Konstruowanie budżetu Miasta Kraków
Konstruowanie budżetu Miasta
Do 15 listopada każdego roku, w oparciu o obowiązujące przepisy Prezydent Miasta opracowuje projekt budżetu na dany rok i przedstawia go do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz przekazuje Radzie Miasta Krakowa.
Dalsza procedura uchwalania budżetu Miasta przebiega wg harmonogramu przyjętego przez Radę Miasta, a jej elementami są opisane poniżej działania.
I czytanie projektu budżetu Miasta.
Prezydent Miasta może ewentualnie przekazać Radzie Miasta I autopoprawkę do projektu budżetu.
Kolejny etap w harmonogramie prac nad uchwałą budżetową to zgłaszanie opinii przez poszczególne Komisje Rady Miasta oraz poprawki do projektu budżetu Komisji, Klubów i Radnych Miasta. Powyższe poprawki muszą być zbilansowane i dla proponowanych zwiększeń wydatków wskazywać źródła pozyskiwania środków, w szczególności:
- dla dochodów budżetowych - źródła ich powstawania,
- dla wydatków bieżących - klasyfikację budżetową lub nazwę zadania budżetowego,
- dla wydatków inwestycyjnych - numer i nazwę zadania budżetowego oraz klasyfikację budżetową.
Następnie Komisja Budżetowa dokonuje analizy i zajmuje ostateczne stanowisko wobec zgłoszonych zbilansowanych poprawek.
Prezydent Miasta ewentualnie dostarcza Radzie Miasta II autopoprawkę. Uwzględnia ona poprawki Radnych, a także zewnętrzne okoliczności uwarunkowane przepisami prawa lub decyzjami instytucji zewnętrznych oraz opracowuje do głosowania pozostałe zbilansowane poprawki, nieuwzględnione w II autopoprawce.
Do dnia 31 grudnia a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego Rada Miasta uchwala budżet Miasta.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami Miasto Kraków realizuje zadania samorządowe gminne i powiatowe.
W związku z tym w projekcie budżetu miasta uwzględnione zostały źródła finansowania pochodzące z dochodów gminy i powiatu. Podobnie w zakresie wydatków Miasta dokonano podziału na zadania realizowane przez Gminę i Powiat.
Źródłami dochodów Miasta są:
- wpływy z podatków:
- od nieruchomości
- rolnego
- leśnego
- od środków transportowych
- dochodowego od osób fizycznych, opłacanego w formie karty podatkowej
- od spadków i darowizn
- od czynności cywilnoprawnych
- wpływy z opłat:
- skarbowej
- targowej
- miejscowej, uzdrowiskowej i od posiadania psów
- ekspoloatacyjnej
- innych stanowiących dochody gminy, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów
- dochody uzyskiwane przez jednostki budżetowe oraz wpłaty od zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych
- dochody z majątku
- spadki, zapisy i darowizny
- dochody z kar pienieżnych i grzywien określonych w odrębnych przepisach
- 5% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu Państwa w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej
- odsetki od pożyczek udzielanych przez Miasto, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej
- odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody Miasta
- odsetki od środków finansowych gromadzonych na rachunkach bankowych, o ile odrębne przepisy ne stanowią inaczej
- dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego
- inne dochody należne Miastu na podstawie odrębnych przepisów
Ponadto źródłami dochodów Miasta mogą być:
- subwencja ogólna:
- wyrównawcza
- równoważąca
- oświatowa
- dotacje celowe z budżetu Państwa na:
- zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami
- zadania realizowane przez jednostki samorzadu terytorialnego na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej
- usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, sktutków powodzi i osuwisk ziemnych oraz skutków innych klęsk żywiołowych
- finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych
- realizację zadań wynikających z umów międzynarodowych
- dla Powiatu dotacje celowe z budżetu Państwa na realizację zadań strazy i inspekcji, o których mowa w ustawie o samorządzie powiatowym
- środki z funduszy celowych, pozyskiwane na podstawie odrębnych przepisów
- dotacje udzielane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podstawie odrębnych przepisów.
Dwa razy w roku Prezydent Miasta przygotowuje sprawozdanie z realizacji budżetu:
- w terminie do dnia 31 sierpnia informację o przebiegu wykonania budżetu Miasta Krakowa za I półrocze;
- w terminie do 20 marca roku następnego po roku budżetowym roczne sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Krakowa.
Rada Miasta rozpatruje roczne sprawozdanie z wykonania budżetu w terminie do dnia 30 kwietnia i podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla Prezydenta Miasta.
Zobacz więcej o udzielaniu absolutorium