Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD-01.3120.8.1.2011.GK |
Data |
2011.04.15 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji |
Zwolnienia od podatku od nieruchomości |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
Uwaga: interpretacja z 2011.04.15 uchylona wyrokiem I SA/Kr 1285/11
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku dnia 28 stycznia 2011 r. złożonego przez (…) z siedzibą w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że, jako podmiot prowadzący zakład aktywności zawodowej powinien deklarować składniki podlegające opodatkowaniu jako zwolnione według stawek jak od budynków i gruntów pozostałych, w świetle przedstawione stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 stycznia 2011 r. (…) z siedzibą w Krakowie złożyła wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95 poz. 613 z późn. zm.).
Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, (…) z siedzibą w Krakowie, zgodnie z celami działalności Stowarzyszenia tj. aktywizacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych, założyło w 2005 r. Zakład Aktywności Zawodowej (…). Prowadzenie Zakładu Aktywności Zawodowej (dalej: ZAZ) jest jednym ze statutowych form działania. Zakład mieści się w budynku, który Stowarzyszenie otrzymało od Gminy Kraków w nieodpłatne użyczenie na okres 10 lat na realizację celu statutowego – aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych poprzez prowadzenie Zakładu Aktywności Zawodowej. ZAZ (…) otrzymał i posiada nadal status zakładu aktywności zawodowej nadany przez Wojewodę Małopolskiego decyzją nr (…) od dnia (…).
ZAZ jest prowadzony w oparciu o umowę z Województwem Małopolskim dotyczącą dofinansowania kosztów działania zakładu z Funduszu PFRON w gestii Województwa Małopolskiego.
Umowa precyzuje wysokość środków corocznie przekazywanych oraz inne szczegóły finansowania. Finansuje koszty utrzymania i eksploatacji budynku, wynagrodzenia oraz inne koszty np. rehabilitacji zdrowotnej. Część środków działania ZAZ musi zostać wypracowana w toku działalności ZAZ i przeznaczona jest na sfinansowanie pozostałych kosztów, których dofinansowania umowa nie przewiduje. Wysokość tych kosztów jest określana w umowie z Województwem Małopolskim.
Zakład jest jednostką wewnętrzną Stowarzyszenia, ale odrębną finansowo, własne dochody jeśli je osiągnie po opłaceniu pozostałych kosztów przekazuje na Fundusz Aktywizacji Zawodowej tj. wyodrębniony fundusz specjalny z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych.
Stowarzyszenie figuruje tylko w Rejestrze Stowarzyszeń, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie czerpie żadnych korzyści finansowych z tytułu prowadzenia Zakładu. Utrzymuje się z niewielkich darowizn oraz składek członkowskich. Swoje działania opiera na pracy społecznej wszystkich członków, w tym także Zarządu.
Zgodnie z art. 31 pkt 4 ustawy o rehabilitacji organizator, a więc Stowarzyszenie winno przekazać ulgę w podatku od nieruchomości z tytułu prowadzenia ZAZ na Fundusz Aktywizacji Zawodowej. Dla Stowarzyszenia (zobowiązanego do uiszczania podatku od nieruchomości), prowadzenie ZAZ jest działalnością statutowa, bowiem budynek jest wykorzystywany jedynie do realizacji celów statutowych tj. aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
Ponieważ Stowarzyszenie z mocy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest zwolnione z opłaty podatku od nieruchomości, ale jest zobowiązane do przekazania kwoty zwolnienia na Fundusz Aktywizacji Zawodowej z tytułu prowadzenia ZAZ istotna jest kwota wysokości zwolnienia.
W związku z postanowieniem z dnia 23.03.2011 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny informując, iż ZAZ (…) zajmuje się rehabilitacją zawodową, zdrowotną i społeczną osób niepełnosprawnych poprzez pracę. Oferuje usługi hotelowo-gastronomiczne realizowane przez osoby niepełnosprawne o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w ramach działań statutowych Stowarzyszenia. Usługi te oferowane są dla osób trzecich, są usługami odpłatnymi, ponieważ ZAZ (…) jest jednostką niezależną finansowo i musi samodzielnie się sfinansować. Wszelkie przychody odprowadza na Fundusz aktywizacji Zawodowej dla zatrudnionych osób niepełnosprawnych (fundusz służy wyłącznie pracownikom niepełnosprawnym). Dla Stowarzyszenia Zakład Aktywność Zawodowej stanowi odpłatną działalność statutową nie będącą działalnością gospodarczą, Stowarzyszenie nie czerpie z tego tytułu żadnych korzyści.
