Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-4.3120.8.15.2021.GK
Data 2021.11.16
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości – zajęcie nieruchomości na działalność gospodarczą
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. art. 14b § 1 w zw. z art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 października 2021 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe
UZASADNIENIE
I
W dniu 18 października 2021 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zdarzenia przyszłego, w którym podał, że jest właścicielem lokalu przy ulicy (…) Kraków w biurowcu (…), w którym to prowadzona jest działalność medyczna, jest to (…) Sp. z o.o. NIP (…), wpisana do rejestru podmiotów leczniczych, oferująca konsultacje lekarskie z różnymi specjalistami oraz badania diagnostyczne. Dzięki temu faktowi firma (…) korzysta ze stawki na podatek od nieruchomości w wysokości przewidzianej dla lokali związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
(…) Sp. z, o.o. planuje na podstawie umowy najmu udostępnić adres ul. (…), Kraków spółce (…) Sp. z o.o. do rejestracji firmy na cele siedziby oraz odbierania korespondencji.
Firma (…) Sp. z o.o. NIP zajmuje się produkcją i sprzedażą produktów weterynaryjnych, jednakże nie będzie prowadzić działalności pod wskazanym adresem (ul. (…) Kraków). Nie będzie tu prowadzona sprzedaż, produkcja ani magazynowanie produktów. Produkcję wykonuje na zlecenie inny podwykonawca, sprzedaż jest prowadzona przez przedstawiciela handlowego oraz internetowo przez osobę z zewnątrz, a magazynowaniem zajmuje się firma produkcyjna. Adres potrzebny jest do rejestracji firmy oraz możliwości odbierania korespondencji i tylko w tym celu będzie wykorzystywany.
W celu uzupełnienia opisu zdarzenia przyszłego, organ wezwał Wnioskodawcę do wskazania co konkretnie ma być przedmiotem umowy najmu ze spółką (...) Sp. z o.o., w szczególności czy ma być to najem powierzchni budynku ewentualnie czy udostępnienie adresu odbędzie się na podstawie innej niż najem umowy, a jeśli tak to co będzie jej przedmiotem i czy będzie zakładała ona zajęcie powierzchni budynku na potrzeby (…) Sp. z o.o.
W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca stwierdził, że przedmiotem umowy najmu miałoby być tylko i wyłącznie udostępnienie adresu do rejestracji spółki. Podtrzymał także, że spółka (...) Sp. z o.o. nie potrzebuje powierzchni budynku gdyż jej działalność opiera się na sprzedaży zewnętrznej (przedstawiciel handlowy), magazynowanie produktów do sprzedaży jest organizowane przez firmę zewnętrzną, produkującą produkty na zlecenie (…) sp. z o.o. a księgowość i dokumenty księgowe również są przechowywane u firmy zewnętrznej świadczącej usługi rachunkowe.
Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że w piśmie z prośbą o indywidualną interpretację przepisów umowa, na podstawie której zostanie użyczony adres (…) Sp. z o.o. ul. (…) Kraków, została określona umową najmu. Jednak jeśli jest to błędna forma umowy Wnioskodawca poprosił o wskazanie na jakiej podstawie (umowie) może nastąpić użyczenie adresu do rejestracji firmy (…) Sp. z o.o. bez utraty stawki na podatek od nieruchomości w wysokości przewidzianej dla lokali związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: u.p.o.l.), o obniżonej stawce podatku od nieruchomości w lokalach w których wykonywana jest działalność lecznicza. poprzez odpowiedź na pytanie czy (…) Sp. z o.o. może na podstawie umowy najmu udostępnić adres ul. (…), Kraków spółce (…) Sp. z o.o. do rejestracji firmy na cele siedziby oraz odbierania korespondencji bez utraty prawa do korzystania ze stawki na podatek od nieruchomości przewidzianej dla działalności leczniczej?
III
Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym, działalność firmy (…) opiera się całkowicie na działaniach zewnętrznych, gdyż ani sprzedaż produktów, ani ich produkcja ani też księgowość firmy nie będzie umieszczona pod wynajętym adresem.
Umowa najmu ma posłużyć przerejestrowaniu firmy na nowy adres oraz w celu odbioru korespondencji.
