Krakowska Karta Miejska-integracja usług metropolitalnych-rozwiązanie modułowe-etap I.
Wartość projektu: 9 267 390 zł
Wartość całkowitych wydatków kwalifikowanych: 7 360 000 zł
Dofinansowanie: 5 520 000 zł
Działanie 1.1 Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego
Działanie 1.1.2. Infrastruktura transportu publicznego.
Beneficjent: Gmina Miejska Kraków / Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.
Jednostka realizująca: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A.
Okres Realizacji: 29.06.2006 – 31.12.2007
Opis projektu:
Projekt obejmował następujące zadanie inwestycyjne usprawniające funkcjonowanie systemu transportu publicznego w Krakowie:
Dostawę urządzeń oraz nośników informacji do obsługi systemu elektronicznej karty miejskiej. Zakup odpowiedniej infrastruktury technicznej (automaty do sprzedaży i prolongaty biletów okresowych oraz sprzedaży biletów jednorazowych komunikacji miejskiej, urządzeń sprawdzających oraz bezstykowych kart chinowych). Integracja systemu poprzez opracowanie i wdrożenie oprogramowania, a także modernizacja centrum rozliczeniowego są obecnie w zaawansowanym stadium prac stąd, jakkolwiek funkcjonalnie niezbędne nie będą stanowić przedmiotu rozważań w ramach studium.
Rezultaty projektu:
Realizacja projektu jest odpowiedzią na następujące zidentyfikowane problemy:
1. Brak dostępności biletów jednorazowych (jednoprzejazdowych) w godzinach popołudniowych i wieczornych
• Obecnie kanały dystrybucyjne sprzedaży biletów jednorazowych (innych niż okresowe) to sieć kiosków zlokalizowanych w okolicach głównych węzłów przesiadkowych oraz przystanków. Z uwagi na specyfikę pracy tych punktów oraz potoki klientów/potencjalnych pasażerów możliwość zakupu biletu jednorazowego ograniczona jest ściśle do godzin ich funkcjonowania – późnego popołudnia, wczesnego wieczoru, przy czym godziny te są zróżnicowane w zależności od lokalizacji poszczególnych kiosków.
• Problem braku dostępności biletów jednorazowych dotyczy użytkowników komunikacji dziennej jak i nocnej, ze szczególną wagą dla zagadnienia komunikacji nocnej, kiedy to jedynym kanałem dystrybucji biletów pozostaje prowadzący pojazd.
2. Brak szeroko dostępnej informacji komunikacyjno-turystycznej
• Ograniczona dystrybucja, bądź brak dostępności materiałów informacyjnych podanych w językach obcych w zakresie sieci transportu zbiorowego oraz znajdujących się w jej obrębie miejsc atrakcyjnych turystycznie.
3. Rozładowanie okresowych spiętrzeń (kolejek) klientów-pasażerów w punktach obsługi klienta
• Najczęściej kupowanym biletem okresowym jest bilet miesięczny. Pomimo faktu iż istnieje możliwość dokonania zakupu biletu z odpowiednim wyprzedzeniem zaobserwowano przez lata tendencję do zakupu biletu okresowego w przeciągu zaledwie kilku newralgicznych dla systemu dni- ostatnich i pierwszych 5 dni na przełomie miesięcy.
Rezultaty:
• Skrócenie czasu podróży odbywanych w celu nabycia biletu okresowego
• Skrócenie czasu oczekiwania na zakup biletu okresowego.
• Równomierna (czasowo) dostępność oferty biletowej