Miasto powinno kreować kulturę przedsiębiorczości zapewniając firmom optymalne warunki do rozwoju. Współpraca na linii samorząd – sektor prywatny powinna być oparta na jasnych i czytelnych zasadach. Przedsiębiorcy muszą być wspierani przez miasto, ponieważ tworzą miejsca pracy oraz generują dochody mieszkańców i samorządu. Strategiczne branże, ale również te niszowe, powinny być obiektem szczególnej uwagi. Duże wydarzenia branżowe integrujące lokalnych przedsiębiorców czy utworzenie organów doradczych o charakterze eksperckim, jak Rada Biznesu, stworzą przestrzeń do wzajemnego dialogu i wymiany doświadczeń. Kluczowe będzie również skorzystanie z zasobów wiedzy krakowskich uczelni i włączenie ich do współpracy. Kraków powinien rozwijać się w oparciu o ideę Smart City – miasta inteligentnego, wykorzystującego potencjał mieszkańców i nowe technologie. Specjalne Strefy Aktywności Gospodarczej powinny być miejscem rozwoju przedsiębiorstw, gwarantującym preferencyjne warunki funkcjonowania. Trzeba uaktywnić współpracę pomiędzy samorządem, uczelniami wyższymi i przedsiębiorcami.
Lokalni przedsiębiorcy stanowią o sile gospodarczej każdego miasta, dlatego wykorzystamy pieniądze z opłaty turystycznej, aby ich wspierać i umożliwić rozwijanie swojej działalności. Dostępność instytucji ważnych dla lokalnej społeczności zabezpieczymy za pomocą profilowanych konkursów na wynajem miejskich lokali użytkowych. Preferencyjnymi czynszami obejmiemy między innymi bary mleczne, księgarnie, kina studyjne, inicjatywy non profit i not for profit, działające w obszarze kultury.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Kontynuacja realizacji Uchwały nr LXXXI/1060/09 Rady Miasta Krakowa z 23 września 2009 r. w sprawie przyjęcia programu gospodarczego wspierania przedsiębiorczości w zakresie branż chronionych i zanikających (z późn. zm.). W opracowaniu jest Krakowski Program Gospodarczy Wspierania Przedsiębiorczości i Innowacji.
Kraków dysponuje ogromnym potencjałem akademickim, który musi zostać wykorzystany. Nawiążemy współpracę z krakowskimi uczelniami, aby część prac magisterskich, dyplomowych i doktorskich była tematycznie związana z Krakowem. Wyżej wymienione prace powinny być połączone z wykonaniem badań i analiz. Zwiększymy integrację miasta z uczelniami, a co za tym idzie, pomożemy tworzyć kierunki studiów, których absolwenci są potrzebni na rynku pracy w Krakowie. Ponadto stworzymy system stypendialny dla osób uczęszczających na pożądane kierunki.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Kontynuacja aktywnych działań na rzecz współpracy z Krakowskim Ośrodkiem Naukowo-Akademickim (KONA) poprzez wspieranie Krakowskich Konferencji Naukowych, udział w projektach studenckich skoncentrowanych na mieści (np. konkurs na przystanek metra). Tworzone są obecnie grupy robocze do pracy nad przedstawionymi w trakcie spotkania z przedstawicielami KONA obszarami rozwoju nauki w Krakowie. Współpracujemy z organizacjami pozarządowymi, fundacjami, stowarzyszeniami (pro)akademickimi, które są beneficjentami grantów przyznawanych na projekty pozwalające rozwijać i promować naukowy Kraków.
Ogłoszony został konkurs dla studentów działających w ramach kół naukowych uczelni krakowskich „KRAKÓW♥EKO – Zielone Granty”.
Skrócimy i uprościmy obsługę przedsiębiorców. Znosząc bariery biurokratyczne, uwolnimy potencjał krakowskiej gospodarki. W jednym miejscu zintegrujemy wszystkie usługi i zbierzemy potrzebne informacje, w tym np. ofertę miasta dla firm czy instrumenty wspierania przedsiębiorczości w ramach programów krajowych i europejskich. Dodatkowo powołamy Asystenta Przedsiębiorcy – indywidualnie oddelegowanego urzędnika, który będzie łącznikiem pomiędzy urzędem, a inwestorem.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Kontynuujemy działalność Punktu Obsługi Przedsiębiorcy, jednocześnie aktywnie realizujemy projekty wspierającego przedsiębiorczość poprzez działania edukacyjne, mentoringowe czy networkingowe.
