Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD.01.GK.31100/11/2010 |
Data |
2010.10.20 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji |
Zwolnienia uchwałowe od podatku od nieruchomości |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 października 2010 r. złożonego przez (…) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym, że zwolnienie od podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 5 uchwały Nr CV/1416/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli, które zostały dotknięte skutkami powodzi w 2010 r. obejmuje wszystkie raty podatku w II półroczu 2010 r., niezależnie od ich zapłaty, nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 października 2010 r. (…) wniosła do Prezydenta Miasta Krakowa wniosek o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, w trakcie majowej powodzi w wyniku przerwania wału zostały zalane liczne nieruchomości, w tym cały teren (…).
Nieruchomości te znalazły się na mapie stanowiącej załącznik do uchwały Nr CV/1416/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli, które zostały dotknięte skutkami powodzi w 2010 r. W związku z tym, że uchwała została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego w dniu 21.07.2010 r. (weszła w życie 14 dni od dnia ogłoszenia z mocą obowiązującą od 1 lipca 2010 r.) Wnioskodawca uiścił ratę podatku za miesiąc lipiec 2010 r. W związku z tym, że Spółka ciągle uczestniczy w przetargach publicznych na roboty budowlane i na bieżąco potrzebuje zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami, uiszczona została także rata podatku za miesiąc sierpień 2010 r.
W dniu 14.09.2010 r. Spółka złożyła wniosek o zwolnienie z podatku wraz z korektą deklaracji za II półrocze 2010 r.
W dniu 15 września 2010 r. Spółka uiściła ratę podatku za wrzesień 2010 r.
W związku z przedstawionym stanem faktycznym Podatnik wniósł o wydanie interpretacji przepisów uchwały Nr CV/1416/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli, które zostały dotknięte skutkami powodzi w 2010 r. poprzez odpowiedź na pytanie czy sformułowanie zawarte w § 5 w związku z § 4 cytowanej uchwały należy interpretować jako zwolnienie wszystkich zobowiązań (rat podatku) za miesiące od lipca do grudnia 2010 r., czy jako zwolnienie bieżących zobowiązań (tzn. przed terminem płatności, nie zaległych ani przyszłych, zgodnie z nomenklaturą stosowaną w Ordynacji podatkowej).
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w przedmiotowej sprawie, według którego § 5 uchwały obejmuje wszystkie bieżące zobowiązania podatkowe – raty podatku od nieruchomości za II półrocze 2010 r. tzn. takie, których termin płatności przypada na II półrocze 2010 r., niezależnie od ich zapłaty. Zwolnienie nie dotyczy zobowiązań zaległych powstałych przed 1 lipca 2010 r., ani przyszłych, które powstaną po 31 grudnia 2010 r.
Intencją Rady Miasta było pomoc wszystkim podatnikom, którzy zostali dotknięci skutkami powodzi, a podejmując uchwałę miała świadomość, że uchwała wejdzie w życie w momencie, gdy zobowiązanie za lipiec stanie się już zaległością podatkową, a zobowiązanie za miesiące od września do grudnia będą zobowiązaniami przyszłymi. Za stanowiskiem Podatnika ma przemawiać fakt, iż Rada Miasta pozostawiła zapis „o bieżących zobowiązaniach za II półrocze 2010 r.” jak również zapis, że uchwała działa „z mocą obowiązującą od 1 lipca 2010 r.”, czyli z mocą wsteczną. Podatnicy w dobrej wierze zapłacili podatek za lipiec, gdyż nie mieli możliwości zapoznać się z uchwalą Rady Miasta Krakowa przed terminem jego płatności. Według Wnioskodawcy § 4 uchwały wyczerpująco definiuje zwolnienie od podatku od nieruchomości i jego warunki, a § 5 jednoznacznie precyzuje okres zwolnienia od podatku tj. za II półrocze 2010 r.
Zwolnienie dotyczy podatku, a nie zobowiązania podatkowego, dlatego w przypadku zapłaty zobowiązania podatkowego, które obejmuje złożony wniosek - powstała nadpłata podatku.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) od podatku od nieruchomości zwolnione są niektóre kategorie gruntów, budynków i budowli. Ustęp 3 cytowanego przepisu daje radzie gminy możliwość wprowadzenia w drodze uchwały innych zwolnień przedmiotowych niż określonych w ust. 1 (oraz w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw). Na podstawie tego przepisu Rada Miasta Krakowa uchwaliła uchwałę Nr CV/1416/10 z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli, które zostały dotknięte skutkami powodzi w 2010 r. Przepisy uchwały pozwalają zwolnić od podatku od nieruchomości grunty, budynki lub budowle, które zostały dotknięte skutkami powodzi w 2010 r., pod następującymi warunkami:
• grunty, budynki i budowle musiały być zaznaczone na mapach stanowiących załącznik do uchwały,
• podatnik był zobowiązany do złożenia wniosku o zwolnienie (w przypadku podmiotów zobowiązanych do składania deklaracji – wraz z korektą deklaracji) do 15 września 2010 r.,
• podatnicy ubiegający się o zwolnienie wraz z wnioskiem musieli przedłożyć dokument potwierdzające, że zostały dotknięte skutkami powodzi a przedsiębiorcy dokumenty dotyczące pomocy publicznej.
