W Krakowie wciąż brakuje żłobków i przedszkoli, dlatego ich budowa będzie naszym priorytetem. Szczególnej uwagi wymaga także zdrowie psychiczne naszych dzieci i młodzieży, dlatego wdrożenie programu „Odważ się pokonać depresję” jest kluczowe. Dzieci i młodzież powinny być aktywnym uczestnikiem w życiu miasta Krakowa. Będziemy realizować programy na rzecz dzieci i młodzieży w zależności od potrzeb młodych mieszkańców. Istotnym celem będzie realizacja programów, które pozwolą dzieciom i młodzieży aktywnie uczestniczyć w życiu miasta oraz budować poczucie wpływu na podejmowane działania. Będziemy angażować te grupę mieszkańców do udziału w różnych przedsięwzięciach sportowych czy artystycznych oraz zachęcać do współdecydowania o przyszłości. Do tego będą służyły Szkolne Budżety Obywatelskie.
Będziemy sprawnie budować nowe żłobki oraz wprowadzimy program bezpłatnych żłobków. Przeznaczymy środki z budżetu miasta nie tylko na sfinansowanie miejsc w placówkach publicznych, ale będziemy wykupować również miejsca w placówkach prywatnych. Z tej formy będą mogli skorzystać rodzice, którzy pracują, mieszkają i płacą podatki w Krakowie.
Stopień realizacji zadania: 5/5
Udzielanie dotacji dla niepublicznych instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w 2025 r. jest aktualnie realizowane na podstawie podjętej uchwały Rady Miasta Krakowa.
Utworzymy fundusz przedszkolny w wysokości minimum 30 mln zł rocznie na finansowanie budowy nowych przedszkoli samorządowych. Stworzymy większą liczbę placówek zarządzanych przez miasto oraz nawiążemy lepszą współpracę z prywatnymi przedsiębiorcami w tej dziedzinie. Dzięki większej dostępności usług opieki nad dziećmi wesprzemy aktywizację zawodową młodych rodziców, szczególnie kobiet. Opracujemy strategię współpracy z przedsiębiorcami, udzielimy wsparcia niematerialnego i materialnego (np. miesięczne bony dla rodziców). Uwzględnimy budowę nowych przedszkoli i żłobków w planach nowych bloków i osiedli we współpracy z deweloperami.
Stopień realizacji zadania: 4/5
W trakcie wykonywania robót budowlanych:
W trakcie opracowania koncepcji i programu funkcjonalno-użytkowego na budowę przedszkola przy ul. Ułanów.
W trakcie przygotowywania dokumentacji przetargowej na:
W WPF ujęta budowa nowego budynku Przedszkola nr 28, ul. Duża Góra 30 (finansowanie w latach 2027–2030).
Zwiększymy liczbę i dostępność do poradni zdrowia psychicznego, zapewnimy dostęp do psychologa w szkołach. Będziemy prowadzili kampanie dla dzieci i rodziców z zakresu profilaktyki i reagowania na kryzysy zdrowia psychicznego. Wprowadzimy warsztaty profilaktyczne dla uczniów w zakresie radzenia sobie ze stresem, przezwyciężania agresji, agresywnej i uległej komunikacji oraz hejtu, czyli mowy nienawiści w sieci oraz zachowań przemocowych, ich konsekwencji oraz sposobów radzenia sobie z nimi. Przeprowadzimy kampanie informacyjne, destygmatyzujące tematykę zaburzeń psychicznych. Przywrócimy refundacje terapii i konsultacji psychologicznych. Otworzymy cztery centra pierwszej pomocy psychologicznej z możliwością konsultacji online. Zapewnimy funkcjonowanie specjalnej infolinii dla dzieci i młodzieży dotkniętych problemem i depresją, której numer telefonu znajdzie się na korytarzu każdej szkoły.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W trakcie opracowania jest program strategiczny miasta w zakresie zdrowia psychicznego w rozumieniu kompleksowym, w tym zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Projekt „Centrum Pierwszej Pomocy Psychologicznej” realizowane jest przez Stowarzyszenie UNICORN na zlecenie Gminy Miejskiej Kraków. Zadanie obejmuje zapewnienie bezpłatnych konsultacji psychologicznych dla mieszkańców Krakowa poprzez prowadzenie czterech stacjonarnych punktów pomocy psychologicznej rozmieszczonych w tzw. „starych dzielnicach” Krakowa, tj. w Śródmieściu (ul. Szlak 65), Krowodrzy (ul. Zielony Dół 4), Podgórzu (ul. Czyżówka 16) i Nowej Hucie (os. Górali 24). Aktualnie zawarta umowa na realizację zadania trwa do 30 kwietnia 2026 r. Więcej informacji znajduje się na stronie internetowej cppp.org.pl.
Przeznaczymy cześć budżetu miasta na utworzenie Szkolnych Budżetów Obywatelskich. W procesie tym będzie mógł uczestniczyć każdy uczeń. Pragniemy tego, aby uczniowie mogli czynnie brać udział nie tylko w planowaniu wydatków, ale także by mogli oni podejmować decyzje o przeznaczeniu tych środków. Chcemy, aby mieli realną szansę realizować własne pomysły, zmieniając w ten sposób wizerunek szkoły i otoczenia na jeszcze bardziej przyjazny. To ma być ich wkład w rozwój miasta Krakowa.
Stopień realizacji zadania: 4/5
W piątej edycji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego wzięło udział 60 szkół, w tym internaty, bursa i szkoły specjalne. Do realizacji wybrano 171 projektów spośród 348 zgłoszonych. Miasto wydało na ten cel 360 000 zł, przeznaczając 6000 zł na szkołę.
