W roku 2019, na zlecenie Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa, opracowane zostało Studium podstawowych tras rowerowych Miasta Krakowa.
Głównymi elementami dokumentu są:
• opis stanu istniejącego,
• propozycja docelowego układu podstawowych tras rowerowych,
• model finansowania,
• szacunek kosztów,
• analiza SWOT i matryca logiczna.
W ramach dokumentu została wykonana inwentaryzacja istniejących dróg rowerowych, w tym weryfikacja realizacji założeń przedstawionych w „Programie Inwestycji – Studium Podstawowych Tras Rowerowych” przyjętych uchwałą Nr CIX/1493/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 września 2010 r. W Studium zidentyfikowano także obszary problemowe - tzw. „wąskie gardła” na trasach istniejących.
W dokumencie została przedstawiona sieć dróg rowerowych z podziałem na: trasy główne, trasy łącznikowe oraz trasy rekreacyjne. Istotnym aspektem w analizie było uwzględnienie graniczących z Krakowem miejscowości jako źródła i celu podróży. Ponadto w opracowaniu zawarto uwarunkowania wynikające z realizowanego przez samorząd wojewódzki systemu tras rowerowych VeloMałopolska przecinających Kraków i wymagających dostępu do stacji kolejowych oraz lotniska.
W Studium zostało zamieszczone wskaźnikowe oszacowanie kosztów budowy zaproponowanych w dokumencie dróg rowerowych. Na potrzeby dokumentu wyznaczono priorytety inwestycyjne oraz przypisano do nich planowane odcinki dróg rowerowych.
Przeprowadzono również analizę strategii rowerowej Krakowa uwzględniającą silne i słabe strony, a także możliwości i zagrożenia. Ponadto sporządzono matrycę logiczną projektu opisującą działania, wskaźniki i rezultaty programu budowy tras rowerowych w Krakowie.
Dokument wraz z załącznikami dostępny poniżej: