Urząd powinien być miejscem przyjaznym dla mieszkańców, w którym mogą szybko i bezproblemowo załatwić najważniejsze sprawy. Profesjonalna obsługa, maksymalne uproszczenie formalności oraz zwiększenie liczby procedur dostępnych przez internet – to podstawowe kwestie, które usprawnią funkcjonowanie urzędu i pozytywnie wpłyną na jakość świadczonych usług. Przy podejmowaniu strategicznych decyzji głos mieszkańców zawsze powinien być brany pod uwagę, dlatego wprowadzimy algorytm w konsultacjach społecznych, który usprawni i zwiększy efektywność całego procesu. Nadrzędnym celem polityki informacyjnej urzędu powinno być dobro mieszkańców, z którymi miasto ma obowiązek prowadzić dialog. Konsekwentnie należy również rozwijać programy lojalnościowe uprawniające mieszkańców do zniżek i rabatów na „miejskie usługi”.
Decyzje w strategicznych dla miasta obszarach powinny być oparte na rzetelnych analizach, dlatego wprowadzimy cykliczne badania społeczne, których celem będzie zbieranie kompleksowych informacji na temat opinii i potrzeb mieszkańców Krakowa. Wyniki badań pomogą nam w podejmowaniu strategicznych decyzji związanych z rozwojem Krakowa. Rozwiniemy również badania satysfakcji klienta w urzędzie tak, aby maksymalnie podnieść poziom świadczonych usług.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Zakończyliśmy analizę opinii mieszkańców na temat jakości obsługi w Urzędzie Miasta Krakowa. Wyniki badania zostały opracowane i przedstawione w raporcie, który jest dostępny publicznie – na stronie krakow.pl i w Biuletynie Informacji Publicznej. Tam, gdzie mieszkańcy wskazali potrzebę zmian, zostały zaplanowane konkretne działania usprawniające. Chcemy, by każda taka opinia realnie przekładała się na poprawę jakości obsługi. W trakcie rocznego przeglądu Zintegrowanego Systemu Zarządzania, który odbył się 19 marca 2025 r., wyznaczono także cel dla nowego wskaźnika satysfakcji klientów. Od teraz jego wartość nie może być niższa niż w roku poprzednim.
Mieszkańcy, którzy płacą podatki w Krakowie, powinni być szczególnie doceniani i premiowani. Katalog zniżek i ulg w ramach Karty Krakowskiej zostanie rozszerzony. Wprowadzimy także system informatyczny, który będzie zbierał i analizował dane dotyczące wykorzystania karty. Dzięki temu będziemy wiedzieć, które usługi cieszą się największą popularnością wśród mieszkańców Krakowa.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Mieszkańcy, którzy płacą podatki w Krakowie, są premiowani poprzez program Karty Krakowskiej. Rozpoczęto analizę katalogu zniżek, ulg i uprawnień w ramach Karty Krakowskiej. Trwają prace związane z rozszerzeniem oferty, jak również modyfikacje systemu informatycznego, ułatwiające mieszkańcom korzystanie z programu. 7 maja uruchomiono aplikację mKraków, która docelowo ma stać się podstawowym nośnikiem usług ze zniżką Karty Krakowskiej. Trwa ocena możliwości finansowych, które pozwolą zrealizować proponowane założenia.
Wykonamy generalny audyt dostępności architektonicznej budynków urzędowych oraz sprawdzimy dostępność cyfrową wszystkich miejskich stron internetowych oraz e-usług. Urząd powinien być maksymalnie dostępny dla mieszkańców, a osoby ze szczególnymi potrzebami powinny móc z niego korzystać w sposób bezpieczny i samodzielny. Trzeba jak najszybciej zlikwidować bariery architektoniczne.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W budynkach UMK przy ul. Powstania Warszawskiego 10 oraz ul. Kasprowicza 29 dostosowano toalety dla osób z niepełnosprawnościami. W siedzibie Rady Dzielnicy XII (Bieżanów–Prokocim) prace modernizacyjne zostaną podjęte w najbliższym czasie. W siedzibie Rady Dzielnicy X trwają przygotowania do zmiany planu miejscowego, by możliwa była rozbudowa budynku i montaż windy. Trwają konsultacje z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków w sprawie montażu windy w zabytkowym budynku przy pl. Wszystkich Świętych 3–4.