Rozwój przedsiębiorczości to w dużej mierze nowe przedsięwzięcia kubaturowe krakowskich małych i średnich przedsiębiorców, dla których realizacji niezbędne są kompleksowo przygotowane tereny inwestycyjne. Przeanalizujemy założenia dokumentów urbanistycznych pod kątem możliwości wygospodarowania takich terenów w różnych częściach miasta oraz zwiększymy aktywność samorządu w zakresie pozyskiwania na ten cel terenów poprzemysłowych. Dotyczy to w szczególności Nowej Huty. Swoją przestrzeń powinny również otrzymać krakowskie start-upy.
Stopień realizacji zadania: 4/5
W Strefie Przedsiębiorczości/Kreatywnej przestrzeń Klastra Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22 udostępniana jest osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, mikroprzedsiębiorstwom i małym przedsiębiorstwom (w rozumieniu ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców), podmiotom ekonomii społecznej (w rozumieniu ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej), organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność gospodarczą, startupom, uczelniom wyższym, szkołom publicznym oraz niepublicznym na cele projektów realizowanych zgodnie z celami klastra. W przestrzeni klastra udostępniane są również pojedyncze stanowiska pracy w przestrzeni coworkingu.
Kraków ma bardzo duży potencjał do rozwoju start-upów. Z tego powodu będziemy wspierać start-upy poprzez udostępnianie przestrzeni biurowych w inkubatorach lub parkach technologicznych, oferując preferencyjne warunki najmu i dostęp do infrastruktury. Dodatkowo zorganizujemy program szkoleń mentorskich oraz konkursów i grantów dla nowych przedsiębiorstw. Wdrożymy inicjatywy promujące ekosystem startupowy, takie jak konferencje branżowe czy wydarzenia networkingowe. Nasze inicjatywy będą sprzyjać nawiązywaniu kontaktów biznesowych i zdobywaniu wsparcia dla nowych przedsięwzięć.
Stopień realizacji zadania: 5/5
Kontynuowana jest działalność Klastra Innowacji Społeczno-Gospodarczych Zabłocie 20.22, w tym Inkubatora Przedsiębiorczości, który prowadzony jest, zgodnie z wynikami otwartego konkursu ofert, przez Kraków Miastem Startupów. Inkubator to program dla młodych przedsiębiorców, startupów, naukowców oraz małych i średnich firm, którzy chcą rozpocząć i rozwijać swoje pomysły biznesowe, przekuwając je na realny sukces! Członkostwo w programie trwa od pół roku do roku i poprzedzone jest ułożeniem spersonalizowanego planu inkubacji dla każdego uczestnika. Wspierane obszary to smart city, 5G, lifescience, Internet of Things oraz AI.
Stworzymy korzystne środowisko biznesowe poprzez organizowanie specjalistycznych szkoleń i programów edukacyjnych z zakresu umiejętności potrzebnych w branży BPO. Dzięki współpracy z krakowskimi uczelniami pomożemy w dostosowaniu kierunków rozwoju studentów do potrzeb firm z tej branży, co z kolei przyczyni się do przyciągnięcia nowych inwestorów i rozwoju sektora BPO w Krakowie.
Stopień realizacji zadania: 3/5
W ramach współpracy z Krakowskim Ośrodkiem Naukowo-Akademickim oraz firmami z sektora nowoczesnych usług prowadzone są rozmowy dotyczące powołania centrów certyfikacyjnych pozwalających na relatywnie szybkie dostosowywanie kompetencji do potrzeb firm.
Będziemy wspierać branże oparte na nowych technologiach, w szczególności związane z informatyką i nowoczesnym przemysłem lekkim, tak aby zadbać o dywersyfikację dochodów gospodarki Krakowa.
