Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD-01.3120.8.10.2014.GK |
Data |
2014.05.27 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji |
Stawki podatku od nieruchomości |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24 marca 2014 r. złożonego przez (…) w Warszawie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, uzupełnionego w dniu 12 maja 2014 r. (15 maja 2014 r. – data doręczenia)
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zastosowania określonych stawek podatku od nieruchomości od posiadanego budynku biurowego i gruntu pod tym budynkiem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 24 marca 2014 r. (…) w Warszawie zwróciło się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości. Postanowieniem z dnia 02 maja 2014 r. Wnioskodawca został wezwany o uzupełnienie braków formalnych wniosku. Postanowienie zostało doręczone 5 maja 2014 r., a braki zastały uzupełnione w dniu 12 maja 2014 r. (15 maja 2014 r. – data doręczenia do organu podatkowego).
Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, zgodnie z którym (…) jest od (…) wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego oraz Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Stowarzyszenie działa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Zgodnie ze statutem, celem Stowarzyszenia jest kształtowanie rzeczywistości polskiej w oparciu o chrześcijańską koncepcję człowieka i świata, ujętą w nauczaniu Kościoła rzymsko-katolickiego oraz zgodnie z polską tradycją narodową, a w szczególności:
a) ochrona życia i godności człowieka, rodziny i Narodu oraz troska o duchowe, moralne i materialne środowisko ich życia i rozwoju,
b) przygotowanie katolików świeckich do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa życiu Kościoła, Narodu i Państwa,
c) kształtowanie i upowszechnianie chrześcijańskich, patriotycznych, demokratycznych i obywatelskich postaw oraz kryteriów oceny rzeczywistości kulturowej, społecznej, gospodarczej i politycznej.
Zgodnie z § 38 statutu Stowarzyszenia może ono prowadzić działalność gospodarczą, z tym, że środki uzyskane z tej działalności muszą być przeznaczone na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
W dniu 8 stycznia 2014 r. na mocy aktu notarialnego repertorium (…) Stowarzyszenie zakupiło od (…). nieruchomość stanowiącą zabudowaną działkę gruntu o powierzchni 900m2, oznaczoną numerem ewidencyjnym (…) z obrębu (…), położoną przy ul. (…) w Krakowie (KW (…). Nieruchomość zabudowana jest czterokondygnacyjnym budynkiem biurowym o powierzchni 1.200 m2, który wynajmowany był przez spółkę (…) następującym podmiotom:
a) Panu (…) na mocy umowy najmu z dnia 27 września 2004 r. zawartej na czas nieoznaczony;
b) Pani (…) prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą (…) na podstawie umowy najmu z dnia 13 października 2005 r. zawartej na czas nieoznaczony;
c) Spółce (…) na podstawie umowy najmu z 18 grudnia 2000 r. zwartej na czas nieoznaczony;
d) Spółce (…) na podstawie umowy najmu z 28 grudnia 1999 r. zwartej na czas nieoznaczony;
Stowarzyszenie na mocy umowy najmu z dnia 13 grudnia 2013 r. również wynajmował część zakupionej nieruchomości na cele prowadzenia tam działalności statutowej. Zgodnie z postanowieniami ww. aktu notarialnego Stowarzyszenie wstąpiło stosunki najmu wynikające z umów zawartych przez poprzedniego właściciela. W chwili obecnej Stowarzyszenie jest więc właścicielem Nieruchomości zabudowanej budynkiem biurowym, który w części wynajmowany jest wymienionym powyżej osobom fizycznym i spółkom, natomiast jego część o powierzchni 240 m2 wykorzystywana jest przez Stowarzyszenie na prowadzenie tam działalności statutowej.
W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że zgodnie z ewidencją gruntów i budynków, budynek ma charakter budynku biurowego. Lokale znajdujące się w budynku zajmowane na cele mieszkalne są jedynie funkcjonalnie i faktycznie do tego przeznaczone, nie funkcjonują zaś jako wyodrębnione lokale mieszkalne z księgą wieczystą.
W związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) poprzez odpowiedź na pytanie jaką stawką podatku od nieruchomości powinien zostać opodatkowany grunt oraz znajdujący się na nim budynek nabyty przez Stowarzyszenie na mocy aktu notarialnego z dnia 8 stycznia 2014 r.?
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie przywołując treść art. 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają m.in. grunty oraz budynki lub ich części. Natomiast w myśl art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych. Tym samym Stowarzyszenie, jako właściciel nieruchomości nabytej w dnia 8 stycznia 2014 r., zobowiązane jest do zapłaty podatku od nieruchomości za znajdujące się na tej nieruchomości budynki, budowle oraz grunt.
W związku z tym, że budynek wykorzystywany jest w różny sposób, różne będą zasady jego opodatkowania.
Część budynku o powierzchni 80 m2 wynajmowana jest na cele mieszkaniowe panu (…), w związku z tym w opinii Wnioskodawcy ta część budynku powinna być opodatkowana stawką właściwą dla budynków mieszkalnych, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2a u.p.o.l.
Ponieważ jednym z przedmiotów działalności Stowarzyszenia jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, uznać należy, iż część budynku o powierzchni 880 m2, winna być opodatkowana według stawki właściwej dla budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2b u.p.o.l.