W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie: Czy Stowarzyszenie jako Organizator Zakładu Aktywności Zawodowej prowadzi działalność gospodarczą prowadząc Zakład Aktywności Zawodowej, czy jest to dla Stowarzyszenia działalność statutowa i według jakiej stawki podatku winno się ustalać jego wysokość?
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w przedmiotowej sprawie, zgodnie z którym niezrozumiałe jest przy ustalaniu wysokości podatku/ulgi podatkowej stosowanie stawki jak w przypadku działalności gospodarczej. W takiej sytuacji pojawiałby się problem różnego traktowania różnych organizatorów Zakładów Aktywności Zawodowej, a przecież wszyscy prowadzą takie same formy działania, jakimi są Zakłady Aktywności Zawodowej (oparte na tych samych przepisach i realizujące takie same cele). Wnioskodawca powołał również treść decyzji Komisji europejskiej z dnia 27 czerwca 2007 r. – K(2007)3050 w sprawie wsparcia dla zakładów aktywności zawodowej N558/2005- Polska z której wynika „że zakłady aktywności zawodowej nie mogą być traktowane jak przedsiębiorcy”.
Ponadto dla Stowarzyszenia stawka podatku od nieruchomości ma duże znaczenie. Stowarzyszenie wprawdzie jest zwolnione z wpłaty kwoty podatku do kasy Gminy Kraków, ale i tak w sensie finansowym ponosi ten koszt i musi mieć środki aby przekazać je do Zakładu Aktywności Zawodowej. W przypadku zastosowania stawki jak przy działalności gospodarczej jest to duża kwota tj. około 22.500 zł natomiast przy stawce z działalności statutowej wynosi około 7.400 zł. Duża różnica w tych kwotach stanowi problem dla Stowarzyszenia jako organizacji pozarządowej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, a tylko działalność statutową, z której nie czerpie żadnych dochodów. Bieżące wydatki opłacane są z niewielkich darowizn i składek członkowskich.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 sycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95 poz. 613 z późn. zm.) zwolnieni od podatku od nieruchomości są prowadzący między innymi zakłady aktywności zawodowej w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub zakłady aktywności zawodowej.
Wnioskodawca jak oświadczył we wniosku, jest Stowarzyszeniem prowadzącym Zakład Aktywności Zawodowej (…) i na podstawie cytowanego przepisu (w związku z art. 31 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 214 poz. 1407 z późn. zm.) jest zwolniony od podatku od nieruchomości.
Prowadzący zakład aktywności zawodowej jest zobowiązany przekazywać środki uzyskane z tytułu zwolnień oraz wpływy z dochodu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej na zakładowy fundusz aktywności (art. 31 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). Dlatego pomimo zwolnienia od podatku od nieruchomości Wnioskodawca jest zobowiązany składać co roku deklarację na ten podatek, według wzoru określonego w uchwale nr LXXIV/947/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 czerwca 2009 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 440, poz. 3216), w której zawiera miedzy innymi dane dotyczące poszczególnych zwolnionych składników opodatkowania według stawek jaki miałyby zastosowanie, gdyby podatnik nie był uprawniony do zwolnienia oraz podstawy zwolnienia.
Zdaniem organu podatkowego w przypadku korzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości prawidłowe zadeklarowanie składników opodatkowania wymaga odniesienia się do sytuacji w której podatnik nie byłby uprawiony do zwolnienia. Wzorzec postępowania polegający na przyporządkowaniu przez podmiot korzystający ze zwolnienia poszczególnych składników opodatkowania do odpowiednich stawek podatku - gdyby ze zwolnienia nie korzystał - pozwala zatem odpowiedzieć na pytanie, według jakich stawek powinien Wnioskodawca zadeklarować składniki opodatkowania.
