Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-1.3120.8.2.2019.GK
Data 2019.01.18
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości – zwolnienie dla budynku zajętego na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22.02.2019 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości, uzupełnionego wdniu 07.03.2019 r.
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego i zadanego pytania jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
I
W dniu 22.02.2019 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (...) o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym jest właścicielem kamienicy przy ul. (...) w Krakowie. Budynek ten w ewidencji gruntów i budynków opisany jest jako budynek mieszkalny. W deklaracji DN na podatek od nieruchomości powierzchnia użytkowa budynku to 822 m2. Składają się na nią:
1) 3 lokale mieszkalne o łącznej powierzchni 162 m2 – opodatkowane stawką 0,77 zł/m2,
2) lokale użytkowe (lokal gastronomiczny i dwa hostele) o łącznej powierzchni 648 m2 – opodatkowane stawką 23,10 zł/m2,
3) hol/wiatrołap o powierzchni 12 m2 – opodatkowany stawką 7,77 zł/m2.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych, w szczególności dotyczących stawek podatku, poprzez odpowiedź na pytania:
1) czy zastosowane stawki są właściwe?
2) czy powierzchnia 12 m2 (wiatrołap) jest właściwie opodatkowana stawką 7,77 zł/m2?
3) czy można zastosować stawkę 0.77 zł/m2 do wykazywanych 12 m2 powierzchni użytkowej budynku (wiatrołapu – części wspólnej)?
III
W ocenie Wnioskodawcy, w szczególności biorąc pod uwagę fakt, że budynek faktycznie jest wpisany do ewidencji jako budynek mieszkalny i że część wspólna budynku o powierzchni 12 m2 wykorzystywana jest przez osoby zamieszkujące w lokalach mieszkalnych, a także przez podmioty gospodarcze (jest używana przez wszystkich) to wątpliwe jest zastosowanie stawki 7,77 zł/m2.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że powinien skorygować złożoną deklarację i wykazywać powierzchnię 12m2 łącznie z powierzchnią lokali mieszkalnych i zastosować stawkę 0,77 zł/m2.
Uzupełniając stan faktyczny ( pismo, data wpływu 07.03.2019r.), Wnioskodawca wskazał, że wiatrołap spełnia funkcje ciągu komunikacyjnego, nie jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej i nie są w nim prowadzone czynności gospodarcze.
IV
Organ podatkowy uznaje, że na gruncie zaistniałego stanu faktycznego prawidłowe jest stwierdzenie, że powierzchnia wiatrołapu powinna być opodatkowana stawką0,77 zł/m2.
Na podstawie art. 14c § 1 zd. 2 Ordynacji podatkowej organ odstąpił od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy, uznając że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa Krajowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.
Otrzymują:
1. Adresat
2. PD-01-4
3. aa