Rodzaj dokumentu interpretacja indywidualna
Sygnatura PD-03-1.3120.8.6.2025.MM
Data 2025.09.22
Autor Prezydent Miasta Krakowa
Istota interpretacji Podatek od nieruchomości - obowiązek podatkowy a podział spółek
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 w związku z art. 14j § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.).
Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Małgorzata Matłok
Indywidualna Interpretacja Podatkowa
Działając na podstawie art. 14b § 1, art. 14r w zw. z art. 14j § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 czerwca 2025 r. (data wpływu pisma) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy w świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Uzasadnienie
I
W dniu 24 czerwca 2025 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ordynacji podatkowej.
Wnioskodawca przedstawił opis zdarzenia przyszłego, szeroko przedstawiając dotychczas podjęte działania w związku z podziałem spółek. W złożonym wniosku wskazuje, że dnia 3 kwietnia 2023 r. Wnioskodawca oraz (…) S.A. (dalej: „Spółka Dzielona”) dołączyli do grupy kapitałowej będącej największym producentem i dostawcą energii elektrycznej w Polsce. Wnioskodawca oraz Spółka Dzielona wchodzą w skład Podatkowej Grupy Kapitałowej (…), która identyfikuje się numerem NIP: (…). Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie realizacji usług elektroenergetycznych dotyczących elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej oraz usług budowlanych. Dodatkowo, do obowiązków Spółki Przejmującej należy utrzymanie i rozbudowa majątku dystrybucyjnego Spółki Dzielonej. Spółka Przejmująca świadczy na rzecz Spółki Dzielonej szereg usług, w tym przede wszystkim usługi utrzymania i serwisu sieci dystrybucyjnej oraz rozbudowy majątku elektroenergetycznego Spółki Dzielonej. Ponadto Spółka Dzielona prowadzi wyspecjalizowaną działalność na rynku energetycznym w zakresie handlu energią elektryczną i świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej oraz dokonuje sprzedaży paliw do pojazdów kolejowych. (…) sp. z o.o. jest spółką dominującą względem Spółki Dzielonej oraz względem Spółki Przejmującej, tj. posiada w nich 100% udziałów (dalej: „Udziałowiec”).
Jak wskazano we wniosku Spółka Dzielona jest przedsiębiorstwem energetycznym w rozumieniu art. 3 pkt 12a ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne (Dz.U.2024.266 t.j. ze zm.; dalej: „Prawo energetyczne”), łączącym m.in. działalność dystrybucyjną z działalnością obrotową. W ramach Spółki Dzielonej funkcjonują wyodrębnione i zarejestrowane w KRS oddziały odpowiedzialne za poszczególne linie biznesowe, m.in.:
W Spółce Dzielonej funkcjonuje także tzw. Centrala świadczącą usługi wsparcia dla pozostałych komórek organizacyjnych Spółki oraz spółek z grupy kapitałowej.
