Transport miejski nie może już być ofiarą cięć i oszczędności. Jeśli Kraków ma być miejsce wygodnym do życia musi oferować sprawną i atrakcyjną siatkę połączeń, gwarantujących regularne odjazdy z przystanków blisko domu, niezależnie od tego, na jakim osiedlu mieszkamy.
Zamierzamy zwiększyć częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej, w szczególności w dzielnicach oddalonych od centrum miasta. Poszerzenie oferty transportu zbiorowego zagwarantuje dobry dostęp do ośrodków edukacyjnych, kulturalnych i placówek medycznych skupionych w centrum miasta.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Nastąpiło uruchomienie linii nr 104 „Czerwone Maki P+R” – „Swoszowice SKA”, wprowadzono dwukierunkową obsługi ul. Żywieckiej linią nr 151, uruchomiono linię aglomeracyjną nr 299 „Os. Podwawelskie” – „Kryspinów Rondo”, korekta trasy linii nr 127 (włącznie ul. Myśliwskiej do obsługi).
Dodatkowo 10 lutego na terenie Skotnik uruchomiono pilotażową usługę LajkBus mającą na celu wypracować rozwiązanie zwiększenia dostępności KMK w peryferyjnych częściach miasta i umożliwić płynną przesiadkę na „tradycyjną” komunikację autobusową i tramwajową prowadzącą w inne rejony miasta.
Opracujemy plan unowocześnienia transportu publicznego w Krakowie. W 2025 roku zwiększymy wydatki na transport zbiorowy do kwoty 1,05 mld zł (obecnie jest to 0,9 mld zł), w 2026 podniesiemy tę kwotę do min. 1,15 mld. Wzrost wydatków na transport publiczny umożliwi zakup kolejnych nowoczesnych zeroemisyjnych autobusów i poprawi jakość świadczonych usług.
Stopień realizacji zadania: 4/5
W ramach realizacji postulatu Rady Miasta Krakowa w budżecie na rok 2025 zabezpieczyła na zadaniu „Transport” w zakresie funkcjonowania Komunikacji Miejskiej w Krakowie kwotę 788 408 274 zł.
Od początku 2028 roku przystanki komunikacji miejskiej będą usytuowane w odległości nie większej niż 500 m od każdego domu lub mieszkania. Sprawimy, że transport miejski stanie się łatwo dostępny i stanowić będzie poważną alternatywę dla samochodu.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Uruchomiono przystanki autobusowe „Myśliwska Szkoła” (linia nr 127), przystanki do pary na ul. Żywieckiej (linia nr 151), przystanek „Gerlaha” (na ul. Kocmyrzowskiej), przystanek „Majora” (na ul. Dobrego Pasterza).
Wprowadzimy pakiet rozwiązań ułatwiający podróże osobom o szczególnych potrzebach. Zrealizujemy to m.in. poprzez czytelniejsze rozkłady jazdy umieszczone na wysokości umożliwiającej odczytanie ich przez osoby ze szczególnymi potrzebami, oznaczenie linii zatrzymania na przystankach (na ich podstawie wyznaczymy na przystankach „miejsca drugich drzwi”) oraz zapewnienie niskopodłogowego taboru w 100 proc.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Tabor autobusowy jest w całości dostępny dla osób o ograniczonej mobilności.
Tabor tramwajowy w większej części (ponad 90 proc. taboru) jest dostosowany dla osób z ograniczoną mobilnością (poprzez posiadanie przynajmniej jednego członu niskopodłogowego). Aktualnie MPK Kraków planuje odebrać w latach 2027–2029 do 90 nowych w niskopodłogowych tramwajów o długościach od 33,3 m do 43,8 m.
W zakresie rozkładów jazdy podjęto działa mające na celu pilotażowe wykorzystania e-papieru do prezentowania rozkładów jazdy na przystankach. Podjęto rozmowy z podmiotem odpowiedzialnym za montaż wiat przystankowych w Krakowie na temat możliwości przeprowadzenia pilotażu, a także odbyto spotkania z dostawcami rozwiązań z zakresu e-papieru, aby zapoznać się z dostępnymi rozwiązaniami.
