Projekt: Przebudowa al. 29 Listopada z budową wydzielonych pasów dla komunikacji zbiorowej
Program: Małopolski Regionalny Program Operacyjny
Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Wartość projektu: 26 761 344,64 PLN
Wartość dofinansowania: 18 460 192,44 PLN
Jednostka realizujaca: Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie
Okres realizacji: 01.02.2009 - 31.03.2010
Opis
Przedmiotem projektu była przebudowa al. 29 Listopada wraz z budową wydzielonych pasów dla autobusów oraz przebudową infrastruktury technicznej. Jest to jedna z najbardziej ruchliwych dróg na terenie Krakowa. Ruch ten generują zarówno mieszkańcy miasta, jak i turyści oraz przedsiębiorcy. Trasa ma niezwykle istotne znaczenie dla Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego oraz całego regionu będąc główną trasą dojazdową z Krakowa do drogi krajowej nr 4. W celu usprawnienia poruszania się pojazdów, w szczególności komunikacji zbiorowej przez al. 29 Listopada zdecydowano o zrealizowaniu inwestycji przebudowy ulicy.
W ramach projektu przebudowany został:
- odcinek al. 29 Listopada od ul. Kamiennej do ul. Żmudzkiej,
- zjazd do przystanku autobusowego w pobliżu u. Prandoty,
- odcinek al. 29 listopada w obrębie skrzyżowania z ul. Wileńską,
- oraz wyremontowany został wiadukt kolejowy w ciągu al. 29 listopada.
Przebudowa drogi polegała na:
- poszerzeniu jezdni al. 29 Listopada w celu wydzielenia dodatkowych pasów ruchu dla komunikacji zbiorowej. Jezdnia al. 29 Listopada została obustronnie poszerzona o 3,25 m z każdej strony,
- za jezdnią w miejscach gdzie występuje zabudowa mieszkaniowa zostały wykonane ekrany akustyczne o długości 99,5m,
- na skrzyżowaniu z ul. Wileńską, jezdnia al. 29 Listopada została dodatkowo poszerzona w celu wykonania pasów lewoskrętu z al. 29 Listopada w ul. Wileńską i na teren Uniwersytetu Rolniczego.
W zakres inwestycji wchodziła również przebudowa infrastruktury i uzbrojenia kolidującego z inwestycją, tj. sieci wodociągowej, sieci teletechnicznej, sieci elektrycznych i oświetleniowych, kabli sygnalizacji świetlnej, sieci C.O., gazociągu, oraz przyłączy kanalizacji deszczowej.
Modernizacja al. 29 Listopada znacznie skróciła czas przejazdu komunikacji zbiorowej w/w trasą, dzięki nowo wytyczonym pasom dla autobusów, poprawiło się bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz zmniejszyła eksploatacja pojazdów, dzięki wyremontowaniu nawierzchni jezdni oraz zmianie organizacji ruchu. Zmniejszyła się również ilość emitowanych spalin przez użytkowników trasy dzięki skróceniu czasu podróży przez przebudowany odcinek. Zredukowany został hałas powodowany przez ruch uliczny, poprzez zainstalowanie ekranów akustycznych w miejscach, w których budynki mieszkalne bezpośrednio sąsiadują z al. 29 Listopada.
Rezultatami niniejszego projektu są m.in.:
• Przyrost liczby ludności korzystającej z transportu zbiorowego,
• Zwiększenie konkurencyjności przejazdem środkami komunikacji zbiorowej w stosunku do komunikacji indywidualnej
• Poprawa dostępności centrum aglomeracji Krakowskiej dla inwestorów, mieszkańców okolicznych miejscowości oraz turystów
• Zwiększenie średniorocznego dobowego ruchu na przedmiotowym odcinku
• Zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów w tym taboru autobusowego
• Zmniejszenie ilości wypadków i kolizji drogowych na przebudowanym odcinku, a co z a tym idzie zmniejszenie generowanych przez nie kosztów społecznych