Dla czterech nowych budynków pozyskanych po 2020 roku planujemy wykonanie audytu dostępności. Ustalany jest harmonogram realizacji tego zadania.
Równolegle pracujemy nad dostępnością cyfrową. W 2025 roku przeznaczymy środki na audyt dostępności Biuletynu Informacji Publicznej, bo wiemy, że przejrzystość i łatwy dostęp do informacji to fundament otwartego miasta.
Głos mieszkańców powinien być dla władz miasta najważniejszy, dlatego gruntownej zmiany wymaga proces konsultacji społecznych. Wprowadzimy metodykę, która określi jasne i przejrzyste zasady dialogu z mieszkańcami oraz pozwoli wziąć pod uwagę opinie różnych grup społecznych w najważniejszych obszarach. Każdy mieszkaniec otrzyma internetowy profil, z którego pomocą będzie mógł decydować o wielu miejskich sprawach i zgłaszać swoje opinie. Za jego pomocą będzie można również głosować w budżecie obywatelskim, czy sprawdzać stan rozliczeń podatkowych. Jeden profil, zamiast wielu. Dla osób, które są wykluczone cyfrowo, będą realizowane bezpłatne szkolenia lub będzie możliwość skorzystania ze wsparcia asystenta lub głosowania papierowo. Wprowadzimy także lokalne referenda w sprawach istotnych dla mieszkańców danej dzielnicy, a informacja o konsultacjach będzie docierać do mieszkańców skuteczniej.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Od stycznia 2025 r. działa Wydział Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego. Weszło w życie zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa, wprowadzające nowe zasady organizacji konsultacji społecznych oraz umożliwiające wypracowanie i przestrzeganie ich standardu, czyli jasnych i przejrzystych zasad dialogu z mieszkańcami. Uproszczono język informowania o konsultacjach, także w zakresie planowania przestrzennego. Informacja o konsultacjach skuteczniej dociera do mieszkańców: opracowano i wdrożono nową identyfikację wizualną konsultacji społecznych w Krakowie, zwiększono częstotliwość publikowania materiałów dotyczących konsultacji w mediach miejskich, serwisie obywatelski.krakow.pl oraz profilach w internetowych serwisach społecznościowych, wprowadzono mobilne systemy wystawiennicze rozstawiane w terenie, którego dotyczą konsultacje, prowadzone są kampanie z wykorzystaniem sieci Google Ads oraz geotargetowane kampanie SMS. Poszerzono formy konsultacji o wózki partycypacyjne oraz mobilne punkty konsultacyjne, zwiększono częstotliwość stosowania spacerów badawczych oraz planowania partycypacyjnego. Dzięki tym działaniom wyraźnie zwiększyła się liczba uwag i wniosków zgłaszanych przez mieszkanki i mieszkańców podczas konsultacji. Przygotowano nowelizację uchwały w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji w zakresie wprowadzenia m.in. referendów dzielnicowych oraz tzw. małych konsultacji, czyli rozwiązań zwiększających partycypację obywatelską na poziomie lokalnym i umożliwiających mieszkankom i mieszkańcom aktywny udział w decyzjach dotyczących ich najbliższego otoczenia. Przewidywany termin skierowania nowej uchwały pod obrady Rady Miasta to IV kwartał bieżącego roku. Opracowano dokumentację umożliwiającą przeprowadzenie przetargu na wdrożenie w Krakowie internetowej platformy partycypacyjnej Decidim, dzięki której mieszkanki i mieszkańcy zyskają nowe możliwości współdecydowania o sprawach istotnych dla miasta. W III kwartale bieżącego roku przewidywane jest rozpoczęcie przeprowadzania ankiet i sondaży za pośrednictwem aplikacji mKraków.
