NOTATKA ZE SPOTKANIA
W dniu 20.05.2015 r. w Wydziale Architektury i Urbanistyki UMK odbyło się kolejne z cyklu spotkań
z Urzędem Miasta Krakowa: „Warsztaty dla Inwestora”.
Wydział Architektury i Urbanistyki reprezentowany był przez następujące osoby:
Pani Jadwiga Warat–Hapońska, Dyrektor Wydziału
Pan Adam Bik-Multanowski, Zastępca Dyrektora Wydziału,
Pan Tomasz Pelc, Zastępca Dyrektora Wydziału,
Pani Barbara Talkowska, Kierownik Referatu Postępowań Administracyjnych 1
Pan Tomasz Libera, Kierownik Referatu Prawnego
Pani Jolanta Korbel, Kierownik Referatu Ustalania Lokalizacji Inwestycji
Pani Gaja Stelmachowicz-Dziech, Kierownik Referatu Ustalania Warunków Zabudowy.
Uczestnikami warsztatów byli również przedstawiciele:
Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie: Pani Ewa Oleś, Kierownik Oddziału Architektury; Pani Edyta Lisak, Oddział Gospodarki Przestrzennej;
Wydziału Inwestycji UMK: Pan Jarosław Skóra, Zastępca Dyrektora Wydziału; Pan Jerzy Bielak; Pani Ewa Pawlicka; Pani Elżbieta Zięba; Pani Anna Kula; Pan Janusz Górski; Pani Anna Dębowska; Pan Bogdan Gibek; Pan Mariusz Kiszka.
Wśród zaproszonych gości obecni byli – według listy obecności:
Pani Zofia Rachalska-Gouda, Rada Nadzorcza SM „PODWAWELSKA”;
Pani Maria (nazwisko nieczytelne), Stowarzyszenie Zarządców i Administratorów Nieruchomości;
Pani B. Czyżowska, Biuro Nieruchomości;
Pani Agnieszka Rusnak, ARCHING Biuro Nieruchomości;
Pan Marian Dudek, BZN DOM-KRAK S.C.;
Pan Jerzy Sonik, Stowarzyszenie Zarządców i Administratorów Nieruchomości;
Pan Krzysztof Piątkiewicz, KRK Nieruchomości;
Pan Paweł Wieczorek, SARP Kraków;
Pani Agnieszka (nazwisko nieczytelne), Biuro Rozwoju Krakowa;
Pani Joanna Piekło, ARCH-STUDIO;
Pani Beata Mazurek, ADMUS S.C.;
Pani Magdalena Bis, ADMUS S.C.;
Pan Piotr Kozioł, ADMUS S.C.;
Pani Barbara Grzesiek, Castelia S.C.;
Pani Angela Seweryn, ANGELA SEWERYN Zarządzanie i administracja;
Pan Krzysztof Nowak, LokHORM Zarządzanie Nieruchomościami;
Pan Tomasz Stano, SM „ZADWORZE”;
Pan Dawid Dębosz;
Pan Paweł Dusza, PAD Projektowanie Architektoniczne;
Pan Marcin Pawłowski, ARTUR JASINSKI I WSPÓLNICY BIURO ARCHITEKTONICZNE;
Pani M. Rychlicka, Pracownia Projektowa;
(imię i nazwisko nieczytelne), Zarządca;
Pani Justyna Kolarz-Piotrowicz, Studio Claudio Nardi;
Pani Izabela Moskalik, Lorien - Zarządzanie Nieruchomościami;
Pani Lucyna Kaust-Łanecka, CAL.NET Nieruchomości;
Pani Halina Dudek, FIDUS Nieruchomości.
Na wstępie Pani Jadwiga Warat – Hapońska, Dyrektor Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK, przywitała wszystkich uczestników spotkania i przedstawiła tematykę spotkania. Jako tematy wiodące zostały wymienione:
1. Zmiany w Prawie budowlanym (Pb) ze szczególnym uwzględnieniem tematyki określania obszaru oddziaływania obiektów budowlanych i wynikającej z tego problematyki wskazywania stron postępowania,
2. Mapy zagrożenia powodziowego i wynikające z przekazania ich Prezydentowi Miasta Krakowa obowiązki w postępowaniu o uzyskanie decyzji wz i ulicp.
