Działania w zakresie realizacji inwestycji
W dziedzinie dotyczącej inwestycji związanych z EURO 2012 miasto Kraków realizuje przedsięwzięcia inwestycyjne niezbędne z punktu widzenia zapewnienia optymalnych warunków dla przeprowadzenia Mistrzostw EURO 2012 w Krakowie.
Do najbardziej istotnych w tym zakresie należą przedsięwzięcia inwestycyjne podejmowane w odniesieniu do stadionów piłkarskich, tj.: Miejskiego Stadionu Wisła Kraków, Stadionu Cracovii oraz Stadionu Hutnika.
W odniesieniu do Miejskiego Stadionu Wisła Kraków trwają prace polegające na jego przebudowie i modernizacji celem spełnienia wszystkich wymogów UEFA, dotyczących stadionów na których mogą odbywać się rozgrywki w ramach Turnieju Finałowego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej.
W przypadku Stadionu Cracovii - rozstrzygnięty został konkursu na opracowanie koncepcji przebudowy tegoż obiektu. Również w odniesieniu do Stadionu Hutnika podejmowane są w Krakowie działania zmierzające do przystosowania przedmiotowego obiektu dla potrzeb centrum treningowego EURO 2012.
Prace związane z przygotowaniem Krakowa do UFEA EURO 2012 obejmują również inne przedsięwzięcia inwestycyjne niż te, które dotyczą stadionów. Na potrzeby związane z przygotowaniem miasta do organizacji Mistrzostw EURO 2012 na terenie Krakowa planowana jest również realizacja innych przedsięwzięć inwestycyjnych m.in. w zakresie modernizacji istniejących i budowy nowych odcinków infrastruktury drogowej, budowy parkingów podziemnych oraz realizacji elementów miejskiego transportu publicznego niezbędnych dla prawidłowej obsługi komunikacyjnej stadionów piłkarskich. Podstawowe elementy układu drogowego planowane do realizacji to m.in. budowa Trasy Balickiej, Trasy Zwierzynieckiej, przebudowa skrzyżowania ulic: Radzikowskiego, Armii Krajowej, Jasnogórskiej, przebudowa ciągu drogowego ul. Grota Roweckiego - ul. Bobrzyńskiego, rozbudowa ulicy Surzyckiego i ulicy Christo Botewa oraz budowa przedłużenia ul. Christo Botewa do Trasy Ekspresowej S 7, przebudowa ulicy Igołomskiej.
Zapewnienie niezbędnej ilości miejsc parkingowych zgodnie z wymogami UEFA nastąpi w oparciu o docelową realizację parkingów podziemnych, tj. Ulica Kałuży, Plac Na Groblach, Nowy Kleparz, Akademia Rolnicza, Ulica Focha, Stadion Wisła.
Planowane do realizacji elementy transportu publicznego to m.in.: dokończenie trasy pierwszej linii tramwaju szybkiego N-S (w trakcie realizacji), torowisko tramwajowe w ul. Pawiej (w trakcie realizacji), trasa tramwajowa w kierunku ul. Lipskiej, trasa tramwajowa do III Kampusu UJ wraz z terminalem autobusowym.
Niniejsze inwestycje mają również na celu zapewnienie jak najkorzystniejszej efektywności funkcjonalnej, udostępnienie i poprawę obsługi komunikacyjnej terenów przewidzianych do aktywizacji inwestycyjno - gospodarczej na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Kolejny krok przy przebudowie stadionu Wisły Kraków
Jeszcze w lipcu ruszył kolejny etap prac podczas modernizacji stadionu miejskiego przy ul. Reymonta. Rozpoczęto prace przy budowie trybuny wschodniej wraz z narożnikami. Prace objęły budowę tzw. ścianki szczelinowej, która będzie stanowiła fundamenty i ściany podziemia trybuny. Zakończenie tej części budowy planowe jest na koniec września. Druga jej faza - czyli budowa kolejnych pięter trybuny ma ruszyć w październiku.
Trybuna wschodnia wraz z dwoma narożnikami ma mieć 12 831 miejsc.
Oficjalne porozumienie
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski z początkiem sierpnia otrzymał oficjalne porozumienie z Ministerstwa Sportu i Turystyki o zapewnieniu finansowania realizacji przedsięwzięć Euro 2012. Finansowanie gwarantuje miastu pieniądze na rozbudowę Stadionu Wisła Kraków w roku 2009. Jest to sukces dla Krakowa bo dzięki temu porozumieniu prace na stadionie będą odbywać się płynnie i zgodnie z harmonogramem.