Wiele osób studiujących w Krakowie ponosi znaczne wydatki związane, m.in. z edukacją, zakwaterowaniem, wyżywieniem oraz transportem. Umożliwienie studentom dostępu do komunikacji publicznej poprzez tanie bilety na komunikację publiczną zredukuje częściowo obciążenia finansowe studentów związane z transportem.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Decyzja na poziomie Prezydenta Miasta Krakowa, co do ostatecznego kształtu i terminu wejścia projektu uchwały na Radę Miasta Krakowa.
Przeprowadzimy do wakacji w 2025 roku audyt węzłów przesiadkowych, aby ustalić jak podnieść komfort przesiadek, ograniczyć konieczne do pokonania odległości czy zmniejszyć narażenie na warunki atmosferyczne. Na jego podstawie przygotowany zostanie program modernizacji węzłów i plan finansowy. Pierwsze przetargi na modernizację ogłosimy na początku 2026 roku.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W ramach realizacji postulatu ZTP wytypowało węzły do przeprowadzeniu audytu oraz ustaliło kryteria ich oceny. Ocena wybranych węzłów została już przeprowadzona i obecnie na jej podstawie opracowywany jest raport, w którym przedstawione zostaną stosowne wnioski oraz rekomendacje.
Opracujemy na nowo ofertę biletową dla krakowian i dla mieszkańców metropolii krakowskiej. Zaproponujemy jednolity cennik obowiązujący dla różnych stref, niezależny od środka transportu – cena biletu będzie uzależniona od miejsca odprowadzania podatków. Będziemy dążyć, aby włączyć do systemu nie tylko kolei SKA, ale także przewoźników podmiejskich. W celu zapewnienia lepszego finansowania dla kursów wykonywanych poza granicami Krakowa – zaproponujemy plan rozwoju transportu publicznego w naszym regionie (wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego).
Stopień realizacji zadania: 2/5
Kontynuacja działania w zakresie honorowania Biletu Metropolitarnego oraz Małopolskich Biletów Zintegrowanych w kształcie przewidzianym porozumieniem oraz umową szczegółową z 2023 roku podpisanymi miedzy województwem małopolskim i Krakowem.
Z uwagi na fakt, że liczba osób dojeżdżających do Krakowa samochodem ulega zwiększeniu, chcemy odwrócić ten trend i zachęcić ich do korzystania z połączeń transportem publicznym. Będziemy aktywnie wspierać budowę nowych parkingów Park and Ride poza Krakowem, aby samochody spoza Krakowa nie musiały przekraczały granic miasta. Podejmiemy także pracę z gminami metropolii przy pozyskiwaniu dotacji na powyższe inwestycje.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Uruchomienie parkingu Prądnik Czerwony P+R na ul. Reduta (83 miejsca).
Uruchomienie systemu parkingowego na parkingach Górka Narodowa P+R, Krowodrza Górka P+R i Piaszczysta P+R.
Dla zadania pn. „Budowa przystanku kolejowego SKA „Kraków Prądnik Czerwony” wraz z budową parkingu typu Park & Ride” 18 czerwca 2025 r. została zawarta umowa o dofinansowanie z programu FEM 2021–2027. Parking P+R Prądnik Czerwony jest częścią wyżej wymienionego zadania. Maksymalne środki z dofinansowania UE to ok. 93,6 mln. Zadanie będzie realizowane na podstawie zawartej 27 maja 2025 r. umowy partnerskiej pomiędzy Gminą Miejską Kraków a PKP PLK SA o współrealizacji budowy przystanku kolejowego. Zadanie realizowane w latach 2026–2028.
Dla zadania pn. „Budowa drogi dojazdowej z osiedla Kliny do stacji SKA w Opatkowicach” procedowane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
W ramach Zarządu Transportu Publicznego utworzone zostanie stanowisko i zespół, którego zadaniem będzie rozwijanie współpracy z przewoźnikami kolejowymi, tak aby kolej stała się pełnoprawnym elementem miejskiego i metropolitalnego systemu transportowego. Kolej ma być trwale włączona do miejskiej taryfy biletowej, uruchomione powinny zostać kolejne stacje i przystanki (m.in. Żabiniec, Wzgórza Krzesławickie, Prądnik Czerwony). Podjęte zostaną starania o modernizację istniejącej sieci, aby w przyszłości podniesiona została jej przepustowość.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Trwają analizy dotyczące możliwości powołania organu odpowiadającego za współpracę w zakresie połączeń kolejowych na terenie miasta i metropolii.