Pani Barbara Talkowska rozpoczęła prezentację dotyczącą zmian w prawie budowlanym od podania podstawowych dat wprowadzenia nowych przepisów.
Przepisy wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 20.02.2015 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 443 ) - ogłoszone w dniu 27.03.2015 r. - wchodzą w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, to jest od 28.06.2015 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 34, który zacznie obowiązywać z dniem 1 stycznia 2016 roku.
Do spraw wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe.
Do dnia 28 lipca 2015r. Inwestor lub pełnomocnik będzie mógł zdecydować jaką procedurą chce mieć prowadzone postępowanie.
W przypadku, gdy od wniosków została wniesiona opłata skarbowa, podlega ona zaliczeniu na poczet opłaty skarbowej wnoszonej za przyjęcie zgłoszenia.
Wzory wniosków zostaną ustalone do dnia 28 czerwca 2016r.
Następnie Pani Kierownik przeszła do omówienia najważniejszych zmian w samej ustawie. W trakcie prezentacji zostały zestawione przepisy nowe z dotychczas obowiązującymi. Dla poprawienia czytelności niniejszego sprawozdania zostaną zacytowane tylko te wchodzące w życie z dniem 28.06.2015r. wraz
z komentarzem prowadzących spotkanie.
Na wstępie wyjaśniono: co to jest obiekt budowlany i wyrób budowlany.
Art. 3 pkt. 1 Pb „ilekroć w ustawie jest mowa o: obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;”,
Prowadząca zaznaczyła, iż obiekt budowlany musi samodzielnie funkcjonować, czyli w przypadku budynku musi posiadać instalacje wewnętrzne.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych, ilekroć w ustawie jest mowa o: wyrobie budowlanym należy przez to rozumieć wyrób budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 1 rozporządzenia Nr 305/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiającego zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylającego dyrektywę Rady 89/106/EWG. tj. wyrób budowlany oznacza każdy wyrób lub zestaw wyprodukowany i wprowadzony do obrotu w celu trwałego wbudowania w obiektach budowlanych lub ich częściach, którego właściwości wpływają na właściwości użytkowe obiektów budowlanych w stosunku do podstawowych wymagań dotyczących obiektów budowlanych.
Podkreślono, iż jedną z najistotniejszych zmian w prawie będzie zmiana sposobu określania obszaru oddziaływania obiektu.
Art. 3 pkt. 20 Pb Ilekroć w ustawie jest mowa o: obszarze oddziaływania obiektu – należy przez to rozumieć teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowy, tego terenu.
Art.20 ust.1 Pb Do podstawowych obowiązków projektanta należy: „1) opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z wymaganiami ustawy, ustaleniami określonymi w decyzjach administracyjnych dotyczących zamierzenia budowlanego, obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej;1c) określenie obszaru oddziaływania obiektu;”
Zgodnie z art. 34 ust.3 pkt. 5 Pb „projekt budowlany powinien zawierać informację o obszarze oddziaływania obiektu”
Zgodnie z art. 20 ust. 1 Pb „projektant ma obowiązek wyjaśnienia wątpliwości dotyczących projektu”
Podkreślono że, to na projektancie spocznie obowiązek określenia obszaru oddziaływania, to organ ma obowiązek zawiadomić właściwie strony postępowania (zgodnie z art. 28 ust. 2 PB oraz art. 28 KPA). Ponadto wyjaśniono, że w przypadku odmiennej oceny obszaru oddziaływania przez organ architektoniczno – budowlany, inwestor lub jego pełnomocnik zostaną wezwani do wyjaśnienia sposobu określenia obszaru oddziaływania. Szczegółowo ten temat został poruszony w dalszej części spotkania.
Zgodnie z art. 28 Pb „1. Roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę, z zastrzeżeniem art. 29–31”, (zostało usunięte słowo „ostateczna”) jednak zgodnie z Art. 130 Kodeks postępowania administracyjnego:
§ 1. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.
§ 2. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.
§ 3. Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się w przypadkach, gdy:
1) decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108);
2) decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.
§ 4. Ponadto decyzja podlega wykonaniu przed upływem terminu do wniesienia odwołania, gdy jest zgodna z żądaniem wszystkich stron
Z powyższego wynika, iż roboty budowlane można rozpocząć tylko na podstawie ostatecznej decyzji o Pozwoleniu na budowę.