Składniki opodatkowania Wnioskodawcy są wykorzystywane do prowadzenie ośrodka pn. (…), w którym świadczone są usługi hotelowo-gastronomiczne dla osób trzecich. Prowadzenie pensjonatu, hotelu czy restauracji co do zasady należy uznać za działalność gospodarczą. Zatem należy uznać, że w sytuacji, gdyby Wnioskodawca nie spełniał przesłanek zwolnienia z art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tzn. nie prowadził zakładu aktywności zawodowej, a jednocześnie prowadził pensjonat na ogólnych warunkach – byłby zobowiązany do uiszczania podatku od gruntów i budynków według stawek jak przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Niemożność skorzystania ze zwolnienia przy jednoczesnej woli prowadzenia działalności hotelowej wymuszałaby na Wnioskodawcy dokonanie stosowanych przekształceń co od formy funkcjonowania i zmian w statucie.
W związku z powyższym Wnioskodawca powinien deklarować przedmioty podlegające opodatkowaniu jako zwolnione według stawek jak dla związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Odnosząc się do powołanej we wniosku decyzji Komisji Europejskiej w sprawie nr N 558/2005 – Polska, należy zauważy, iż przedmiotem opinii/decyzji był stwierdzenie czy planowane wtedy rozwiązania polegające na funkcjonowaniu zakładów aktywności zawodowej w Polsce nie stanowią środka pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja nie miała wątpliwości, że działalność zakładów aktywności zawodowej jest działalnością gospodarczą, a jedynie ich szczególny charakter oraz cele jakie mają spełniać uzasadniają twierdzenie, że nie można traktować ich tak samo jak podmioty prowadzące działalność gospodarczą, a tym samym dotowanie zakładów aktywności zawodowej nie jest pomocą państwa rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.
W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę podatnikiem nie jest Zakład Aktywności Zawodowej (…) a podmiot prowadzący ZAZ tj. (…). Dlatego dla potrzeb ustalenia odpowiedniej stawki przedstawiony wcześniej wzorzec badania odnosi się nie do ZAZ (…) ale do prowadzącego je Stowarzyszenia.
Ponadto należy wyjaśnić, że nie zachodzi niebezpieczeństwo różnego traktowania podmiotów prowadzących zakłady aktywności zawodowej. Gdyby bowiem Stowarzyszenie, czy jakikolwiek inny podatnik działający w innej formie prawnej, prowadziło pensjonat, który nie byłby zakładem aktywności zawodowej – i tak w zakresie przedmiotów opodatkowania wykorzystanych do tej działalności byłoby traktowane jak przedsiębiorca.
Ze względu na powyższe, organ podatkowy stoi na stanowisku, że Wnioskodawca powinien deklarować składniki opodatkowania jako zwolnione, według stawek jak dla związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W związku z tym, stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.
Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD-01.3120.8.1.2011.GK |
Data |
2012.04.10 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji |
Zwolnienia od podatku od nieruchomości |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 (…) z siedzibą w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym że, jako podmiot prowadzący zakład aktywności zawodowej powinien deklarować składniki podlegające opodatkowaniu jako zwolnione według stawek jak od budynków i gruntów pozostałych, w świetle przedstawione stanu faktycznego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 stycznia 2011 r. (…) z siedzibą w Krakowie złożyła wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95 poz. 613 z późn. zm.).
W dniu 15 kwietnia 2011 r. organ podatkowy wydał pisemną indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego.
Na skutek skargi wniesionej przez Wnioskodawcę, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 9 listopada 2011 r., sygn. akt I SA/Kr 1285/11 uchylił zaskarżoną interpretację, a w uzasadnieniu zawarł wytyczne jakimi kierować się ma organ podatkowy wydając ponownie indywidualną interpretację. W dniu 24 lutego 2012 r. Sąd doręczył organowi podatkowemu odpis prawomocnego orzeczenia oraz zwrócił akta sprawy.
Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny wedle którego, (…) z siedzibą w Krakowie, zgodnie z celami działalności Stowarzyszenia tj. aktywizacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych, założyło w 2005 r. Zakład Aktywności Zawodowej (...). Prowadzenie Zakładu Aktywności Zawodowej (dalej: ZAZ) jest jednym ze statutowych form działania. Zakład mieści się w budynku, który Stowarzyszenie otrzymało od Gminy Kraków w nieodpłatne użyczenie na okres 10 lat na realizację celu statutowego – aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych poprzez prowadzenie Zakładu Aktywności Zawodowej. ZAZ (…) otrzymał i posiada nadal status zakładu aktywności zawodowej nadany przez Wojewodę Małopolskiego decyzją nr (…) z dnia (…) od dnia (…).
ZAZ jest prowadzony w oparciu o umowę z Województwem Małopolskim dotyczącą dofinansowania kosztów działania zakładu z Funduszu PFRON w gestii Województwa Małopolskiego.
Umowa precyzuje wysokość środków corocznie przekazywanych oraz inne szczegóły finansowania. Finansuje koszty utrzymania i eksploatacji budynku, wynagrodzenia oraz inne koszty np. rehabilitacji zdrowotnej. Część środków działania ZAZ musi zostać wypracowana w toku działalności ZAZ i przeznaczona jest na sfinansowanie pozostałych kosztów, których dofinansowania umowa nie przewiduje. Wysokość tych kosztów jest określana w umowie z Województwem Małopolskim.
Zakład jest jednostką wewnętrzną Stowarzyszenia, ale odrębną finansowo, własne dochody jeśli je osiągnie po opłaceniu pozostałych kosztów przekazuje na Fundusz Aktywizacji Zawodowej tj. wyodrębniony fundusz specjalny z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych.
Stowarzyszenie figuruje tylko w Rejestrze Stowarzyszeń, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie czerpie żadnych korzyści finansowych z tytułu prowadzenia Zakładu. Utrzymuje się z niewielkich darowizn oraz składek członkowskich. Swoje działania opiera na pracy społecznej wszystkich członków, w tym także Zarządu.
Zgodnie z art. 31 pkt 4 ustawy o rehabilitacji organizator, a więc Stowarzyszenie winno przekazać ulgę w podatku od nieruchomości z tytułu prowadzenia ZAZ na Fundusz Aktywizacji Zawodowej. Dla Stowarzyszenia (zobowiązanego do uiszczania podatku od nieruchomości), prowadzenie ZAZ jest działalnością statutowa, bowiem budynek jest wykorzystywany jedynie do realizacji celów statutowych tj. aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych.
Ponieważ Stowarzyszenie z mocy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych jest zwolnione z opłaty podatku od nieruchomości, ale jest zobowiązane do przekazania kwoty zwolnienia na Fundusz Aktywizacji Zawodowej z tytułu prowadzenia ZAZ istotna jest kwota wysokości zwolnienia.
W związku z postanowieniem z dnia 23.03.2011 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny informując, iż ZAZ (…) zajmuje się rehabilitacją zawodową, zdrowotną i społeczną osób niepełnosprawnych poprzez pracę. Oferuje usługi hotelowo-gastronomiczne realizowane przez osoby niepełnosprawne o znacznym i umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w ramach działań statutowych Stowarzyszenia. Usługi te oferowane są dla osób trzecich, są usługami odpłatnymi, ponieważ ZAZ (…) jest jednostką niezależną finansowo i musi samodzielnie się sfinansować. Wszelkie przychody odprowadza na Fundusz aktywizacji Zawodowej dla zatrudnionych osób niepełnosprawnych (fundusz służy wyłącznie pracownikom niepełnosprawnym). Dla Stowarzyszenia Zakład Aktywność Zawodowej stanowi odpłatną działalność statutową nie będącą działalnością gospodarczą, Stowarzyszenie nie czerpie z tego tytułu żadnych korzyści.
W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie: Czy Stowarzyszenie jako Organizator Zakładu Aktywności Zawodowej prowadzi działalność gospodarczą prowadząc Zakład Aktywności Zawodowej, czy jest to dla Stowarzyszenia działalność statutowa i według jakiej stawki podatku winno się ustalać jego wysokość?
