Uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać wobec wszystkich tablic i urządzeń reklamowych bez wyjątków, od 1 lipca 2022 roku. Od tego momentu korzystnie zmienił się krajobraz miasta, jednak wiele osób musiało dostosować się do nowych przepisów i zgłaszało w związku z tym swoje wątpliwości.
W odpowiedzi na zgłaszane pytania, oraz mając na względzie sugestie formułowane przez Miejskich Radych i Przedsiębiorców, Zarządzeniem nr 3532/2022 z dnia 1 grudnia 2022, Prezydent Miasta Krakowa powołał Zespół zadaniowy, który miał przeanalizować zasadność wprowadzenia zmian w uchwale, przedstawić swoje rekomendacje i wstępne propozycje nowych przepisów.
Zgłoszono w sumie 177 propozycji zmian. Zaopiniowano pozytywnie 57 z nich, co przełożyło się na 41 propozycji zmian przepisów.
Zespół potwierdził że wprowadzenie zmian w uchwale byłoby uzasadnione jeżeli służyłoby uczytelnieniu przepisów uchwały, czy też doprecyzowaniu niektórych zapisanych w niej definicji i zasad. Dlatego zaproponował kilka takich korekt – np. korekta definicji elewacji frontowej, billboardu czy nazwy własnej.
Zespół uznał za potrzebne wyraźne rozgraniczenie co reguluje uchwała krajobrazowa a co regulują uchwały o parkach kulturowych. Zgodnie z propozycją Zespołu, na obszarach parków, uchwała krajobrazowa określałaby zasadnicze parametry – jak lokalizację tablic i urządzeń reklamowych. Pozostałe kwestie regulowałyby uchwały o parkach kulturowych.
Zaproponowano wyjście naprzeciw Przedsiębiorcom zgłaszającym utrudnienia wynikające z treści uchwały – np. dotyczące szyldów. Zaproponowano dopuszczenie szyldów w nowych miejscach jednak bez zwiększania ich ilości na budynku i wokół niego. Przewidziano też korektę dopuszczalnych wymiarów szyldów, zwłaszcza tych lokalizowanych na dachach.
Zespół nie znalazł z kolei wystarczającego uzasadnienie dla przyjęcia postulatów zwiększenia ilości reklam, wprowadzania ich nowych form i wielkości. Zasadniczo utrzymano ograniczenia w zakresie możliwości umieszczania tablic, bilbordów, totemów i pylonów reklamowych, słupów plakatowo - reklamowych i wszelkiego rodzaju innych urządzeń reklamowych. W tym zakresie rekomendowane zmiany dotyczą głównie usunięcia pojawiających się niejasności interpretacyjnych lub wyciągnięcia wniosków z tego jak w praktyce zadziałała uchwała. Rekomendowano też uwzględnienie w treści uchwały odwołania do przepisów odrębnych, nakazujących niekiedy umieszczanie treści informacyjno – reklamowych.
Zespół zadaniowy ds. zmian w uchwale krajobrazowej uległ rozwiązaniu. Ostatnie posiedzenie Zespołu odbyło się w dniu 26.czerwca 2023r. Końcowym efektem pracy Zespołu jest:
Po podjęciu przez Radę Miasta Krakowa uchwały o przygotowaniu przez Prezydenta Miasta Krakowa projektu nowej uchwały krajobrazowej (zgodnie z art. 37b ust.1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym), ustalenia Zespołu mogą być podstawą do sformułowania takiego projektu.
Dodatkowe dokumenty:
Propozycja nowego brzmienia uchwały krajobrazowej - 29.06.2023