Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-4.3120.8.16.2021.GK
Data 2021.12.09
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości – zajęcie nieruchomości na działalność sportową
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. art. 14b § 1 w zw. z art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 listopada 2021 r. (data wpływu), uzupełnionego w dniu 5 grudnia 2021r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
I
W dniu 24 listopada 2021 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, w którym podał, że działając w formie spółki z.o.o., prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą (...). W ramach tej działalności spółka przede wszystkim umożliwia klientom grę w tzw. laserowy paintball. Jest to rodzaj zabawy sportowej, w ramach której przed grą uczestnicy otrzymują specjalne kamizelki i połączone z kamizelką urządzenie imitujące broń. Podczas gry uczestnicy grają w scenariuszu każdy na każdego lub dzielą się na drużyny. Gra przebiega w specjalnie przystosowanym pomieszczeniu w powierzchni 400 m2, w którym ustawiony jest labirynt. Zadaniem graczy biegających lub chodzących po tym labiryncie jest oddanie jak największej ilości trafnych strzałów w kamizelki przeciwników. Punkty w grze są przyznawane za każde trafienie bezpiecznym światłem laserowym w kamizelkę przeciwnika. Gra jest całkowicie bezbolesna, trafienia są zliczane przez komputer. Po rywalizacji trwającej 20 minut uczestnicy otrzymują klasyfikację indywidualną albo z podziałem na drużyny. Zgodnie z umową spółki, działalność spółki objęta jest m.in. następującymi kodami PKD:
93.11.Z Działalność obiektów sportowych
96.04.Z Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej
Należy zaznaczyć, iż ujawnione w rejestrze KRS kody PKD wykonywane przez wnioskodawcę są ograniczone jedynie do 10, a pozostałe są zawarte w Umowie Spółki.
Ponadto spółka umożliwia klientom skorzystanie z części kawiarnianej oraz wydzielonych sal. Gra w laserowy paintball jest zdecydowanie najważniejszą formą aktywności w (…). Co do zasady głównym celem gości korzystający z naszego lokalu jest gra w laserowy paintball. Część kawiarniana oraz osobne sale są jedynie uzupełnieniem podstawowej działalności. Są tam ustawione stoliki przeznaczone dla osób odpoczywających po grach albo biorących udział w imprezach zorganizowanych, których częścią jest gra w laserowy paintball.
Przedmiotową działalność spółka prowadzi w lokalu będącym jej współwłasnością, zakupionym 28 września 2021 r., o powierzchni 696 m2, który znajduje się pod adresem ul. (…) Kraków oraz dla którego prowadzona jest księga wieczysta nr (…). Lokal znajduje się w budynku mieszkalno-usługowym, położonym na działce nr (…), jednostka ewidencyjna – Kraków Śródmieście, obręb - (…), dla której prowadzona jest KW nr (…). Współwłaścicielem przedmiotowego lokalu udziale wynoszącym 20% jest p. (…).
Wniosek dotyczy jedynie tej części lokalu, która jest własnością Spółki, tj. 557 m2. 400 m2 tej części lokalu jest przeznaczone na arenę do gry w laserowy paintball, a pozostałe 157 m2 na część kawiarnianą, wydzielone sale, toalety, bar oraz zaplecze.
Po wezwaniu o sprecyzowanie wniosku Wnioskodawca poinformował, że (…) Sp. z o.o. aktualnie prowadzi prace dostosowujące przedmiotową nieruchomość do celów organizowania tam gier w laserowy paintball i planuje udostępnić ten lokal dla klientów w miesiącu styczniu 2022 r., a co za tym idzie wniosek o interpretację dotyczy zdarzenia przyszłego.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych, w związku z § 1 ust. 1 pkt. 2 lit. f UCHWAŁY NR LXVIII/1933/21 RADY MIASTA KRAKOWA z dnia 6 października 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości poprzez odpowiedź na pytanie czy Wnioskodawca jako podatnik podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości której jest właścicielem i w której prowadzona jest opisana działalność gospodarcza, uprawniony jest do zastosowania stawki podatku przewidzianej dla gruntów oraz budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu?
Po wezwaniu o sprecyzowanie wniosku, Wnioskodawca zmodyfikował treść zadanego pytania podlegającego interpretacji i poprosił o jego zmianę na następujące:
Czy wnioskodawca jako podatnik podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości której jest właścicielem i w której prowadzona jest opisana działalność gospodarcza, uprawniony jest do zastosowania stawki podatku przewidzianej dla budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu?
III
Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym, zgodnie z art. 2 o podatkach i opłatach lokalnych, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 podstawę opodatkowania stanowi:
1) dla gruntów – powierzchnia;
2) dla budynków lub ich części - powierzchnia użytkowa;
3) dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 4-6 - wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczania amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne, a w przypadku budowli całkowicie zamortyzowanych - ich wartość z dnia 1 stycznia roku, w którym dokonano ostatniego odpisu amortyzacyjnego.
Stawka podatku zależy przede wszystkim od sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania oraz jego klasyfikacji. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć wskazanych w pkt 1 – 3 tego przepisu. Na podstawie art. 5 ust. 2 – 4 rada gminy może jednak różnicować wysokość poszczególnych stawek.