Cyfryzacja administracji samorządowej przyczyni się do redukcji kosztów, poprawi jakość świadczonych usług oraz zwiększy dostępność informacji publicznych. Podnoszenie sprawności organizacyjnej urzędu poprzez wykorzystanie narzędzi informatycznych oraz nowych technologii powinno być priorytetem.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Ważnym elementem zwiększania sprawności organizacyjnej jest ciągłe poszerzanie zakresu stosowania elektronicznego zarządzania dokumentacją. W tym aspekcie cyfryzacja jest rozumiana jako elektronizacja procesów zachodzących wewnątrz Urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych. Cyfryzacja procesów wewnętrznych, realizowanych za pośrednictwem systemu EZD, ma bezpośredni wpływ na podnoszenie jakości realizowanych zadań, obniżanie ich kosztów oraz przyczynia się do wyraźnego skrócenia czasu obsługi klienta.
Podstawową rolą miejskich mediów powinno być rzetelne informowanie mieszkańców o działaniach miasta. Zmodernizujemy i zintegrujemy najważniejsze miejskie serwisy, aby mieszkańcy mieli prosty i łatwy dostęp do informacji o remontach drogowych, inwestycjach, prowadzonych konsultacjach społecznych czy dużych wydarzeniach sportowych i kulturalnych. Miejskie media będą pozbawione treści politycznych czy promocyjnych poszczególnych osób – mają służyć informowaniu mieszkańców.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Trwa modernizacja miejskiego portalu Kraków.pl. W pierwszym półroczu 2025 roku skupiliśmy się m.in. na zwiększeniu szybkości działania strony, wdrażaniu rozwiązań optymalizacyjnych i usprawniających wyszukiwanie treści, poprawie czytelności i przejrzystości informacji.
Dążymy do tego, by mieszkańcy mieli szybki i łatwy dostęp do najważniejszych informacji o mieście – bez zbędnych barier i komplikacji. W ramach aktualizacji rozbudowano m.in. narzędzie newsletterowe, umożliwiające wysyłkę informacji do mieszkańców poszczególnych dzielnic.
Ponadto telewizja.krakow.pl działa według nowej ramówki, a serwisy informacyjne zyskały odświeżoną oprawę graficzną. Zostało również na nowo uruchomione konto miasta (Urząd Miasta Krakowa) w portalu LinkedIn.
W maju uruchomiona została także nowa miejska aplikacja mobilna mKraków, integrująca szereg usług ułatwiających codzienne funkcjonowanie w mieście.
To wszystko z myślą o mieszkańcach i ich potrzebach – by korzystanie z miejskich zasobów cyfrowych było szybsze, prostsze i bardziej funkcjonalne.
Jednostki pomocnicze w Krakowie są bardzo wysoko oceniane w porównaniu do innych dużych miast w Polsce. Należy wykorzystać potencjał członków Rad Dzielnic poprzez ich zaangażowanie w lepszą dystrybucję środków budżetowych na zadania, które są najważniejsze dla lokalnej społeczności. Kwoty przekazywane do Rad Dzielnic powinny zostać zwiększone tak, by gwarantowały możliwość realizacji zadań zleconych przez Radę Miasta Krakowa.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Po podjęciu przez Dzielnice Miasta Krakowa w terminie do 31 marca 2025 r. uchwał, które wskazywały w swej treści zadania do realizacji w ramach kwoty zwiększenia środków na 2025 r., w okresie II do IV kwartału odbywać się będzie ich realizacja.
Krakowski magistrat zatrudnia ponad 3000 osób, a jeśli dodamy do tego miejskie jednostki oraz spółki to okaże się, że miasto jest jednym z największych pracodawców. Poprzez stopniowe podnoszenie wynagrodzenia (min. o 20 proc. w pierwszym roku), opracowanie jasnego i czytelnego systemu awansu oraz wdrożenie programu szkoleń podnoszących kompetencje kadry administracji samorządowej, zwiększymy konkurencyjność urzędu i jego jednostek na rynku pracy. Nie dopuścimy, aby najlepsi eksperci trafiali do firm prywatnych i korporacji.
