Zasady naboru
Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa, a także Wydział Edukacji Starostwa Powiatowego w Krakowie, podobnie jak w ubiegłych latach, wspomaga realizację rekrutacji w zakresie organizacyjno-technicznym. Głównym celem zastosowania elektronicznej rekrutacji jest dostarczenie kompleksowej i ujednoliconej informacji o ofercie edukacyjnej szkoły oraz umożliwienie komfortowego dokonania wyboru szkoły, o przyjęcie do której ubiega się absolwent gimnazjum.
Kryteria, w oparciu o które przebiega rekrutacja, zostały określone w Decyzji Małopolskiego Kuratora Oświaty w Krakowie z dnia 14 stycznia 2013 r. w sprawie terminów rekrutacji na rok szkolny 2013/2014 do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół policealnych, terminów składania dokumentów i potwierdzania woli podjęcia nauki w danej szkole, sposobów przeliczania na punkty ocen z języka polskiego, trzech wybranych zajęć edukacyjnych i wyników egzaminu gimnazjalnego, sposobów punktowania innych osiągnięć kandydatów oraz zasad rekrutacji – dostępnej na stronie Kuratorium Oświaty w Krakowie www.kuratorium.krakow.pl w zakładce Rodzice i uczniowie/Rekrutacja.
1. Którą szkołę wybrać?
Aplikacja rekrutacyjna znajduje się pod adresem www.e-omikron.pl . Znajduje się tam informator z ofertą szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków, Starostwo Powiatowe i inne organy prowadzące, które przystąpiły do elektronicznej rekrutacji. Przeglądając ten elektroniczny informator znajdą Państwo szczegółowe oferty edukacyjne szkół. Menu modułu zawiera również terminarz, a także instrukcje i formularz do wypełnienia odręcznego. Zachęcamy jednak do wypełnienia formularza za pomocą aplikacji.
Dostęp do aplikacji rekrutacyjnej możliwy jest ze strony www.portaledukacyjny.krakow.pl baner „rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych”, oraz ze strony www.powiat.krakow.pl baner „Rekrutacja w szkołach powiatu krakowskiego”, gdzie znaleźć można także wykaz samorządowych szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Krakowskiego.
2. Jakie należy podjąć działania i w jakim terminie w celu wprowadzenia podania.
- uczeń samorządowego gimnazjum prowadzonego przez Gminę Miejską Kraków
a) należy zalogować się do systemu (hasło do systemu wydaje gimnazjum do którego uczeń uczęszcza), wybrać szkoły do których się kandydat ubiega, wydrukować formularz, opatrzyć podpisem i dostarczyć do sekretariatu gimnazjum
lub
b) należy pobrać ze strony www.e-omikron.pl formularz, wypełnić odręcznie i dostarczyć do sekretariatu gimnazjum. Formularz można również uzyskać w sekretariacie gimnazjum.
- uczeń uczęszczający do gimnazjum* prowadzonego przez gminy Powiatu Krakowskiego
a) należy zalogować się do systemu (hasło zostanie ustalone podczas procesu wyboru szkół), wybrać szkoły do których kandydat się ubiega, wydrukować formularz, opatrzyć podpisem i dostarczyć do sekretariatu gimnazjum.
lub
b) należy pobrać ze strony www.e-omikron.pl formularz, wypełnić odręcznie i dostarczyć do sekretariatu gimnazjum. Formularz można również uzyskać w sekretariacie gimnazjum.
*lista gimnazjów wspierających elektroniczną rekrutację znajduje się na końcu instrukcji. W przypadku, gdy gimnazjum nie znajduje się na liście, należy postępować jak w przypadku uczniów uczęszczających do niesamorządowych gimnazjów
- uczeń uczęszczający do gimnazjum niesamorządowego
a) należy zalogować się do systemu (hasło zostanie ustalone podczas procesu wyboru szkół), wybrać szkoły do których kandydat się ubiega, wydrukować formularz, opatrzyć podpisem i dostarczyć do sekretariatu szkoły ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru.
lub
b) należy pobrać ze strony www.e-omikron.pl formularz, wypełnić odręcznie i dostarczyć do sekretariatu szkoły ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru. Formularz można również uzyskać w sekretariacie szkoły ponadgimnazjalnej pierwszego wyboru.
Terminy: rozpoczęcie 6 maja 2013 r., zakończenie możliwości składania podań 26 czerwca 2013 r.
Skorzystanie z panelu publicznego aplikacji rekrutacyjnej umożliwia śledzenie losów podania: można sprawdzić czy zostało potwierdzone przez szkołę, a także czy punkty ze świadectwa, z egzaminu czy za szczególne osiągnięcia zostały prawidłowo naliczone. W końcowym etapie rekrutacji można również sprawdzić do której szkoły uczeń został zrekrutowany.
Hasło dostępu dla uczniów, którzy uczęszczali do samorządowych szkół Gminy Miejskiej Kraków, można otrzymać w sekretariacie samorządowego gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej. Jeśli uczeń wcześniej nie był zapisany do jakiejkolwiek placówki oświatowej Gminy Miejskiej Kraków otrzymuje hasło z systemu, które jest zobowiązany zmienić.
