Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych, w celu świadczenia usług komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji krakowskiej
Zgodnie z art. 37 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, jednostka samorządu terytorialnego sporządza co 36 miesięcy analizę kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej, autobusów zeroemisyjnych oraz innych środków transportu, w których do napędu wykorzystywane są wyłącznie silniki, których cykl pracy nie powoduje emisji gazów cieplarnianych.
Analiza obejmuje w szczególności:
analizę finansowo - ekonomiczną,
oszacowanie efektów środowiskowych związanych z emisją szkodliwych substancji dla środowiska naturalnego i zdrowia ludzi,
analizę społeczno - ekonomiczną uwzględniającą wycenę kosztów związanych z emisją szkodliwych substancji.
Sporządzony dokument poddawany jest konsultacjom społecznym na zasadach określonych w dziale III w rozdziałach 1 i 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 ze zm.), a następnie przekazywany ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, ministrowi właściwemu do spraw środowiska i ministrowi właściwemu do spraw energii.
Zgodnie z zapisami ww. ustawy wynik analizy kosztów i korzyści warunkuje konieczność inwestowania Gminy w tabor bezemisyjny w celu osiągnięcia określonego poziomu udziału autobusów elektrycznych.
Zgodnie z art. 37 ust. 1a. ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, analizy kosztów i korzyści nie sporządza jednostka samorządu terytorialnego, która osiągnęła udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów, przewidziany w ustawie na poziomie wyższym niż określony dla kolejnego okresu, w którym powinna być przeprowadzona kolejna analiza. W związku z osiągnięciem udziału autobusów elektrycznych na poziomie 11,2 % (wymóg dla kolejnego okresu to 10 %), w roku 2021 przedmiotowa analiza nie została sporządzona.