Choć Kraków jest miastem stosunkowo bezpiecznym, jest w tym zakresie wiele obszarów, które należy poprawić. Mieszkańcy widzą, że czas podjęcia interwencji przez straż miejską bywa często zbyt długi, ponieważ zazwyczaj wszystkie patrole są zajęte. Choć, jak często informuje prasa, dzięki monitoringowi wizyjnemu i sprawnej pracy jego operatorów często szybko udaje się ująć przestępców na gorącym uczynku nie wszystkie rejony miasta są jeszcze monitorowane. Wzmocnienia, wdrożenia innowacyjności i eksperckiego nadzoru merytorycznego wymagają podejmowane przez miasto działania prewencyjne – szkolenia dzieci, młodzieży, ale także dorosłych w zakresie pierwszej pomocy, profilaktyki przeciwpożarowej, bezpiecznych zachowań. Kraków jako pierwsze duże miasto rozpoczął wdrażanie zasady powszechnego dostępu do defibrylacji. Te działania muszą być kontynuowane nie tylko w kilkuletnim horyzoncie, ale jako długofalowa polityka miasta.
Czas dojazdu straży miejskiej do interwencji powinien ulec znacznemu skróceniu. Liczba etatów strażników miejskich musi zostać zwiększona i powinna odpowiadać potrzebom aglomeracji krakowskiej. W tym celu należy dostosować liczbę służb patrolowych na jednej zmianie do rosnącej liczby interwencji zgłaszanych przez mieszkańców.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Trwa analiza finansowa związana z dostosowaniem liczby służb na do zwiększających się interwencji zgłaszanych przez mieszkańców, aby czas dojazdu straży miejskiej uległ skróceniu. Przewidziano także środki na zakup nowych samochodów dla straży miejskiej.
Przygotujemy założenia do nowego programu „Bezpieczny Kraków”, który zostanie opracowany w konsultacji ze specjalistami, a jego realizacja będzie poddana nadzorowi zespołowi niezależnych ekspertów. Nowy program „Bezpieczny Kraków” powinien być programem profilaktycznym, promującym rzetelną wiedzę o problemach dotyczących bezpieczeństwa.
Stopień realizacji zadania: 5/5
Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 2389/2024 z 10 września 2024 r. powołany został zespół zadaniowy ds. aktualizacji programu poprawy bezpieczeństwa dla miasta Krakowa na lata 2025-2028 pn. „Bezpieczny Kraków”. W wyniku prac zespołu program „Bezpieczny Kraków” został zaktualizowany, a następnie zaopiniowany pozytywnie przez Komisję Bezpieczeństwa i Porządku, Komisję Praworządności oraz Krakowską Radę Działalności Pożytku Publicznego. Uchwałą nr XVIII/424/25 Rady Miasta Krakowa z 15 stycznia 2025 r. program został przyjęty do realizacji. Założenia programu oparto o dziedziny: miejska synergia, bezpieczny ruch drogowy i cyberbezpieczeństwo.
Konieczne jest efektywne zarządzanie (na poziomie wielu jednostek miejskich) procesami zachodzącymi w obszarze, tzw. gospodarki nocy. W tym celu przeorganizujemy i skoordynujemy pracę jednostek miejskich. Powołamy zespół integrujący działania w obszarze gospodarki nocnej. Zespół zajmie się nadzorem: przestrzegania ciszy nocnej, walki z ulicznym wandalizmem, a także będzie stanowić wzmocnienie kadrowe i kompetencyjne straży miejskiej. Zespół ten współpracować będzie również z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w cyklu 24/24.
Stopień realizacji zadania: 5/5
Prezydent Miasta Krakowa 7 sierpnia 2024 r. powołał Komisję Zrównoważonej Gospodarki Nocy, której celem jest koordynacja życia nocnego miasta, ochrona dziedzictwa i budowanie dobrych relacji między mieszkańcami, przedsiębiorcami i turystami. Komisja, której koordynatorem jest Jacek Jordan – Burmistrz Nocny, składa się z przedstawicieli urzędu, służb oraz organizacji społecznych.
Komisja działa w trzech grupach roboczych: bezpieczeństwo i porządek publiczny, infrastruktura i logistyka, oferta dla mieszkańców i turystów. Grupy, podobnie jak komisja, spotykają się co miesiąc. Wśród dotychczasowych działań wymienić można m.in. opracowanie zasad odpowiedzialnego prowadzenia gastronomii, rekomendacje zmian w zasadach rezerwacji miejsc parkingowych dla firm. Komisja zajęła się także funkcjonowaniem taksówek w nocy (stawki, licencje, hałas).