Kolejną ważną zmianą jest dopuszczenie do udziału w postępowaniu administracyjnym zgodnie z art. 28 ust .4. Pb „Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę wymagającym udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235, z późn. zm.[3]))” wszelakich stowarzyszeń i organizacji pozarządowych, które wykażą interes prawny w danym postepowaniu administracyjnym.
Podczas dalszej części spotkania Pani Kierownik Talkowska przedstawiła różnice w prawie budowlanym dotyczącym konieczności dokonywania zgłoszeń
Art. 29 ust. 1. Pozwolenia na budowę nie wymaga budowa:
1a) wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
art. 30a - informacja w BIP (Art. 30a. „W przypadku zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a, właściwy organ zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu w terminie 3 dni od dnia:
1) doręczenia zgłoszenia – informację o dokonaniu zgłoszenia, zawierającą imię i nazwisko albo nazwę inwestora oraz adres i opis projektowanego obiektu;
2) wniesienia sprzeciwu – informację o dacie jego wniesienia;
3) upływu terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 – informację o braku wniesienia sprzeciwu.”)
art. 30 ust. 4b. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1–4
„1) cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7, aktualnym na dzień opracowania projektu; nie dotyczy to uzgodnienia i opiniowania przeprowadzanego w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko albo oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000;
2) oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3a) pozwolenie, o którym mowa w art. 23 i art. 23a ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, jeżeli jest ono wymagane;”.
Przepis art. 35 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 59 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199): W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, budowa obiektów budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a i 2b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2) wolno stojących parterowych budynków gospodarczych w tym garaży, altan oraz przydomowych ganków i oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
2a) wolno stojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej, rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać jednego na każde 500 m2 powierzchni działki;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
2b) wolno stojących parterowych budynków stacji transformatorowych i kontenerowych stacji transformatorowych o powierzchni zabudowy do 35 m2;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
art. 30a - informacja w BIP
art. 30 ust. 4b. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1–4 . Przepis art. 35 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
art. 59 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199): W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, budowa obiektów budowlanych, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a i 2b ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, wymaga uzyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2c) wiat o powierzchni zabudowy do 50 m2, sytuowanych na działce, na której znajduje się budynek mieszkalny lub przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe, przy czym łączna liczba tych wiat na działce nie może przekraczać dwóch na każde 1000 m2 powierzchni działki;
Nie wymaga zgłoszenia. Powyżej 50m2 wymaga Pozwolenia na budowę.
3a) zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m3;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
5) wiat przystankowych i peronowych;
Nie wymaga zgłoszenia.
6) parterowych budynków o powierzchni zabudowy do 35 m2, służących jako zaplecze do bieżącego utrzymania linii kolejowych, położonych na terenach stanowiących własność Skarbu Państwa;
Wymaga zgłoszenia tylko na obszarze Natura 2000 - art. 30 ust. 1 pkt 1b
7) wolno stojących kabin telefonicznych, szaf i słupków telekomunikacyjnych;
8) parkometrów z własnym zasilaniem;
Nie wymaga zgłoszenia.
10) miejsc postojowych dla samochodów osobowych do 10 stanowisk włącznie;
Wymaga zgłoszenia tylko na obszarze Natura 2000 - art. 30 ust. 1 pkt 1b
11) zjazdów z dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz zatok parkingowych na tych drogach;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
13) gospodarczych obiektów budowlanych o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy rozpiętości konstrukcji nie większej niż 4,80 m, przeznaczonych wyłącznie na cele gospodarki leśnej i położonych na gruntach leśnych Skarbu Państwa;
Wymaga zgłoszenia tylko na obszarze Natura 2000 - art. 30 ust. 1 pkt 1b
15)przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni do 50 m2;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
18) pochylni przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych;
Nie wymaga zgłoszenia.
19a) sieci:
a) elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV,
b) wodociągowych,
c) kanalizacyjnych,
d) cieplnych,
e) telekomunikacyjnych;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 1)
art. 30a - informacja w BIP
art. 30 ust. 4b. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1–4 . Przepis art. 35 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
art. 50 ust. 2a ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2015 r. poz. 199):W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, budowa sieci, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 19a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), wymaga uzyskania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
20a) telekomunikacyjnych linii kablowych;
Nie wymaga zgłoszenia.
