REFERAT OBSŁUGI MIESZKAŃCÓW - EM
Kierownik: Michał Smolarek
ul. Czerwieńskiego 16, 31 - 319 Kraków, piętro I, pok. 117
tel.: 12 616-61-47
1. Do zadań Referatu Obsługi Mieszkańców należy:
1) z zakresu administrowania lokalami mieszkalnymi, pracowniami twórczymi, tymczasowymi pomieszczeniami:
a) prowadzenie spraw związanych z lokalami, pracowniami twórczymi, tymczasowymi pomieszczeniami od momentu zawarcia umowy do chwili ich opróżnienia,
b) sporządzanie i aktualizowanie umów najmu oraz umów użyczenia, a także ich rozwiązywanie oraz wypowiadanie wysokości czynszu,
c) naliczanie i weryfikacja wysokości czynszu najmu, wysokości odszkodowania za bezumowne korzystanie, wysokości opłaty eksploatacyjnej, wysokości opłaty za korzystanie z nieruchomości lub innych opłat w oparciu o obowiązujące przepisy,
d) naliczanie kaucji przyszłym najemcom lokali,
e) bieżąca obsługa użytkowników lokali, pracowni twórczych, tymczasowych pomieszczeń,
f) przyjmowanie wniosków oraz rozpatrywanie skarg i interwencji mieszkańców dotyczących zasobu obsługiwanego przez Referat Obsługi Mieszkańców,
g) przeprowadzanie i przekazywanie użytkownikom informacji dotyczących wizji lokalnych w terenie celem sprawdzenia stanu sanitarno-porządkowego nieruchomości oraz interwencji w wyniku uzyskanych zgłoszeń, w tym dotyczących przestrzegania regulaminu porządku domowego,
h) powiadamianie użytkowników o wysokości opłat (z wyłączeniem powiadomień zmieniających wysokość zaliczek wynikających ze zmiany wysokości opłat niezależnych od właściciela wprowadzonych przez Referat Rozliczeń Nieruchomości),
i) nadzór nad właściwym korzystaniem z lokali, pracowni twórczych, tymczasowych pomieszczeń oraz używaniem ich zgodnie z warunkami określonymi w obowiązujących umowach i właściwych przepisach,
j) zakładanie oraz prowadzenie teczek lokali, pracowni twórczych, tymczasowych pomieszczeń, ze szczególnym uwzględnieniem ich kompletności,
k) uczestnictwo w komisjach związanych z nadzorowanymi lokalami, pracowniami twórczymi, tymczasowymi pomieszczeniami.
2) z zakresu współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi ZBK:
a) przesyłanie informacji do Referatu Czynszów Lokali Mieszkalnych stanowiących podstawę dokonania korekty naliczenia czynszu lub bezumownego korzystania lub innych opłat,
b) bieżące przekazywanie informacji do Referatu Eksploatacji o zmianach ilości osób zamieszkujących lokale i tymczasowe pomieszczenia lub korzystających
z pracowni twórczych, w celu aktualizacji zakresu umów o odbiór odpadów komunalnych,
c) informowanie Referatu Eksploatacji o sprzedaży pierwszego lokalu celem zorganizowania zebrania wspólnoty mieszkaniowej,
d) zgłaszanie do Referatu Technicznego awarii oraz usterek w celu ich usunięcia,
e) weryfikacja przekazywanych przez Referat Dokumentacji Technicznych inwentaryzacji w zakresie ich zgodności z dokumentami (aktami),
f) współpraca z Zespołem Radców Prawnych w ramach prowadzonych postępowań m.in. poprzez przygotowywanie stanowisk, wyjaśnień oraz wystąpień o opinię.
3) pozostałe zadania:
a) sporządzanie wniosków o przeprowadzenie postępowania w przedmiocie nabycia spadku po zmarłych użytkownikach w przypadku, gdy takie postępowania dotyczą ruchomości pozostawionych w lokalach, pracowniach twórczych, tymczasowych pomieszczeniach i nie są wszczynane przez inny referat,
b) prowadzenie spraw dotyczących pustostanów na podstawie właściwych przepisów, w szczególności wprowadzanie danych do systemu informatycznego, przeciwdziałanie nielegalnemu ich zasiedleniu poprzez właściwe zabezpieczenie,
c) bieżące informowanie zarządców wspólnot mieszkaniowych o liczbie osób zamieszkujących w lokalach i tymczasowych pomieszczeniach oraz korzystających z pracowni twórczych lub o powierzchni użytkowej lub
o powierzchni grzewczej lub o odczytach zużycia mediów,
d) odczytywanie stanu urządzeń pomiarowych, wpisywanie odczytów do systemu informatycznego, a także współpraca z firmami dokonującymi odczytu wskazań liczników,
e) bieżąca analiza kosztów oraz zużycia nośników energii, w tym wody, energii elektrycznej, gazu na podstawie odczytów urządzeń pomiarowych, faktur zakupu oraz informowanie właściwych referatów o stwierdzonych nieprawidłowościach,
f) nadzór nad podmiotami działającymi na zlecenie ZBK w zakresie eksploatacji zarządzanych nieruchomości,
g) współpraca z firmami świadczącymi usługi na rzecz ZBK oraz kontrola wykonywanych przez te firmy zleconych zadań i czynności,
h) bieżąca kontrola stanu sanitarno-porządkowego zarządzanych i administrowanych zasobów,
i) weryfikacja faktur z tytułu dostaw i usług oraz faktur za media,
j) sporządzanie sprawozdań lub raportów w zakresie realizowanych zadań,
k) realizacja procedur związanych z najmem lokali mieszkalnych w drodze aukcji lub przetargu,
l) uczestnictwo w pracach Zespołów Zadaniowych,
m) współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Krakowa i jednostkami miejskimi.