Straż Miejska Miasta Krakowa, we współpracy z Burmistrzem Nocnym, policją oraz „City Helpers”, w weekendy prowadzi działania punktowe, mające na celu zapewnienie spokoju i porządku publicznego. Podjęto także temat funkcjonowania muzeów w nocy, rekomendując przeprowadzenie badań w tym zakresie. Z przebiegiem posiedzeń i podjętymi decyzjami można zapoznać się na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej.
Zrównoważony rozwój monitoringu powinien być oparty o analizę danych dotyczących bezpieczeństwa w poszczególnych rejonach miasta. Dalszy rozwój monitoringu wizyjnego musi uwzględniać wszystkie dzielnice Krakowa. Rozwiniemy system monitoringu – szczególnie w okolicach szkół i przedszkoli, aby krakowskie dzieci były bezpieczne.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Zadanie w ciągłej realizacji. Sieć kamer monitoringu wizyjnego jest systematycznie, co roku, rozwijana w skali uzależnionej od potrzeb w zakresie bezpieczeństwa publicznego. Lokalizacje kamer monitoringu ustalane są w drodze analiz bezpieczeństwa prowadzonych przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w konsultacji ze służbami mundurowymi.
Naczelną ideą programu jest zwrócenie uwagi turystom, że Kraków jest nie tylko atrakcyjną destynacją turystyczną, ale także domem dla tysięcy mieszkańców, dumnych ze swojego miejsca zamieszkania i pragnących o nie dbać. Program „Respect Kraków” jest istotnym wsparciem w budowaniu wizerunku Krakowa jako miejsca gościnnego i przyjaznego turystom. Program ten jednocześnie otwarcie komunikuje odwiedzającym obowiązujące w mieście zasady i zachęcająca do ich przestrzegania. Miejscy pomocnicy, czyli „City Helpers” we współpracy ze służbami mundurowymi wdrażają politykę zrównoważonej turystyki, nie tylko przez swą funkcję informacyjną, ale również porządkową (z elementami zarządzania w sytuacjach kryzysowych).
Stopień realizacji zadania: 4/5
Projekt „City Helpers” i kampania „Respect Kraków” promują Kraków jako miasto otwarte, ale wymagające przestrzegania zasad. Informacje o programie pojawiają się w mediach miejskich (automaty KKM, Bus TV, przystanki), internecie (media społecznościowe, YouTube) i na lotnisku. Od połowy czerwca 2025 r. plakaty są widoczne w tramwajach, a ulotki trafiają do obiektów najmu krótkoterminowego.
Od 14 czerwca do 14 września 2025 roku City Helpersi patrolują centrum Krakowa, edukując i przypominając o zasadach. W tym roku szczególny nacisk położono na gospodarkę nocną – zwiększono liczbę nocnych patroli (do czterech w weekendy) i wydłużono obecność Helpersów do 1.00 w dni powszednie, a do 2.00 w weekendy.
W kolejnej fazie kampanii „Respect Kraków” materiały informacyjne zostaną umieszczone na tyłach siedmiu autobusów oraz na elektronicznych citylightach na terenie dworca kolejowego PKP Kraków Główny.
Zwiększymy wsparcie dla działań stowarzyszeń podnoszących bezpieczeństwo mieszkańców miasta, takich jak ochotnicze straże pożarne (w tym te, zajmujące się poszukiwaniami osób zaginionych) oraz grup ratowniczych współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Poza realizacją bieżących zadań wynikających z ustawy z 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych oraz zakupów sprzętu i wyposażenia w ramach kolejnej edycji Budżetu Obywatelskiego miasta Krakowa, przystąpiono do realizacji Uchwały nr IX/184/24 Rady Miasta Krakowa z 11 września 2024 r. w sprawie ogłoszenia zasad udzielania dotacji celowych podmiotom uprawnionym do wykonywania ratownictwa wodnego oraz wystąpiono o udzielenie dotacji ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego na doposażenie jednostki OSP GRS Kraków oraz realizację kursów kwalifikowanej pierwszej pomocy dla jednostek OSP z terenu Gminy Miejskiej Kraków.
Zapewnimy w szkołach zajęcia dla uczniów z pierwszej pomocy oraz zwiększymy dostępności szkoleń z profilaktyki przeciwpożarowej i bezpiecznych zachowań, poprzez współpracę ze służbami w ramach utworzonego Krakowskiego Edukacyjnego Centrum Bezpieczeństwa.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Rozpoczęcie budowy Edukacyjnego Centrum Bezpieczeństwa uzależnione jest od zakończenia przez MARR postępowania przetargowego, w którym wybrany zostanie realizator remontu obiektu, w którym zlokalizowane będzie centrum. Oczekujemy na zakończenie postępowania przetargowego przez MARR.
