1. CELE I ZAŁOŻENIA
Budżet obywatelski to narzędzie, za pomocą którego mieszkańcy mogą zaproponować, a potem wybrać najlepsze - ich zdaniem - zadania i przedsięwzięcia, które zostaną zrealizowane w mieście. Poprzez budżet obywatelski zaspokajane są potrzeby społeczności lokalnych, dzielnic, a w szerszym ujęciu również wszystkich mieszkańców miasta. Celem kampanii było informowanie mieszkańców o kolejnych etapach harmonogramu budżetu obywatelskiego: spotkaniach konsultacyjnych, składaniu i weryfikacji projektów, głosowaniu, ogłoszeniu wyników.
Raport ewaluacyjny opisujący wcześniejszą edycję wykazał, że kampania efektywnie informuje o budżecie obywatelskim i jego zasadach (79% mieszkańców). Ważna jest rozpoznawalność marki krakowskiego budżetu obywatelskiego. Od czterech lat layout kampanii jest niezmienny – to kreacja prosta, czytelna, łącząca elementy miejskiego Systemu Identyfikacji Wizualnej oraz idei partycypacji (motyw ludzi, społeczeństwa, wspólnoty). Zgodnie z hasłem na plakacie „Zmieniaj swoją dzielnicę, zmieniaj Kraków”, chodzi o to, aby mieszkańcy zainteresowali się sprawami lokalnymi i sprawami Krakowa, by tworzyli wspólnotę, czuli się odpowiedzialni za swoje dzielnice, otoczenie, za miasto. Jednocześnie podkreśla się potencjał mieszkańców, docenia ich zaangażowanie, aktywność w kwestiach partycypacji dając temu wyraz hasłem „Twój pomysł się liczy”.
2. REALIZACJA
I tura – wiosenna od 19 lutego do 31 maja 2020
Wyróżniamy tu trzy etapy: informowanie o spotkaniach konsultacyjnych i zachęcanie do udziału w nich (luty-początek marca), zachęcanie do składania projektów (poł. marca – kwiecień), podziękowanie za złożone projekty oraz podsumowanie tury I (maj).
- citylighty 100 sztuk,
-billboardy 33 sztuk,
- digital citylight,
- plakaty w formacie B1 1000 sztuk na słupach reklamowych,
- emisja spotów w telewizji komunikacji miejskiej, plansze reklamowe w automatach Krakowskiej Karty Miejskiej, branding tramwaju.
- emisja spotów w Melo Radio,
- artykuły sponsorowane i reklamy w czasopismach i lokalnych wydaniach gazet:. Głos. Tygodnik Nowohucki, Kurier Krakowski, Gazeta Wyborcza, Fakt, dwutygodnik Kraków.pl,
- intensywne działania informacyjno-edukacyjne w Internecie (m.in. artykuły, filmiki, fotogalerie, wywiady, infografiki, bannery) na portalach oraz fanpage’ach Kraków.pl, lovekraków.pl, krknews.pl, lifeinkrakow.pl, miejskich jednostek organizacyjnych, Rad Dzielnic, telewizja internetowa Kraków.pl,
- przekazanie Radom Dzielnic, uczelniom oraz miejskim jednostkom organizacyjnym pakietów materiałów graficznych i informacyjnych do udostępniania na stronach www, w gazetkach dzielnicowych oraz w mediach społecznościowych,
- odczytanie listu Prezydenta Miasta Krakowa Jacka Majchrowskiego podczas mszy niedzielnych w krakowskich parafiach
W związku z pandemią zrezygnowano z części zaplanowanych działań m.in. dystrybucji materiałów informacyjnych do placówek edukacyjnych, instytucji kultury, uczelni oraz spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Nastąpił natomiast wzrost aktywności w mediach społecznościowych, wspierając tym samym i tak, dość już intensywne, działania internetowe (informacja i promocja na portalach miejskich i komercyjnych). Poprzez fanpage Kraków.pl udostępniano informacje ogólne nt. budżetu, komunikaty, ciekawostki, a także przedstawiano zrealizowane projekty i udostępniano filmiki Ambasadorów, zachęcające do składania projektów. Promocja w mediach społecznościowych odbywała się także w ramach 18 grup na FB utworzonych na potrzeby pilotażowego programu Wspólne Projekty oraz grupy Ambasadorów Lokalnej Partycypacji
W VII edycji złożono 988 projektów.
II tura - jesienna od 15 sierpnia do 31października 2020
To czas na zachęcanie krakowian do głosowania. W tej turze kampanii przypominano o terminach i sposobach głosowania (magistrat nie może promować żadnego ze zgłoszonych projektów).
Z uwagi na trudną sytuację spowodowaną pandemią – nie było możliwości organizacji Pikników Krakowskich. Nie działały także mobilne punkty do głosowania. Ze względów bezpieczeństwa – większy nacisk położono na promowanie oddawania głosów elektronicznie. Reszta działań promocyjnych podejmowanych przez UMK nie odbiegała od tych realizowanych przy BO co roku. Cześć z nich to kontynuacja działań podjętych w pierwszej turze:
- artykuły sponsorowane w prasie,
- reklamy i teksty w dwutygodniku Kraków.pl,
- publikacje na stronie Kraków.pl,
- informacje
- komunikat zachęcający do głosowania na Portalu Edukacyjnym,
- komunikaty na profilach w mediach społecznościowych budżetu obywatelskiego miasta Krakowa na Facebooku, Instagramie oraz Twitterze,
- kampanie internetowe w komercyjnych portalach i w ich mediach społecznościowych, w tym tłumaczenie treści dot. BO na język ukraiński na portalu UA in Kraków.pl,
- materiały w gazetach i na portalach dzielnicowych, na stronach internetowych Miejskich Jednostek Organizacyjnych czy instytucji kultury,
- filmy telewizji.kraków ukazujące już zrealizowane projekty,
- emisja spotów w telewizji komunikacji miejskiej, plansze reklamowe w automatach Krakowskiej Karty Miejskiej, branding tramwaju.
- citylighty 155 sztuk,
- billboardy 53 sztuk,
- plakaty na słupach ogłoszeniowych 1000 sztuk,
- plansze reklamowe w bankomatach 440 sztuk,
- naklejki na oparciach siedzeń w tramwajach,
- szablony plakatów dla wnioskodawców,
- druk i dystrybucja broszury przeznaczonej dla uczniów szkół podstawowych. Broszura zawierała komiks, którego bohaterowie - Olek, Basia, Karol i pies Kapsel – w prosty sposób tłumaczyli dzieciom zasady BO,
- przekazanie informacji o BO z prośbą o rozpowszechnienie (plakaty, broszury, grafiki internetowe, teksty) do krakowskich szkół, bibliotek, spółdzielni, członków Rady Budżetu Obywatelskiego, przewodniczących samorządów studenckich, Ambasadorów Lokalnej Partycypacji,
- przygotowanie poradnika dla wnioskodawców „Jak promować projekt?” oraz broszury zawierającej wykaz projektów poddanych pod głosowanie.
W VII edycji do realizacji trafiło łącznie 195 projektów- 10 ogólnomiejskich i 185 dzielnicowych.