Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD-01.3120.8.26.2013.GK |
Data |
2014.01.22 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji |
Wygaśnięcie obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31 grudnia 2013 r. (data doręczenia) (…) w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów co do których wydana została decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych powinno nastąpić z dniem w którym decyzja ta stała się ostateczna w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.12.2013 r. do Prezydenta Miasta Krakowa wpłynął wniosek (…) w Krakowie o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przestawił stan faktyczny, zgodnie z którym na podstawie decyzji Wojewody Małopolskiego nr (…) z dnia 29.10.2012 (znak: (…)) o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych Skarb Państwa przejął działki: (…) położone w obrębie (…) Kraków (…).
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o interpretację przepisów prawa podatkowego poprzez określenie prawidłowej daty wyłączenia z opodatkowania wymienionych działek gruntu.
W stanowisku dotyczącym oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego Wnioskodawca uznał, że wyłączenie z opodatkowania wymienionych działek gruntu powinno nastąpić z dniem 11.09.2012 r. tj. w dniu w którym decyzja Wojewody Małopolskiego nr (…) z dnia 29.10.2012 (znak: (…)) o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub
z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.
W art. 6 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wskazano, iż obowiązek podatkowy wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
Zgodnie z art. 9o ust.1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1594) decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wydaje wojewoda, na wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej, zwanych dalej "PLK S.A.".
Stosownie do art. 9s tej ustawy decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zatwierdza się podział nieruchomości. Mapy z projektami podziału nieruchomości stanowią integralną część decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej. Linie rozgraniczające teren ustalone decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stanowią linie podziału nieruchomości.
Nieruchomości wydzielone liniami rozgraniczającymi teren, o którym mowa w ust. 2, stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej stała się ostateczna.
Przepisy tej ustawy z chwilą ostatecznością decyzji wiążą także inne zdarzenia np.:
- wygasają prawa rzeczowe na nieruchomościach
- PLK S.A. nabywają z mocy prawa, prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych oraz prawo własności budynków, innych urządzeń i lokali znajdujących się na tych nieruchomościach
- PLK S.A. uzyskuje prawo do dysponowania nieruchomościami, o których mowa w ust. 3, na cele budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409), zwanej dalej "Prawem budowlanym", z uwzględnieniem art. 9w ust. 4.
Jak wskazano powyżej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych podatnikiem ustanawia właściciela przedmiotów opodatkowania. Skoro ustawa o transporcie kolejowym jako dzień przejścia własności wyznacza dzień w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej staje się ostateczna, to biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku, w szczególności wskazanie, że decyzja Wojewody Małopolskiego nr (…) z dnia 29.10.2012 (znak: (…)) o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych stała się ostateczna z dniem 11.09.2013 r. to należy uznać, że we wskazanej dacie zaistniało zdarzenie powodujące wygaśnięcie obowiązku podatkowego.
Należy podkreślić, iż jak w skazano powyżej zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawodawca zdecydował, iż zaistnienie takiego zdarzenia (w tym przypadku zmiana właściciela) powoduje, że wszelkie skutki podatkowe należy odnosić do i od końca miesiąca w którym takie zdarzenie nastąpiło.
Wyłączenie z opodatkowania wskazanych we wniosku nieruchomości gruntowych mogło zatem nastąpić od początku kolejnego miesiąca następującego po miesiącu w którym decyzja stała się ostateczna tj. od 1 października 2013 r.
Biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym wyłączenie z opodatkowania w zaistniałym stanie faktycznym powinno nastąpić z dniem uprawomocnienia się decyzji tj. z dniem 11.09.2013 r. to takie stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.