Rodzaj dokumentu |
interpretacja indywidualna |
Sygnatura |
PD-01.3120.8.20.2014.GK |
Data |
2014.08.04 |
Autor |
Prezydent Miasta Krakowa |
Istota interpretacji |
Podatnik podatku od nieruchomości |
Z interpretacji indywidualnej usunięto dane identyfikujące wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji zgodnie z art. 14i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Osoba odpowiedzialna za wyłączenie powyższych danych: Grzegorz Kasprzak |
INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PODATKOWA
Działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. złożonego przez (…) w Krakowie o udzielenie pisemnej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od nieruchomości
uznaję, że stanowisko Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 2 czerwca 2014 r. (…) w Krakowie zwróciła się o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił opis zaistniałego stanu faktycznego, zgodnie z którym umową z dnia 31 sierpnia 2009 r. wynajął lokale użytkowe o powierzchni 588,41 m2 znajdujące się w budynku przy ul. (…) w Krakowie (Wnioskodawca dołączył kserokopie umowy).
Wynajmującym, zgodnie z umową jest Gmina Miejska Kraków reprezentowana przez Panią (…) Zastępcę Dyr. Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie.
Zgodnie z § 3 Statutu Zarządu Budynków Komunalnych w Krakowie przedmiotem działalności ZBK jest zwykły zarząd budynkami mieszkalnymi i użytkowymi wraz z terenem niezbędnym dla prawidłowego i racjonalnego korzystania z tych budynków oraz urządzeń, stanowiących własność lub współwłasność m.in. Gminy Miejskiej Kraków.
ZBK wykonuje zadania w szczególności poprzez:
- samodzielne pełnienie zwykłego zarządu zasobem nieruchomości
- organizowanie i obsługę wynajmu lokali użytkowych pozostających w zarządzie ZBK
W § 3 pkt 6 umowy najmu postanowiono, że najemca lokalu zobowiązany jest uiszczać wynajmującemu podatek od nieruchomości.
Faktury za wynajem wystawiane były przez „Gmina Miejska Kraków Zarząd Budynków Komunalnych” Osiedle Złotej Jesieni 14 w Krakowie posiadającym numer NIP 6751000311 (Wnioskodawca dołączył kserokopie przykładowych faktur VAT).
Pod ww numerem NIP w systemie ewidencji VAT-UE zarejestrowany jest Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie a nie Gmina Miejska Kraków Zarząd Budynków Komunalnych (Wnioskodawca dołączył kserokopie potwierdzenia numeru VAT).
Również w ewidencji GUS wpisany jest wyłącznie Zarząd Budynków Komunalnych (a nie Gmina Miejska Kraków) z działalnością polegającą na zarządzaniu nieruchomościami (Wnioskodawca dołączył kserokopie wpisu).
Zobowiązania wykazane w fakturach regulowane były przez Wnioskodawcę w terminach i kwotach wymienionych w fakturach.
W związku z zapisami umowy najmu za okres od daty jej zawarcia do 2013 r. Wnioskodawca nie deklarował podatku od nieruchomości do Prezydenta Miasta Krakowa uznając, że podatnikiem tego podatku jest ZBK, a kwota podatku zawarta jest w czynszu co regulowane jest z kolei ustawą o podatku VAT i ustawą o rachunkowości.
W dniu 29 kwietnia 2014 r. Prezydent Miasta Krakowa wezwał Wnioskodawcę do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości za lata 2009-2013 z tytułu najmu lokali użytkowych (Wnioskodawca dołączył kserokopię wezwania).
W dniu 27 stycznia 2014 r. Wnioskodawca złożył również deklarację na podatek od nieruchomości na 2014 r. po uprzednim uzyskaniu informacji telefonicznych od pracowników ZBK w Krakowie, iż taki obowiązek istnieje.
Pouczony w piśmie Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 29 kwietnia 2014 r. o grożących sankcjach, Wnioskodawca złożył deklarację na podatek od nieruchomości za lata 2009-2013 oraz wpłacił w dniu 12 maja 2014 r. kwotę 5.669,00 zł (Wnioskodawca dołączył kserokopię dowodu wpłaty).
Celem Wnioskodawcy nie było uchylanie się od płatności podatku (zobowiązanie to stanowiłoby około 1300,00 zł rocznie przy kosztach działalności około 3.558,30 zł) lecz przekonanie, że nie jest On podatnikiem podatku od nieruchomości.
W związku z powyższym Wnioskodawca zwrócił się o wykładnię przepisów art. 3 ust. 5 oraz art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) poprzez odpowiedź na pytanie, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego jest On podatnikiem podatku od nieruchomości.
Wnioskodawca przedstawił również własne stanowisko w przedstawionej sprawie, powołując się na treść art. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym podatnikiem podatku od nieruchomości są m.in. jednostki organizacyjne będące posiadaczami nieruchomości stanowiących własność m.in. jednostki samorządu terytorialnego jeżeli posiadanie wynika z umowy zawartej z właścicielem lub z innego tytułu prawnego.
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli nieruchomość stanowi własność Gminy to obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości ciąży m.in. na jednostce organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej która objęła w posiadanie tę nieruchomość na podstawie umowy zawartej bezpośrednio z właścicielem albo nią włada (zarządca) na podstawie ustanowionego zarządu przez właściciela.
