Edukacja to kluczowy aspekt naszego życia. W krakowskich szkołach uczy się ponad 100 tys. dzieci i młodzieży. Chcę, aby każda krakowska szkoła była miejscem bezpiecznym, przyjaznym i otwartym na wyzwania współczesności oraz przyszłości. Rola prezydenta Krakowa jest szczególna – to właśnie prezydent odpowiada za prowadzenie ponad 300 jednostek edukacyjnych w Krakowie. Wśród nich są przedszkola i szkoły – od podstawówek po licea, technika i szkoły branżowe. To także młodzieżowe domy kultury i poradnie psychologiczno-pedagogiczne – kluczowe instytucje dla rozwoju umiejętności młodych ludzi, a także wsparcia psychologicznego uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Zrobię wszystko, aby działały jeszcze skuteczniej i docierały do każdego, kto potrzebuje pomocy.
Szkoła to nie tylko miejsce do zdobywania wiedzy, ani tym bardziej „zakuwania” i zdawania egzaminów. Naszym priorytetem będzie wspieranie uzdolnionych uczniów, ale także tych, którzy poza zdobywaniem wysokich stopni i wygrywaniem olimpiad, rozwijają swoje pasje. We współpracy z krakowskimi nauczycielami będziemy wspierać organizowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, rozwijać ofertę młodzieżowych domów kultury, a także stawiać na edukację w plenerze. Dlaczego? Bo wiele zajęć można śmiało prowadzić w inny sposób. Zajęcia historii podczas spaceru po Starym Mieście? Brzmi jak świetny plan!
Stopień realizacji zadania: 3/5
Obecna nowelizacja, podobnie jak wszystkie dotychczasowe nowelizacje uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie szczegółowych warunków wspierania edukacji uzdolnionych uczniów, form i zakresu tego wsparcia, trybu postępowania w ramach „Krakowskiego Programu Wspierania Uzdolnionych Uczniów” jest wynikiem zmian w przepisach prawa, intencji poszerzenia katalogu dotychczasowych form wsparcia uzdolnionych uczniów, jak również zwiększenia grona beneficjentów nagród.
Projekt proponuje m. in. utworzenie nowej kategorii nagrody, jaką jest „Mały Geniusz”. Nagroda ta pozwoli wesprzeć najmłodszych uczniów klas I–III w osiągnięciach naukowych lub artystycznych. Jest wyjściem naprzeciw zapotrzebowaniu zgłaszanemu przez rodziców takich uczniów. Dzięki temu uzdolnienia naukowe bądź artystyczne będą doceniane już na bardzo wczesnym etapie edukacji.
W przypadku formy pomocy jaką jest Laur Olimpijski podkreślono rangę olimpijczyków międzynarodowych poprzez zastosowanie zapisu o nagradzaniu laureatów konkursów, olimpiad i turniejów o randze międzynarodowej z podaniem kwot nagród.
Z kolei w przypadku Stypendium im. Prezydenta Juliusza Lea uszczegółowiono zapis mówiący o tym, kto o tę nagrodę może się ubiegać, przypominając jako kryterium trudną sytuację życiową kandydatów, ale jednocześnie podkreślając potrzebę wykazania ich naukowych osiągnięć.
Z projektu nowej uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie szczegółowych warunków wspierania edukacji uzdolnionych uczniów, form i zakresu tego wsparcia, trybu postępowania w ramach „Krakowskiego Programu Wspierania Uzdolnionych Uczniów” usunięto formę wsparcia, jaką było dofinansowanie do obozów naukowych. Taka decyzja podyktowana jest odmiennym charakterem wspomnianej formy wsparcia, w której kwota nie zostaje przekazana jednostkowo uczniom jako uczestnikom obozu, a szkole, która ten obóz organizuje. Inicjatywy szkół zmierzające do organizacji obozów naukowych będą regulowane w drodze osobnego aktu normatywnego.
Trwające prace nad przeniesieniem XXI LO, mieszczącego się w jednym budynku z MDK im. A. Bursy, do innej lokalizacji pozwolą na dyspozycję budynkiem w całości przez MDK, dzięki czemu MDK mógłby poszerzyć swoją działalność (poprzez pozyskanie dodatkowych sal).