Inwestycje na lotnisku w Krakowie-Balicach
W roku 2007 Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice Sp. z o.o. zrealizował trzy odrębne zadania inwestycyjne za łączną kwotę prawie 100 mln złotych. Ich celem była poprawa przepustowości lotniska, podniesienie standardów bezpieczeństwa, dostosowanie portu do wymogów traktatu z Schengen, a także uwolnienie terenu pod kolejne inwestycje, objęte ogłoszonym w marcu tego roku konkursem architektonicznym.
1. Strażnica Lotniskowej Straży Pożarnej - to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Ta inwestycja, obok poprawy standardów bezpieczeństwa, pozwoli „uwolnić" część terenu pod planowaną rozbudowę terminala pasażerskiego. Inwestycja zakończona: 05. 2007 r.
2. Rozbudowa terminala pasażerskiego - dostosowanie do przepisów Unii Europejskiej - Traktat z Schengen. Inwestycja rozpoczęta w 2003 r., od początku została zaplanowana dwuetapowo. Od 2003 r. realizowany był pierwszy etap. Ta część rozbudowy - sale odlotów Non Schengen, została ukończona we wrześniu 2005 r. W drugim etapie, zakończonym w lipcu 2007 r., wybudowana została część dla odpraw odlotowych Schengen (do krajów UE). Przy realizacji tej części inwestycji powstało 15 nowych stanowisk do odpraw pasażerskich (check in), 5 nowych stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 6 do kontroli paszportowej. Zrealizowanie całości inwestycji pozwoliło na pełną separację ruchu „Schengen" „Non-Schengen" i umożliwiło uruchomienie w terminie uproszczonej obsługi ruchu wewnątrzunijnego. Po zakończeniu obydwu etapów inwestycji (07. 2007) terminal międzynarodowy powiększył się o prawie 5 tys. m2 nowej powierzchni użytkowej. Powstał również nowy system transportu bagażu rejestrowanego, wyposażony w najnowszej generacji (pięciostopniowy) systemem kontroli. Aktualnie, po rozbudowie, terminal posiada 39 stanowisk odprawy pasażersko-bagażowej (check-in). Inwestycja zakończona: 07. 2007 r.
3. Budynek Administracyjno-Techniczny - to dalszy ciąg inwestycji niezbędnej dla przygotowania terenu pod kolejną rozbudowę terminala pasażerskiego. Obiekt składa się z trzech hal warsztatowych połączonych budynkiem biurowo-socjalnym. Jedna z hal została zaadoptowana na terminal krajowy (krakowskie lotnisko jest pierwszym regionalnym portem w Polsce, który posiada odrębny terminal do obsługi połączeń krajowych). Inwestycja zakończona: 05. 2008 r.
W kolejnych latach planowana jest przede wszystkim realizacja inwestycji objętych ogłoszonym w marcu 2007 roku konkursem architektonicznym.
Konkurs architektoniczny - przedstawione w ramach konkursu koncepcje architektoniczno-urbanistyczne obejmują rozbudowę terminala pasażerskiego, zlokalizowaną pomiędzy istniejącym terminalem pasażerskim a terminalem cargo, powiązaną funkcjonalnie z istniejącym terminalem oraz budowę hotelu z podziemnym parkingiem wielopoziomowym. Ostatecznym efektem planowanego procesu inwestycyjnego będzie połączony, zintegrowany terminal pasażerski przylotowo-odlotowy (istniejący wraz z projektowanym), położone naprzeciwko parking (trwają prace przygotowawcze pod budowę parkingu wielopoziomowego, inwestycja zostanie zakończona w lipcu 2009 r.), hotel z parkingiem oraz stacja szynobusu. Proces realizacyjny poszczególnych obiektów będzie zaplanowany etapowo, bez zakłócania pracy portu. Przewidywany termin realizacji: do 2012 r.
Planowane inwestycje na terenie Gminy Miejskiej Kraków w kontekście EURO 2012
Rozbudowa skrzyżowania ulic Konrada, Radzikowskiego, Armii Krajowej, Jasnogórskiej (Rondo Ofiar Katania).
Wpływ inwestycji na EURO 2012: zwiększenie dostępności komunikacyjnej centrum Miasta poprzez zapewnienie bezpiecznego i sprawnego przejazdu w okolice stadionu bezpośrednio z autostrady A-4 z kierunku zachodniego i północnego dające gwarancję sprawności układu podstawowego oraz połączenie z Portem Lotniczym. Układ komunikacyjny położony jest w sąsiedztwie stadionu głównego (Wisła Kraków) i treningowego (Cracovia).
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 140,7 mln zł.
