10 czerwca 2024 r. nastąpi z mocy prawa wygaszenie niektórych decyzji o rejestracji pojazdów.
Dotyczy to decyzji, które:
- zostały wydane przed 14 marca 2005 r. oraz
- zostały wydane dla pojazdów, które nie mają od 10 lat lub więcej: ważnego okresowego badania technicznego oraz ważnej polisy OC, czyli umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej.
Podstawa prawna:
art. 17 ustawy z 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. poz. 1394 ze zm.).
Wyszukiwarka numerów rejestracyjnych, które kwalifikują się do wygaszenia decyzji o rejestracji: https://kontakt.krakow.pl/rejestracje.
Najczęściej zadawane pytania:
Jakich pojazdów dotyczy wygaszenie decyzji o rejestracji pojazdów?
Wygaszenie decyzji o rejestracji pojazdu dotyczy tych decyzji, które zostały wydane przed dniem 14 marca 2005 r. w zakresie pojazdów nieposiadających ważnego okresowego badania technicznego oraz nieposiadających ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 10 lat. Zasada ta nie dotyczy pojazdów, które nie muszą przechodzić badań technicznych czyli np. niektórych pojazdów zabytkowych.
Co oznacza, że mojego pojazdu nie ma w wyszukiwarce?
Jeśli po wprowadzeniu poprawnego numeru rejestracyjnego otrzymałeś informację, że Twojego pojazdu nie ma w wyszukiwarce, oznacza to, że decyzja dotycząca Twojego pojazdu nie została wygaszona i pojazd nadal jest zarejestrowany.
Co oznacza, że mój pojazd znajduje się w wyszukiwarce?
Jeśli po wprowadzeniu poprawnego numeru rejestracyjnego otrzymałeś informację, że Twój pojazd jest w wyszukiwarce, oznacza to, że z dniem 10 czerwca 2024 r. decyzja o jego rejestracji zostaje wygaszona i nie można się nim poruszać. Nie otrzymasz z urzędu żadnej pisemnej decyzji. Proces wygaszania niektórych decyzji nastąpi z mocy przepisów ustawy.
Co zrobić jeśli mój pojazd znajduje się w wyszukiwarce?
Jeśli Twój pojazd znajduje się w wyszukiwarce, mimo że posiada lub w ciągu ostatnich 10 lat posiadał ubezpieczenie OC oraz badanie techniczne pojazdu (jeżeli dotyczy) zwróć się do podmiotu, który był zobowiązany przekazać dane do centralnej ewidencji pojazdów (zakładu ubezpieczeń lub stacji kontroli pojazdów) i wyjaśnij brak przekazania danych. W przypadku, gdy możesz udokumentować, że pojazd posiada polisę OC i/lub badanie techniczne i nie powinien znaleźć się na wyszukiwarce zgłoś rozbieżności na adres mailowy: cepik@cyfra.gov.pl
Co mogę zrobić, jeśli mój pojazd zasadnie jest w wyszukiwarce, ale nie chcę aby decyzja o rejestracji została wygaszona?
W takim przypadku do dnia 9 czerwca 2024 r. zrób badanie techniczne pojazdu i wykup ubezpieczenie OC. Wówczas pojazd na dzień 10 czerwca 2024 r. nie będzie kwalifikował się do wygaszenia decyzji o rejestracji pojazdu i jego decyzja nie zostanie wygaszona.
Co zrobić, jeśli zorientowałem się po 10 czerwca 2024 r., że decyzja o rejestracji mojego pojazdu została wygaszona, a nie powinna?
W przypadku błędnego wygaszenia decyzji rejestracji zgłoś to na adres mailowy: cepik@cyfra.gov.pl. W przypadku uzasadnionego zgłoszenia, po stronie CEPiKu zostanie wykonane administracyjne anulowanie operacji wygaszenia rejestracji.
Czy po wygaszeniu decyzji będę mógł jeszcze kiedyś ponownie zarejestrować pojazd?
Tak. Przepisy zezwalają na powtórne zarejestrowanie pojazdu. Przed rejestracją będziesz musiał zrobić badanie techniczne i ubezpieczyć pojazd, jeśli pojazd ma niezgodne z aktualnym wzorem tablice rejestracyjne, będziesz musiał je wymienić.