Przedszkola i szkoły w Krakowie realizują wiele wspaniałych projektów. Zazwyczaj wiedza na ich temat nie wykracza jednak poza mury szkoły. Stąd tak duża potrzeba wzajemnej inspiracji. W ramach dialogu z nauczycielami, rodzicami i uczniami proponujemy stworzenie bazy dobrych praktyk pokazujących najlepsze przykłady prowadzenia zajęć szkolnych i realizacji innowacyjnych działań pozalekcyjnych. Będziemy stawiać też na sieciowanie nauczycieli, aby mogli wymieniać się doświadczeniami i wspólnie realizować międzyszkolne projekty.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych Urzędu Miasta Krakowa podpisał umowę o wspólnym celu pomiędzy Gminą Miejską Kraków a instytucjami (w tym wszystkimi uczelniami zrzeszonymi w Kolegium Rektorów Szkół Wyższych Krakowa) Krakowskiego Ośrodka Naukowo-Akademickiego. Umowa jest obecnie w fazie aktualizacji; jej sygnatariuszami będą wkrótce także inne instytuty badawcze i uczelnie.
Ponadto podpisano porozumienia i listy intencyjne pomiędzy Wydziałem Edukacji i Projektów Edukacyjnych a renomowanymi krakowskimi uczelniami, takimi jak Uniwersytet Jagielloński, których rolą współpracy w obszarach jest m.in. współorganizowanie konferencji związanych z szeroko pojętym procesem kształcenia, dokształcania i doskonalenia nauczycieli.
Prowadzone są konsultacje przez pracowników Kliniki Psychiatrii i Psychoterapii Dzieci i Młodzieży Katedry Psychiatrii UJ CM lub Instytutu Psychologii UJ z dyrektorami szkół i placówek prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków.
Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych UMK współorganizuje warsztaty tematyczne dla nauczycieli, a także wspiera działania na rzecz profilaktyki zdrowia psychicznego oraz uzależnień dzieci i młodzieży.
Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, jakie możliwości daje nauka w technikach i szkołach branżowych. Mimo to „branżówki” wciąż są dla wielu uczniów ostatecznością. Tak nie powinno być. Chcemy wzmacniać poziom nauczania w tych szkołach i promować je jako miejsca, gdzie można nie tylko zdobywać wiedzę i rozwijać swoją pasję, ale też otrzymać konkretny i pożądany przez pracodawców zawód.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W styczniu 2025 r. na terenie Zespołu Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji oraz na stronie internetowej wspomnianej szkoły realizowano wydarzenie „Styczniowe Targi Szkół Zawodowych w »Meliorku«”.
W marcu 2025 r. krakowskie szkolnictwo techniczne i branżowe zaprezentowało swoją ofertę skierowaną do uczniów, podczas Krakowskiego Tygodnia Zawodowców. Zgodnie z ustalonym na dany rok harmonogramem, szkoły z określonych czterech rejonów Krakowa prezentowały się przed uczniami ósmych klas szkół podstawowych. Wydarzeniu towarzyszyły Otwarte Soboty, organizowane we wszystkich samorządowych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe. Uczestnictwo w wydarzeniu możliwe było zarówno stacjonarnie jak i online.
W lutym 2025 r. odbyły się „Prezentacje Nowohuckich Szkół Ponadpodstawowych” w Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2.
Na terenie Krakowa działa Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Krakowski Ośrodek Kariery”. Realizowane projekty poradni, skierowane są do uczniów krakowskich przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych i mają na celu kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec edukacji i pracy, a także pobudzanie i rozwijanie zdolności oraz zainteresowań. Poprzez obecność specjalistów w szkołach budują świadomość wielorakich korzyści płynących z procesowego doradztwa zawodowego oraz promują ideę uczenia się przez całe życie. Otwierając się na potrzebę wsparcia uczniów w zakresie dokonywania wyborów edukacyjno-zawodowych, prowadzą działania z zakresu preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego. Specjaliści poradni przyjmują uczniów, którzy chcą pogłębić świadomość własnych zasobów i ograniczeń, rozpoznać predyspozycje zawodowe, poznać ofertę krakowskich szkół oraz przygotować się do procesu rekrutacji. Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna pn. „Krakowski Ośrodek Kariery” obejmuje swoją działalnością tylko uczniów uczących się na terenie Krakowa. Obecnie realizują takie projekty jak: „Wędrówka po świecie zawodów”, „Poznaję, doświadczam, wybieram"", „Rajd po fach”, „Startuj po marzenia, stwórz swój start-up!” itp.
