Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD-01.3120.8.5.2014.GK |
Data |
2014.04.23 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji
|
Zwolnienie od podatku od nieruchomości – działalność oświatowa |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. złożonego przez Zespół Szkół (…) w Krakowie przy al. (…) o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy polegające na tym, że powierzchnia budynku szkoły wynajęta Ochotniczym Hufcom Pracy jest zajęta na działalność oświatową i korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości z art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l., w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 17 lutego 2014 r. Zespół Szkół (…) w Krakowie zwrócił się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił zaistniały stan faktyczny wedle którego, na podstawie decyzji (…) z dnia 21.02.2001 r. Wojewody Małopolskiego przy przeniesieniu podstawy wpisu z decyzji (…)z dnia 15.09.1995 r. Urzędu Rejonowego Oddział Geodezji i Gospodarki Gruntami w Krakowie Zespół Szkół (…) sprawuje trwały zarząd nad nieruchomością zabudowaną budynkiem szkolnym i budynkiem warsztatów szkolnych.
Na podstawie umowy najmu nr (…) z dnia 06.05.2013 r. Zespół Szkół (…) wynajął pomieszczenia o łącznej powierzchni 30,77 m2 w budynku warsztatów szkolnych Małopolskiej Komendzie Ochotniczych Hufców Pracy na prowadzenie działalności ustawowej poprzez jednostkę organizacyjną (…) Hufiec Pracy.
Jednostka organizacyjna została powołana Zarządzeniem Nr (…) Komendanta Wojewódzkiego Ochotniczych Hufców Pracy z dnia 1 lipca 1998 r. (…) i jest uprawniona do prowadzenia zadań wychowawczych i szkoleniowych z młodzieżą zatrudnioną i uczącą się Miasta i Gminy Kraków.
W związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) tj. art. 7 ust. 2 pkt 2 na podstawie którego szkoły zwolnione są z podatku od nieruchomości z tytułu zarządu, użytkowania lub użytkowania wieczystego nieruchomości szkolnych.
Zdaniem Wnioskodawcy zwolnienie to nie dotyczy przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność inną niż oświatowa. Podatnikiem podatku od nieruchomości jest Zespół Szkół (…) i na nim ciąży obowiązek składania deklaracji podatkowej. Jest on jednak zwolniony od podatku od nieruchomości w części zajmowanej przez Zespół Szkół (…). Zespół Szkół uiszcza podatek od nieruchomości od powierzchni wynajętej na prowadzenie działalności gospodarczej oraz od umowy użyczenia dla NZOZ.
Ochotnicze Hufce Pracy to państwowa jednostka organizacyjna nie prowadząca działalności gospodarczej. Obecnie deklaracji na rok 2014 wynajmowana powierzchnia OHP jest zadeklarowana do podatku od nieruchomości w kategorii – 12 – Pozostałe – po 7,73 zł/m2.
W związku z tym Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, tj. zaklasyfikowania do odpowiedniej grupy bądź zwolnienia z uiszczania podatku wynajmowanej powierzchni w poruszanej kwestii.
Umowa z OHP została zawarta na okres od dnia 15.05.2013 r. do dnia 14.05.2016 r. na wyłączność.
Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego, zgodnie z którym Ochotnicze Hufce Pracy to państwowa jednostka budżetowa nadzorowana przez ministra właściwego do spraw pracy. OHP wykonują zadania państwa w zakresie zatrudnienia oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży, a także zadania w zakresie jej kształcenia i wychowania.
Do głównych zadań OHP należy: wspomaganie systemu oświaty poprzez aktywizację społeczną, zawodową i ekonomiczną młodzieży, podejmowanie działań zmierzających do podwyższania kwalifikacji zawodowych lub przekwalifikowania, wspieranie inicjatyw służących przeciwdziałaniu bezrobociu i wychowaniu w procesie pracy, w tym organizowanie zatrudnienia oraz organizowanie międzynarodowej współpracy młodzieży.
Głównym celem działalności OHP jest stwarzanie młodzieży warunków do prawidłowego rozwoju społecznego i zawodowego – w tym szczególne działania skierowane są do młodzieży dla której wsparcie polega na budowaniu systemu pomocy dla grup najsłabszych, organizowaniu i wspieraniu form wychodzenia z ubóstwa, bezrobocia i patologii społecznych. Adresatem oddziaływań OHP są trzy grupy młodzieży w wieku 15-25 lat.