27) instalacji elektroenergetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych i telekomunikacyjnych wewnątrz budynku;
Nie wymaga zgłoszenia.
29) poligonowych obiektów budowlanych, w szczególności: stanowisk obronnych, przepraw, budowli ziemnych, budowli fortyfikacyjnych, instalacji tymczasowych oraz obiektów kontenerowych, lokalizowanych na terenach zamkniętych wyznaczonych przez Ministra Obrony Narodowej do prowadzenia ćwiczeń wojskowych z wykorzystaniem obozowisk polowych oraz umocnień terenu do pozoracji bezpośredniego prowadzenia walki.
Nie wymaga zgłoszenia.
Art. 29 ust. 2
Pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na:
1) remoncie obiektów budowlanych;
1a) przebudowie obiektów, o których mowa w ust. 1;
1b) przebudowie budynków mieszkalnych jednorodzinnych, o ile nie prowadzi do zwiększenia dotychczasowego obszaru oddziaływania tych budynków;
Wymaga zgłoszenia, z wyjątkiem remontu obiektów budowlanych, których budowa nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę (art. 30 ust. 1 pkt 2a)
1c) remoncie lub przebudowie urządzeń budowlanych;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 2) do którego należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1, 2 i 4 (art. 30 ust. 4c)
4) dociepleniu budynków o wysokości do 25 m;
Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2c zgłoszenia właściwemu organowi wymaga, docieplenie budynków o wysokości powyżej 12 m i nie wyższych niż 25 m
5) utwardzeniu powierzchni gruntu na działkach budowlanych;
Nie wymaga zgłoszenia.
9) wykonywaniu i przebudowie urządzeń melioracji wodnych szczegółowych;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 2)
10) wykonywaniu obudowy ujęć wód podziemnych;
Nie wymaga zgłoszenia.
11) przebudowie sieci gazowych oraz elektroenergetycznych innych niż wymienione w ust. 1 pkt 19a lit. A; tj. sieci:
a) elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV,
b) wodociągowych,
c) kanalizacyjnych,
d) cieplnych,
e) telekomunikacyjnych;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 2)
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 2b)
12) przebudowie dróg, torów i urządzeń kolejowych;
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 2)
Wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 2b)
Art. 29 ust. 4 Pb
Pozwolenia na budowę wymagają roboty budowlane wykonywane przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków.
Art. 30 ust. 1
Zgłoszenia właściwemu organowi wymaga, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 3 i 4.
Czyli, pozwolenia na budowę wymagają: przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko, przedsięwzięcia na obszarach Natura 2000, oraz roboty budowlane wykonywane przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków
2b) wykonywanie przebudowy obiektów, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1–2b, 3, 3a, 11, 12, 14–17, 19, 19a, 20b i 28 oraz przebudowy, o której mowa w art. 29 ust. 2 pkt 11 i 12;
„1) obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej: (…)
1a) wolno stojących budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;
2) wolno stojących parterowych budynków gospodarczych w tym garaży, altan oraz przydomowych ganków i oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki;
2a) wolno stojących parterowych budynków rekreacji indywidualnej, rozumianych jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku, o powierzchni zabudowy do 35 m2, przy czym liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać jednego na każde 500 m2 powierzchni działki;
2b) wolno stojących parterowych budynków stacji transformatorowych i kontenerowych stacji transformatorowych o powierzchni zabudowy do 35 m2;
3) przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,50 m3 na dobę;
3a) zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe o pojemności do 10 m3;
11) zjazdów z dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych oraz zatok parkingowych na tych drogach;
12) tymczasowych obiektów budowlanych, niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce w terminie określonym w zgłoszeniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1, ale nie później niż przed upływem 120 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu;
14) obiektów budowlanych piętrzących wodę i upustowych o wysokości piętrzenia poniżej 1 m poza rzekami żeglownymi oraz poza obszarem parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych oraz ich otulin;
15) przydomowych basenów i oczek wodnych o powierzchni do 50 m2;
16) pomostów o długości całkowitej do 25 m i wysokości, liczonej od korony pomostu do dna akwenu, do 2,50 m, służących do: (…)
17) opasek brzegowych oraz innych sztucznych, powierzchniowych lub liniowych umocnień brzegów rzek i potoków górskich oraz brzegu morskiego, brzegu morskich wód wewnętrznych, niestanowiących konstrukcji oporowych;
19) instalacji zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m3, przeznaczonych
do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych;
19a) sieci:
a) elektroenergetycznych obejmujących napięcie znamionowe nie wyższe niż 1 kV,
b) wodociągowych,
c) kanalizacyjnych,
d) cieplnych,
e) telekomunikacyjnych;
20b) kanalizacji kablowej;
28) obiektów budowlanych (…) w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż węglowodorów.”