W przypadku utraty hasła:
- uczeń samorządowego gimnazjum prowadzonego przez Gminę Miejską Kraków – otrzyma nowe hasło w samorządowym gimnazjum lub szkołach ponadgimnazjalnych
- uczeń uczęszczający do gimnazjum prowadzonego przez gminy Powiatu Krakowskiego lub uczeń uczęszczający do gimnazjum niesamorządowego - otrzyma nowe hasło w placówce która potwierdzała jego podanie.
3. Ile mogę wskazać szkół?
Kandydat do szkoły ponadgimnazjalnej, które objęte jest systemem rekrutacji elektronicznej, ma możliwość dokonania wyboru trzech szkół, przy czym nie ma ograniczenia liczby oddziałów (lub grup rekrutacyjnych) – oznacza to, że lista oddziałów o przyjęcie do których kandydat się ubiega może liczyć kilkanaście pozycji. Kolejność priorytetów oznacza kolejność prób przyporządkowywania przez system kandydatów do danego oddziału. Zatem można, mając możliwość wyboru trzech szkół, ustalić np. na priorytetach 1-4 oddziały 1B, 1A, 1D, 1C w liceum X, następnie na priorytecie 5-8 oddziały 1C, 1A, 1B liceum Y, na priorytetach 9-10 oddziały 1F, 1A liceum Z. System w takim przypadku w kolejności będzie próbował (mając na względzie liczbę punktów kandydata), przyporządkować go do oddziałów w liceum X, następnie we wskazanej kolejności w liceum Y itd.
Innym przykładem jest wybór następujących priorytetów: np. 1. oddział 1C w liceum Z, 2. oddział 1G w liceum X, 3. oddział 1A w liceum Z, 4. oddział 1C w liceum Y. W tym przypadku jeśli na pierwszym priorytecie liczba punktów będzie wyższa lub równa minimalnej liczbie punktów koniecznych do przyjęcia, system przyporządkuje kandydata do oddziału 1C w liceum Z, jeśli zaś liczba punktów będzie niewystarczająca, system będzie próbował przyporządkowania w kolejnych priorytetach.
4. Jakie inne czynności należy wykonać?
- do momentu wskazania przez system szkoły ponadgimnazjalnej do której uczeń się dostał – nie ma potrzeby wykonywania innych czynności.
- w przypadku uczniów uczęszczających do gimnazjum niesamorządowego lub nieujętych na liście na końcu – należy pamiętać, aby w terminie do 8 lipca 2013 r. dostarczyć kopię świadectwa a także wyników egzaminu gimnazjalnego do szkoły pierwszego wyboru.
5. Kiedy dowiem się, do której szkoły uczeń został przyjęty?
4 lipca 2013 r. o godz. 12.00 zostanie ogłoszona lista kandydatów zakwalifikowanych do oddziałów klasy pierwszej samorządowych szkół ponadgimnazjalnych oraz listy kandydatów niezakwalifikowanych do przyjęcia do oddziałów klasy pierwszej.
W terminie od 4 lipca do 8 lipca br. do godz. 14.00 – należy złożyć w szkole ponadgimnazjalnej kartę informacyjną, oryginał świadectwa ukończenia gimnazjum i oryginał zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego (dokumenty potwierdzające wolę podjęcia nauki w wybranej szkole ponadgimnazjalnej). W przypadku, gdy kandydat (ani jego rodzic/prawny opiekun) nie złoży ww. terminie oryginałów dokumentów w szkole, do której został przyjęty, oznacza to świadomą rezygnację z miejsca w tej szkole. Miejsce to będzie dostępne dla innych uczniów.
9 lipca 2013 r. do godz. 12.00 – nastąpi ogłoszenie list uczniów przyjętych do szkół - wywieszenie list na drzwiach szkoły i udostępnienie wyników w systemie.
6. Czy będzie prowadzona jeszcze rekrutacja uzupełniająca?
Liczba wolnych miejsc w szkołach ponadgimnazjalnych po ogłoszeniu wyników rekrutacji będzie wyświetlana w trybie on-line na stronach portalu. Kandydaci, którzy nie zostali przyjęci do wybranych szkół w pierwszym terminie mogą uczestniczyć w rekrutacji uzupełniającej. Od 9 lipca br. do 11 lipca do godz. 10 będzie można złożyć oryginały dokumentów do szkół ponadgimnazjalnych, które posiadają wolne miejsca i w rekrutacji uzupełniającej starać się o przyjęcie.
7. W jaki sposób są rekrutowani uczniowie posiadający orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej ze wskazaniem do kształcenia w klasie integracyjnej. Czy obowiązują mnie takie same zasady?
Uczeń do klasy integracyjnej jest kierowany przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną, która wydała orzeczenie do klasy integracyjnej. W przypadku innych uczniów należy złożyć wniosek o skierowanie do klasy integracyjnej w Wydziale Edukacji UMK.
8. Co w przypadku, gdy uczeń chciałby zostać przyjęty do klasy dwujęzycznej lub DSD.
Rekrutacja do szkół i klas, do których wymagane są szczególne predyspozycje opiera się na ogólnych kryteriach rekrutacyjnych, ale warunkiem koniecznym do ubiegania się o miejsce w takiej klasie jest pozytywne zaliczenie testu weryfikującego te predyspozycje. Należy zapoznać się ze szczegółowymi informacjami w tym zakresie umieszczonymi na stronie www szkoły.
Powyższe informacje nie dotyczą rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych specjalnych, przysposabiających do pracy i dla dorosłych.