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w przedmiotowej sprawie, zgodnie z którym niezrozumiałe jest przy ustalaniu wysokości podatku/ulgi podatkowej stosowanie stawki jak w przypadku działalności gospodarczej. W takiej sytuacji pojawiałby się problem różnego traktowania różnych organizatorów Zakładów Aktywności Zawodowej, a przecież wszyscy prowadzą takie same formy działania, jakimi są Zakłady Aktywności Zawodowej (oparte na tych samych przepisach i realizujące takie same cele). Wnioskodawca powołał również treść decyzji Komisji europejskiej z dnia 27 czerwca 2007 r. – K(2007)3050 w sprawie wsparcia dla zakładów aktywności zawodowej N558/2005- Polska z której wynika „że zakłady aktywności zawodowej nie mogą być traktowane jak przedsiębiorcy”.
Ponadto dla Stowarzyszenia stawka podatku od nieruchomości ma duże znaczenie. Stowarzyszenie wprawdzie jest zwolnione z wpłaty kwoty podatku do kasy Gminy Kraków, ale i tak w sensie finansowym ponosi ten koszt i musi mieć środki aby przekazać je do Zakładu Aktywności Zawodowej. W przypadku zastosowania stawki jak przy działalności gospodarczej jest to duża kwota tj. około 22.500 zł natomiast przy stawce z działalności statutowej wynosi około 7.400 zł. Duża różnica w tych kwotach stanowi problem dla Stowarzyszenia jako organizacji pozarządowej, która nie prowadzi działalności gospodarczej, a tylko działalność statutową, z której nie czerpie żadnych dochodów. Bieżące wydatki opłacane są z niewielkich darowizn i składek członkowskich.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95 poz. 613 z późn. zm.) zwolnieni od podatku od nieruchomości są prowadzący między innymi zakłady aktywności zawodowej w zakresie przedmiotów opodatkowania zgłoszonych wojewodzie, jeżeli zgłoszenie zostało potwierdzone decyzją w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej albo zaświadczeniem - zajętych na prowadzenie tego zakładu, z wyjątkiem przedmiotów opodatkowania znajdujących się w posiadaniu zależnym podmiotów niebędących prowadzącymi zakłady pracy chronionej spełniające warunek, o którym mowa w art. 28 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub zakłady aktywności zawodowej.
Wnioskodawca jak oświadczył we wniosku, jest Stowarzyszeniem prowadzącym Zakład Aktywności Zawodowej (…) i na podstawie cytowanego przepisu (w związku z art. 31 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – t.j.: Dz. U. z 2010 r. Nr 214 poz. 1407 z późn. zm.) jest zwolniony od podatku od nieruchomości.
Prowadzący zakład aktywności zawodowej jest zobowiązany przekazywać środki uzyskane z tytułu zwolnień oraz wpływy z dochodu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej na zakładowy fundusz aktywności (art. 31 ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych). Dlatego pomimo zwolnienia od podatku od nieruchomości Wnioskodawca jest zobowiązany składać co roku deklarację na ten podatek, według wzoru określonego w uchwale nr LXXIV/947/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 czerwca 2009 r. w sprawie określenia wzorów formularzy oraz warunków i trybu składania deklaracji na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego Nr 440, poz. 3216), w której zawiera miedzy innymi dane dotyczące poszczególnych zwolnionych składników opodatkowania.
W zakresie wykładni pojęcia „działalność gospodarcza” ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w art. 1a ust. 1 pkt 4 odsyła do ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Należy podkreślić, iż przesłanki uznania konkretnej działalności za działalność gospodarczą wymienione w cytowanym przepisie muszą zaistnieć łącznie.
W przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, że działalność Stowarzyszenia prowadzona w formie Zakładu Aktywności Zawodowej jest wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Ma również charakter usługowy. Nie można jej natomiast przypisać charakteru działalności nastawionej na osiąganie zysku.
Podstawowym celem Stowarzyszenia jest bowiem rehabilitacja osób niepełnosprawnych poprzez umożliwienie im pracy. Działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków i faktycznie takie zyski nie są osiągane.
W związku z powyższym nie można uznać, że Podatnik powinien deklarować przedmioty podlegające opodatkowaniu jako zwolnione według stawek jak dla związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ze względu na powyższe, organ podatkowy stoi na stanowisku, że Wnioskodawca powinien deklarować składniki opodatkowania jako zwolnione, według stawek jak dla budynków i gruntów pozostałych.
W związku z tym, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.