Dobra jakość przestrzeni publicznej powinna wykraczać poza aspekty użytkowe i estetyczne. Miasto powinno zmienić filozofię myślenia o projektowaniu i planowaniu przestrzennym, tak aby kreować otoczenie przyjazne mieszkańcom. Utworzenie sieci lokalnych placów, dobrze skomunikowanych i z szerokim dostępem do różnorodnych usług, przyczyni się nie tylko do wzrostu komfortu mieszkańców, ale również ich integracji. Skupimy się na promocji dobrych praktyk poprzez wprowadzenie nagród architektonicznych miasta Krakowa, a do procesów inwestycyjnych zaprosimy artystów, by mogli swoimi pomysłami ożywić przestrzeń wspólną. Największym wyzwaniem dla miasta będzie zagospodarowanie terenu Wesołej. Zgodnie z pierwotną ideą „kreatywnej dzielnicy Krakowa” powinna to być uniwersalna przestrzeń i miejsce integracji lokalnej społeczności. Przyśpieszymy prace w tym zakresie, tak aby krakowianki i krakowianie mogli z niej skorzystać możliwie jak najszybciej.
Stworzymy lokalne centra o charakterze handlowym, społecznym oraz kulturalnym z wygodnym dostępem do komunikacji publicznej, aby mieszkańcy mieli możliwość zrobienia zakupów, skorzystania z oferty kulturalnej oraz komunikacji publicznej maksymalnie blisko swojego miejsca zamieszkania.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Zadania zostały ujęte w nowej edycji Wieloletniego Planu Finansowego. Są to:
MOPS prowadzi 12 Programów Aktywności Lokalnej. W ramach oferty PAL realizowane są m.in. zajęcia: językowe, ruchowe, rękodzielnicze, edukacyjne dla dzieci, projekty socjalne ze środków Rad Dzielnic oraz w ramach budżetu obywatelskiego, spotkania z mieszkańcami, konsultacje psychologiczne, współpraca z instytucjami, wyjścia integracyjne.
Do planowania przestrzennego podejdziemy holistycznie. W planie ogólnym dla Krakowa wprowadzimy gminne standardy dostępności infrastruktury społecznej, co oznacza, że nowe inwestycje mieszkaniowe będą musiały gwarantować odpowiedni dostęp do transportu zbiorowego oraz instytucji kultury, edukacji i opieki zdrowotnej. Będziemy prowadzić w tym celu szerokie konsultacje społeczne z mieszkańcami, kładąc również nacisk na informowanie o planowaniu przestrzennym.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Plan Ogólny Gminy wraz ze strukturą funkcjonalno-przestrzenną stanowiącą nieodłączny element Strategii Rozwoju Krakowa jest aktualnie w trakcie realizacji.
Poprawimy proces przygotowywania planów miejscowych. Zwiększymy dostępność konsultacji i propozycji projektantów dla mieszkańców. Wykorzystamy do planowania także nowoczesne narzędzia informatyczne, które pozwolą modelować przestrzeń i pokazywać uczestnikom konsultacji realny wpływ danego planu na otoczenie. W ramach prac nad planami będziemy także prowadzić warsztaty projektowe i koncepcyjne.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Zadanie realizowane jest na bieżąco w kolejnych procedurach sporządzania planów miejscowych.
Architekt miasta będzie reprezentantem potrzeb mieszkańców oraz planów i miejskich strategii w dyskusjach nad przestrzenią publiczną. Powinien być także ich aktywnym uczestnikiem i kreować projekty, które będą tworzyć dobrą przestrzeń wspólną. Będzie angażować się w rozmowy z inwestorami czy deweloperami już na wczesnym etapie przygotowywania koncepcji.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Rola Architekta Miasta jest sukcesywnie poszerzana w zakresie publicznych debat jak i rozmów z mieszkańcami, interesantami czy środowiskami branżowymi. Architekt Miasta bierze czynny udział w spotkaniach i rozmowach dotyczących szeroko pojętej przestrzeni miasta, zarówno w zakresie architektury i urbanistyki, jak i estetyki, projektów strategicznych, współpracy z gminami ościennymi.
W celu promowania dobrych praktyk wprowadzimy nagrody architektoniczne miasta Krakowa. Jakość prac w tym zakresie będzie oceniać specjalne jury złożone z ekspertów oraz mieszkańcy. Nagroda ma również podkreślać wkład wysokiej jakości architektury w zrównoważony rozwój miasta.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa ws. przyznawania nagród architektonicznych jest w trakcie przygotowania i będzie opublikowane przed końcem wakacji.
Obszar Wesołej powinien służyć mieszkańcom. Stworzymy tam przestrzeń do integracji lokalnej społeczności z dostępem do kultury, sztuki oraz sportu w myśl idei „dzielnicy kreatywnej”. Rozwiązania w poszczególnych obszarach wypracujemy wspólnie z mieszkańcami w warsztatach i konsultacjach społecznych.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Przygotowano masterplan Wesoła, zainicjowano potrzebę zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Wesoła – Rejon ulicy Kopernika”, trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami sąsiednich nieruchomości.
