Kandydatem na radnego może być obywatel polski i obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 18 lat, mieszka stale w gminie, w której kandyduje i jest wpisany do stałego rejestru wyborców, właściwego dla danej gminy.
Prawa wybierania nie mają osoby pozbawione praw publicznych lub ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu albo pozbawione praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.
Kto może zgłosić kandydatów na radnych?
komitet wyborczy partii politycznej,
koalicyjny komitet wyborczy,
komitet wyborczy organizacji,
komitet wyborczy wyborców.
Warunki zgłoszenia kandydatów na radnych – co powinno zawierać zgłoszenie?
Kandydaci zgłaszani są w formie list kandydatów. Komitet może zgłosić w jednym okręgu wyborczym tylko jedną listę kandydatów.
Lista nie może zawierać mniej niż 5 nazwisk kandydatów i więcej niż liczba radnych wybieranych w danym okręgu wyborczym powiększona o dwóch kandydatów. Zarówno liczba kandydatów - kobiet, jak i kandydatów – mężczyzn nie może być mniejsza niż 35% liczby wszystkich kandydatów na liście.
Zgłoszenie listy kandydatów musi zawierać:
nazwę komitetu wyborczego wraz z adresem jego siedziby,
nazwę rady gminy oraz nr okręgu wyborczego, do którego dokonuje się zgłoszenia,
nazwiska, imiona, wiek, oraz miejsce zamieszkania kandydatów.
Dodatkowo, do każdego zgłoszenia listy kandydatów dołącza się:
pisemne oświadczenia kandydatów o wyrażeniu zgody na kandydowanie (powinno zawierać: imię/imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców data i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer ewidencyjny PESEL kandydata, wskazanie przynależności do partii politycznej; data, własnoręczny podpis);
oświadczenie o posiadaniu prawa wybieralności;
dla kandydatów urodzonych przed 1 sierpnia 1972 r. - oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy;
dla kandydatów - obywateli UE, niebędących obywatelami polskimi lub obywateli Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej – oświadczenia wymienione w art. 426 § 3 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy;
dokument potwierdzający przyjęcie przez właściwy organ wyborczy zawiadomienia o utworzeniu komitetu wyborczego;
wykaz podpisów potwierdzających poparcie listy kandydatów przez co najmniej 150 wyborców (podpis wyborcy oraz czytelnie wskazane dane wyborcy: imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer ewidencyjny PESEL, data udzielenia poparcia).
Kiedy i gdzie zgłosić listę kandydatów na radnych?
Zgłoszenia listy kandydatów na radnych może dokonać pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego lub upoważniona przez niego osoba.
UWAGA! Termin zgłoszenia Miejskiej Komisji Wyborczej list kandydatów na radnych, odrębnie dla każdego okręgu wyborczego, upływa 4 marca br. o godz. 16.00.
Siedziba Miejskiej Komisji Wyborczej w Krakowie:
Plac Wszystkich Świętych ¾ , budynek Urzędu Miasta Krakowa , Sala Dietla
tel. 12 616 1869
12 616 1870
519 533 120
e-mail: mkw.krakow@um.krakow.pl
Harmonogram dyżurów Miejskiej Komisji Wyborczej:
29 lutego 2024 r. - w godzinach: 16.00 – 19.00
1 marca 2024 r. - w godzinach: 16.00 – 19.00
2 marca 2024 r. – w godzinach: 9.00 – 12.00
4 marca 2024 r. – w godzinach: 14.00 – 16.00
Kandydaci na prezydenta miasta
Kto może kandydować na prezydenta miasta?
Kandydować na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) może obywatel polski mający prawo wybierania w tych wyborach, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 25 lat (co ważne, kandydat nie musi stale zamieszkiwać na obszarze gminy, w której kandyduje).
Prawa wybierania nie mają osoby pozbawione praw publicznych lub ubezwłasnowolnione prawomocnym orzeczeniem sądu albo pozbawione praw wyborczych prawomocnym orzeczeniem Trybunału Stanu.
Kto może zgłosić kandydatów na prezydenta miasta?
komitet wyborczy partii politycznej,
koalicyjny komitet wyborczy
komitet wyborczy organizacji
komitet wyborczy wyborców,
który zarejestrował listy kandydatów na radnych w co najmniej połowie okręgów wyborczych, a w każdym z tych okręgów liczba zarejestrowanych przez ten komitet kandydatów na radnych nie jest mniejsza niż liczba radnych wybieranych w tym okręgu.
Warunki zgłoszenia kandydatów na prezydenta miasta – co powinno zawierać zgłoszenie?
Zgłoszenie listy kandydatów musi zawierać:
imię/imiona, nazwisko, wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania zgłaszanego kandydata, wraz ze wskazaniem jego przynależności politycznej,
oznaczenie komitetu dokonującego zgłoszenia oraz imię/imiona, nazwisko i adres działającego w jego imieniu pełnomocnika
Dodatkowo, do każdego zgłoszenia kandydata dołącza się:
pisemne oświadczenia kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie (powinno zawierać: imię/imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców data i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer ewidencyjny PESEL kandydata, wskazanie przynależności do partii politycznej; data, własnoręczny podpis);
oświadczenie o posiadaniu prawa wybieralności;
dla kandydata urodzonego przed 1 sierpnia 1972 r. - oświadczenie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990 oraz treści tych dokumentów, albo informację, o której mowa w art. 7 ust. 3a tej ustawy;
fakultatywnie – symbol graficzny komitetu wyborczego w formie papierowej i elektronicznej.
Kiedy i gdzie zgłosić kandydata na prezydenta miasta?
Kandydatów na prezydenta miasta może dokonać pełnomocnik wyborczy komitetu wyborczego lub upoważniona przez niego osoba.
UWAGA! Termin zgłoszenia Miejskiej Komisji Wyborczej kandydatów na prezydenta miasta, upływa 14 marca br. o godz. 16.00.
Siedziba Miejskiej Komisji Wyborczej w Krakowie:
Plac Wszystkich Świętych ¾ , budynek Urzędu Miasta Krakowa , Sala Dietla
tel. 12 616 1869
12 616 1870
519 533 120
e-mail: mkw.krakow@um.krakow.pl