Przebudowa ciągu tramwajowo – autobusowego w ulicach Monte Cassino - Kapelanka - Brożka
Wartość projektu: 25 348 254,20 zł
Kwota dofinansowania: 18 556 800 zł dofinansowanie (74% wartości projektu)
Fundusz: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006
Działanie: 1.1. Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego.
Poddziałanie 1.1.2 – Infrastruktura transportu publicznego.
Beneficjent: Zarząd Dróg i Transportu / Gmina Miejska Kraków
Jednostka realizująca: Zarząd Dróg i Transportu
Okres realizacji robót budowlanych: 29 lipca 2005 -15 maja 2006
Okres realizacji całego projektu III kw. 2005 r. – I kw. 2007 r.
Projekt dotyczył:
Opis projektu:
W ramach projektu na odcinku Monte Cassino został wybudowany wspólny pas tramwajowo – autobusowy wyłącznie dla komunikacji zbiorowej. Na pozostałym odcinku trasy (Kapelanka – Brożka) została wykonana przebudowa torowiska tramwajowego wraz
z zasilaniem. W wyniku modernizacji ciągu komunikacyjnego nastąpiła integracja systemów tramwajowego i autobusowego, unowocześnienie infrastruktury tramwajowej (torowiska i sieć trakcyjna) oraz systemu bezpieczeństwa transportu szynowego (ryglowane napędy zwrotnic i sygnalizacje wzbudzane przez tramwaj).
Modernizacja i rozbudowa systemu transportu zbiorowego Miasta wzmocniła atrakcyjność całej Metropolii. Aglomeracja krakowska posiadając szeroko rozwinięty system transportowy komunikacji zbiorowej, stała się celem podróży dla większej liczby turystów. Efektem wykonanego rozwiązania jest zwiększenie możliwości przewozowych środków transportu publicznego w ciągu Monte Cassino – Kapelanka – Brożka. Nastąpiła poprawa standardów jakości funkcjonowania komunikacji tramwajowej i autobusowej (niezawodność, punktualność, zmniejszenie czasu przejazdu, wzrost prędkości komunikacyjnej). Realizacja projektu poprawiła komfort podróżujących pasażerów, wzmocniła konkurencyjność wobec transportu indywidualnego. Usprawniła wykonywanie przesiadek, poprzez wspólne przystanki tramwajowo-autobusowe, wysokie perony, umożliwiając osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach inwalidzkich samodzielny wjazd do tramwajów i autobusów.
W wyniku modernizacji ciągu komunikacyjnego nastąpiło unowocześnienie infrastruktury transportowej (torowiska, sieć trakcyjna, przystanki komunikacji zbiorowej) oraz systemu bezpieczeństwa transportu szynowego- regulowane napędy zwrotnic i sygnalizacje świetlne.
Przebudowa w/w ciągu zmniejszyła uciążliwość hałasu komunikacyjnego i poprawiła klimat akustyczny rejonu w jego otoczeniu, co jest zgodne z prowadzona przez Miasto polityką ograniczenia emisji hałasu do środowiska.
Technologia wykonania torowiska tramwajowego uwzględnia: ochronę przed wibracją i hałasem, wibroizolację i izolację elektryczną na przejazdach kołowych i w rozjazdach, odwodnienie torowiska z odprowadzeniem wody do istniejącej kanalizacji, zabezpieczenie przystanków tramwajowych za pomocą barier ochronnych, montaż wygrodzeń międzytorowych, mocowanie szyn tramwajowych do podbudowy za pomocą kotwienia z zastosowaniem ciągłego podparcia szyn z mas elastycznych na bazie żywic poliuretanowych.