Do końca kadencji doświetlimy wszystkie niebezpieczne przejścia dla pieszych w Krakowie.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Zarząd Dróg Miasta Krakowa jest realizatorem „Programu budowy sygnalizacji świetlnych oraz doświetlenia przejść dla pieszych oraz innych elementów Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego”, na realizację którego w latach 2025–2026 przeznaczono kwotę 5 700 000 zł. W drugim kwartale 2025 r. prowadzono dwa zadania w terenie. W tym jedno zadanie zakończono w pełni, a drugie jest na etapie opracowania dokumentacji projektowej, z terminem budowy w IV kwartale.
Przeprowadzimy kampanie edukacyjne przeciwdziałające przemocy wobec kobiet. Projektując każde rozwiązanie infrastrukturalne i transportowe, weźmiemy pod uwagę maksymalne zapewnienie bezpieczeństwa kobiet wracających nocą. Przeszkolimy strażników miejskich, pracowników komunikacji miejskiej i innych służb miejskich na temat przeciwdziałania przemocy wobec kobiet.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Prowadzone są działania edukacyjne przeciwdziałające przemocy wobec kobiet. W ramach tych działań odbywają się szkolenia dla strażników miejskich, pracowników komunikacji miejskiej i innych służb. Straż miejska prowadzi już takie działania obejmujące m.in. kursy samoobrony.
Te działania będą także kontynuowane poprzez współpracę z policją i ukierunkowane na kontrole oraz bezpieczeństwo przewozu osób w taksówkach.
Zostaną wzmocnione działania miasta w zakresie przeciwdziałania dewastacji przestrzeni publicznej, szczególnie obiektów o dużym znaczeniu dla historii i kultury. W strukturach MPO będzie jednostka usuwająca nielegalne graffiti z obiektów zdewastowanych oraz oferując nieodpłatne usuwanie i usługi zabezpieczające. Nawiążemy współpracę ze środowiskiem sztuki publicznej oraz wesprzemy edukację dzieci i młodzieży mającą na celu wzrost poziomu świadomości znaczenia przestrzeni jako dobra wspólnego.
Stopień realizacji zadania: 1/5
Został już opracowany projekt nowego zarządzenia powołującego zespół zadaniowy ds. wypracowania rozwiązań mających na celu ograniczenie/likwidację bazgrołów na terenie Krakowa. Projekt trafił już do uzgodnienia i podpisania przez Prezydenta Miasta Krakowa. Zespołowi przewodniczył będzie Radny Miasta Krakowa, w jego skład wchodzą przedstawiciele merytorycznych komórek UMK i jednostek gminnych oraz Straży Miejskiej Miasta Krakowa i policji. Zespół m.in. będzie rozważał prawno-finansowe aspekty dofinansowywania przez gminę usuwania nielegalnego graffiti z nieruchomości nie stanowiących własności gminy, możliwość uruchomienia w strukturach MPO Sp. z o.o. dedykowanej komórki zajmującej się tą problematyką, stworzenia przestrzeni dedykowanej dla legalnego graffiti czy realizacji szeroko pojętej edukacji społecznej w tym zakresie.
Przeprowadzimy audyt schronów w całym Krakowie. Dokonamy aktualizacji planów zabezpieczeń i koniecznych remontów w celu utrzymania użyteczności tych miejsc. Przeprowadzimy także dodatkowe szkolenia i wprowadzimy nowe procedury związane z ochroną cywilną.
Stopień realizacji zadania: 2/5
1 stycznia 2025 r. weszła w życie ustawa z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej. W dalszym ciągu kontynuowane są prace nad rozporządzeniami wykonawczymi, które szczegółowo określą sposób wykonywania zadań ustawowych oraz stanowić będą podstawę rozpoczęcia konkretnych działań przez samorząd.
Miasto aktywnie uczestniczy w opiniowaniu projektów aktów wykonawczych do ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, zgłaszając szereg wniosków, uwag oraz propozycji rozwiązań. W celu realizacji zapisów nowej ustawy Prezydent Miasta Krakowa powołał zespół ds. wdrożenia i realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w Gminie Miejskiej Kraków. Miasto Kraków na czele z prezydentem Aleksandrem Miszalskim, dla którego poprawa bezpieczeństwa mieszkańców jest jednym z głównych priorytetów, było także jednym z inicjatorów I Ogólnopolskiego Kongresu pn. „System Obrony Rzeczypospolitej. Bezpieczna Polska i Obywatele”. Kongres odbywał się pod patronatem i z udziałem Władysława Kosiniak-Kamysza – wicepremiera i ministra obrony narodowej. W kongresie uczestniczyło blisko dwa tysiące osób, w tym generałowie, politycy, samorządowcy, środowisko naukowe oraz obywatele.