Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD-01.3120.8.4.2014.GK |
Data |
2014.04.15 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji |
Zwolnienie od podatku od nieruchomości – działalność oświatowa |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.02.2014 r. złożonego przez (…) w Krakowie przy ul. (…) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym, że młodzieżowy dom kultury korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 05.02.2014 r. (…) w Krakowie zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił zaistniały stan faktyczny wedle którego, działa On w oparciu o przepisy ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) i został powołany decyzją Inspektora Oświaty i Wychowania Kraków-Śródmieście z dnia 22 maja 1990 r., działa także w oparciu o statut. W orzeczeniu organizacyjnym zostało zapisane, że Wnioskodawca prowadzi działalność w obiekcie przy ul. (…). Budynek który Wnioskodawca użytkuje bez tytułu prawnego od 1990 r. zajmuje jedynie część powierzchni (ok. 180 m2) działki nr (…), obr. (…) KW (…) o łącznej powierzchni 0,0655 ha, która jest własnością Gminy Kraków i użytkowników wieczystych – osób fizycznych zamieszkałych w przyległym bloku pod adresem ul. (…).
Wnioskodawca zwracał się do Urzędu Miasta Krakowa o przekazanie zajmowanej części nieruchomości w trwały zarząd (obecnie postępowanie jest zawieszone).
Brak posiadania formy władania nieruchomością przez Wnioskodawcę po zmianie przepisów od 2007 r. zrodził obowiązek podatkowy, który realizuje do chwili obecnej, a który stanowi poważne obciążenie budżetu finansowego placówki. W zajmowanym budynku Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.
W związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) poprzez odpowiedź na następujące pytanie czy w świetle zmienionych przepisów ustawy o podatku od nieruchomości, będąc jednostką organizacyjną objętą systemem oświaty – posiadaczem nieruchomości bez tytułu prawnego, może skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 7 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy?
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym obecna forma zapisów prawnych w ustawie daje możliwość jako placówce oświatowej skorzystanie ze zwolnienia od podatku od nieruchomości, zarówno od powierzchni gruntu jak i powierzchni użytkowej budynku.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 95, poz. 613 z późn. zm. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub
z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.
Podstawę opodatkowania dla gruntów stanowi ich powierzchnia (art. 4 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.), a dla budynków - ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.)
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca oświadczył, iż jest podatnikiem podatku od nieruchomości jako posiadacz nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego, a posiadanie jest bez tytułu prawnego. Kwestią wymagającą wyjaśnienia jest natomiast możliwość skorzystania przez Niego ze zwolnienia od podatku od nieruchomości opisanego w art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l.
Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. zwolnione od podatku od nieruchomości są publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.
Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje nie tylko przedszkola czy szkoły, ale także placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego (art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty).
Natomiast w art. 71 ust. 1 ustawy o systemie oświaty zawarto kompetencje dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania do określenia, w drodze rozporządzenia między innymi rodzaju i szczegółowych zasady działania placówek publicznych, w tym placówek oświatowo-wychowawczych.
Wydane na podstawie tego przepisu rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2011 r. Nr 109, poz. 631) w § 2 pkt 1 zawiera zapis, że do placówek oświatowo-wychowawczych należy zaliczyć wprost także młodzieżowe domy kultury.
Z tego względu należy uznać, iż Wnioskodawca jest objęty systemem oświaty.
Żeby skorzystać ze zwolnienia w podatku od nieruchomości opisanego w art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l., oprócz spełnienia opisanej wyżej przesłanki podmiotowej, wymagane jest aby przedmioty opodatkowania były zajęte na działalność oświatową. Z opisu zaistniałego stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje przedmioty opodatkowania na działalność oświatową, w szczególności nie jest prowadzona tam żadna działalność gospodarcza.
Skoro Wnioskodawca jest objęty systemem oświaty, a przedmioty opodatkowania są zajęte na działalność oświatową, należy uznać, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zwolnienia od podatku od nieruchomości jest prawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.