„ICT – Inspirujące – Ciekawe – Twórcze”– program realizacji zajęć pozalekcyjnych w małopolskich ośrodkach wychowawczych
Fundusz: Europejski Fundusz Społeczny – Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Działanie: 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
Poddziałanie: 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych
Wartość projektu: 766 500 PLN
Wartość dofinansowania: 100%
Beneficjenci:
Województwo Małopolskie /Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Mszanie Dolnej, Zespół Placówek Edukacyjno - Opiekuńczo-Wychowawczych w Wielkich Drogach/ w porozumieniu z Miastem Krakowem /Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy dla chłopców w Krakowie/ oraz Zgromadzeniem Sióstr Matki Bożej Miłosierdzia /Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy im. Św. Siostry Faustyny w Krakowie/.
Okres realizacji: 01.07.2008 – 30.09.2014
Opis projektu
Główny cel projektu:
• stworzenie warunków równych szans edukacyjnych dla osób napotykających na bariery o charakterze środowiskowym
• podniesienie jakości oferty kształcenia dla uczniów dotkniętych patologiami społecznymi
• powszechny dostęp do pozalekcyjnej oferty edukacyjnej
• aktywizacja młodzieży
Opis działań w ramach projektu:
Projektem obejęto młodzieżowe ośrodki wychowawcze, z terenu Małopolski, których uczniowie wymagali stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w celu lepszej adaptacji i płynnego przejścia do rynku pracy. Działania realizowane w ramach projektu, były prowadzone w każdym z 4 ośrodków.
Projekt zakładał między innymi:
• organizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych mających na celu wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia
• organizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych lub pozaszkolnych ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem języków obcych i ICT, mających na celu zmniejszanie nierówności w jakości edukacji
• organizację pozaszkolnych form edukacji, ukierunkowanych na rozwój intelektualny
• doradztwo i opiekę pedagogiczno-psychologiczną dla uczniów.
Projekt zrealizowany został zgodnie z kalendarzem roku szkolnego (2008/2009 oraz 2009/2010).
Grupy docelowe:
Wychowankowie 4 młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Małopolsce.
Rezultaty projektu:
Miękkie:
• podniesienie kompetencji kluczowych uczestników projektu, ze szczególnym uwzględnieniem języków obcych i ICT;
• zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych uczniów ośrodków wychowawczych;
• zwiększenie dostępu osób uczestniczących w projekcie do usług doradczych i opieki pedagogiczno – psychologicznej;
• poprawa szans na zatrudnienie uczniów ośrodków wychowawczych w Małopolsce, dotkniętych patologiami społecznymi;
• rozwój potencjału intelektualnego uczniów oraz podniesienie świadomości potrzeby kształcenia przez całe życie
Twarde:
• 4 projekty rozwojowe wdrożone przez młodzieżowe ośrodki wychowawcze w Małopolsce,
• zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mające na celu wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia oraz zajęcia pozalekcyjne lub pozaszkolne mające na celu rozwój kompetencji kluczowych uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem języków obcych i ICT,
- wartość docelowa rezultatu do końca realizacji projektu – 52
- wartość rezultatu do końca 2008 r. - 14
• wychowankowie, uczestniczący w zajęciach dydaktyczno-wyrownawczych mających na celu wyrównanie dysproporcji edukacyjnych w trakcie procesu kształcenia oraz w zajęciach pozalekcyjnych lub pozaszkolnych mających na celu rozwój kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem języków obcych i ICT,
- wartość docelowa rezultatu do końca realizacji projektu – 370
- wartość rezultatu do końca 2008 r. - 115
Projekt przewidywał podniesienie kompetencji o kluczowym znaczeniu dla dalszej edukacji oraz zwiększenie zdolności do zatrudnienia wśród wychowanków wszystkich młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Małopolsce (4 ośrodki wychowawcze w regionie zrealizowały swoje programy rozwojowe).