Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-1.3120.8.5.2022.GK
Data 2022.07.06
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości – osoba podatnika
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Małgorzata Matłok
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14b § 1 w zw. z art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 kwietnia 2022 r. o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
I
W dniu 17 czerwca 2022 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął przekazany przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od W(…). Jednak do wniosku nie załączono dokumentów wskazujących, iż osoby podpisane pod wnioskiem mają prawo do reprezentowania Wnioskodawcy w sprawie dotyczącej wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Ponadto nie została również uiszczona opłata za wydanie interpretacji.
Organ podatkowy na podstawie art. 169 art. 169 § 1 i § 4 w zw. z art. 14h i 14j oraz art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej postanowieniem PD-03-1(...) z dnia 21 czerwca 2020 r. wezwał Wnioskodawcę o uzupełnienie braków. W dniu 27 czerwca 2022 r. do organu podatkowego wpłynęło pismo do którego załączono kopię uchwały z dnia 15 marca 2018 r. w sprawie powołania członka Zarządu W(…) z której wynika, iż osoby podpisane pod wnioskiem tworzą Zarząd oraz dowód dokonania opłaty 40 zł od wydania interpretacji.
We wniosku złożonym w dniu 12 kwietnia 2022 r. a przekazanym do Prezydenta Miasta Krakowa w dniu 17 czerwca 2022 r. Wnioskodawca wskazał, iż zamierza zawrzeć umowę użyczenia z A(…). Na podstawie tej umowy Wnioskodawca przyjmie do używania nieruchomość o powierzchni (…) ha, stanowiącą działkę ew. nr (…) nr KW KR1P(…) w Krakowie z przeznaczeniem na poprawę warunków korzystania z nieruchomości, stanowiącej własność członków W(…). Nieruchomość brana w użyczenie ma charakter przechodni i przejezdny, służy w dużej mierze jako ciąg komunikacyjny dla Wnioskodawczyni oraz mieszkańców okolicznych budynków. Dostęp do nieruchomości ma również nieograniczona liczba osób trzecich. Istotnym elementem umowy jest zapis, z którego wynika obowiązek Wnioskodawczyni utrzymania ww. stanu rzeczy tj. umożliwienie osobom trzecim korzystania z nieruchomości w celu komunikacji pieszej jak i pojazdami.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (tj. Dz. U. 2019 poz. 1170 z późn. zm.; dalej też u.p.o.l.) tj. art. 3 ust. 1 pkt. 4 lit. b poprzez odpowiedź pytanie:
Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego podatnikiem podatku od nieruchomości będzie Wnioskodawca?
III
W ocenie Wnioskodawcy w związku z zawarciem użyczenia nie stanie się ona podatnikiem podatku od nieruchomości. Status podatnika będzie w dalszym ciągu przysługiwał A(…). Stanowisko znajduje uzasadnienie w treści art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Na podstawie ww. przepisu podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządowej, jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub innego tytułu prawnego. Z treści zapisów księgi wieczystej KR1P/(…) wynika, że właścicielem przedmiotowego gruntu jest Skarb Państwa zaś wykonywanie prawa Skarbu Państwa powierzone zostało A(…). Wnioskodawczyni wskazała na treść orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy w sprawie do sygn. akt I SA/Bd 452/19, w którym sąd stwierdza: "W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego utrwalony jest pogląd, że Agencja Mienia Wojskowego jest instytucją powierniczą Skarbu Państwa i odrębnym od Skarbu Państwa podmiotem prawa a jako państwowa osoba prawna występuje w obrocie prawnym działając przez własne organy. NSA wskazuje, że "stosunek powierniczy oparty jest na elemencie rozporządzania mieniem powierniczym na rzecz powiernika oraz elemencie zobowiązania powiernika wobec powierzającego do określonego zachowania, przy czym w stosunkach zewnętrznych (wobec osób trzecich) powiernik występuje jako właściciel i jest wyłącznym podmiotem powierzonych mu praw, natomiast jego zobowiązanie do korzystania z majątku powierniczego w sposób wynikający z celu ustanowienia stosunku powierniczego ogranicza jego prawa w stosunkach wewnętrznych (wobec powierzającego). Dlatego też występowanie przez powiernika w stosunkach zewnętrznych jako wyłącznego podmiotu powierzonych mu praw implikuje jego postrzeganie oraz jego status prawny zarówno w stosunkach prywatnoprawnych, jak i publicznoprawnych. W szczególności, skoro powiernik jest podmiotem praw i obowiązków cywilnych (dokonuje we własnym imieniu czynności prawnych), to również jest on podatnikiem. Skoro bowiem powiernik działa we własnym imieniu i w stosunkach zewnętrznych jest wyłącznym podmiotem powierzonych mu praw, wynikający z realizacji tych praw obowiązek podatkowy nie może być przerzucany na powierzającego, czyli Skarb Państwa. Występowanie przez powiernika w stosunkach zewnętrznych jako wyłącznego podmiotu powierzonych mu praw, faktyczne władanie nieruchomościami przekazanymi i rzeczywiste działanie w ramach prawa własności we własnym imieniu przemawia za przyjęciem, że skarżąca jawi się jako posiadacz przekazanych jej Nieruchomości”. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stwierdził, iż związku z wyżej wskazanym statusem A(…) jako podmiotu wykonujące prawa we własnym imieniu będzie ona stroną planowanej umowy użyczenia a więc nie będzie występować jako przedstawiciel Skarbu Państwa. Stąd nie można uznać, iż spełniona jest przesłanka zawarcia umowy z właścicielem - Skarbem Państwa.
