Kraków na targach EXPO REAL 2017 w Monachium
Od 4 do 6 października Kraków brał udział w kolejnej edycji Targów Expo Real. Podobnie jak zeszłym roku, zakup powierzchni z usługami pakietowymi wraz z udziałem przedstawicieli miasta, sfinansowany został ze środków europejskich w ramach implementacji projektu „Growing Internationally – Krakow’s Economy on the Rise”. Odwiedzający krakowskie stoisko bardzo docenili możliwość skorzystania z materiałów dostępnych w Infokiosku – nowoczesnym, interaktywnym narzędziu, które zostało stworzone także dzięki środkom unijnym.
Krakowska reprezentacja odbyła w trakcie trzech targowych dni kilkadziesiąt spotkań. Inwestorzy zainteresowani byli zarówno miejską ofertą nieruchomości, w ramach której prezentowane były działki pod zabudowę usługową: m.in. przy ul. Wielickiej, Olszeckiej i Tischnera, grunty o przeznaczeniu pod zabudowę biurową: ul. Wita Stwosza, czy mieszkaniową wielorodzinną: ul. Stanisława ze Skalbmierza, al. Kijowska, jak i informacjami o rozwoju gospodarczym Krakowa i Małopolski.
Wiele firm, z którymi spotykali się przedstawiciele miasta, zgłaszało zainteresowanie inwestycjami w rynek turystyczny i hotelowy. Nie powinno to dziwić, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę odwiedzających Kraków. Magiczna atmosfera naszego miasta działa bowiem zarówno na wielki biznes, jak i na ludzi poszukujących doznań kulturalnych. ICE Kraków czy TAURON Kraków Arena stanowią wielkie wzmocnienie dla turystyki biznesowej i konferencyjnej.
Nasze miasto miało także możliwość zaprezentowania swojego potencjału naukowego i innowacyjnego w trakcie panelu organizowanego przez Messe Muenchen. W dyskusji, poza Krakowem, wzięły udział takie miasta jak Uttrecht, Monachium, Sztokholm. Przedstawiciele tych europejskich ośrodków docenili wypracowaną przez nasze miasto pozycję europejskiego lidera w sektorze nowoczesnych usług.
Kraków - misja gospodarcza w USA
Kraków – tradycyjnie nowoczesny – takie motto przyświecało prezentacji miasta w Stanach Zjednoczonych. W dniach 20-29 czerwca, delegacja miejska przedstawiła ofertę Krakowa skierowaną do amerykańskiego biznesu. Wydarzenia, w których uczestniczyło nasze miasto, były również okazją do pokazania potencjału społecznego i naukowo-akademickiego Krakowa. Delegacja miejska odwiedziła 3 amerykańskie miasta: San Francisco, Denver, Nowy Jork.
Plan wizyty był bardzo napięty i zdywersyfikowany - odbyły się zarówno spotkania indywidualne, biznes mixery, jak i wydarzenia o charakterze konferencyjnym czy targowym. Krakowska delegacja miała możliwość rozmowy m.in. z przedstawicielami następujących firm: FireEye, Western Digital, New Relic, Kaiser Permanente, BAL LLP, Rubrik, MetricStream, Align Technology, John Muir Health, Coursera, Apptus, Periscope Data, eBay, NASDAQ, Johnson & Johnson, Citi, Becton Dickinson, Morgan Stanley, Flowserve Inc.
Delegacja wzięła także udział m.in. w Gali „Bay Area CIO of the Year Awards” w San Francisco oraz Szczycie „USA-Europe Shared Services Summit & Awards” w Nowym Jorku prezentując potencjał inwestycyjny Krakowa, pod kątem rynku pracy, nieruchomości oraz bazy naukowo-akademickiej. To 3 filary, na których oparta została promocja naszego miasta w USA.
Działania miejskiej delegacji skupiały się przede wszystkim na pokazaniu Krakowa jako europejskiej metropolii, atrakcyjnej w kontekście rozwoju biznesu, warunków do życia, kształcenia się. By w pełni wykorzystać wizytę w USA, delegacja Krakowa spotkała się także z przedstawicielami Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w San Francisco, Izby Handlowej w Denver oraz Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Nowym Jorku. Wizyta w USA to wyraźny sygnał, że miasto jest otwarte na inwestorów. Istotą było pokazanie, że to nie tylko Kraków zyskuje, dzięki nowym firmom, ale przede wszystkim dana firma uzyskuje dostęp do atrakcyjnego rynku, na którym może się świetnie rozwijać. Zachęcenie amerykańskich firm, szczególnie tych działających w branży nowoczesnych technologii, do lokalizacji swój oddziałów w Krakowie to planowany efekt odbytych spotkań.
Kraków na Europejskim Kongresie Samorządów 2017
Od 27 do 28 marca 2017 r. w Centrum Kongresowym ICE Kraków odbywał się trzeci Europejski Kongres Samorządów, pod hasłem „Samorządy w obliczu wyzwań XXI wieku".