Natomiast część budynku o powierzchni 240 m2 zajęta i wykorzystywana przez Stowarzyszenie w celu prowadzenia w tej części działalności statutowej, powinna podlegać opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynków lub ich części pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2e u.p.o.l. Jak wskazuje L. Etel w swojej publikacji „Podatek od nieruchomości. Komentarz” (Wydawnictwo Lex 2012) „Pozostałe budynki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e u.p.o.l., to budynki niemieszkalne i niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Są to przede wszystkim przydomowe komórki, garaże, domy letniskowe, jeśli oczywiście spełniają warunki przewidziane w definicji budynku zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. Znaczącą grupę nieruchomości zaliczanych do t w definicji budynku zawartej w art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. Znaczącą grupę nieruchomości zaliczanych do tych kategorii stanowią budynki należące do partii politycznych, organizacji społecznych, fundacji, stowarzyszeń, związków zawodowych, administracji rządowej, pod warunkiem że w tych budynkach nie jest prowadzona działalność gospodarcza.” Jako że w części budynku Wnioskodawcy i przez Niego zajmowanego o powierzchni 240 m2 nie jest prowadzona działalność gospodarcza, a jedynie zwykła działalność statutowa Stowarzyszenia, ta część budynku winna być w opinii Wnioskodawcy opodatkowana stawką właściwą dla pozostałych budynków, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2e u.p.o.l.
Grunt na którym posadowiony jest budynek, powinien być w opinii Wnioskodawcy opodatkowany stawką właściwą dla gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1c u.p.o.l. Na gruncie tym usytuowany jest bowiem budynek, który wykorzystywany jest przez Stowarzyszenie nie tylko do działalności gospodarczej, ale również do prowadzenia tam działalności statutowej Stowarzyszenia, tym samym, nie można go uznać w całości za związany z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 95, poz. 613 z późn. zm. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.).
Podatnikami podatku od nieruchomości są między innymi osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych (art. 3 ust. 1 u.p.o.l.).
Podstawę opodatkowania dla gruntów stanowi ich powierzchnia natomiast dla budynków lub ich części - ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 u.p.o.l.).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 u.p.o.l. rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości (nie mogąc przekroczyć określonego pułapu) dla następujących przykładowych rodzajów stawek:
1. od gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków;
2. od gruntów pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego;
3. od budynków lub ich części mieszkalnych;
4. od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej;
5. od budynków lub ich części pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j.: Dz. U. z 2010 r., Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Jak podaje Wnioskodawca budynek jest zakwalifikowany w ewidencji gruntów i budynków jako budynek biurowy. Wnioskodawca-właściciel budynku działa w formie stowarzyszenia, a w jego statucie wpisana jest możliwość prowadzenia działalności gospodarczej. Budynek jest wykorzystywany na cele mieszkalne, wynajęty innym podmiotom prowadzącym tam faktycznie działalność gospodarczą oraz w części zajęty przez samego Wnioskodawcę – jak podaje na cele statutowe.
Sposób wykorzystywania budynku determinuje opodatkowanie poszczególnych powierzchni określoną stawką podatku. W opinii organu podatkowego nie ma żadnych przesłanek aby część powierzchni budynku zajętej na cele mieszkalne (80 m2) opodatkować jak chce Wnioskodawca stosując stawkę jak dla budynków mieszkalnych. Stawka dla budynków mieszkalnych została wyodrębniona przez ustawodawcę w celu obniżenia obciążeń podatkowych dla tego typu budynków (jest najniższą ze wszystkich stawek). Jednak skorzystać z tej stawki można tylko i wyłącznie w sytuacji gdy budynek ma charakter mieszkalny (co powinno wynikać z ewidencji gruntów i budynków), ewentualnie w sytuacji gdyby lokal o którym mowa we wniosku był wyodrębnionym lokalem mieszkalnym (z osobną od budynku księgą wieczystą). W omawianym przypadku budynek ma charakter biurowy, a pomieszczenie o którym mowa, pełni obecnie jedynie funkcje mieszkalne, co powoduje, że odnośnie jego powierzchni (80 m2) powinna mieć zastosowanie stawka jak dla budynków pozostałych. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
Odnośnie części budynku (880 m2) wynajętej innym podmiotom na prowadzenie działalności gospodarczej zastosowanie powinny mieć stawki podatku od nieruchomości od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. budynki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to budynki będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b, chyba że przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.
Wynajmowanie powierzchni budynku innym podmiotom prowadzącym na tej powierzchni działalność gospodarczą, odbywa się także w ramach dozwolonej statutem Wnioskodawcy działalności gospodarczej.
W przypadku części budynku o powierzchni 240 m2, powierzchnia ta jest zajęta i faktycznie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do prowadzenia celów statutowych. Nie można zatem tej powierzchni uznać za powierzchnię mieszkalną czy zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej. Do opodatkowania tej powierzchni budynku podatkiem od nieruchomości będzie miała zastosowanie stawka o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e) u.p.o.l. tj. stawka dla budynków lub ich części pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
W przypadku gruntu pod budynkiem, który w części jest zajęty na prowadzenie statutowej działalności przez stowarzyszenie, a w części na działalność gospodarczą, zasadne jest zastosowanie stawki od gruntów pozostałych.
Należy podkreślić, iż z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, że w sytuacji gdy organ podatkowy zgadza się ze stanowiskiem podatnika jedynie w części nie może uznać iż to stanowisko jest prawidłowe. Nie ma bowiem możliwości zarówno warunkowej zgody jak i rozdzielenia jednego stanu faktycznego. W niniejszej sprawie należy uznać, że Wnioskodawca prawidłowo określił stawkę dla części budynku którą sam zajmuje oraz części budynku wynajętej innym przedsiębiorcom. Natomiast we wniosku zostało zajęte nieprawidłowe stanowisko w zakresie części budynku wynajmowanego osobie fizycznej na mieszkanie.
Z tego względu organ podatkowy rozpoznając całość sprawy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.