Wnioskodawca podkreślił we wniosku również fakt, iż nieruchomość ma charakter przechodni i przejezdny. Korzystają z niej nie tylko członkowie W(…) ale także mieszkańcy budynków sąsiednich i nieograniczony krąg osób trzecich przechodzący przez nieruchomość w celu dojścia do ul. (…). Wskazuje, iż w razie zawarcia umowy użyczenia stanie się posiadaczem zależnym nieruchomości jednak będzie ograniczona w prawie do korzystania z nieruchomości. Bowiem przedmiotowa umowa nakłada na Wnioskodawczynię obowiązek utrzymania istniejących szlaków komunikacyjnych, co oznacza, iż przedmiotowa nieruchomość będzie bezumownie wykorzystywana przez nieograniczony krąg osób trzecich. Bezumowne korzystanie jest zaś kolejną przesłanką opodatkowania osób, które w taki sposób wykorzystują nieruchomości należące do Skarbu Państwa. Wobec powyższego w przypadku uznania, że A(…) nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości nie sposób będzie prawidłowo wskazać, komu przysługuje status podatnika z uwagi na zbieg dwóch przesłanek opodatkowania tj. posiadania zależnego oraz bezumownego korzystania.
IV
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz. U. z 2019 r., poz. 1170 z późn.. zm.; dalej – „u.p.o.l.”) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych;
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego.
Agencja (…) jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305), nadzorowaną przez Ministra Obrony Narodowej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 10 lipca 2015r. o Agencji Mienia Wojskowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 303) „Skarb Państwa powierza Agencji wykonywanie w jego imieniu i na jego rzecz prawa własności i innych praw rzeczowych w stosunku do:
1) nieruchomości stanowiących jego własność:
a) wykorzystywanych do zakwaterowania żołnierzy zawodowych,
b) zajętych pod budowle i urządzenia związane z nieruchomościami, o których mowa w lit. a,
c) uznanych za zbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa, jeżeli przedstawiona przez Agencję propozycja wykorzystania tych nieruchomości uzasadnia ich przekazanie w celu realizacji zadań Agencji;
2) innego niż określone w pkt 1 mienia przekazanego Agencji;
3) mienia Skarbu Państwa:
a) będącego do dnia przekazania Agencji w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej albo ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych lub przez nich nadzorowanych, niewykorzystywanego do realizacji ich zadań,
b) przekazanego pozostałego po likwidacji państwowych osób prawnych, dla których organem założycielskim lub organem nadzoru był Minister Obrony Narodowej albo minister właściwy do spraw wewnętrznych.”
Zgodnie z ustępem 2 art. 6 tej ustawy „Skarbowi Państwa reprezentowanemu przez Agencję przysługuje prawo własności lub inne prawa uzyskane z tytułu zbycia lub obciążenia prawem rzeczowym lub innym prawem mienia, o którym mowa w art. 1 pkt 2.”
Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 września 2019 r. sygn. akt II FSK 3344/17 (wyrok dotyczył podatku od nieruchomości za 2016r.) „Agencja występuje jako instytucja powiernicza Skarbu Państwa. Agencja należy do kategorii jednostek organizacyjnych określanych jako państwowe osoby prawne. Przyznanie jej osobowości cywilnoprawnej (art. 18 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w zw. z art. 5 ust. 1 u.a.m.w.) oznacza, że jest ona odrębnym od Skarbu Państwa podmiotem prawa, działającym przez własne organy (E. Gniewek, Komentarz do Kodeksu cywilnego, Warszawa 2006, s. 77). Agencji nie należy utożsamiać zatem ze Skarbem Państwa (zob. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 18 lutego 2009 r., sygn. akt II SA/Go 849/08, opubl. CBOSA). Występuje ona bowiem w obrocie prawnym samodzielnie, jako odrębny podmiot, któremu ustawa przyznała osobowość prawną (zob. uchwała SN z 3 października 2003 r., III CZP 59/03 - LEX nr 81287).”
