Inwestor, wykonując obowiązki w imieniu zarządcy drogi, występuje do Wydziału Architektury i Urbanistyki z wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (powiatowej lub gminnej), o której mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. 2023 poz. 162) – zwana dalej specustawą. Wzór wniosku stanowi załącznik niniejszej procedury.
Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności:
mapę w skali co najmniej 1:5000 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu; (8 egzemplarzy)
analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami; (8 egzemplarzy)
określenie nieruchomości lub ich części, które planowane są do przejęcia na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego (odpowiednio na rzecz Gminy Miejskiej Kraków dla projektowanych dróg gminnych i Miasta Kraków – miasta na prawach powiatu dla projektowanych dróg powiatowych);
określenie nieruchomości lub ich części, z których korzystanie będzie ograniczone; wskazanie obowiązków i ograniczeń z nimi związanych (Art. 11f.1.8 specustawy –pkt c, e-i) z precyzyjnym podaniem działek i powierzchni ich zajętości oraz czasu niezbędnego dla zrealizowania robót budowlanych; oraz określenie terminów rozbiórki obiektów przeznaczonych do rozebrania;
Tabelaryczny wykaz działek – wg wzoru stanowiącego załącznik do wniosku (8 egzemplarzy)
określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
trzy egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu;
w przypadku transeuropejskiej sieci drogowej:
wynik audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 24l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
uzasadnienie zarządcy drogi, o którym mowa w art. 24l ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
w przypadku inwestycji, dla których wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa - załącznik graficzny określający przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, o ile dołączenie tego załącznika było wymagane przez przepisy obowiązujące w dniu złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności mapę, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
opinie:
ministra właściwego do spraw zdrowia – w odniesieniu do inwestycji lokalizowanych w miejscowościach uzdrowiskowych, zgodnie z odrębnymi przepisami,
dyrektora właściwego urzędu morskiego – w odniesieniu do obszarów pasa technicznego, pasa ochronnego, morskich portów i przystani,
właściwego organu nadzoru górniczego – w odniesieniu do terenów górniczych,
ministra właściwego do spraw środowiska - w odniesieniu do złóż strategicznych,
dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie – w odniesieniu do inwestycji obejmujących wykonanie urządzeń wodnych oraz w odniesieniu do wykonywania obiektów budowlanych lub robót na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią,
dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w odniesieniu do gruntów leśnych stanowiących własność Skarbu Państwa, będących w zarządzie Lasów Państwowych,
właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków – w odniesieniu do dóbr kultury chronionych na podstawie odrębnych przepisów,
właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej – w odniesieniu do linii kolejowej,
innych organów wymaganych przepisami szczególnymi;
zgodnie z art. 11b. 1. specustawy opinia właściwego miejscowo zarządu województwa, zarządu powiatu oraz wójta (prezydenta miasta).
Niewydanie opinii, o których mowa powyżej, przez właściwy organ w terminie 30 dni, traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku. W takim wypadku należy dołączyć wniosek o wydanie opinii (z pieczęcią instytucji potwierdzającą jego złożenie) wraz z oświadczeniem, że w w/w terminie właściwy organ nie wydał opinii. Opinie, o których mowa powyżej zastępują uzgodnienia, pozwolenia, opinie bądź stanowiska właściwych organów wymagane odrębnymi przepisami.
wskazanie terminu wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń w sytuacji, gdy decyzja ma określać termin odpowiednio wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń
informację czy Inwestor wnioskuje o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, a jeśli tak to uzasadnienie dla nadania zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygoru natychmiastowej wykonalności
informację czy Inwestor wnioskuje o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko – a jeśli tak to 3 egzemplarze raportu oddziaływania inwestycji na środowisko wraz z wersją elektroniczną raportu;
Inwestor, tj. zarządca drogi, przekazuje do Wydziału Skarbu Miasta kopię złożonego do Wydziału Architektury i Urbanistyki wniosku - w dniu jego złożenia.
Wydział Architektury i Urbanistyki przesyła do Wydziału Skarbu Miasta zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, ze względu na ograniczenia obrotu nieruchomościami Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego wynikającymi z art. 11d ust. 9 specustawy.
W myśl art. 11a ust. 3 specustawy, Wydział Architektury i Urbanistyki wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.
Skan decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zostaje wysłany drogą elektroniczną na skrzynkę mailową Wydziału Kontroli Wewnętrznej i Ewidencji Mienia.
Adresaci:
Wydział Architektury i Urbanistyki
Wydział Geodezji
Wydział Mieszkalnictwa
Wydział Skarbu Miasta
Zarząd Dróg Miasta Krakowa
Wydział Kontroli Wewnętrznej i Ewidencji Mienia
Termin/częstotliwość:
Na bieżąco (według potrzeb)
Dokumenty regulujące działanie w zakresie Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK:
ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 2023 poz. 682)
ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. 2023 poz. 162)
Kontakt:
Wydział Architektury i Urbanistyki UMK, ul. Mogilska 41, 31-545 Kraków
Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej określa termin odpowiednio wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń. Termin ten nie może być krótszy niż 120 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna. W przypadku gdy decyzja, której nadano rygor natychmiastowej wykonalności dotyczy nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym albo budynkiem, w którym został wyodrębniony lokal mieszkalny, właściwy zarządca drogi jest obowiązany, w terminie faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie, do wskazania lokalu zamiennego. Jeżeli faktyczne objęcie nieruchomości w posiadanie następuje po upływie 120 dni od dnia, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna, właściwy zarządca drogi nie ma obowiązku do wskazania lokalu zamiennego.
Starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych nadają decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rygor natychmiastowej wykonalności na wniosek właściwego zarządcy drogi, uzasadniony interesem społecznym lub gospodarczym.