Z powołanych wyżej postanowień Statutu ZBK w Krakowie zdaniem Wnioskodawcy jasno wynika, iż przedmiotem działania ZBK jest zwykły zarząd budynkami stanowiącymi własność m.in. Gminy Miejskiej Kraków, a zadania swoje ZBK realizuje m.in. poprzez organizowanie i obsługę wynajmu lokali użytkowych pozostających w zarządzie ZBK.
Wnioskodawca twierdzi, że nie zawarł umowy najmu z właścicielem nieruchomości jak również nie posiada innego tytułu prawnego o czym stanowi art. 3 ust. 1 pkt 4a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Wnioskodawca powołuje się na wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2008 r., gdzie stwierdzono, że przykładem „innego tytułu prawnego” o którym mowa w art. 3 ustawy jest przekazanie nieruchomości w zarząd jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Podatnikiem podatku od nieruchomości będzie w takim przypadku podmiot na rzecz którego przedstawiciel Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego ustanowił zarząd nieruchomością. Sytuacja taka nie zmieni się także, gdy zarządca odda nieruchomość posiadaczowi zależnemu na podstawie umowy najmu czy też dzierżawy (wyrok WSA w Krakowie z 2010-12-14 I SA/Kr 1624/10).
W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy podatnikiem podatku od nieruchomości od wynajmowanych lokali jest Zarząd Budynków Komunalnych w Krakowie.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz. U. z 2010 Nr 95, poz. 613 z późn. zm. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.).
Podstawę opodatkowania dla gruntów stanowi ich powierzchnia natomiast dla budynków lub ich części - ich powierzchnia użytkowa (art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2 u.p.o.l.).
Zgodnie z art. 3 ust. 1 u.p.o.l. podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:
1) właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych (z zastrzeżeniem niemającym znaczenia w niniejszej sprawie)
2) posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych;
3) użytkownikami wieczystymi gruntów;
4) posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,
b) jest bez tytułu prawnego (z zastrzeżeniem niemającym znaczenia w niniejszej sprawie).
Z opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz z jej oceny prawnej wynika, że właścicielem nieruchomości, o których mowa we wniosku jest jednostka samorządu terytorialnego, czyli Gmina Miejska Kraków.
Umowa najmu została zawarta również z Gminą Miejską Kraków, reprezentowaną przez Zastępcę Dyrektora Zarządu Budynków Komunalnych. Taki stan faktyczny powoduje, że zaistniały wszelkie przesłanki z art. 3 ust. 1 pkt 4 lit „a” u.p.o.l., zatem zasadne jest stwierdzenie, iż podatnikiem w opisanej sytuacji jest Wnioskodawca.
W przedmiotowej sprawie, organ podatkowy nie ma wątpliwości, że wykładania gramatyczna art. 3 ust. 1 pkt 4 lit „a” u.p.o.l., daje jednoznaczny rezultat w postaci obowiązku uiszczania podatku od nieruchomości przez Wnioskodawcę. W szczególności nie ma potrzeby powoływać się na względy systemowe czy celowościowe.
Organ podatkowy pragnie podkreślić, iż z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika jasno, że umowa najmu została zawarta z Gminą Miejską Kraków, w związku z tym nieprawidłowe jest stwierdzenie Wnioskodawcy, że „Spółka nasza nie zawarła umowy najmu z właścicielem nieruchomości (…)”.
Powołany przez Wnioskodawcę wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2008 r. II FSK 826/07 jak i wyrok WSA w Krakowie z dnia 14 grudnia 2010 r. I SA/Kr 1624/10 (źródło – SIP LEX) dotyczą instytucji trwałego zarządu. Tymczasem ze stanu faktycznego w niniejszej sprawie jednoznacznie wynika, iż Zarząd Budynków Komunalnych sprawuje tzw. „zwykły” zarząd. Zlecenie innej osobie lub instytucji dokonywanie określonych czynności składających się na zwykły zarząd nieruchomością nie może być uznane za okoliczności wypełniające przesłanki z art. 3 ust. 1 pkt 4 u.p.o.l.
Warto również wskazać, iż przepisy prawa podatkowego w tym przepisy statuujące osobę podatnika, mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Z tego wynika między innymi, iż nie można dowolnie zmieniać osoby podatnika, a wszelkie umowne zapisy w tej kwestii nie mają dla organu podatkowego wiążącego charakteru.
Podsumowując należy uznać, że z opisanego stanu faktycznego ewidentnie wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę najmu z właścicielem, czyli Gminą Miejską Kraków, w związku z tym na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 4 lit. a u.p.o.l. stał się podatnikiem podatku od nieruchomości z wszelkimi tego konsekwencjami dotyczącymi między innym składania deklaracji na podatek i jego opłacania.
Z tego względu organ podatkowy uznaje, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać za nieprawidłowe.
Na indywidualną interpretację podatkową zgodnie z art. 14c § 3 Ordynacji podatkowej przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, złożona za pośrednictwem Prezydenta Miasta Krakowa, adres: Wydział Podatków i Opłat Urzędu Miasta Krakowa, Al. Powstania Warszawskiego 10, 31-549 Kraków, wniesiona po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawaw terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dnia od dnia wniesienia tego wezwania.