W dniu 3 kwietnia 2023 roku (…) S.A. nabyła 100% udziałów Udziałowca wraz z posiadanymi przez niego udziałami m.in. w Spółce Dzielonej oraz w Spółce Przejmującej. Przed zmianą właścicielską Spółka Dzielona nie podlegała obowiązkowi spełnienia wymogów wynikających z art. 9d Prawa energetycznego, dotyczących rozdzielenia działalności przesyłowej oraz dystrybucyjnej od działalności wytwórczej oraz obrotowej (tzw. unbundling), gdyż korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 9d ust. 7 Prawa energetycznego. Po przeprowadzeniu zmiany właścicielskiej, Spółka Dzielona podlega temu obowiązkowi, gdyż art. 9d ust. 7 Prawa energetycznego nie ma zastosowania z uwagi na fakt, iż wskazane w tym przepisie limity odbiorców odnoszą się do odbiorców wszystkich spółek z grupy kapitałowej. Grupa kapitałowa (…) posiada kilka milionów odbiorców. (…) S.A. oraz Spółka Dzielona otrzymały od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki pisemne zapytania w sprawie konieczności przeprowadzenia rozdzielenia działalności dystrybucyjnej od działalności w zakresie obrotu. Sprostanie przepisom art. 9d Prawa energetycznego nakazującym rozdzielenie działalności dystrybucyjnej od działalności wytwórczej oraz obrotowej (tzw. unbundling), zostanie przeprowadzone poprzez podział Spółki Dzielonej i wydzielenie Oddziału Dystrybucja ze Spółki Dzielonej do dedykowanej spółki, tj. Spółki Przejmującej. Przeprowadzenie unbundlingu poprzez dokonanie podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie Oddziału Dystrybucja do Spółki Przejmującej umożliwi zastosowanie sukcesji generalnej i przeniesienie większości pozwoleń, koncesji i umów niezbędnych do zachowania ciągłości funkcjonowania Oddziału Dystrybucja, w tym zapewnienia niezakłóconej realizacji obowiązków przedsiębiorstwa energetycznego w zakresie dystrybucji energii elektrycznej. Przeprowadzenie podziału przez wydzielenie wymaga m.in. sporządzenia planu podziału Spółki Dzielonej. Spółka Dzielona dążyła będzie do uwzględnienia w planie podziału wszystkich istotnych z perspektywy Oddziału Dystrybucja aktywów i pasywów. W skład wydzielanych do Spółki Przejmującej aktywów wchodzą m.in. grunty, budynki i budowle, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości (dalej łącznie: „Nieruchomości”).
Spółka Dzielona planuje i zakłada, że wydzielany w ramach procesu podziału zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Oddział Dystrybucja będzie spełniał definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. Spółka Dzielona planuje i zakłada, że pozostające w Spółce Dzielonej składniki materialne i niematerialne również spełniały będą definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Planowana data rejestracji podziału przez wydzielenie to 2 stycznia 2026 roku („Dzień wydzielenia”). Przeniesienie działalności Oddziału Dystrybucja nastąpi w ramach podziału przez wydzielenie, o którym mowa art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U.2024.18 t.j. ze zm.; dalej: „KSH”). Zgodnie z 529 § 1 pkt 4 KSH, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie).
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że 31 marca 2025 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał indywidualną interpretację prawa podatkowego (sygn. 0114-KDIP21.4010.64.2025.3.MR1), w której potwierdził stanowisko, że w wyniku planowanego wydzielenia, w ramach którego dojdzie do wydzielenia ze Spółki Dzielonej opisanego zespołu składników majątkowych i osobowych przypisanych do Oddziału Dystrybucja i przeniesienia go do Spółki Przejmującej. Spółka Przejmująca wstąpi we wszystkie prawa i obowiązki podatkowe Spółki Dzielonej związane z działalnością Oddziału Dystrybucja, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy lub prawo podatkowe powstanie w Dniu wydzielenia lub później, a w konsekwencji na Spółce Dzielonej nie będą spoczywać już obowiązki wynikające z działalności Oddziału Dystrybucja, ani przysługiwać prawa związane z działalnością tego oddziału.
II
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2025 r. poz. 707) poprzez odpowiedź na pytanie:
III
W świetle przedstawionego zdarzenia oraz wskazanych przepisów Ordynacji podatkowej i ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zdaniem Wnioskodawcy, Spółka Przejmująca będzie zobowiązana do złożenia w terminie do 31 stycznia 2026 roku deklaracji na podatek od nieruchomości (dalej: „deklaracja”) za cały 2026 rok oraz do zapłaty Podatku od Nieruchomości (dalej również PoN) za cały 2026 rok. Natomiast Spółka Dzielona nie będzie zobowiązana do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości za 2026 rok oraz do zapłaty PoN za 2026 rok.
Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku zgodnie z generalną zasadą, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku (art. 93c §. 1 Ordynacji Podatkowej).
Powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, dalej: „ZCP” (art. 93c ust. 2 Ordynacji Podatkowej). Uregulowanie to jest wyrazem tzw. zasady sukcesji ograniczonej. Oznacza ono, iż spółka przejmująca jest następcą podatkowym spółki dzielonej, ale tylko w takim zakresie, w jakim prawa i obowiązki podatkowe pozostają w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku. W praktyce oznacza to, iż przedmiotem sukcesji są tylko te prawa i obowiązki podatkowe, które łącznie spełniają następujące warunki:
Podobna sytuacja zachodzi w przypadku łączenia, gdzie osoby prawne w wyniku łączenia wstępują z dniem połączenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej przejmowanej (art. 93 Ordynacji Podatkowej).
przypadku podziału przez wydzielenie decydujące znaczenie ma okoliczność, czy dane prawo lub obowiązek powstało i istniało do dnia wydzielenia oraz czy w dniu podziału dane prawo lub obowiązek pozostawało w związku z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku. niosek taki wynika z literalnej wykładni art. 93c Ordynacji Podatkowej, zgodnie z którym sukcesji podlegają prawa i obowiązki "pozostające" w związku z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku, a spółka przejmująca lub powstała w wyniku podziału wstępuje z dniem wydzielenia w te prawa i obowiązki. przepisie tym ustawodawca posłużył się przymiotnikiem „pozostające”, który opisuje cechy praw i obowiązków, o których mowa w tym przepisie tj. praw i obowiązków, które związane są z przydzielonymi w planie podziału składnikami majątku. Podkreślenia wymaga fakt, iż wolą Ustawodawcy jest, aby spółki przejmujące wstępowały z dniem wydzielenia we wszelkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki dzielonej. Aby spółka przejmująca mogła wstąpić z dniem wydzielenia w prawo lub obowiązek spółki dzielonej, to prawo lub obowiązek musi w tym dniu istnieć. Stąd, przedmiotem sukcesji mogą być wyłącznie "stany otwarte", tj. obowiązki, które na dzień wydzielenia nie zostały jeszcze wykonane oraz które są związane (pozostają w związku) z przydzielonymi spółce przejmującej składnikami majątku.
Dalej uzasadniając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1-4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (dalej: „upol”), podatnikami podatku od nieruchomości są podmioty (osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej), które mają określony w tym przepisie tytuł prawny do korzystania z tych nieruchomości (obiektów budowlanych) lub, w przypadku nieruchomości oraz obiektów budowlanych stanowiących własność Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego, posiadają takie nieruchomości (obiekty budowlane) bez tytułu prawnego. Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (art. 6 ust. 1 upol). Biorąc pod uwagę, że obowiązek podatkowy powstaje
u danego podatnika i względem danej nieruchomości, przyczynami powstania obowiązku podatkowego może być: powstanie nowego podatnika lub nowej nieruchomości.
Zgodnie z art. 4 Ordynacji Podatkowej obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach. Z kolei zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego (art. 5 Ordynacji Podatkowej).
Zgodnie z art. 6 ust. 3-5 upol:
Wnioskodawca zwrócił uwagę, iż w przedstawionej sprawie nie mają zastosowania ww. przepisy, gdyż:
Zgodnie z art. 6 ust. 9 upol należy:
Analizując powyższe przepisy oraz uwzględniając fakt, że planowany podział przez wydzielenie nastąpi 2 stycznia 2026 roku, Wnioskodawca wskazał, że to Spółka Przejmująca powinna złożyć deklaracje za cały 2026 rok, gdyż termin na złożenie deklaracji upływa 31 stycznia danego roku, za który należny jest PoN, a więc będzie to tzw. „stan otwarty”, który na dzień wydzielenia nie został jeszcze wykonany oraz pozostaje w związku z przydzielonymi Spółce Przejmującej w planie podziału składnikami majątku.
W Dniu wydzielenia na Spółce Dzielonej ciążyć będą następujące obowiązki związane z Nieruchomościami, które zostaną w ramach podziału przez wydzielenie przeniesione na Spółkę Przejmującą:
W Dniu wydzielenia istniały będą wskazane powyżej obowiązki Spółki Dzielonej, które będą pozostawały w związku z przydzielonymi Spółce Przejmującej w planie podziału składnikami majątku, w które wstąpi w Dniu wydzielenia (w oparciu o art. 93c § 1 Ordynacji Podatkowej) Spółka Przejmująca.
