Dokończenie walki o czyste powietrze w Krakowie, monitoring i ochrona rzek, przyspieszenie programu termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, ale też dbałość o bezpieczeństwo energetyczne i odnawialne źródła energii – to tylko wybrane postulaty, które będziemy realizować w zakresie ochrony środowiska.
Dzięki przyjęciu Ustawy Metropolitalnej uzyskamy środki na likwidację „kopciuchów” w gminach ościennych i ograniczenie smogu napływającego do Krakowa z „obwarzanka”.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Kraków będzie kontynuował działania w zakresie transformacji energetycznej do odnawialnych źródeł energii, poprawy efektywności energetycznej budynków, rozwoju niskoemisyjnego transportu i elektromobilności, ograniczania emisji napływowej poprzez aktywne oddziaływanie na obszar metropolitarny w celu przyspieszania wdrażania uchwał antysmogowych dla Małopolski. Gmina Miejska Kraków podtrzymuje i dodatkowo umacnia ogólnokrajowy i bardzo zauważalny rozwój rynku odnawialnych źródeł energii wspierając krakowian w realizacji tego rodzaju inwestycji. Ważnym aspektem jest również wspieranie mieszkańców Krakowa w przeprowadzaniu termomodernizacji budynków, których liczba z roku na rok wzrasta.
Podjęte zostały rozmowy w ramach Metropolii Krakowskiej na temat ograniczenia emisji napływowej z gmin ościennych. Przedstawiony został wykaz postulatów samorządowych do rządu w sprawie działań na rzecz poprawy jakości powietrza. Kontynuowane są dotąd realizowane programy dotacyjne, m.in. „Ciepłe mieszkanie”, Program Rozwoju Odnawialnych Źródeł Energii, Program termomodernizacji budynków jednorodzinnych dla Miasta Krakowa, Program termomodernizacji budynków wielorodzinnych na terenie Miasta Krakowa.
Wprowadzimy monitoring i czynną ochronę wód powierzchniowych na terenie miasta i będziemy współpracować w tym obszarze z gminami ościennymi.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Obowiązek badania i oceny jakości wód powierzchniowych w myśl zapisów ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne, należy do kompetencji Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie oraz właściwego organu Inspekcji Ochrony Środowiska. Miasto ściśle współpracuje z tą instytucją w tym zakresie, podobnie jak z gminami ościennymi, m.in. w ramach Metropolii Krakowskiej.
Z wykorzystaniem środków z budżetu państwa przyspieszymy program termomodernizacji budynków użyteczności publicznej i budynków wielorodzinnych. Wydzielimy osobny budżet na termomodernizację placówek oświatowych. Dzięki temu zdecydowanie zmniejszymy zużycie energii cieplnej i elektrycznej, a także koszty bieżące.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Program termomodernizacji budynków miejskich jest prowadzony systematycznie od kilku lat. Obecne zarówno Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie jak i Miejskie Centrum Obsługi Oświaty mają opracowane projekty i prowadzą prace termomodernizacyjne wybranych budynków mieszkalnych oraz użyteczności publicznej, w tym szkół. Złożone zostały również wnioski o dotację z możliwych źródeł finansowania, w zakresie wykonania prac termomodernizacyjnych kolejnych obiektów w latach przyszłych. W przypadku pozyskania wnioskowanych środków zewnętrznych możliwe będzie przyśpieszenie działań w tym obszarze.
Będziemy wspierać energetykę rozproszoną i społeczną, w tym tworzenie społeczności energetycznych. Musimy również oszczędzać energię, w tym celu wprowadzimy m.in. program wymiany sodowych opraw oświetleniowych na ledowe.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W trakcie opracowania jest „Plan działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP) dla Gminy Miejskiej Kraków”, który zawiera to zadanie. Dodatkowo realizowany jest Projekt Life-IP EkoMałopolska „Wdrażanie regionalnego planu działań dla klimatu i energii dla województwa małopolskiego”. W ramach projektu pozyskano środki finansowe i podpisano umowę z Ministerstwem Rozwoju i Technologii o objęcie bezzwrotnym wsparciem przedsięwzięcia „Rozwój nowych społeczności energetycznych działających w zakresie OZE na terenie Gminy Miejskiej Kraków”, w ramach inwestycji B2.2.2/G1.1.2 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Miasto powinno inwestować w odnawialne źródła energii, w szczególności fotowoltaikę. Wiemy, jak wykorzystać w tym celu dodatkowe środki z Krajowego Planu Odbudowy. Miejskie spółki, które posiadają największy potencjał do instalacji naziemnych i dachowych instalacji, mogłyby samodzielnie generować energię na własny użytek. W perspektywie kilku lat cała inwestycja ma duże szanse na zwrot poniesionych kosztów.
Stopień realizacji zadania: 2/5
W trakcie opracowania jest „Plan działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu (SECAP) dla Gminy Miejskiej Kraków”, który zawiera to zadanie. Dodatkowo realizowany jest Projekt Life-IP EkoMałopolska „Wdrażanie regionalnego planu działań dla klimatu i energii dla województwa małopolskiego”. W ramach projektu pozyskano środki finansowe i podpisano umowę z Ministerstwem Rozwoju i Technologii o objęcie bezzwrotnym wsparciem przedsięwzięcia „Rozwój nowych społeczności energetycznych działających w zakresie OZE na terenie Gminy Miejskiej Kraków”, w ramach inwestycji B2.2.2/G1.1.2 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Stworzymy standardy ochrony zieleni w procesach inwestycyjnych jako odpowiedź na współczesne zagrożenia zieleni w Krakowie związane z intensywnym rozwojem zabudowy. Wypracujemy model rozwiązań, które umożliwią zachowanie zieleni na terenie inwestycyjnym, w szczególności jak największej liczby drzew i krzewów.
Standardy będą obejmować trzy etapy procesu inwestycyjnego:
Stopień realizacji zadania: 5/5
26 lutego 2024 r. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa nr 591/2024 wprowadzono „Szczegółowe zasady ochrony drzew w inwestycjach na terenie GMK”, które określają standardy ochrony zieleni w procesach inwestycyjnych.
Będziemy realizować postulaty wynikające z priorytetowego celu dążenia do suwerenności żywieniowej poprzez realne działania, tj. zabezpieczenie odpowiedniej infrastruktury pod sklepy, bazary i hale targowe oraz wyznaczenie przestrzeni do handlu bezpośredniego.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Kontynuacja realizacji zapisów „Paktu mediolańskiego” oraz prace nad aktualizacją Strategii Rozwoju Krakowa 2030. Cyklicznie, co dwa tygodnie, odbywa się spotkanie grona ekspertów wchodzących w skład zespołu zadaniowego ds. przygotowania projektu aktualizacji dokumentu „Strategii Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030”. Obecnie trwają prace nad sporządzeniem planu strategicznego oraz modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej. Zgodnie z harmonogramem prac wstępny projekt dokumentu powinien być gotowy do końca III kwartału 2025 r.