Kraków rozwija się przestrzennie. Nowe osiedla potrzebują połączeń autobusowych. Realizacja nowy tras tramwajowych oznacza konieczność zmian w istniejącej siatce połączeń. W ZTP utworzymy stanowisko, które odpowiedzialne będzie za dialog z dzielnicami w zakresie planowania siatki połączeń. Osoba ta będzie samodzielnie inicjować konsultacje społeczne lub reagować na wnioski radnych czy grup mieszkańców – wiedza inżynierów musi się spotkać z oczekiwaniami mieszkańców.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Zarząd Transportu Publicznego w szerszym stopniu konsultuje z Radami Dzielnic wprowadzane rozwiązania transportowe. Są one omawiane także podczas spotkań Prezydenta Miasta Krakowa w dzielnicach w ramach tzw. „Ławeczki dialogu”. Od 1 kwietnia 2025 r. w ZTP jest na stanowisku osoba odpowiedzialna za współpracę z Radami Dzielnic.
Nie możemy pozwolić, aby poruszanie się autem po całym mieście oznaczało wieczne stanie w korku. Z tego powodu będziemy systematycznie przygotowywać do realizacji kolejne odcinki ulic, które mają stworzyć pełną, tzw. trzecią obwodnicę. Podróże międzydzielnicowe będą odbywały się po III obwodnicy. Dzięki temu możliwe będzie też zmniejszenie gigantycznego natężenia aut na Alejach Trzech Wieszczów. Są to powody, dla których od pierwszych dni nowej kadencji będziemy dążyli do jak najszybszego rozpoczęcia budowy Trasy Pychowickiej oraz Trasy Zwierzynieckiej w wariancie zaakceptowanym przez mieszkańców i ekspertów.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Aktualnie dla zadań pn.: „Budowa Trasy Nowobagrowej” i „Budowa Trasy Ciepłowniczej” przygotowywane są dokumenty do ponownego ogłoszenia zamówienia publicznego na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji DUŚ. Ponowne ogłoszenie postępowania przetargowego planowane jest w III kwartale 2025 roku.
Na obszarach Strefy Płatnego Parkowania dokonamy analiz, które pozwolą określić minimalny odsetek miejsc postojowych niezbędnych do zaspokojenia potrzeb mieszkańców w ciągu dnia. Za pomocą istniejących rozwiązań zabezpieczymy miejsca postojowe tylko dla mieszkańców danej okolicy. W połowie 2025 r. wdrożymy rozwiązanie pilotażowe w jednym z kwartałów, aby zebrać doświadczenia oraz opinie mieszkańców.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Na rok 2025 zaplanowano aktualizację zasad programu Budowy Parkingów Lokalnych, na który w budżecie Miasta Krakowa i WPF zostały przewidziane środki. Ponadto aktualnie postulat jest realizowany poprzez wprowadzenie stref oznaczonych znakiem B–39 na wewnętrznych ulicach. Inne rozwiązania są jeszcze analizowane.
Doświadczenia wskazują, że usługa roweru miejskiego powinna być wspierana finansowo przez miasto, jeśli ma być stabilna. Uruchomimy taki system do wiosny 2025 roku. Ruch rowerowy ma być trwałym elementem miejskiego systemu komunikacji publicznej i dostępnym, m.in. na podstawie miesięcznego biletu. Do końca kadencji po Krakowie będzie poruszało się 2000 rowerów miejskich.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Konieczność przyjęcia uchwały Rady Miasta Krakowa regulującej stawki za wypożyczenie rowerów – termin do ustalenia po podjęciu decyzji dotyczącej formy wypożyczalni rowerów (rozwój obecnego systemu czy dodatkowo utworzenie kolejnego systemu).
Od 2026 roku zarezerwujemy minimum 30 mln zł rocznie na budowę samodzielnych dróg rowerowych z puli dochodów ze Strefy Płatnego Parkowania. Będziemy inwestowali w uzupełnianie brakujących odcinków, które gwarantowałyby możliwość swobodnej jazdy po Krakowie. Postawimy na drogi prowadzone poza głównymi ciągami samochodowymi, a także na remonty ulic osiedlowych i modernizacje, które pozwolą na bezpieczną jazdę rowerzystom oraz kierowcom samochodów (bez ingerencji w istniejącą pojemność pasów postojowych). Zlikwidujemy, tzw. czarne punkty rowerowe.