Kraków przez dwa dni gościł najważniejszych przedstawicieli sektora gospodarki, nauki, kultury, biznesu, administracji państwowej i mediów z całej Europy.
W tym roku miasto Kraków opracowało własne ścieżki tematyczne z obszaru turystyki, samorządności i gospodarki.
W pierwszym dniu Kongresu w ramach miejskiej ścieżki dotyczącej samorządów gospodarczych, poruszony został temat: „Biznes i miasto: aspirując do miana superlokacji”.
27 marca odbyły się również miejskie panele dyskusyjne: „Polskie metropolie w sieci współpracy” i „Metropolie jako bieguny wzrostu i innowacji”. W dyskusjach wzięli udział zarówno przedstawiciele instytucji europejskich, jak i środowisk naukowych i biznesowych.
Drugi dzień skupił się wokół branży turystycznej i gospodarki oraz tego, jaki mają one wpływ na rozwój miast. Podczas ścieżki miejskiej „Turystyka w działaniach samorządów i jej udział w rozwoju gospodarczym gmin i regionów”, ukazano problem z perspektywy funkcjonowania Krakowa.
Panel dyskusyjny „Samorząd gospodarczy w procesie wdrażania jednolitego wspólnego rynku”, poruszył kwestie związane z modelem współpracy między przedsiębiorcami w Unii Europejskiej. Głos zabrali specjaliści z branży przemysłowo-handlowej, którzy starali się odpowiedzieć na pytanie, jakimi standardami powinno się kierować, aby płynnie funkcjonować na rynku samorządów gospodarczych.
Ważnym punktem programu była uroczysta gala wręczenia nagród „Lider samorządu”, przyznawanych najlepszym samorządowcom minionego roku. Wśród nagrodzonych znaleźli się: Grzegorz Niestrój – wójt gminy Kornowac, Grzegorz Niezgoda – burmistrz Szczawnicy, Piotr Grzymowicz – prezydent Olsztyna oraz kardynał Stanisław Dziwisz – laureat nagrody specjalnej.
W tegorocznej edycji udział wzięło blisko dwa tysiące gości z ponad 40 krajów. Odbyło się 125 wydarzeń merytorycznych, w tym 80 paneli.
Miasto Kraków było Miastem Gospodarzem jak również współorganizatorem tego wydarzenia wraz z Fundacją Instytut Studiów Wschodnich.
Kraków po raz dwudziesty w Cannes
Od 14 do 17 marca Kraków uczestniczył w Międzynarodowych Targach Nieruchomości i Inwestycji MIPIM (Le Marché International des Professionnels de l’immobilier) w Cannes – jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń tego typu w Europie. W trakcie czterech dni targowych przedstawiciele miasta, na czele z Elżbietą Koterbą, Zastępcą Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rozwoju Miasta, spotkali się z reprezentantami najbardziej liczących się na świecie firm z branży deweloperskiej, architektonicznej i inwestycyjnej.
Podobnie jak w latach ubiegłych, stolica Małopolski przyjmowała gości na własnym, niemal sześćdziesięciometrowym, stoisku usytuowanym prestiżowej części wystawowej Palais de Festivals - Riviera Hall 8. W bezpośrednim sąsiedztwie krakowskiej przestrzeni wystawienniczej zlokalizowane zostały stoiska innych polskich miast i regionów – tj. m.in. Warszawy, Łodzi, Poznania, Wrocławia, Katowic, Pomorza, tworząc polską strefę spotkań.
W trakcie tegorocznej edycji targów działania promocyjne Krakowa skupione były na wielkich projektach strategicznych: Kraków – Nowe Miasto, Kraków – Balice oraz Kraków – Nowa Huta Przyszłości. Zgodnie z założeniami Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa projekty te przyczynią się do stworzenia nowych, atrakcyjnych inwestycyjnie obszarów ukierunkowanych na kompleksową zmianę sposobu zagospodarowania przestrzeni i stworzenie nowych miejsc pracy.
Formuła MIPIM nastawiona jest przede wszystkim na umacnianie w środowisku biznesowym mocnej, stabilnej i konkurencyjnej marki Krakowa jako miasta o sprzyjającym klimacie inwestycyjnym. W ramach tegorocznej edycji targów, niesłabnący potencjał gospodarczy stolicy Małopolski został dodatkowo podkreślony przez obecność firm deweloperskich, które zgłosiły się do współpracy promocyjnej z Miastem w trakcie tego wydarzenia: Airport Kraków S.A., Centrum Serenada Sp. z o.o. oraz Skanska Property Poland Sp. z o.o.
Targi Inwestycji i Nieruchomości MIPIM są najważniejszą i najbardziej prestiżową imprezą targową Starego Kontynentu. Przez cztery marcowe dni wnętrze i otocznie Pałacu Festiwalowego w Cannes zamieniają się w unikatową przestrzeń networkingową dla przedstawicieli najpoważniejszych firm branży inwestycyjnej, rynku nieruchomości, biur architektonicznych, pism branżowych, najważniejszych miast i regionów z całego świata. Tegoroczna edycja targów ugościła ponad 24 000 uczestników z 100 krajów.