3) budowa ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m i wykonywanie robót budowlanych polegających na instalowaniu:
a) krat na budynkach mieszkalnych wielorodzinnych, użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego oraz obiektach wpisanych do rejestru zabytków,
b) urządzeń o wysokości powyżej 3 m na obiektach budowlanych,
Art. 30 ust. 1a
Inwestor zamiast dokonania zgłoszenia dotyczącego robót budowlanych, o których mowa w ust. 1, może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Art. 30 ust. 2
W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia.
Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2, oraz, w zależności od potrzeb, odpowiednie szkice lub rysunki, a także pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami.
W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ nakłada, w drodze postanowienia, na zgłaszającego obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia - wnosi sprzeciw, w drodze decyzji.
Art. 30 ust. 4b, 4c
4b. Do zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1–4. Przepis art. 35 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
4c. Do zgłoszenia przebudowy, o której mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1b, należy dołączyć dokumenty, o których mowa w art. 33 ust. 2 pkt 1, 2 i 4.Przepis art. 35 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
Art. 30 ust. 5
Zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych. Właściwy organ, w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, może, w drodze decyzji, wnieść sprzeciw. Do wykonywania robót budowlanych można przystąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
Art. 30 ust. 5b, 5c, 5d, 5e
5b. W przypadku nierozpoczęcia wykonywania robót budowlanych przed upływem 3 lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia, rozpoczęcie tych robót może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
5c. W razie konieczności uzupełnienia zgłoszenia właściwy organ nakłada na zgłaszającego, w drodze postanowienia, obowiązek uzupełnienia, w określonym terminie, brakujących dokumentów, a w przypadku ich nieuzupełnienia – wnosi sprzeciw w drodze decyzji.
5d. Nałożenie obowiązku, o którym mowa w ust. 5c, przerywa bieg terminu, o którym mowa w ust. 5.
5e. W przypadku gdy organ nie wniósł sprzeciwu, projekt budowlany dotyczący budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a, oraz przebudowy, o której mowa w art. 29 ust. 2 pkt 1b, podlega ostemplowaniu. Organ dokonuje ostemplowania niezwłocznie po upływie terminu na wniesienie sprzeciwu.
Art. 30 ust. 6
Właściwy organ wnosi sprzeciw, jeżeli:
2) budowa lub wykonywanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub inne przepisy;
Art. 30 ust. 6a
Za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu art. 3 pkt 13 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) - Art. 3 pkt 13 – „operator wyznaczony – operator pocztowy obowiązany do świadczenia usług powszechnych.”, albo w przypadku, o którym mowa w art. 391 Kodeksu postępowania administracyjnego, dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego.
Art. 30 ust. 7
Właściwy organ może nałożyć, w drodze decyzji, o której mowa w ust. 5, obowiązek uzyskania pozwolenia
na wykonanie określonego obiektu lub robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, jeżeli ich realizacja może naruszać ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzji o warunkach zabudowy lub spowodować:
1) zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia;
2) pogorszenie stanu środowiska lub stanu zachowania zabytków;
3) pogorszenie warunków zdrowotno-sanitarnych;
4) wprowadzenie, utrwalenie bądź zwiększenie ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Art. 30a
W przypadku zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1a, 2b i 19a, właściwy organ zamieszcza
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej obsługującego go urzędu w terminie 3 dni od dnia:
1) doręczenia zgłoszenia – informację o dokonaniu zgłoszenia, zawierającą imię i nazwisko albo nazwę inwestora oraz adres i opis projektowanego obiektu;
2) wniesienia sprzeciwu – informację o dacie jego wniesienia;
3) upływu terminu, o którym mowa w art. 30 ust. 5 – informację o braku wniesienia sprzeciwu.
