Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej – etap I
Wartość projektu: całkowita wartość:254 776 688,54 PLN , wartość całkowitych wydatków kwalifikowanych: 207 743 507,33 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania: 103 082 328,33 PLN
Fundusz: Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006
Działanie: 1.6. Rozwój Transportu Publicznego w Aglomeracjach.
Beneficjent: Gmina Miejska Kraków / Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.
Jednostka Realizująca: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.
Okres realizacji: 01.04.2006 - 31.05.2008
Realizacja projektu zakładał:
1. przebudowę ulicy Lubicz wraz z realizacją wydzielonego pasa tramwajowo autobusowego, przebudowę ul. Rakowickiej wraz z pętlą tramwajową oraz remont murów oporowych przy ul. Lubicz w Krakowie,
2. przebudowę linii tramwajowej od pętli Kamienna do pętli Krowodrza Górka i przystosowania do parametrów Krakowskiego Szybkiego Tramwaju wraz z budową terminala autobusowego,
3. zakup 24 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów spełniających wymagania Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST).
Rezultatem przebudowy pasa tramwajowo - autobusowego w ul. Lubicz wraz z przebudową ul. Rakowickiej oraz przebudowy linii tramwajowej od pętli Kamienna do pętli Krowodrza Górka jest zwiększenie liczby pasażerów transportu publicznego, obniżenie poziomu zanieczyszczeń komunikacyjnych, poprawa bezpieczeństwa i ułatwienie wsiadania do pojazdów komunikacji zbiorowej na przystankach oraz oszczędność energii elektrycznej w wyniku upłynnienia przejazdu tramwajów. Wśród wymiernych rezultatów projektu jest również skrócenie czasu przejazdu. Zakup tramwajów pozwoli uzyskać rezultaty w postaci 6 000 osobomiejsc, które nie będą zwiększeniem potencjału, ale zmianą jakościową, skrócenie czasu przejazdu tramwajów, zmniejszenie emisji hałasu do otoczenia. Zwiększenie prędkości komunikacyjnej tramwajów uzyskane w ramach projektu będzie wynikać głównie z 2 czynników, którymi są większa dynamika nowoczesnych tramwajów przy rozruchu i hamowaniu oraz skrócenia czasu wymiany pasażerów na przystankach dzięki braku schodów w drzwiach wejściowych. (Na ul. Lubicz prędkość przejazdu zostanie zwiększona z uwagi na wybudowanie pasa tramwajowo-autobusowego-tylko dla transportu publicznego- nie będzie zatem samochodów osobowych blokujących torowisko)
Rezultaty projektu:
W ujęciu całościowym projekt zakładał wymianę taboru komunikacji zbiorowej o 24 szt., 20 nowo zbudowanych zintegrowanych przystanków komunikacji zbiorowej, 1 projekt integracji poszczególnych środków transportu zbiorowego (dworzec autobusowy), 4 km zmodernizowanych linii tramwajowych (podwójny tor), 4 km zmodernizowanej sieci trakcyjnej, 426 m wyremontowanych murów oporowych, 1 węzeł rozjazdów, 7 zmodernizowanych skrzyżowań, 1 sygnalizację akomodacyjną cykliczną oraz 2 wyremontowane wiadukty tramwajowe.
Reasumując, trwający od kwietnia 2006 roku I etap projektu „Zintegrowany transport publiczny w aglomeracji krakowskiej” ma na celu usprawnienie i podniesie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej, poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróżujących pasażerów, uprzywilejowanie pojazdów transportu publicznego w strefach koncentracji ruchu oraz wzmocnienie konkurencyjności wobec transportu indywidualnego. Projekt przyniesie również takie rezultaty jak zmniejszenie negatywnego wpływu pojazdów komunikacji zbiorowej na środowisko naturalne, poprawa standardu podróżowania transportem zbiorowym przez osoby niepełnosprawne, starsze i osoby z małymi dziećmi. Jednym z celów projektu jest również utrzymanie udziału komunikacji zbiorowej (w podróżach ogółem) na aktualnym poziomie (60%) pomimo przewidywanego wzrostu wskaźnika motoryzacji. W ramach projektu nastąpi również wspomniane zastąpienie części starego, wyeksploatowanego taboru tramwajowego nowoczesnymi wagonami niskopodłogowymi.