W związku z powyższym Wnioskodawca nie widzi powodów dla których wynajem adresu (…) mógłby spowodować utratę ulgi podatkowej od nieruchomości dla lokali w których prowadzona jest działalność lecznicza.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podstawę opodatkowania (art. 4 ust. 1 u.p.o.l.) stanowi:
1) dla gruntów - powierzchnia;
2) dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa;
3) dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4-6 - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Natomiast podatnikami podatku od nieruchomości (art. 3 ust. 1 u.p.o.l.) są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.
Budynkiem w rozumieniu ustawy podatkowej jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. b) i d) u.p.o.l. ustawodawca wyróżnia między innymi następujące stawki podatku od nieruchomości od budynków lub ich części:
- związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
- związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem lokalu, w którym prowadzona jest działalność medyczna, przez podmiot wpisany do rejestru podmiotów leczniczych. W związku z tym, Wnioskodawca korzysta ze stawki na podatek od nieruchomości o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) u.p.o.l.
Warunkiem skorzystania z stawki o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) u.p.o.l. jest spełnienie łącznie dwóch następujących warunków:
– budynek lub jego część (np. lokal) muszą być związane z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej oraz
– powinien być on (budynek, lokal) zajęty przez podmiot udzielający tych świadczeń.
Dla możliwości korzystania z opisywanej stawki podatku istotna jest definicja pojęcia świadczenia zdrowotnego. Wyrażenie to zdefiniowane jest w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021r. poz. 711 z późn. zm.). Obejmuje on działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.
Ważne jest, że ustawa o działalności leczniczej posługuje się również, obok pojęcia „świadczenia zdrowotnego”, pojęciem „działalności leczniczej”. Zgodnie z art. 3 ust. 1, 2 i 2a ustawy o działalności leczniczej, działalność ta polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. Działalność lecznicza może również polegać na promocji zdrowia lub realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia.
Pojęcie działalności leczniczej jest więc pojęciem szerszym od świadczeń zdrowotnych, co należy brać pod uwagę przy kwalifikowaniu odpowiedniej stawki podatku od nieruchomości do danej powierzchni użytkowej budynku lub jego części.
Stawka o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) u.p.o.l., nie ma zastosowania do budynków wykorzystywanych do innej działalności leczniczej (np. promocji zdrowia), a tym bardziej do działalności która nie ma żadnego związku z udzielaniem świadczeń zdrowotnych.
Dodatkowo budynek lub jego część musi być „związany” z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, co posiłkując się definicją z art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. należy rozumieć, jako posiadanie budynku lub jego części przez podmiot leczniczy.
Natomiast drugim warunkiem, który musi zaistnieć, aby była możliwość opodatkowania budynku lub jego części stawką o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) u.p.o.l., jest faktyczne zajęcie jego powierzchni podlegającej opodatkowaniu przez podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych.
Przekładając powyższe na przedmiot wniosku o interpretację, prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy można ocenić, ustalając, czy czynności jakie planuje dokonać, spowodują, że powierzchnia budynku opodatkowana stawką o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) u.p.o.l., nie będzie związana z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej lub/i nie będzie zajęta przez podmiot udzielający tych świadczeń.
Według oświadczenia Wnioskodawcy czynności które zamierza przeprowadzić nie będą polegały na prowadzeniu sprzedaży, produkcji ani magazynowaniu produktów.
Produkcję wykonuje bowiem na zlecenie inny podwykonawca, sprzedaż jest prowadzona przez przedstawiciela handlowego oraz internetowo przez osobę z zewnątrz, a magazynowaniem zajmuje się firma produkcyjna. Księgowość i dokumenty księgowe również są przechowywane u firmy zewnętrznej świadczącej usługi rachunkowe.
Jedynym przedmiotem umowy będzie udostępnienie adresu spółce (…) Sp. z o.o. do rejestracji firmy na cele siedziby oraz w celu odbierania korespondencji, przy czym nie będzie się to wiązało z zajętością części budynku.
W związku z tym, że zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego. w którym zawarcie umowy o udostępnienie adresu innemu podmiotowi do rejestracji firmy na cele siedziby oraz w celu odbierania korespondencji nie będzie się faktycznie wiązało z zajęciem części budynku, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Sprawa prośby Wnioskodawcy o wskazanie na jakiej podstawie (umowie) może nastąpić użyczenie adresu do rejestracji firmy (…) Sp. z o.o. bez utraty stawki na podatek od nieruchomości w wysokości przewidzianej dla lokali związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, zostanie załatwiona w odrębnym postępowaniu.
V
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa Krajowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.