Art. 32 ust. 4
1a) złożył wniosek w tej sprawie w okresie ważności pozwolenia, o którym mowa w art. 23 i art. 23a ustawy z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 934 i 1014), jeżeli jest ono wymagane;
Art. 71 ust. 2ust. 4b
Do sprzeciwu, o którym mowa w ust. 4, przepis art. 30 ust. 6a stosuje się art. 30 ust. 6a.
Dodatkowo został podkreślony brak konieczności dostarczenia zgodnie z art. 34 ust.3 „3) stosownie do potrzeb:
a) z zastrzeżeniem art. 33 ust. 2 pkt 6, oświadczenia właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu, odbioru ścieków oraz o warunkach przyłączenia obiektu do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych oraz dróg lądowych,
b) oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną zgodnie z przepisami o drogach publicznych”;. Według noweli wymagane będzie tylko „3) stosownie do potrzeb – w przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej, oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą, zgodnie z przepisami o drogach publicznych”.
Do zgłoszenia zjazdu niezbędne będzie konieczne przedłożenie decyzji na lokalizację zjazdu oraz uzgodnienie z zarządcą drogi projektu zjazdu i ten dokument będzie traktowany jako oświadczenie o przyłączeniu do dróg lądowych.
Na podstawie art. 40 ust. 4 PB będzie możliwe dokonanie przeniesienia prawa ze zgłoszenia na inny podmiot.
Kolejnym podniesionym zakresem zmian było szczegółowe wyjaśnienie sposobu określania obszaru oddziaływania.
Zgodnie z nowela Pb Poprzez obszar oddziaływania obiektu należy rozumieć teren wyznaczony w otoczeniu obiektu budowlanego na podstawie przepisów odrębnych, wprowadzających związane z tym obiektem ograniczenia w zagospodarowaniu, w tym zabudowy, tego terenu.
Wyjaśniono, iż przy analizie obszaru oddziaływania projektowanego obiektu budowlanego i określaniu stron postępowania branych jest pod uwagę w zależności np. od rodzaju obiektu budowlanego czy też terenu, na którym mają być wykonywane roboty budowlane szereg przepisów odrębnych, min.:
1. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie - § 12, 13, 40, 57, 60 oraz § 271-273.
2. Ustawa o drogach publicznych – art. 42 ust. 1-3, art. 43 ust. 1-3;
3. Ustawa o transporcie kolejowym - art. 53;
4. Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. g i art. 11f ust. 2;
5. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie – np. § 17, § 19, § 98 - 99, § 101, § 124, § 136 -137;
6. Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 4 października 2001 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać strzelnice garnizonowe i ich usytuowanie - § 20 – 22;
7. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie – np. § 6, § 8 - 8a, § 9 – 12;
8. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie – np. § 77, § 113 ust. 5 i 7;
9. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie – np. § 10, § 21;
10. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie – w zakresie przepisów, w jakich lokalizowane są obiekty telekomunikacyjne;
11. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów - § 4 ust. 4, § 11;
12. Rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2013 r. Ministra Środowiska w sprawie składowisk odpadów - § 10;
13. Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. – art. 31 ust.4 pkt. 2, art. 124 pkt. 6;
Podkreślono, iż powyższe wyliczenie nie stanowi katalogu zamkniętego i ma charakter przykładowy.
W przypadku konieczności uzyskania odstępstwa od przepisów wymagane będzie uzyskanie Pozwolenia na Budowę. Odstępstwo od odległości od pasa drogowego może wydać zarządca drogi, ale skutkuje to objęciem obszarem oddziaływania działki drogowej. Na obszar oddziaływania składać się będą również wszelkie inne tereny, do których zbliżenia wymagane jest uzyskanie odstępstwa.
Zgodnie z Prawo wodne z dnia 18 lipca 2001 r. – art. 31 ust.4 pkt. 2, art. 124 pkt. 6, w przypadku , gdy zasięg leja depresji wykracza poza granice terenu inwestycji, wówczas automatycznie te działki zostają objęte obszarem oddziaływania.
Jeżeli właściciele sąsiednich działek udowodnią, że pogorszeniu uległ ich dotychczasowy sposób zagospodarowania działki w wyniku prowadzonej inwestycji i w związku z tym spadnie wartość ich nieruchomości (np.: przez hałas), to jest możliwe, że konieczne będzie uznanie ich za stronę postępowania.