Stopień realizacji zadania: 2/5
Rozwijamy inicjatywę współpracy Tech4KRK pomiędzy największymi firmami działającymi w Krakowie oraz gminą. Pracujemy nad nowymi standardami obsługi inwestora. Rozwijany jest portal Otwarte Dane, prowadzony przez Urząd Miasta Krakowa, umożliwiający wszystkim zainteresowanym użytkownikom dotarcie do informacji sektora publicznego Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich jednostek organizacyjnych. Zasoby danych są na bieżąco uzupełniane.
Rada działająca przy prezydencie będzie organem opiniotwórczym i wspomagającym tworzenie prawa przyjaznego przedsiębiorcom. Działalność Rady będzie jasnym i czytelnym sygnałem, iż miasto uwzględnia ich problemy, co spowoduje pozytywny przekaz dla przyszłych inwestorów. Dodatkowo będzie platformą do wymiany doświadczeń i know-how. W skład rady wejdą, m.in. przedstawiciele uczelni i instytutów, przedsiębiorcy oraz urzędnicy miejscy.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Projekt zarządzenia w trakcie wewnętrznych konsultacji w związku z postulatami różnych organizacji co do wariantów rozwiązań koncepcyjnych uregulowania pracy oraz składu rady.
Często w trakcie remontów dochodzi do zamknięcia dróg dojazdowych czy chodników, którymi klienci docierają do przedsiębiorców. Wprowadzimy krakowską tarczę dla przedsiębiorców, którzy są dotknięci zmniejszoną liczbą klientów ze względu na przedłużające się remonty.
Stopień realizacji zadania: 4/5
Stworzony został „Pakt remontowy”, czyli zestaw działań wspierających przedsiębiorców borykających się ze spadkiem obrotów w wyniku przedłużających się remontów ulic. Działania realizowane w ramach paktu są wdrażane już teraz przy pracach związanych z planowanym remontem ul. Straszewskiego oraz Piłsudskiego.
Stworzymy centrum rozwoju kompetencji zawodowych i branżowych, którego celem będzie łączenie partnerów biznesowych z uczelniami wyższymi oraz zarządzanie zintegrowanym systemem informacji i promocji. Zamierzamy organizować regularne konsultacje z przedstawicielami różnych branż, aby uzyskać informacje na temat ich potrzeb jako pracodawców i trendów na rynku pracy. Dzięki tym informacjom krakowskie szkoły zawodowe będą mogły aktualizować swój programów nauczania i wprowadzać nowe kursy odpowiadające na zmieniające się wymagania rynku.
Stopień realizacji zadania: 3/5
Dyrektorzy szkół spotykają się z przedsiębiorcami, których działalność jest związana z danym zawodem lub branżą i podpisują z nimi porozumienia, których efektem jest uruchomienie kształcenia w nowych zawodach we współpracy z organem prowadzącym. Od 1 września 2024 r. uruchomiono w tym trybie kształcenie w czterech nowych zawodach (pracownik pomocniczy w gospodarce odpadami; szkoła specjalna; technik elektromobilności; technik programista; technik chłodnictwa i klimatyzacji).
Obecnie realizowane są analogiczne procedury mające doprowadzić do uruchomienia od 1 września 2025 r. kształcenia w już nauczanych zawodach w kolejnych szkołach (technik programista; technik handlowiec; technik eksploatacji portów i terminali) oraz w nowych, jeszcze nigdzie nie kształconych zawodach: technik spedytor i technik gospodarki odpadami. Dodatkowo, w tym obszarze, w efekcie m. in. konsultacji dyrektorów szkół z pracodawcami, występują oni z wnioskami o utworzenie szkół branżowych II stopnia.
Od 1 września 2024 r., w wyniku podjętej uchwały przez Radę Miasta Krakowa funkcjonuje Szkoła Branżowa II stopnia nr 9, w której uruchomiono kształcenie w zawodzie technik pojazdów samochodowych, dodatkowo oferując także kształcenie w zawodzie technik elektromobilności. Aktualnie trwają prace, których celem jest utworzenie nowej branżowej szkoły II stopnia, mającej kształcić w zawodach branży gastronomicznej.
O działaniach realizowanych przez miasto mieszkańcy informowani są za pośrednictwem strony internetowej Portal Edukacyjny, gdzie na bieżąco umieszczane są stosowne komunikaty.