Program : Interreg Central Europe (Interreg Europa Środkowa)
Wartość (całego projektu): 1 320 446 Euro (5.677.917,80 PLN)
Wartość dla Krakowa: 326 035 PLN
Dofinansowanie dla Krakowa: 277 130 PLN
Okres realizacji: 1.03.2020 - 31.05.2022
Jednostka Realizująca: Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie
Opis projektu:
W projekcie pod nazwą „Dynaxibility4CE” partnerstwo tworzyło trzynastu partnerów z różnych miast lub regionów europejskich z 7 państw tj.: Austrii, Belgii, Niemiec, Węgier, Chorwacji, Włoch i Polski, a koordynatorem był Lipsk (odpowiednik tut. Zarządu Transportu). Beneficjentem po stronie Partnera Projektu była Gmina Miejska Kraków, natomiast w Krakowie projekt był wdrażany przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie.
Nowe formy mobilności, takie jak zautomatyzowana jazda lub Mobilność jako Usługa (MaaS), zacierają klasyczne definicje opcji mobilności. Skuteczna integracja tych nowych trendów w zakresie mobilności z systemami i politykami transportowymi wymaga dynamicznego planowania i elastyczności.
Dynaxibility4CE miał na celu zwiększenie zdolności władz odpowiedzialnych za transport publiczny do radzenia sobie z tymi nowymi trendami, poprzez opracowywanie strategii i narzędzi, które wzmacniają ich możliwości planowania, czyniąc je tym samym kluczowymi podmiotami w tworzeniu niskoemisyjnych systemów mobilności w miastach i regionach.
Głównym celem projektu była wymiana doświadczeń/wiedzy pomiędzy partnerami projektu, tak aby stworzyć odpowiednie narzędzia dla rozpowszechnianie wiedzy, świadomości i postawy, które ułatwiają lepsze planowanie w zakresie mobilności ukierunkowanej na niską emisję dwutlenku węgla, a także zmianę zachowań wpływających na wybór niskoemisyjnych form transportu poprzez nowe innowacyjne rozwiązania w zakresie mobilności. Ponadto zadaniem projektu było wskazanie i rozwój nowych narzędzi umożliwiających długofalową redukcję zanieczyszczeń.
W zakresie zadań lokalnych, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie opracował plan działań w ramach Obszaru Funkcjonalnego (Gmina Miejska Kraków wraz z gminami ościennymi), dotyczący włączenia nowych trendów mobilności, wynikających z planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, koncepcji Mobilność jako Usługi (MaaS) oraz regulacji ograniczeń dostępu pojazdów do miast, jako elementu zintegrowanej polityki mobilności (UVAR).
Unia Europejska pokryła w projekcie 85% kosztów kwalifikowanych, wkład własny do projektu stanowił 15%. Projekt stanowił również świetną okazję do promocji Miasta oraz platformę wymiany doświadczeń na arenie międzynarodowej.
Strona projektu Dynaxibility4CE pod linkiem