W Dniu wydzielenia zobowiązanie podatkowe z tytułu PoN za 2026 rok w części odpowiadającej wysokości PoN płatnemu do 31 stycznia 2026 roku nie zostanie uregulowane i będzie stanowiło obowiązek pozostający w związku z przydzielonymi Spółce Przejmującej w planie podziału składnikami majątku.
Dodatkowo we wniosku została zwrócona uwaga na sytuacje, do której by doszło, jeśli to Spółka Dzielona byłaby zobowiązana do złożenia deklaracji za 2026 rok oraz jej korekty:
Mając na uwadze powyższe można wywnioskować, że wykładania celowościowa prowadzi do wniosku, że Ustawodawca nie miał zamiaru doprowadzić do sytuacji, w której termin na złożenie korekty deklaracji upływałby wcześniej niż termin złożenia deklaracji. Podsumowując, w przypadku podziału przez wydzielenie decydujące znaczenie ma więc okoliczność, czy dany obowiązek powstał, istniał (nie został wypełniony) przed Dniem wydzielenia. W przedmiotowej sprawie, Dzień wydzielenia przypadał będzie przed dniem, na który przypada obowiązek złożenia deklaracji oraz przed dniem zapłaty części podatku, dlatego będą to „stany otwarte” i to Spółka Przejmująca, zgodnie z art. 93 c Ordynacji podatkowej powinna złożyć deklaracje oraz zapłacić PoN za cały 2026 rok od Nieruchomości. W przypadku, gdyby spółka podlegająca podziałowi została zlikwidowana, nie byłoby możliwości złożenia przez nią deklaracji podatkowej. W takiej sytuacji nie ulega wątpliwości, że zobowiązanym do złożenia deklaracji i uiszczenia podatku w pełnej wysokości byłby następca prawny tj. Spółka Przejmująca
Jak wskazano we wniosku stanowisko Wnioskodawcy potwierdza wyrok WSA w Krakowie z dnia 10 marca 2016 r. I SA/Kr 24/16 oraz wyrok WSA w Krakowie z dnia 13 kwietnia 2010 r. I SA/Kr 331/10, w którym Sąd stwierdził, że „Istotnym jest, że osoby prawne przejmujące, wstępują w prawa i obowiązki z dniem wydzielenia. Skutki zatem podatkowe powstają dopiero z tym dniem. W takim zatem w dniu sukcesji podlegają wszelkie prawa oraz wszelkie obowiązki, które ciążyły na poprzedniku, a wynikały z przepisów prawa podatkowego. Na przykład będzie to konieczność zapłaty należności podatkowych, które ciążyły na poprzedniku i nie zostały przez niego uregulowane, czy też prawo do zwrotu nadpłat. Następca prawny wstępuje bowiem w miejsce zbywcy z wszelkimi tego konsekwencjami”.
Ponadto Wnioskodawca dla przykładu wskazał również, że Organy Podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jasno wskazują, że w sytuacji przejęcia spółki w trakcie trwania roku podatkowego, to spółka przejmująca jest zobowiązana do złożenia jednego zeznania podatkowego CIT, w którym powinna ustalić wspólną podstawę opodatkowania uwzględniając zarówno wszystkie przychody jak i koszty podatkowe swoje i spółki przejmowanej. Mówi o tym m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 października 2024 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.460.2024.2.RH.
Spółka Dzielona do dnia 31.12.2025r. jest podmiotem świadczącym usługi dystrybucji energii elektrycznej. Koszty PoN zapłacone przez Spółkę Dzieloną są uzasadnionymi kosztami prowadzonej działalności uwzględnianymi przez Urząd Regulacji Energetyki („URE”) przy zatwierdzaniu taryfy na usługi dystrybucyjne.
Spółka Dzielona od Dnia wydzielenia nie będzie już dysponentem / posiadaczem przekazanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, której składnikami będą m.in. Nieruchomości objęte PoN i nie będzie ich wykorzystywać w swojej działalności gospodarczej. Koszty PoN związane z tymi Nieruchomościami nie będą uzasadnionymi kosztami Spółki Dzielonej.
Wnioskodawca wskazuje, że zakłada się, że z Dniem wydzielenia i przejęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Spółka Przejmująca będzie podmiotem świadczącym usługi dystrybucyjne na podstawie taryfy zatwierdzonej przez URE dla Spółki Przejmującej, w której koszty PoN od Nieruchomości będące składnikami zorganizowanej części przedsiębiorstwa będącej przedmiotem wydzielenia, zostaną zakwalifikowane jako uzasadnione.
Wnioskodawca podkreślił również, że Organ Podatkowy nie poniesie żadnych strat ekonomicznych w związku z zapłatą podatku przez Spółkę Przejmującą, gdyż Spółka Przejmująca uiści opłatę na PoN za rok 2026 w takiej wysokości, w jakiej Spółka Dzielona, jeśli nie doszłoby do wydzielenia ZCP.
IV
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2025 r. poz. 707; dalej: „ustawa o podatkach i opłatach lokalnych” lub „u.p.o.l.”) podatnikami podatku od nieruchomości są m.in. osoby prawne będące:
Obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (art. 6 ust. 1 u.p.o.l.).
Ustawodawca w art. 6 ust. 9 u.p.o.l. nałożył na podatników podatku od nieruchomości będących osobami prawnymi obowiązek złożenia właściwemu organowi podatkowemu w terminie do dnia 31 stycznia deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy (sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru), informowania tego organu o zaistniałych zmianach mających wpływ na wymiar podatku, a także wpłacania obliczonego w deklaracji podatku od nieruchomości – bez wezwania – na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.
Zagadnienie sukcesji podatkowej regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.; dalej: „Ordynacja podatkowa”). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Kluczową rolę w analizowanym stanie faktycznym odgrywa art. 93c Ordynacji podatkowej w związku z art. 531 § 1 Kodeksu spółek handlowych. Wymienione przepisy stanowią, iż osoby prawne przejmujące albo osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Przepis art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie albo podziale przez wyodrębnienie – także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej).
Z powyższego wynika, że spółka przejmująca jest następcą podatkowym spółki dzielonej w takim zakresie, w jakim prawa i obowiązki podatkowe pozostają w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku. Należy jednak podkreślić, iż w wyniku podziału przez wydzielenie przejmowane są prawa i obowiązki przewidziane w przepisach prawa podatkowego, ale pod warunkiem, że majątek przejmowany na skutek podziału, a także majątek osoby prawnej dzielonej stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa.
Jak słusznie zwrócił uwagę Wnioskodawca, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 13 kwietnia 2010 r. o sygn. akt I SA/Kr 331/10 wskazał, iż istotnym jest, że osoby prawne przejmujące, wstępują w prawa i obowiązki z dniem wydzielenia. Skutki zatem podatkowe powstają dopiero z tym dniem. W takim zatem dniu sukcesji podlegają wszelkie prawa oraz wszelkie obowiązki, które ciążyły na poprzedniku, a wynikały z przepisów prawa podatkowego. Na przykład będzie to konieczność zapłaty należności podatkowych, które ciążyły na poprzedniku i nie zostały przez niego uregulowane (…). Następca prawny wstępuje bowiem w miejsce zbywcy z wszelkimi tego konsekwencjami.
Uwzględniając przywołane przepisy, poglądy judykatury oraz okoliczność, że planowany podział przez wydzielenie nastąpi w dniu 2 stycznia 2026 r., Prezydent Miasta Krakowa stwierdza, iż na Spółkę Przejmującą przejdą prawa i obowiązki pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku, w tym obowiązek złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na 2026 r. i zapłaty rzeczonego podatku (m.in. pierwszej raty do dnia 31 stycznia).
Mając powyższe na uwadze, Prezydent Miasta Krakowa uznaje stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego za prawidłowe.
V
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Prezydent Miasta Krakowa, Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, al. Powstania Warszawskiego 10, 31-541 Kraków.