Celami projektu SzBO było m.in.: zaangażowanie młodzieży w procesy decyzyjne, kształtowanie odpowiedzialności za szkołę i miasto, uczenie aktywnego uczestnictwa w partycypacji obywatelskiej.
W piątej edycji projektu zgłoszono 348 projektów, 332 spełniły warunki formalne, 16 projektów odrzucono. Spośród zgłoszonych projektów wybrano 171 zwycięskich (dla porównania w 2024 r. było ich 143). Nastąpił blisko 18 proc. wzrost udziału szkół w porównaniu do poprzedniej edycji.
Proces realizacji realizowany był podobnie jak w latach poprzednich. Nowością jest zmiana harmonogramu, czyli przesunięcie głosowania na luty oraz ogłoszenie zwycięskich projektów na początku marca.
W każdej szkole działał tzw. Zespół ds. Szkolnego Budżetu Obywatelskiego, w skład którego wchodzi nauczyciel, dyrektor lub przedstawiciel dyrektora, uczeń i opcjonalnie przedstawiciel rady rodziców. Zespół oceniał projekty i dokonywał ostatecznego oszacowania kosztów projektu. Koordynator ds. szkolnego budżetu obywatelskiego czuwał nad pracą Zespołu oraz dbał o prawidłowy przebieg całości procesu w danej szkole. Na projekty mogli głosować tylko uczniowie danej szkoły.
W tym roku szczególnym zainteresowaniem młodych ludzi cieszyły się projekty dotyczące zagospodarowania przestrzeni wokół szkół (np. „Kącik ciszy” – XVII LO, „Czysty Grom” – XXV LO, „Kolorowa tradycja” – XIX LO, SOSW Centrum Autyzmu) oraz tworzenia stref sprzyjających integracji i odprężeniu (np. „Pufy na korytarzach” – Technikum nr 9, „Kącik relaksacyjny” – Bursa nr 1, „Mini Pole Golfowe” – SOSW nr 1).
Młodzi stawiali również na innowacje, m.in. te będące odpowiedzią na wyzwania klimatyczne („Ciepła szkoła” – XLIII LO, „Upał nam niestraszny” – III LO), oraz kreatywne podejście do spędzania czasu w szkole i budowania przyjaznej atmosfery („Wsparcie ULTRAS” – sprzęt sportowy w XV LO, „Dzik w ogrodzie” – VIII LO, „Bieżnia magnetyczna” – SOSW dla Niesłyszących).
Liczby:
Chcemy zadbać o studentów, zapewniając im wsparcie poprzez stworzenie możliwości odbycia praktyk zawodowych. W tym celu stworzymy miejski system praktyk studenckich. Najważniejszym celem projektu będzie przygotowanie studentów do pracy zawodowej, którą podejmą po ukończeniu studiów oraz rozwinięcie umiejętności stosowania wiedzy w praktyce zawodowej. W projekt zaangażujemy miejskie instytucje oraz przedsiębiorców.
Stopień realizacji zadania: 1/5
Prowadzone są obecnie prace przygotowawcze zmierzające do wypracowania nowego modelu współpracy miasta z uczelniami wyższymi oraz sektorem gospodarczym. Fundamentem tych działań jest projekt „Krakowska Praktyka Rozwoju”, zakładający budowę spójnego, odpowiadającego realnym potrzebom systemu, który wzmocni rolę miasta jako aktywnego uczestnika procesu kształcenia zawodowego.
Prowadzony jest obecnie etap diagnozy potrzeb wydziałów i jednostek organizacyjnych Urzędu, obejmujący rozpoznanie możliwości kadrowych, organizacyjnych i tematycznych, które mogłyby stanowić podstawę dla przyszłych form (realizacji) praktyk. Zbierane informacje posłużą do przygotowania programu pilotażowego.
Proponowany system opierać się będzie na kilku komplementarnych typach praktyk, w tym:
Priorytetowe pozostaje także stopniowe odejście od nieodpłatnego modelu praktyk, uwzględnienie pracy częściowo zdalnej oraz powiązanie tematów stażowych z celami polityk miejskich, m.in. w zakresie cyfryzacji, innowacji czy zrównoważonego rozwoju.
Docelowo model ma służyć nie tylko studentom, ale także miastu: jako narzędzie selekcji przyszłych kadr oraz jako kanał wymiany wiedzy i idei między środowiskami naukowymi, biznesem a administracją publiczną.
Młodzieżowe domy kultury skupiają młodzież z krakowskich szkół, rozwijając ich pasje i zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych. Zwiększymy liczbę zajęć dla młodzieży, a pracownikom domów kultury zapewnimy godne wynagrodzenie za ich pracę.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Prace nad rozszerzeniem zakresu działania krakowskich młodzieżowych domów kultury ciągle trwają. Rozważane są różne warianty wzbogacenia oferty tych placówek. Pomysły te są szeroko konsultowane z dyrektorami i całym środowiskiem skupionym wokół młodzieżowych domów kultury. W najbliższym czasie planowane są dalsze spotkania dotyczące tego tematu.
Wiele osób studiujących w Krakowie ponosi znaczne wydatki związane, m.in. z edukacją, zakwaterowaniem, wyżywieniem oraz transportem. Umożliwimy studentom dostęp do komunikacji publicznej poprzez tanie bilety na komunikację publiczną (zredukuje to częściowo obciążenia finansowe studentów związane z transportem).
Stopień realizacji zadania: 2/5
Decyzja na poziomie Prezydenta Miasta Krakowa, co do ostatecznego kształtu i terminu wejścia projektu uchwały na Radę Miasta Krakowa.