Po przedstawionej prezentacji padły dwa zapytania od Inwestorów.
Pierwsze dotyczyło konieczności uzyskiwania Decyzji WZ, w przypadku zgłoszenia garaży do 35 m2. Odpowiedzi twierdzącej udzieliła Pani Kierownik Barbara Talkowska, że zgodnie z przepisami taka decyzja będzie wymagana.
Drugie pytanie dotyczyło konieczności przedkładania projektu wielobranżowego (z instalacjami wewnętrznymi) przy procedurze zgłoszenia budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Pan Tomasz Libera, Kierownik Referatu prawnego udział odpowiedzi twierdzącej, powołując się na Art. 3 pkt. 1 Pb „ilekroć w ustawie jest mowa o: obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;”. Powyższe stanowisko potwierdziła Pani Kierownik Barbara Talkowska, podkreślając, że budynek musi samodzielnie funkcjonować, zgodnie
z przeznaczeniem.
Następnie Pani Jadwiga Warat-Hapońska, Dyrektor Wydziału przeszła do omawiania drugiego tematu spotkania a mianowicie: „Mapy zagrożenia powodziowego i wynikające z przekazania ich Prezydentowi Miasta Krakowa obowiązki w postępowaniu o uzyskanie decyzji wz i ulicp”.
Głos zabrał Pan Tomasz Libera, kierownik Referatu Prawnego, który wyjaśnił, iż do sporządzenia map zagrożenia powodziowego upoważniono Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Mapy takie zostały w ostatnim czasie sporządzone, lecz jeszcze nie zostały przekazane Prezydentowi Miasta Krakowa. Uniemożliwia to zastosowanie przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym do których odnoszą się te mapy, w postepowaniach WZ i ULICP.
Pan Tomasz Libera przedstawił stanowisko w sprawie działań, jakie trzeba będzie podejmować w postępowaniach w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnych (ULICP i WZ) po przekazaniu Prezydentowi Miasta Krakowa map zagrożenia powodziowego.
I. Jeśli planowana inwestycja ma być lokalizowana na (wyznaczonych na mapach zagrożenia powodziowego):
1) obszarach, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest niskie i wynosi raz na 500 lat lub na których istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia ekstremalnego
2) obszarach obejmujących tereny narażone na zalanie w przypadku: -
- zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwpowodziowego,
- zniszczenia łub uszkodzenia wału przeciwsztormowego
projekty decyzji lokalizacyjnych winny być poddane uzgodnieniu z dyrektorem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie na podstawie art. 53 ust. 4 pkt li lit. b ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym.
II. Jeśli planowana inwestycja ma być lokalizowana na (wyznaczonych na mapach zagrożenia powodziowego):
- obszarach szczególnego zagrożenia powodzi tj.:
a) obszarach, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest średnie i wynosi raz na 100 lat,
b) obszarach, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest wysokie i wynosi raz na 10 lat,
c) obszarach, między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem,
w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, a także na wyspach i przymuliskach, o których mowa w art. 18, stanowiące działki ewidencyjne, (art. 9 pkt 6c Prawa wodnego)
projekty wszystkich decyzji lokalizacyjnych winny być poddane uzgodnieniu z dyrektorem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie na podstawie art. 53 ust. 4 pkt 11 lit. a i b ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
III. Jeśli planowana inwestycja ma być lokalizowana na (wyznaczonych na mapach zagrożenia powodziowego):
- obszarach szczególnego zagrożenia powodzią tj.:
a) obszarach, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest średnie i wynosi raz na 100 lat,
b) obszarach, na których prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi jest wysokie i wynosi raz na 10 lat,
c) obszarach między linią brzegu a wałem przeciwpowodziowym lub naturalnym wysokim brzegiem,
w który wbudowano trasę wału przeciwpowodziowego, a także na wyspach i przymuliskach o których mowa w art. 18, stanowiące działki ewidencyjne, (art. 9 pkt 6c Prawa wodnego)
na którym obowiązuje zakaz budowy obiektów budowlanych
warunkiem wydania decyzji będzie przedłożenie decyzji dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie zwalniającej z zakazu, o którym mowa w art. 88l ust. 1 Prawa wodnego (budowy obiektu budowlanego) — jeśli wnioskodawca nie przedłoży takiej decyzji do wniosku, to po zasięgnięciu opinii OC w 2 tym zakresie, postanowieniem wydanym na podstawie art 77 Kpa należy nałożyć na wnioskodawcę obowiązek jej przedłożenia. Jeśli decyzja nie zostanie przedłożona — należy wydać decyzję odmowną.