W marcu 2025 r. szkoły kształcące zawodowe składały wnioski o dofinansowanie do doposażenia pracowni zawodowych.
O działaniach realizowanych przez miasto związanych ze szkołami branżowymi, mieszkańcy informowani są za pośrednictwem strony internetowej Portal Edukacyjny, gdzie na bieżąco umieszczane są stosowne komunikaty.
Lata rządów PiS to czas ogromnych trudności we współpracy szkół z organizacjami pozarządowymi, a przecież wśród lokalnych NGO-sów jest wiele niezwykle doświadczonych i merytorycznych organizacji. Mogą i powinny one wzbogacać edukację formalną w naszym mieście. Z tego powodu dzięki bliskiej współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty w Krakowie oraz dyrektorami, nauczycielami, rodzicami i uczniami z krakowskich szkół na nowo określimy warunki współpracy z NGO.
Stopień realizacji zadania: 3/5
4 marca 2025 roku w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych przy ul. Zabłocie 20 odbyło się spotkanie sieciujące dyrektorów szkół i krakowskie organizacje pozarządowe zatytułowane „Edukacja-dialog-współpraca”. Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń, integracji oraz nawiązania współpracy pomiędzy szkołami, NGO oraz instytucjami miejskimi. Wydarzenie miało charakter warsztatowy.
Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych po raz pierwszy zorganizował otwarte spotkanie z krakowskimi NGO-sami, w celu przygotowania postulatów do rocznego programu współpracy Gminy Miejskiej z organizacjami pozarządowymi w 2026 r. Część propozycji podniesionych na spotkaniu będzie traktowana jako priorytetowa, co znajdzie odzwierciedlenie w możliwości aplikowania o środki dotacyjne na przyszły rok.
Ponadto ogłoszony został konkurs w formie powierzenia (regranting) na program wspierania samorządów uczniowskich SUWAK. Termin nadsyłania ofert mija 17 lipca 2025 r.
Oświata to niezwykle wrażliwa dziedzina naszego życia. Nikt jednak nie zna lepiej procesu edukacji i aktualnych wyzwań niż dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz bezpośredni uczestnicy tego procesu – uczniowie i ich rodzice. Z tego powodu powołamy zespoły eksperckie działające przy prezydencie, które będą współdecydować o kształcie polityki oświatowej miasta. Ta współpraca musi być ścisła!
Stopień realizacji zadania: 3/5
Zespoły Doradcze Dyrektorów Szkół to nieformalne, niepowołane żadnym aktem prawnym, ani nie opisane w przepisach oświatowych ciało doradcze reprezentujące dyrektorów poszczególnych typów jednostek (po trzy–cztery osoby z każdego typu). Powstały w roku 2012 po próbach wprowadzenia reformy/restrukturyzacji jednostek oświatowych. Projekty zmian zakładały likwidację i głęboką restrukturyzację wielu jednostek (np. MDK) i spotkały się z dużym oporem środowiska dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów. W skład zespołów zostali powołani najaktywniejsi uczestnicy rozmów „okrągłego stołu edukacyjnego”. Zwyczajowo podczas spotkań z dyrektorami byli na rok wybierani dyrektorzy do zespołów w drodze głosowania tajnego.
Ze względu na charakter zespołów współpraca z nimi miała charakter konfrontacyjny, podczas spotkań zwykle prezentowali obszary niezadowolenia i oczekiwania ze strony dyrektorów. Rola doradcza zespołów skupiała się głównie na opiniowaniu projektów aktów prawnych. Od czasów pandemii, kiedy nie było organizowanych spotkań, na których wybierani by byli przedstawiciele zespołów, przyjęto zasadę, że w przypadku rezygnacji lub przejścia na emeryturę do prac zespołów zapraszani byli doświadczeni wysoko oceniani w środowisku edukacyjnym dyrektorzy.