Z powyższej możliwości skorzystała RM Krakowa – obowiązująca w tym zakresie uchwała nr LXVIII/1933/21 z dnia 6 października 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, w § 1 ust. 1 wskazuje, iż stawki podatku od nieruchomości wynoszą rocznie:
1) od gruntów:
b) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu – 0,31 zł od 1 m2 powierzchni
2) od budynków lub ich części:
f) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu – 7,72 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej
Korzystanie ze stawek preferencyjnych wymaga ponadto spełnienia warunków wynikających z ust. 5 uchwały.
Zatem aby skorzystać z preferencyjnej stawki, grunt/budynek lub jego część powinny być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu. Zarówno ustawa o podatkach i opłatach lokalnych, jak i inne ustawy podatkowe nie zawierają definicji działalności sportowej czy też definicji „sportu”. Definicja „sportu” funkcjonuje w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r.. o sporcie, gdzie zgodnie z art. 2 ust. 1 „sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach”. Za stosowaniem powyższej definicji opowiedział się Prezydent Miasta Krakowa w interpretacji indywidualnej z 2019.01.18 sygn. PD-03-1.3120.8.13.2018.GK.
W ocenie wnioskodawcy nie ma przeszkód aby laserowy paintball uznać za grę sportową – bez wątpienia jest to bowiem forma aktywności fizycznej, która może poprawić zarówno kondycję fizyczną (poprzez aktywność ruchową) oraz psychiczną (współzawodnictwo, konieczność planowania ruchów). Ponadto pośrednim potwierdzeniem tego faktu, jest także przyjęte przez spółkę PKD. W związku z tym należy przyjąć, iż prowadzona przez spółkę działalność jest działalnością gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu.
Jednocześnie zgodnie z treścią uchwały, niższą stawką mogą być objęte grunty oraz budynki zajęte na prowadzenie tego rodzaju konkretnej działalności gospodarczej.
W przepisach ustawy o podatku od nieruchomości ustawodawca posługuje się zwrotami „zajęcie na prowadzenie działalności gospodarczej" jak i „zawiązanie z prowadzeniem działalności gospodarczej". Ustawodawca nie zdefiniował jednak terminu "zajęcia na prowadzenie działalności gospodarczej". Jak wskazano w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 22 września 2016 r. I SA/Go 222/16, w doktrynie wskazuje się, że zwrot "grunty zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej" oznacza grunty, na których w rzeczywistości wykonywane są czynności składające się na prowadzenie działalności gospodarczej (L. Etel (w:) G. Dudar, L. Etel, S. Presnarowicz, Podatki i opłaty lokalne. Podatek rolny. Podatek leśny. Komentarz, ABC 2008, LEX). Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego pod red. M. Szymczaka (PWN Warszawa 1996, str. 850-851) w języku potocznym termin "zająć", "zajmować" oznacza zapełnić, wypełnić sobą lub czymś jakąś przestrzeń, powierzchnię czegoś (1), powziąć w użytkowanie jakiś lokal na stałe lub okresowo (2), zawładnąć czymś, zagrabić (3)".
Uwzględniając powyższe znaczenie w doktrynie i języku potocznym, należy uznać, iż przez zwrot "grunty/budynki zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej" należy rozumieć objęcie w posiadanie celem prowadzenia na nich działalności gospodarczej. W związku z tym grunty/budynki lub ich części zajęte na działalność gospodarczą to takie, na których w rzeczywistości wykonywane są czynności składające się na prowadzenie działalności gospodarczej, a więc grunty/budynki, na których mają miejsce działania zmierzające do osiągnięcie zamierzonych celów lub konkretnego rezultatu związanego z działalnością gospodarczą.
Przenosząc to na interpretację przepisów uchwały będących przedmiotem wniosku – w ocenie wnioskodawcy, aby skorzystać z preferencyjnej stawki, przedmiot opodatkowania musi służyć wykonywaniu określonej działalności, a to oznacza, że muszą być w nim realnie wykonywane działania z zakresu kultury fizycznej i sportu.
W związku z tym należy uznać, iż z niższej stawki skorzysta część lokalu spółki, w której znajduje się arena do laserowego paintballa – jest bowiem „zajęta” na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu, spełnia więc przesłanki wskazane § 1 ust. 1 pkt. 2 lit. f uchwały nr LXVIII/1933/21 RM Krakowa.
IV
Organ podatkowy uznaje, że na gruncie opisanego zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym opodatkowana preferencyjną stawką podatku od nieruchomości od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kultury fizycznej i sportu, o której mowa w § 1 ust. 1 pkt. 2 lit. f uchwały nr LXVIII/1933/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 października 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, będzie część lokalu spółki, w której będzie znajdować się arena do laserowego paintballa o powierzchni 400 m2, w której ukończono wszelkie prace dostosowawcze i które będzie realnie zajęte na tę działalność – jest prawidłowe.
Na podstawie art. 14c § 1 zd. 2 Ordynacji podatkowej organ odstąpił od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy, uznając że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
V
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa Krajowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.