Stopień realizacji zadania: 3/5
ZDMK opracował i podał do publicznej wiadomości informację o inwestycjach rowerowych. Na bieżąco współpracuje też z zespołem odpowiedzialnym za rozwój sieci rowerowej. W jednostce powołano sekcję, która zajmuje się przygotowaniem inwestycji rowerowych.
W ramach Programu Budowy Ścieżek Rowerowych w WPF zabezpieczono: następujące środki:
Jako osobne zadania na budowę ścieżek przewidziano środki: ul. Nawojki – 2 432 829 zł, al. Pokoju – 8 191 860 zł, ul. Brożka – 1 550 356 zł, ul. Walerego Sławka – 2 972 848 zł, ul. Jancarza – 5 715 419 zł, ul. Korpala – 600 000 zł.
ZDMK aktualnie realizuje obecnie pięć inwestycji rowerowych:
Koniec debat na temat podziemnej komunikacji. Kraków potrzebuje tuneli, żeby oferować sprawny i punktualny transport miejski. Do 2028 r. ruszy drążenie tuneli.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Podjęta została decyzja, że miasto będzie realizowało budowę metra. W strukturach Urzędu Miasta Krakowa powstał referat ds. przygotowania budowy metra, którego zadaniem będzie koordynacja całego procesu inwestycyjnego, który dotychczas był rozproszony między różne jednostki.
Decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji inwestycji zostało powierzone Miastu Oświęcim.
23 września 2024 r. zarządzeniem nr 2505/2024 Prezydenta Miasta Krakowa została powołana Rada Naukowo-Techniczna ds. Metra. Rolą rady będzie jest opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie. Inauguracyjne posiedzenie rady odbyło się 21 października 2024 r.
W skład rady wchodzą: prof. dr hab. Andrzej Szarata; prof. dr hab. inż Tadeusz Słomka; dr inż. Jerzy Lejk; dr hab. Jarosław Kaczmarek, prof. UEK; dr hab. Marta Smagacz-Poziemska, prof. UJ; prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz; prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski; prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak; prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska; prof. dr hab. Tomasz Komornicki; prof. dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak; dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK; prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara; prof. dr hab. inż. Krzysztof Tajduś; dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK; dr hab. Bartłomiej Marona, prof. UEK; dr hab. inż. Jacek Chmielewski, prof. PK.
Na bieżąco aktualizowane informacje, dotyczące przygotowania procesu inwestycji, publikowane będą na stronie www.krakow.pl w specjalnej zakładce tematycznej.
Obecnie kluczowym zadaniem jest finalizacja Studium Kierunków Rozwoju Metra, które precyzyjnie określi trasę linii oraz sposób jej integracji z innymi środkami transportu publicznego. Nad opracowaniem tego dokumentu pracuje interdyscyplinarny zespół specjalistów, a jego ukończenie stanowi fundament dla kolejnych etapów inwestycji. Prezentacja studium planowana jest w drugiej połowie 2025 roku.
Jednocześnie prowadzone są działania związane z uzyskaniem decyzji środowiskowej, która jest kluczowa dla dalszego postępu prac. Proces ten wiąże się z koniecznością udzielania wyjaśnień i wprowadzania korekt zgodnie ze wskazaniami instytucji opiniujących oraz wnioskami i uwagami mieszkańców.
Równocześnie prowadzone są prace analityczne obejmujące m.in. dopracowanie szczegółów koncepcji pierwszego odcinka metra. Przygotowania te realizowane są we współpracy z różnymi jednostkami, aby wykształcić optymalne rozwiązania pod względem technicznym i integracji z innymi środkami transportu.
Dodatkowo prowadzone są rozmowy z potencjalnymi instytucjami finansowymi celem rozpoznania możliwości pozyskania dodatkowych źródeł finansowania, w tym z podmiotami zagranicznymi. Analizowane są również możliwości pozyskania dofinansowania, w tym z funduszy unijnych.