Zespoły Doradcze Dyrektorów Przedszkoli, Szkół i Placówek to ważny element w procesie wypełniania zadań wymagających rozwiązań na poziomie organu prowadzącego. To platforma umożliwiająca wypracowanie rozwiązań usprawniających i ułatwiających pracę, dzielenie się dobrymi praktykami realizowanymi w jednostkach, wzajemną inspirację, np. przy opracowywaniu dokumentów czy procedur stosowanych w krakowskim środowisku edukacyjnym. Zespoły dają dyrektorom możliwość współuczestniczenia w tworzeniu polityki oświatowej Krakowa oraz tworzenia jej dobrego wizerunku. Poprzez swoich przedstawicieli w Zespołach dyrektorzy mają możliwość konsultacji i opiniowania przepisów dotyczących spraw oświatowych, zgłaszania do nich swoich uwag i propozycji.
Zespoły Doradcze rodziców – współpraca z rodzicami jest uznawana przez władze Krakowa za priorytet w ważnym obszarze funkcjonowania miasta, jakim jest edukacja. W dużej mierze od wzajemnej współpracy w tym zakresie uzależniona jest bowiem jakość nauczania i oferta krakowskich szkół. Zespoły Doradcze Rodziców rozpoczęły działalność po raz pierwszy kilka lat temu, stanowiąc głos opiniotwórczy środowiska rodziców.
Podstawowym zadaniem rzecznika będzie troska o przestrzeganie praw i obowiązków ucznia, zapewnienie podmiotowego traktowania uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz rozwiązywania konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel. Rzecznik będzie mógł interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu – grupy uczniów czy całej klasy.
Stopień realizacji zadania: 5/5
13 stycznia 2025 roku na stanowisko Krakowski Rzecznik Uczniów i Dialogu Szkolnego została powołana Aleksandra Twaróg.
Główne zadania Rzecznika:
Rzecznik współpracuje z dyrektorami szkół, nauczycielami, samorządami uczniowskimi oraz radami rodziców. Podejmuje interwencje w przypadkach naruszeń praw uczniów. Analizuje zmiany w prawie dotyczącym edukacji i uczniów oraz uczestniczy w konferencjach na ten temat.
Rzecznik pełni również funkcję opiniotwórczą, doradzając władzom miasta w zakresie polityki edukacyjnej i ochrony praw uczniów. Dzięki jego działalności uczniowie mogą liczyć na wsparcie i większy wpływ na życie szkolne, a szkoły na lepszą współpracę i atmosferę opartą na wzajemnym szacunku.
Opracujemy program dofinansowania posiłków dla dzieci i młodzieży. Nowoczesne stołówki szkolne będą gwarantować dzieciom smaczne i zdrowe posiłki. Stołówki będą organizowane w taki sposób, aby zapewnić dzieciom możliwość dokonania wyboru tego, co nakładają na swój talerz. Produkty będą pochodzić od lokalnych rolników. Takie rozwiązanie nie tylko skróci łańcuch dostaw, ale też będzie realnym wsparciem lokalnej produkcji.
Stopień realizacji zadania: 1/5
Obecnie posiłki w szkołach przygotowywane są przez ajentów, którzy wynajmują pomieszczenia kuchni od dyrektorów szkół. Do szkół świadczących żywienie zbiorowe wysłana została ankieta, na podstawie której możliwa będzie dalsza analiza tematu.
Lodówki pełne dobra to inicjatywa pomagająca się dzielić nadmiarowym jedzeniem z osobami, które tego najbardziej potrzebują. W Polsce marnuje się rocznie około 9 milionów ton żywności. Powinniśmy podejmować wszelkie inicjatywy, które zmniejszą ten współczynnik. Prowadzenie edukacji najmłodszych w tym zakresie powinno stać się jednym z priorytetów miasta.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W czterech lokalizacjach w Krakowie funkcjonują „Lodówki pełne dobra” jako punkty nieodpłatnej dystrybucji produktów spożywczych. Zadanie realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Zaplanowano sukcesywne uruchamianie kolejnych punktów.