W dalszej części orzeczenia przywołano wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z15 kwietnia 2016 r. sygn. akt II FSK 1005/14 (opubl. CBOSA, gdzie stwierdzono, że „stosunek powierniczy oparty jest na elemencie rozporządzania mieniem powierniczym na rzecz powiernika oraz elemencie zobowiązania powiernika wobec powierzającego do określonego zachowania, przy czym w stosunkach zewnętrznych (wobec osób trzecich) powiernik występuje jako właściciel i jest wyłącznym podmiotem powierzonych mu praw, natomiast jego zobowiązanie do korzystania z majątku powierniczego w sposób wynikający z celu ustanowienia stosunku powierniczego ogranicza jego prawa w stosunkach wewnętrznych (wobec powierzającego). Dlatego też występowanie przez powiernika w stosunkach zewnętrznych jako wyłącznego podmiotu powierzonych mu praw implikuje jego postrzeganie oraz jego status prawny zarówno w stosunkach prywatnoprawnych, jak i publicznoprawnych. W szczególności, skoro powiernik jest podmiotem praw i obowiązków cywilnych (dokonuje we własnym imieniu czynności prawnych), to również jest on podatnikiem. Skoro bowiem powiernik działa we własnym imieniu i w stosunkach zewnętrznych jest wyłącznym podmiotem powierzonych mu praw, wynikający z realizacji tych praw obowiązek podatkowy nie może być przerzucany na powierzającego, czyli Skarb Państwa. Występowanie przez powiernika w stosunkach zewnętrznych jako wyłącznego podmiotu powierzonych mu praw, faktyczne władanie nieruchomościami przekazanymi i rzeczywiste działanie w ramach prawa własności we własnym imieniu przemawia za przyjęciem, że skarżąca jawi się jako posiadacz przekazanych jej nieruchomości. Za niezasadny uznać zatem należy zarzut naruszenia w sprawie przepisów prawa materialnego, tj. art. 1a pkt 3, art. 2, art. 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 4, art. 4, art. 5, art. 6 ust. 9 u.p.o.l. w zw. z art. 6 ust. 1 u.a.m.w. w zw. z art. 336 i art. 338 k.c., a tym samym potwierdza status Agencji jako podatnika podatku od nieruchomości.”. Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w najnowszym orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego np. w wyrokach III FSK 1382/21 z dnia 11 maja 2022 r., III FSK 2661/21 z dnia 21 kwietnia 2022 r., III FSK 2076/21 z dnia 13 kwietnia 2022 r.
Jak wynika z powyższego w orzecznictwie sądowym status A(…) jako podatnika podatku od nieruchomości był wielokrotnie potwierdzany, w oparciu o powyższe argumenty.
W konsekwencji stroną umowy użyczenia przedmiotowych nieruchomości jest A(…), a nie Skarb Państwa, i to jej przysługuje status podatnika podatku od nieruchomości nawet pomimo oddania nieruchomości w posiadanie zależne.
Nie można jednak zgodzić się z tezą zawartą w treści uzasadniania zgodnie z którą, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, nie byłoby możliwe ustalenia podatnika podatku od nieruchomości ze względu na zbieg dwóch przesłanek opodatkowania tj. posiadania zależnego oraz bezumownego korzystania.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że użyczony teren używany jest incydentalnie przez podmioty inne niż członkowie w(…) jako dojście/dojazd do nieruchomości sąsiednich. W opinii organu podatkowego, taki stan może wystąpić w niemal każdym przypadku gdy nie jest kwestionowana osoba podatnika (tj.np. gdy podatnikiem jest właściciel). Jednak żadna z tych osób potencjalnie korzystająca z użyczonej nieruchomości, nie wykazuje cech posiadacza i nie można uznać ją za podatnika podatku od nieruchomości. Wskazany przez Wnioskodawcę problem faktycznie ma charakter jedynie pozorny.
Niezależnie jednak od powyższych rozważań należy stwierdzić, iż nawet w przypadku zbiegu dwóch przesłanek opodatkowania tj. posiadania zależnego oraz bezumownego korzystania ustalenie podatnika jest możliwe. Z treści art. 3 ust.1 pkt. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika bowiem, iż podatnikiem będzie zawsze posiadacz nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (posiadający lub nie posiadający tytuł prawny). Posiadanie to stosownie do treści art. 336 ustawy Kodeks cywilny powinno przejawiać cechy faktycznego władztwa nad nieruchomością oraz wolę posiadania jej dla siebie lub z zachowaniem jej dla właściciela nieruchomości. Przypisanie statusu podatnika będzie zatem możliwe podmiotom które spełniają wspomniane powyżej przesłanki.
Z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że w sytuacji gdy organ podatkowy zgadza się ze stanowiskiem podatnika jedynie w części, nie może uznać iż to stanowisko jest prawidłowe. Nie ma bowiem możliwości zarówno warunkowej zgody jak i rozdzielenia jednego stanu faktycznego. W niniejszej sprawie należy uznać, że Wnioskodawca ma rację wskazując, że w przypadku zawarcia umowy użyczenia podatnikiem podatku od nieruchomości będzie A(…) występująca jako instytucja powiernicza Skarbu Państwa i posiadająca wszelkie cechy uznania ją za podatnika.
Nie można natomiast uznać za prawidłowego kolejnego argumentu wskazanego we wniosku dotyczącego braku możliwości ustalenia podatnika z uwagi na potencjalne, incydentalne korzystanie z użyczonych nieruchomości przez osoby trzecie.
Z tego względu organ podatkowy rozpoznając całość sprawy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.
V
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków.