Od 1 września 2014 r. Gmina Miejska Kraków nie prowadzi Rejestru Porozumień – refundacja pobytu dzieci w przedszkolach oraz oddziałach przedszkolnych
I. Porozumienia w sprawie finansowania kosztów orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zgodnie z §3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2017 poz. 1743) orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organów prowadzących te poradnie.
Zarządzeniem nr 53/20 Małopolskiego Kuratora Oświaty z dnia 21 września 2020 r. w sprawie wskazania poradni psychologiczno-pedagogicznych, w których będą działały zespoły wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, Małopolska Kurator Oświaty wskazała wszystkie krakowskie poradnie psychologiczno-pedagogiczne w tym poradnie specjalistyczne jako te, w których będą działały zespoły orzekające wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera zgodnie z terenem działania każdej z krakowskich poradni.
Prowadzenie poradni psychologiczno-pedagogicznych należy do zadań powiatu, który na ten cel otrzymuje środki w ramach subwencji oświatowej w wysokości uzależnionej od liczby uczniów oraz dzieci nie uczęszczających do szkół, a zamieszkałych na terenie powiatu.
Do 21 września 2020 roku zgodnie z Zarządzeniem nr 57/19 Małopolskiego Kuratora Oświaty z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie wskazania poradni psychologiczno-pedagogicznych w województwie małopolskim, w których będą działały zespoły wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, w
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Krakowie,
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2 w Krakowie,
- Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 4 w Krakowie.
- Specjalistycznej Poradni Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie,
działały zespoły orzekające wydające orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera dla dzieci i uczniów uczęszczających do szkół prowadzonych przez powiaty suski, olkuski, proszowicki i miechowski oraz nie uczęszczających do szkół, a zamieszkałych na terenie ww. powiatów.
Dzieci zamieszkałe w wyżej wymienionych powiatach mogły uzyskać specjalistyczną pomoc zgodnie z właściwością określoną w wyżej wymienionym zarządzeniu tj.:
- w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 1 w Krakowie, ul. A. Chmielowskiego 1 - dzieci z powiatu suskiego,
- w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 2 w Krakowie, ul. Siewna 23d – dzieci z powiatu olkuskiego,
- w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 4 w Krakowie - dzieci z powiatu proszowickiego,
- w Specjalistycznej Poradni Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie, ul Półkole 11 – dzieci z powiatu miechowskiego.
II. Porozumienia i rozliczenia dotyczące obowiązku zwrotu kosztu dotacji przekazywanej przez gminy do działających na ich terenie oddziałów zerowych szkół podstawowych, przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne nie będące JST, na uczęszczające tam dzieci będące mieszkańcami innych gmin