Ochotnicze Hufce Pracy umożliwiają kontynuację kształcenia ogólnego i zawodowego, podwyższenie kwalifikacji ogólnych i zawodowych oraz przekwalifikowanie. Opracowują i realizują programy profilaktyczne, wychowawcze i resocjalizacyjne dla młodzieży zagrożonej demoralizacją i wchodzącej w konflikt z prawem, jak również realizują kompleksowe działania opiekuńczo-wychowawcze.
Mimo, że nie są jednostką oświatową to wykonywane przez nie zadania są zbliżone swoim charakterem do zadań jednostki oświatowej i z tego względu Wnioskodawca uważa, że powierzchnia im wynajmowana może być zwolniona na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 95, poz. 613 z późn. zm. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych, z zastrzeżeniem ust. 3;
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Własności Rolnej Skarbu Państwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego, z zastrzeżeniem ust. 2.
Podstawę opodatkowania dla gruntów stanowi ich powierzchnia (art. 4 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.), a dla budynków - ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.).
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca oświadczył, iż jest podatnikiem podatku od nieruchomości z tytułu trwałego zarządu nieruchomością i jako jednostka objęta systemem oświaty korzysta ze zwolnienia od podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości przez Nią zajmowanych – na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l.
Kwestią wymagającą wyjaśnienia jest natomiast możliwość skorzystania z takiego zwolnienia w odniesieniu do powierzchni budynku wynajętej i zajmowanej faktycznie przez Małopolską Komendę Ochotniczych Hufców Pracy.
Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. zwolnione od podatku od nieruchomości są publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy, w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową.
Opisane zwolnienie od podatku jest zatem zwolnieniem podmiotowo-przedmiotowym. Aby można było z niego skorzystać podatnikiem musi być publiczny i niepubliczny jednostka organizacyjna objęta systemem oświaty ewentualnie prowadzący je organ.
Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje między innymi przedszkola, a także szkoły w tym podstawowe, gimnazja i ponadgimnazjalne. Jak sam oświadczył Wnioskodawca – jest On objęty systemem oświaty. Spełnione jest zatem kryterium podmiotowe zwolnienia.
Jeśli chodzi o drugie kryterium warunkujące zwolnienie od podatku to we wspomnianej ustawie o systemie oświaty nie zdefiniowano wprost pojęcia czy to „oświaty” czy „działalności oświatowej”.
W art.1 ustawy wskazano, iż system oświaty zapewnia w szczególności:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
6) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
7) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;
8) upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;
9) możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;
10) zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;
11) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
12) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
13) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
14) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
15) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
16) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
17) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
18) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.
W Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 –„oświata” to wykształcenie, znajomość nauk, stan wiedzy o społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy: krzewić, szerzyć oświatę, „oświatowy” natomiast to „dotyczący oświaty, związany z upowszechnieniem wiedzy, działający na polu oświaty”.
W internetowym wydaniu tegoż Słownika (http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2496957) „oświata” oznacza: proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie”.
Działalność oświatowa, rozumiana jest potocznie jako poszerzanie wiedzy, kultury w danej dziecinie (por. B. Dunaj, Popularny słownik języka polskiego, Warszawa 2000, s. 431).
Ochotnicze Hufce Pracy są instytucjami rynku pracy realizującymi zadania określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j.: Dz. U. z 2013 r. poz. 674 z późn. zm.- dalej: ustawa o promocji zatrudnienia). Zgodnie z art. 6 ust. 3 tej ustawy Ochotnicze Hufce Pracy są państwową jednostką wyspecjalizowaną|w działaniach na rzecz młodzieży, w szczególności młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, oraz bezrobotnych do 25 roku życia.