Pan Libera wyjaśnił, iż jeżeli inwestor uzyska decyzję zwalniającą z powyższych zakazów to automatycznie będzie zobowiązany do uzyskania, na dalszym etapie procesu inwestycyjnego, pozwolenia wodnoprawnego, dla którego wydania właściwym będzie Marszałek Województwa Małopolskiego.
Następnie głos zabrała Pani Jolanta Korbel, Kierownik Referatu Ustalania Lokalizacji Inwestycji Celu Publicznego, która wyjaśniła, iż mapy zagrożenia powodziowego, które zostały sporządzone przez Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, zostały przekazane dnia 12.04.2015 r. do Dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej. Jednakże do dnia dzisiejszego Dyrektor RZGW w Krakowie nie przekazał ich oficjalnie Prezydentowi Miasta Krakowa. Do czasu przekazania map Wydział Architektury i Urbanistyki działa na dotychczasowych zasadach. Pani Kierownik poinformowała zgromadzonych, iż powyższe mapy są dostępne na portalu internetowym RZGW pod adresem: www.mapy.isok.gov.pl. Wyjaśniono, iż mapy te są sporządzone dla całego kraju, natomiast jeśli chodzi o Kraków, to przy ich sporządzeniu skoncentrowano się na rzekach Wildze i Wiśle z jej trzema dopływami: Rudawa, Białucha, Dłubnia. Pozostałe rzeki np. Sanka czy Serafa, które również wylewają, niestety nie zostały ujęte w badaniach prowadzonych podczas sporządzania map zagrożenia powodziowego. Wyjaśniono jak wyglądają powyższe mapy w tym portalu. Podano, iż zostały one podzielone na kwartały, które trzeba otwierać każdy z osobna a następnie w tych kwartałach są kolejne warstwy, które mówią o zalewie 500-letnim, 100–letnim, 10–letnim i zdarzeniach ekstremalnych takich jak np. przerwanie wałów albo przelanie się wody przez jego koronę.
Pani Jolanta Korbel, wyjaśniła zgromadzonym, że jeśli inwestor będzie chciał złożyć wniosek o wydanie decyzji WZ lub ULICP a po sprawdzeniu na mapach zagrożenia powodziowego, okaże się, iż jego inwestycja (chociażby częściowo) jest położona na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią, to
w pierwszej kolejności (przed wystąpieniem do Wydziału Architektury) należy wystąpić do Regionalnego Dyrektora Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie o wydanie Decyzji zwalniającej z zakazów wynikających z art. 88 l Ustawy Prawo wodne i dopiero z taką ostateczną decyzją można wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji WZ lub ULICP.
W sytuacji natomiast jeśli inwestycja położona jest na obszarze miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzja dyrektora RZGW zwalniająca z zakazu musi być załącznikiem do wniosku o wydanie decyzji pozwolenia na budowę.
Głos zabrał uczestnik spotkania: od kiedy można się spodziewać, że powyższe przepisy będą obowiązywać? W odpowiedzi, Pani Jolanta Korbel wyjaśniła, iż z informacji uzyskanych w RZGW, wynika, iż mapy zagrożenia powodziowego są przygotowywane więc można się spodziewać, iż w każdej chwili mogą być przekazane Prezydentowi.
Na zakończenie głos zabrała Pani Jadwiga Warat-Hapońska, Dyrektor Wydziału, która podziękowała wszystkim bardzo serdecznie za udział w spotkaniu oraz przypomniała, iż jeśli są jakieś zagadnienia, które inwestorzy chcieliby omówić, należy je zgłaszać do Izby Architektów, Izby Inżynierów Budownictwa, SARP-u i do innych instytucji po tym jak Wydział Architektury i Urbanistyki zwróci się do nich z prośbą o podanie propozycji tematów do omówienia. Po zebraniu wszystkich pytań, Wydział Architektury i Urbanistyki przygotuje tematykę kolejnego spotkania i poinformuje o jego terminie.