Nazwa przedsięwzięcia:
Enabling the transferability of cycling innovations and assessment of its implications — Handshake
Handshake - umożliwienie transferu innowacji w dziedzinie transportu rowerowego oraz ocena jego skutków
Kontrakt:
769177 — Handshake — H2020-MG-2016-2017/H2020-MG-2017
Źródło finansowania:
Innovation and Networks Executive Agency (INEA) – Program Horyzont 2020 Komisji Europejskiej
Jednostka realizująca:
Gmina Miejska Kraków – Urząd Miasta Krakowa
Miejsce realizacji:
Gmina Miejska Kraków
Partnerzy Projektu:
1. ISTITUTO DI STUDI PER L'INTEGRAZIONE DEI SISTEMI
2. KOBENHAVNS KOMMUNE
3. GEMEENTE AMSTERDAM
4. ANDESHAUPTSTADT MUENCHEN
5. BORDEAUX METROPOLE
6. STAD BRUGGE
7. DUBLIN CITY COUNCIL
8. URZĄD MIASTA KRAKOWA
9. HELSINGIN KAUPUNKI
10. TRANSPORT FOR GREATER MANCHESTER
11. RIGA CITY COUNCIL
12. ROMA SERVIZI PER LA MOBILITA SRL
13. COMUNE DI TORINO
14. UNIVERSITEIT VAN AMSTERDAM
15. MOBIEL 21 VZW
16. STICHTING VELO MONDIAL
17. DECISIO BV
18. ICLEI EUROPEAN SECRETARIAT GMBH
19. AYUNTAMIENTO DE CADIZ
Data rozpoczęcia:
1 września 2018 r.
Data zakończenia:
31 sierpnia 2022 r.
Wartość Przedsięwzięcia (budżet GMK):
100 447,65 EURO
Udział środków zewnętrznych:
100 447,65 EURO / 100 %
Krótki opis przedsięwzięcia:
Celem projektu było przeniesienie podejścia stosowanego do planowania miejskiego oraz w zakresie szeroko rozumianego ruchu rowerowego z trzech europejskich miast (Amsterdamu, Kopenhagi, Monachium) na grunt krakowski, popartego praktycznymi wdrożeniami. Transfer wiedzy i doświadczenia z miast, które mogą pochwalić się wysokim rozwojem w zakresie ruchu rowerowego korespondował z działaniami Krakowa, dążącego do rozwoju infrastruktury rowerowej i promocji roweru jako codziennego środka transportu mieszkańców.
Główne zadania projektu w Krakowie:
Podstawowe zadania projektu były związane z wdrożeniem 7 działań związanych z infrastrukturą rowerową/promocją rowerów/socjo-ekonomiczną oceną kosztów i korzyści transportu rowerowego. Ponadto konsorcjum projektu opracowało:
Strona internetowa projektu:
Jednym z zadań zrealizowanych w ramach projektu było wdrożenie Miejskich kontroli rowerowych. Ich celem była poprawa bezpieczeństwa mieszkańców podróżujących rowerami. Ci, którzy odwiedzali mobilny punkt kontroli, otrzymali bezpłatną „diagnostykę” stanu technicznego roweru ze strony profesjonalnych serwisantów. Mieszkańcy korzystający z kontroli mogli spodziewać się ponadto drobnych usług, takich jak: regulacja hamulców lub siodełka, smarowanie łańcucha oraz pompowanie opon. Pierwsze kontrole odbyły się w sierpniu 2020 r. i od tego czasu organizowane są cyklicznie każdego roku wiosną i jesienią, także po zakończeniu realizacji projektu. Informacje na ich temat można znaleźć m.in. na stronie www.krakow.pl
W 2023 r. odbył się także planowany (wzorem Monachium) w ramach projektu pierwszy Krakowski Nocny Przejazd Rowerowy. Był on okazją do powrotu do tradycji wspólnych rowerowych przejazdów ulicami Krakowa. Przede wszystkim jednak, organizowany wieczorową porą przejazd, miał za zadanie zwrócić w szczególny sposób uwagę na kwestię oświetlenia rowerzystów podróżujących po zmierzchu czy w warunkach ograniczonej widoczności. Organizacja wydarzenia planowana była w trakcie realizacji projektu, niemniej z uwagi na istotne czynniki niezależne od Gminy Miejskiej Kraków została odroczona w czasie.