Działanie Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej jako organu doradczo-opiniującego powinno służyć nie tylko prezydentowi, ale także Radzie Miasta, głosującej nad uchwalaniem planów miejscowych. Jej działania i opinie powinny być publikowane, ogólnodostępne i poszerzane o konsultacje ekspertów z innych branż jako część dobrych praktyk.
Stopień realizacji zadania: 5/5
Powołano nowy skład MKUA – 24 członków. Rozpoczęto prace, zwiększono intensywność posiedzeń MKUA do średnio dwóch miesięcznie (co dwa tygodnie). Zintensyfikowano prace komisji – dwa lub trzy tematu są opiniowane na jednym posiedzeniu – nie tylko projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, ale również praca nad Planem Ogólnym Gminy, opiniowanie istotnych lub złożonych postępowań o WZ.
Zadbamy o doprowadzenie bieżącej wody, kanalizacji oraz budowę chodników i oświetlenia tam gdzie ich brakuje. Każdy mieszkaniec Krakowa musi mieć zapewniony podstawowy standard życia, także osoby mieszkające na osiedlach peryferyjnych.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Wodociągi Miasta Krakowa SA są uczestnikami „Programu tworzenia i ulepszania infrastruktury komunalnej dla osiedla Uzdrowisko Swoszowice”, gdzie w roku 2024 na terenie osiedla Uzdrowisko Swoszowice oraz Dzielnicy X Swoszowice spółka zrealizowała i realizuje łącznie 1002 metrów bieżących sieci wodociągowych za kwotę 1 137 tys. zł oraz 1039 metrów bieżących sieci kanalizacyjnej o łącznej wartości 2 788 tys. zł.
Postawimy na targowiska, które funkcjonują zarówno w przestrzeni, jak i w świecie cyfrowym. Będzie można zrobić zakupy i wybrać produkty na miejscu lub zamówić je online i odebrać. Jednym z przykładów będzie nowa Hala Targowa. Będziemy promować lokalną żywność od producentów z Krakowa i okolic. Nie tylko na targowiskach, lecz także na miejskich imprezach, w miejskich jednostkach i szkołach.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W opracowywanych nowych regulaminach placów targowych znajdzie się zapis o możliwości prowadzenia działalności hybrydowej.
W planowanej polityce miejskiej dotyczącej regeneracji targowisk miejskich znajdzie się odniesienie do możliwości realizacji działań targowiskowych w postaci hybrydowej. W tej materii niezbędne będą także ustalenia na szczeblu krajowym – rządowym, w kontekście zapowiadanych przez rząd RP działań. Planowana jest także kampania promocyjno-informacyjna dotycząca kupowania i handlu na targowiskach, którego elementem będzie także promocja lokalnej żywności, lokalnych dostawców i działania lokalnego oraz zapobieganie marnowaniu żywności.
30 lipca 2024 r. miasto dołączyło do grona 240 metropolii z 74 krajów, które dostrzegają znaczenie stworzenia zrównoważonych systemów żywnościowych. Przystąpienie do „paktu mediolańskiego” umożliwi w przyszłości m.in. opracowanie krakowskiej polityki żywnościowej poprzez stworzenie zasad zielonych zamówień i dostaw realizowanych przez miejskie instytucje. W kolejnym kroku będzie możliwe utworzenie farmy miejskiej, z której zasobów będą mogli korzystać krakowianie. Promujemy lokalną żywność na placach targowych w mieście i zachęcamy do wspierania lokalnych przedsiębiorców.
Rozpoczęto realizacje działań na rzecz regeneracji targowisk miejskich w ramach projektu Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Krakowa, poprzez przedsięwzięcie rewitalizacyjne „Na targ! Reaktywacja. Targowiska: przy ul. Bulwarowej, Unitarg, Plac Nowy”. Projekt obejmuje diagnozę trzech targowisk zlokalizowanych na obszarze rewitalizacji oraz opracowanie dokumentu pt. „Pilotażowy program działań dla trzech targowisk miejskich zlokalizowanych na obszarze rewitalizacji Miasta Krakowa”, który stanie się podstawą do wdrażania dalszych działań regeneracyjnych.
17 maja 2025 r., podczas wydarzenia Jadalny Kraków FEST, zaproszono do udziału Targ Wielkowiejski oraz Targ Pietruszkowy, aby w ramach tegorocznej edycji poświęconej tematyce lokalności, promować lokalne targowiska, lokalnych producentów oraz krótkie łańcuchy dostaw.
W miesiącach letnich, w celu przetestowania koncepcji tzw. „pop-upowych targowisk”, czyli tymczasowych targów organizowanych w nowych, dotąd nieeksploatowanych lokalizacjach, zdecydowano się na pilotażowe wydarzenia z udziałem Targu Wielkowiejskiego i Targu Pietruszkowego na terenie parku Bronowickiego.
Pragnąc pogłębić partycypację społeczną w kształtowaniu polityki miasta, powołamy Urban Forum jako miejsce konsultacji i wymiany doświadczeń ekspertów, mieszkańców i przedsiębiorców.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Prace nad stworzeniem otwartej i przyjaznej przestrzeni do dyskusji o ważnych i wrażliwych przestrzeniach miasta są coraz bardziej zaawansowane. Proces przygotowania i adaptacji miejsca do prowadzenia debat nt. przestrzeni jest procesem skomplikowanym i wielozadaniowym, rozłożonym w czasie.