Ochotnicze Hufce Pracy wykonują zadania państwa w zakresie zatrudnienia oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży, a także zadania w zakresie jej kształcenia i wychowania (art. 12 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia)
W zakresie kształcenia i wychowania młodzieży Ochotnicze Hufce Pracy w szczególności prowadzą działania mające na celu:
1) umożliwienie młodzieży, która nie ukończyła szkoły podstawowej lub gimnazjum albo nie kontynuuje nauki po ukończeniu tych szkół, zdobycie kwalifikacji zawodowych oraz uzupełnienie wykształcenia podstawowego lub gimnazjalnego;
2) umożliwienie młodzieży uzupełniania ponadgimnazjalnego wykształcenia ogólnego i zawodowego.
W tym zakresie Ochotnicze Hufce Pracy organizują rekrutacje młodzieży do Ochotniczych Hufców Pracy, prowadzą działalność edukacyjno-szkoleniową oraz w porozumieniu z kuratorami oświaty i organami prowadzącymi szkoły kierują uczestników Ochotniczych Hufców Pracy do szkół i placówek, o których mowa w przepisach o systemie oświaty. Młodzież objęta opieką Ochotniczych Hufców Pracy, która ukończyła 15 lat najpóźniej w dniu rozpoczęcia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, pod pewnymi warunkami może uczęszczać do szkół dla dorosłych. Ochotnicze Hufce Pracy mogą prowadzić szkolenia także dla osób powyżej 18 roku życia w ośrodkach szkolenia zawodowego.
Zadania Ochotniczych Hufców Pracy w zakresie kształcenia i wychowania młodzieży zostały wymienione w § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lipca 2011 r. w sprawie szczegółowych zadań i organizacji ochotniczych hufców pracy (Dz. U. z 2011 r. Nr 155, poz. 920) i należą do nich:
1) diagnozowanie potrzeb w zakresie objęcia działaniami opiekuńczo-wychowawczymi młodzieży zaniedbanej wychowawczo i wymagającej specjalnej troski, niedostosowanej społecznie, opóźnionej w cyklu kształcenia lub nierealizującej obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
2) zapewnienie uczestnikom OHP warunków do kontynuowania kształcenia ogólnego i zawodowego;
3) zapewnienie młodzieży warunków do podwyższania kwalifikacji ogólnych i zawodowych, przekwalifikowania oraz zachęcanie do kształcenia ustawicznego;
4) opracowywanie i realizacja programów profilaktycznych, wychowawczych i resocjalizacyjnych na rzecz młodzieży zagrożonej demoralizacją i wchodzącej w konflikt z prawem;
5) realizacja kompleksowych działań opiekuńczo-wychowawczych wobec uczestników OHP oraz współdziałanie w tym zakresie z ich rodzicami lub opiekunami;
6) promowanie działalności opiekuńczo-wychowawczej OHP w środowiskach zagrożonych marginalizacją społeczną;
7) badanie efektywności działań opiekuńczo-wychowawczych wobec uczestników OHP, w szczególności przez zbieranie informacji o losach wychowanków OHP.
Jak wynika z powyższego sama ustawa statuująca ochotnicze hufce pracy formułuje wobec nich obowiązek realizacji zadań w zakresie kształcenia i wychowania młodzieży (które to zadanie uszczegółowione zostało w powołanym rozporządzeniu).
Jak wynika z wniosku Ochotniczy Hufiec Pracy zajmuje powierzchnie budynku – warsztatów szkolnych, w których realizuje swoją działalność ustawową. Jak wynika z analizy przytoczonych powyżej przepisów, Ochotnicze Hufce Pracy na mocy ustawy zobowiązane są do realizacji zadań polegających na kształceniu i wychowaniu młodzieży. Zadania te w istocie wykazują niemal identyczne podobieństwo do zadań z zakresu oświaty realizowanych przez jednostki objęte systemem oświaty. Wpisują się także w zakres znaczeniowy pojęć „oświata” czy „działalność oświatowa” wyznaczony przez definicje słownikowe tych pojęć.
Dlatego w opinii organu podatkowego wynajęta przez Zespół Szkół powierzchnia warsztatów szkolnych może być uznana za zajęta na działalność oświatową w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l.
Skoro podatnik jest jednostką objętą systemem oświaty, a wynajęta Ochotniczym Hufcom Pracy powierzchnia warsztatów szkolnych jest zajęta na działalność oświatową to stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zasadności zwolnienia tej powierzchni od podatku od nieruchomości na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 u.p.o.l. jest prawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.