Dostępność ta wpłynie na poprawę jakości życia, edukację zdrowotną oraz będzie stanowić realne wsparcie dla rodzin o ograniczonych zasobach finansowych.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie zasad organizacji opieki zdrowotnej nad uczniami samorządowych szkół podstawowych, ponadpodstawowych i placówek na terenie Gminy Miejskiej Kraków szczegółowo określa zobowiązanie dyrektorów szkół i placówek do podjęcia wszelkich możliwych, koniecznych i prawnie dopuszczalnych działań w celu zapewnienia funkcjonowania na terenie szkoły lub placówki gabinetu profilaktyki zdrowotnej.
Jeżeli szkoła nie ma pomieszczenia przeznaczonego na gabinet stomatologiczny, dostęp do stomatologa jest realizowany w podmiotach leczniczych na podstawie porozumień i finansowany ze środków NFZ. Ponadto rozważane jest opracowanie programu polityki zdrowotnej w tym obszarze.
Audyt dostępności szkół dla osób ze szczególnymi potrzebami jest niezbędny, aby zapewnić równy dostęp do edukacji wszystkim uczniom. Pozwala on zidentyfikować istniejące bariery architektoniczne i komunikacyjne, umożliwiając dostosowanie infrastruktury szkolnej oraz wprowadzenie niezbędnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W trakcie analizy finansowo-rzeczowej dotyczącej realizacji postulatu i wprowadzenia zadania do budżetu Miasta Krakowa/WPF.
Krakowskie szkoły są coraz bardziej wielokulturowe. Należy wzmacniać kompetencje nauczycieli, ale też uczniów i ich rodziców, do współpracy w coraz bardziej różnorodnym środowisku. Potrzebne jest także wzmocnienie pozycji asystentów międzykulturowych. Priorytetem będą rozmowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na temat statusu zatrudnienia tych osób, które pomagają nie tylko dzieciom pochodzącym z innych krajów, ale wszystkim osobom tworzącym oblicze krakowskich szkół.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Jednym z zadań Centrum Informacji Edukacyjnej dla Dzieci i Młodzieży z Doświadczeniem Migracji (CIEM), utworzonego w październiku 2024 r. przy Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie (SPPPDN), jest udzielanie pomocy pracownikom jednostek oświatowych pracującym z migrantami, w tym także asystentom międzykulturowym.
W grudniu 2024 r. SPPPDNE i CIEM, wraz z Instytutem Psychologii UJ, Bilingualism Matters w Krakowie oraz Fundacją Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. M. Reja były organizatorami konferencji pt. „Asystentura międzykulturowa w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku edukacyjnym”. Partnerami w przygotowaniu konferencji były Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych oraz Wydział Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia UMK, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Wydział Polonistyki UJ, Centrum Wielokulturowe w Krakowie, Koalicja na rzecz wzmacniania roli asystentek i asystentów międzykulturowych oraz romskich, Stowarzyszenie Asystentów Międzykulturowych To Ma Sens.
W styczniu 2025 r. CIEM było organizatorem spotkań informacyjno- szkoleniowych dla Asystentów Międzykulturowych zatrudnionych w krakowskich szkołach, a w lutym 2025 r., we współpracy z UJ i Fundacją Reja, zorganizowało warsztaty metodyczne skierowane do nauczycieli oddziałów przygotowawczych ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz nauczycieli języka polskiego jako obcego. Był to cykl zajęć praktycznych prezentujących rozwiązania metodyczne przydatne w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji.
4 marca w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych odbyło się spotkanie „Edukacja – Dialog – Współpraca”, mające na celu wymianę doświadczeń, integrację i zainicjowanie współpracy między krakowskimi jednostkami oświatowymi a działającymi lokalnie organizacjami pozarządowymi. Jednym z tematów poruszanych w czasie wydarzenia była wielokulturowość. Spotkanie zorganizował Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych przy współpracy Wydziału Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia UMK.