Przebudowa ciągu drogowego ul. Grota Roweckiego - ul. Bobrzyńskiego oraz budowa linii tramwajowej do III Kampusu UJ wraz z terminalem autobusowym
i parkingu Park & Ride.
Wpływ inwestycji na EURO 2012: dodatkowe bezpośrednie połączenie stadionów za pomocą miejskiej komunikacji tramwajowej będącej najsprawniejszym i najbardziej przyjaznym środowisku środkiem transportu z III Kampusem Uniwersytetu Jagiellońskiego, który stanowi potencjalną bazę noclegową dla kibiców podczas Mistrzostw (ok.4500 miejsc w domach studenckich) oraz połączenie komunikacyjne do obwodnicy autostradowej poprzez planowaną do przebudowy ul. Bunscha.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 139 mln zł
Rozbudowa ul. Bunscha i budowa ul. Humboldta (przedłużenie ul. Bunscha).
Wpływ inwestycji na EURO 2012: połączenie z obwodnicą autostradową stanowiącą dojazd do portu lotniczego oraz do stadionu Wisła Kraków poprzez przebudowę ul. Bobrzyńskiego oraz pozostawienie pojazdów na parkingu Park & Ride i dalsze korzystanie podróżnych z komunikacji tramwajowej.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 131,3 mln zł.
Rozbudowa ulicy Surzyckiego i ulicy Christo Botewa oraz budowa przedłużenia ul. Christo Botewa do Trasy Ekspresowej S 7.
Wpływ inwestycji na EURO 2012: wybudowanie ulicy o charakterze radialnym łączącym obwodnicę autostradową z układem obwodnicowym wewnątrz miejskim pozwoli na zapewnienie sprawności pracy układu. Połączenie to pozwala na dodatkowe wprowadzenie ruchu do miasta od strony południowej i wschodniej od węzła autostradowego (A-4) "Bieżanów" poprzez drogę ekspresową S-7 łączącą trzy miasta organizatorów EURO 2012 Gdańsk- Warszawę - Kraków. Poprzez układ obwodnicowy wewnętrzny zapewni dostępność od strony południowej i wschodniej z potencjalną bazą noclegową dla kibiców podczas Mistrzostw (ok.4500 miejsc w domach studenckich), zlokalizowaną na III Kampusie Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 111 mln zł.
Sterowanie ruchem dla Krakowskiego Szybkiego Tramwaju oraz budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, linia N-S, etap 1 - obszar 2,3 (tunel KST - od wiaduktu al. 29 Listopada do Ronda Mogilskiego.
Wpływ inwestycji na EURO 2012: budowa systemu pozwoli na zwiększenie sprawnego i bezpiecznego przemieszczania kibiców i turystów w centrum miasta podczas EURO 2012
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 138,7 mln zł.
Parking podziemny Plac Na Groblach
Wpływ inwestycji na EURO 2012: realizacja parkingu podziemnego w centrum miasta (okolice Wawelu i Hotelu Sheraton) zapewni możliwość pozostawienia pojazdów w bliskiej odległości od atrakcyjnych miejsc w Krakowie w przypadku zwiększonego ruchu turystycznego na czas Mistrzostw.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 62,7 mln zł.
Parking podziemny al. Focha
Wpływ inwestycji na EURO 2012: realizacja parkingu podziemnego w centrum miasta (rejon krakowskich Błoń, w sąsiedztwie stadionu głównego - Wisła Kraków oraz obiektu treningowego Cracovia) zapewni możliwość pozostawienia pojazdów w bliskiej odległości od atrakcyjnych miejsc w Krakowie w przypadku zwiększonego ruchu turystycznego na czas Mistrzostw.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 142,51 mln zł.
Parking podziemny al. Mickiewicza (Uniwersytet Rolniczy)
Wpływ inwestycji na EURO 2012: realizacja parkingu podziemnego w centrum miasta
(w sąsiedztwie stadionu głównego - Wisła Kraków oraz obiektu treningowego Cracovia) zapewni możliwość pozostawienia pojazdów w bliskiej odległości od atrakcyjnych miejsc w Krakowie w przypadku zwiększonego ruchu turystycznego na czas Mistrzostw.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji: 141,12 mln zł.
Polskie Linie Kolejowe S.A
1. Modernizacja kolejowego połączenia z portem lotniczym odcinek Kraków - Mydlniki
- Balice.
2. Przebudowa stacji kolejowej Kraków Główny.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
1. Budowa autostrady A-4 Kraków - Tarnów
2. Budowa drogi ekspresowej S7 odcinek węzeł „Bieżanów" - węzeł „Igołomska"