wyzwolona) ukazują się regularnie aktualności związane z obchodami oraz blogowe wpisy dotyczące big idei kampanii.
19) Cykl pięciu materiałów redakcyjnych w Gazecie Wyborczej (o zasięgu krakowskim) związanych z tematyką obchodów - 25 maja, 30 maja, 8 czerwca, 15 czerwca, 29 czerwca