Z wnioskiem o wycinkę drzew lub krzewów występuje posiadacz nieruchomości – za zgodą właściciela tej nieruchomości a także właściciel urządzeń służących do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz innych urządzeń podobnych nie należących do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa oraz posiadacz nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym (np. spadkobierca).
Spółdzielnia mieszkaniowa informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, a zarząd wspólnoty mieszkaniowej – członków wspólnoty, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłaszanie uwag. Wniosek może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag.
I tak:
a) w przypadku działek osób fizycznych usuwających zieleń na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - wniosek składa właściciel. Gdy działka stanowi współwłasność wniosek podpisują wszyscy współwłaściciele lub na oddzielnym piśmie wyrażają zgodę na usunięcie zieleni.
b) w przypadku działek stanowiących własność podmiotów gospodarczych - wniosek składają osoba/osoby upoważnione do reprezentowania firmy wg Krajowego Rejestru Sądowego
c) jeżeli wnioskowana do usunięcia zieleń rośnie na granicy dwóch działek wówczas do wniosku należy dołączyć zgodę posiadacza drugiej działki.
d) w przypadku użytkowania wieczystego działek będących własnością Skarbu Państwa lub Gminy Miejskiej Kraków - wniosek składa użytkownik wieczysty
e) na usunięcie zieleni z pasów drogowych zarządzanych przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie (np. kolidującej z budową wjazdów na teren inwestycji, przebudową dróg, inwestycjami liniowymi w pasach drogowych) wniosek składa Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Jeżeli np. osoba fizyczna lub firma chce usunąć zieleń z pasa drogowego, aby wykonać wjazd powinna zwrócić się do ZIKiT (ul. Centralna 53, 31-586 Kraków), aby ten wystąpił z wnioskiem do Wydziału Kształtowania Środowiska. Zezwolenie na usunięcie drzew w obrębie pasa drogowego drogi publicznej, z wyłączeniem obcych gatunków topoli, wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska
f) w przypadku konieczności usunięcia drzew i krzewów stwarzających zagrożenie dla urządzeń służących do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz innych urządzeń podobnych nie należących do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa, wniosek składa właściciel tych urządzeń i w takim wypadku nie jest wymagana zgoda właściciela nieruchomości.
W każdym z wyżej wymienionych przypadków Strona może ustanowić Pełnomocnika, który w jej imieniu składa wniosek i wówczas konieczna jest pisemna zgoda posiadacza na usunięcie zieleni. Za pełnomocnictwo obowiązuje opłata skarbowa w kwocie 17 zł.