Stopień realizacji zadania: 4/5
W 2025 roku planujemy wdrożenie nowoczesnej platformy e-learningowej, która umożliwi pracownikom urzędu wygodny i szybki dostęp do szkoleń online. Dodatkowo zabezpieczyliśmy środki na szkolenia i studia podyplomowe dla urzędników. Plan szkoleń na 2025 rok został opracowany na podstawie realnych potrzeb zgłoszonych zarówno przez pracowników, jak i najwyższe kierownictwo UMK. Szkolenia są już sukcesywnie realizowane. W każdej komórce organizacyjnej zostały wyznaczone osoby odpowiedzialne za koordynację rozwoju kompetencji. Złożyliśmy wniosek o dodatkowe środki z Krajowego Funduszu Szkoleniowego, by jeszcze bardziej poszerzyć ofertę edukacyjną dla pracowników.
Zakończyły się rozmowy z przedstawicielami organizacji związkowych działających w Urzędzie Miasta Krakowa. W trakcie prowadzonych rozmów uzgodniono zwiększenie wynagrodzenia zasadniczego pracowników UMK od 1 lipca 2025 r. o kwotę 700 zł brutto/etat. Od 1 stycznia 2026 r. – zwiększenie wynagrodzenia zasadniczego o kwotę 300 zł brutto/etat. Zaś od 1 kwietnia 2026 r. waloryzacja inflacyjna wynagrodzenia zasadniczego będzie uzależniona od ogłoszonego wskaźnika inflacji. Dążymy do tego, by praca w UMK była nie tylko służbą publiczną, ale też stabilnym i rozwojowym miejscem pracy.
Wprowadzimy nowoczesne, inteligentne systemy zarządzania miastem w wielu obszarach. Przede wszystkim w sterowaniu oświetleniem czy zużyciem energii elektrycznej i cieplnej. Takie usprawnienia pozwolą na większą efektywność oraz oszczędność środków miejskich.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Rozpoczęto realizację projektów „Krakowska Chmura Miejska” oraz „COMiA – Cyfrowe odwzorowanie miasta i aglomeracji. Opracowanie wielobranżowego i wieloaspektowego narzędzia do cyfrowego odwzorowania miasta i aglomeracji”. Rozpoczęto rozmowy w obszarze Krakow Data Lab (grupy eksperckiej mającej na celu analizę danych turystycznych z Krakowa).
Budowane są kolejne pulpity managerskie dla najwyższego kierownictwa UMK, wspierające podejmowanie decyzji w oparciu o dane. Kontynuowany jest proces cyfryzacji procedur w UMK i miejskich jednostek organizacyjnych.
Zespół ds. Smart City oraz dyrektor Centrum Obsługi Informatycznej UMK przeprowadzili dwa szkolenia z zarządzania danymi dla pracowników (w tym dyrektorów) gmin Metropolii Krakowskiej. Pracownicy ze stanowisk ds. Smart City wzięli również udział w panelach dyskusyjnych dotyczących Smart City na konferencjach w Łodzi i Sopocie.
Dane, które posiada i wykorzystuje urząd, powinny być w jak najszerszym stopniu udostępnione. To nie tylko ważne informacje dla mieszkańców, ale także podstawa dla wielu innowatorów do szukania nowych rozwiązań. Tak było w przypadku danych o pojazdach komunikacji miejskiej. Udostępnianie informacji pozwala także na transparentność działań. Doprowadzimy do tego, żeby jak najwięcej danych było dostępnych na miejskich stronach i na bieżąco aktualizowanych, bez konieczności osobnego występowania o dostęp do nich.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Sukcesywnie dodawane są kolejne zbiory danych na portalu Otwarte Dane.
Rozstrzygnięto konkursu na System Zarządzania Danymi Miejskimi „Data Lake”.
Przygotowano założenia konkursu na najlepsze wykorzystanie danych miejskich we współpracy z uczelniami i biznesem – realizacja konkursu zaplanowana na III/IV kwartał 2025. Zaplanowano wspólnie z Wydziałem Geodezji pilotaż przeniesienia danych przestrzennych z portalu MSIP na portal Otwarte Dane.