Zgodnie z § 5 uchwały zwolnienie dotyczyło „bieżących zobowiązań podatkowych z tytułu podatku od nieruchomości za II półrocze 2010 r.”
Interpretacja pojęć użytych w uchwale powinna odbyć się przy pomocy legalnych definicji tych wyrażeń zawartych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 Nr 8 poz. 60 z późn. zm.). Zgodnie z art. 5 Ordynacji podatkowej zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego.
Natomiast podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej (art. 6 Ordynacji podatkowej).
Ordynacja podatkowa nie definiuje pojęcia „bieżące zobowiązania podatkowe”, ale posługuje się nim chociażby w art. 76 § 1 Ordynacji podatkowej obok pojęcia „zaległości podatkowych”, a także niezdefiniowanego pojęcia „zobowiązań przyszłych”. Skoro zaległością podatkową jest podatek niezapłacony w terminie płatności (a także zaliczka na podatek i rata podatku) to za bieżące zobowiązania podatkowe należy uznać te które istnieją, a których termin płatności jeszcze nie minął.
Zgodnie z art. 59 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe wygasa na skutek zapłaty. Po zapłacie podatku nie można zatem mówić ani o zaległości podatkowej, ani skoro zobowiązanie wygasło - o bieżącym zobowiązaniu podatkowym, a tym bardziej o zobowiązaniu przyszłym. Przepis § 5 uchwały swoim zakresem obejmuje zatem istniejące bieżące zobowiązania podatkowe za II półrocze 2010 r., nie dotyczy zobowiązań wygasłych poprzez zapłatę lub w inny sposób oraz zobowiązań przyszłych. Takie wnioski spowodowane są przedstawioną powyżej ścisła interpretacją przepisów, zgodną z ogólną regułą dotyczącą zawężającej wykładni wszelkich przepisów prawa podatkowego w szczególności dotyczących wszelkich ulg i zwolnień od podatków.
Drugorzędne znaczenie ma w tym przypadku fakt, iż uchwała została opublikowana i weszła w życie po terminie do zapłaty raty podatku za lipiec 2010 r. Fragment § 5 uchwały dotyczący zobowiązań podatkowych za II półrocze 2010 r. nie powoduje, że tracą na znaczeniu inne normatywne treści pojęć użytych w uchwale („bieżące zobowiązania”). Nadmienić należy, że zestawienie w uchwale pojęcia „bieżące zobowiązania podatkowe” z zapisem, że zwolnienie dotyczy zobowiązań za „II półrocze 2010 r.” nie powoduje powstania sprzeczności, a przedstawiona powyżej wykładnia przepisów dokonana przez organ podatkowy prowadzi do wniosków, że zwolnienie dotyczy jedynie nieuiszczonych rat podatku za II półrocze 2010 r.
Niezasadne jest stwierdzenie, że w dacie złożenia wniosku (14 września 2010 r.) raty podatku za miesiące październik, listopad i grudzień są zobowiązaniami przyszłymi. Podatek od nieruchomości jest podatkiem rocznym, a zobowiązanie podatkowe Wnioskodawcy powstało z mocy prawa w dniu 1 stycznia 2010 r. Raty podatku, które zgodnie z przepisami są wymagalne we wskazanych miesiącach należy traktować jako część zobowiązania bieżącego z określonymi terminami płatności.
W związku z tym, że rata podatku za wrzesień 2010 r. została uiszczona już po złożeniu wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 2 przedmiotowej uchwały to w przypadku stwierdzenia, że zaistniały wszystkie inne przesłanki warunkujące zwolnienie, kwotę wpłaconą w dniu 15 września 201o r. należy uznać za nadpłatę.
Ze względu na powyższe, organ podatkowy stoi na stanowisku, że zwolnienie od podatku o którym mowa w uchwale Nr CV/1416/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów, budynków i budowli, które zostały dotknięte skutkami powodzi w 2010 r., dotyczy bieżących zobowiązań podatkowych, które nie zostały uiszczone, a stanowisko zaprezentowane we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów z dnia 12 października 2010 r. należy uznać za nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.