NOTATKA ZE SPOTKANIA
Dnia 18.09.2014 r. w Wydziale Architektury i Urbanistyki UMK odbyło się kolejne z cyklu spotkań z Urzędem Miasta Krakowa: „Warsztaty dla Inwestora”.
Wydział Architektury i Urbanistyki reprezentowany był przez następujące osoby:
Pan Adam Bik-Multanowski, Zastępca Dyrektora Wydziału,
Pan Tomasz Pelc, Zastępca Dyrektora Wydziału,
Pani Dorota Zaucha-Rybka, Kierownik Referatu,
Pani Jolanta Korbel, Kierownik Referatu,
Pan Tomasz Iwasyk, Inspektor.
W spotkaniu udział wzięli zaproszeni pracownicy Wydziału Geodezji UMK:
Pani Maria Kolińska, Dyrektor Wydziału,
Pani Dorota Michalik, Zastępca Dyrektora Wydziału,
Pan Paweł Szaro, Kierownik Referatu,
Pani Beata Słomka-Szczygieł, Przewodnicząca Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej
Uczestnikiem warsztatów byli również przedstawiciele:
Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie: Pani Elżbieta Gabryś, Dyrektor Wydziału oraz Pani Ewa Oleś, Kierownik Oddziału;
Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego: Pani Małgorzata Boryczko, Dyrektor Centrum Obsługi Inwestora: Pani Jolanta Mrożek oraz Pani Agnieszka Winiarczyk.
Wśród zaproszonych gości obecni byli – według listy obecności:
Pan Tomasz Trzaskali, Grupa 68 Architekci;
Pan Paweł Dusza, PAD Projektowanie Architektoniczne;
Pan Waldemar Witkowski, Pracownia Architektoniczna Archeko W. Witkowski;
Pani Lucyna Batkiewicz, Spółdzielnia Mieszkaniowa „Śnieżka”;
Pani B. Czyżowska, Biuro Nieruchomości;
Pan Krzysztof Lidwin, Archigraph;
Pani Eliza Lusińska, IMB Asymeria;
Pan Maciej Bartos, MB Studio;
Pan Tomasz Gaber;
P. K. Adamczyk, Dom-Bud;
P. J. Piekło, Arch. Studio;
P. A. Frysztak, Politechnika Krakowska WA;
Pan Roman Wilkosz;
Pan Witold Sztorc;
Pani Bożena Nieroda;
Pan Ryszard Chwist;
Pani Dorota Verey, Archikado;
Pani Dorota Filipczyk, Architraw;
Pani Marta Bruzda, Linia Architekci;
Pani Beata Kacza, EKO-BPH;
Pan Borysław Czarakcziew, MOIA;
Pan Piotr Chuchacz, MPOIA;
Pan Piotr Lach, Lochart;
Pan Michał Korolczuk
Pan Robert Techmański
Na wstępie Zastępca Dyrektora Wydziału Architektury – Pan Adam Bik-Multanowski przywitał wszystkich uczestników kolejnego spotkania z cyklu „Warsztaty dla inwestora”. Wskazał, iż tematem spotkania jest „Wpływ zmian w prawie geodezyjnym w procesie inwestycyjnym”, stąd gośćmi spotkania są przedstawiciele Wydziału Geodezji. Przywitano przedstawicieli organów i jednostek miejskich, a mianowicie Panią Małgorzatę Boryczko, Panią Elżbietę Gabryś, a także Panią Jolantę Mrożek oraz przedstawicieli Izby Architektów, SARP oraz Izby Inżynierów Budownictwa.
Pani Maria Kolińska Dyrektor Wydziału Geodezji przywitała wszystkich uczestników, przedstawiła swoich współpracowników: Panią Dorotę Michalik Zastępcę Dyrektora, zajmującą się powiatowym zasobem geodezyjno-kartograficznym; Pana Pawła Szaro Kierownika Referatu ds. systemów informacji przestrzennej, m.in. współtwórcę portalu Obserwatorium; Panią Beatę Słomkę-Szczygieł Przewodniczącą Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej.
Pani Maria Kolińska poinformowała, iż zmiany, które nastąpiły 12 lipca bieżącego roku wprowadzone nowym prawem geodezyjnym i kartograficznym zostały wymuszone przez Trybunał Konstytucyjny i dotyczyły w większości opłat pobieranych za materiały udostępniane z zasobu geodezyjno-kartograficznego. Przy okazji powyższej zmiany w prawie geodezyjnym zostały wprowadzone kolejne zmiany, które zmieniają sposób prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjno-kartograficznego oraz jego udostępniania, sposób prowadzenia narad koordynacyjnych – czyli zespołu uzgodnień dokumentacji projektowej. Jest bardzo wiele nieścisłości, a wszystkie pytania są zgłaszane do Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, mimo to Główny Geodeta Kraju przewiduje kolejne modyfikacje prawa.
Pani Dorota Michalik przestawiła prezentację, dotyczącą zmian w przepisach geodezyjnych. Ustawa z 5 czerwca 2014r. o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, wprowadziła zasadnicze zmiany w Ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne. Powodem tych zmian były przede wszystkim sprawy związane z opłatami oraz kwestie posiadania i nadawania uprawnień zawodowych dla jednostek wykonawstwa geodezyjnego. Wskazano, że wraz ze zmianami w Ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne pojawiły się trzy Rozporządzenia w sprawie: udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru dokumentu obliczenia opłaty; formularzy dotyczących zgłaszania prac geodezyjnych i prac kartograficznych, zawiadomienia o wykonaniu tych prac oraz przekazywania ich wyników do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego; sposobu i trybu uwierzytelnienia przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej dokumentów na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub czynności cywilnoprawnych.
Pani Dorota Michalik poinformowała, że przedstawiona prezentacja ma na celu przedstawienie różnic w prawie przed i po jego zmianach. Istotne zmiany dotyczyły wysokości związanych z opłatami, z udostępnieniem materiałów z zasobu oraz czynnościami związanymi jakie realizuje Starostwo w zakresie służby geodezyjnej i kartograficznej, które były uregulowane w Rozporządzeniu w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Obecnie weszły zmiany dotyczące opłat, uregulowane są one w załączniku nr 1 w Ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne oraz w Rozporządzeniu w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru dokumentu obliczenia opłaty. Rozporządzenia te formalizują część dotyczącą wzoru druków, wniosków; w tej części ustawodawca uregulował część dotyczącą opłat. Kolejnym Rozporządzeniem, które utraciło moc to Rozporządzenie w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej, wszystkie uregulowania znalazły się w Ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne, brak jest do tej Ustawy przepisów wykonawczych, częściowo znalazły się uregulowania odnośnie sposobu prowadzenia tego uzbrojenia w Rozporządzeniu w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu. Uregulowania dotyczące zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych, ewidencjonowania systemów i przechowywania kopii zabezpieczających bazy danych, a także ogólnych warunków umów o udostępnianie tych baz znalazły się również w Ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne, a także w Rozporządzeniu w sprawie formularzy dotyczących zgłaszania prac geodezyjnych i prac kartograficznych, a także w sprawie uwierzytelniania materiałów.
Pani Dyrektor omówiła wybrane artykuły z Ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne. Wskazano, że podstawowym zadaniem Służby Geodezyjnej i Kartograficznej jest prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w tym jego tworzenie, ewidencjowanie i utrzymywanie oraz aktualizacja i udostępnianie danych. Te dane gromadzone udostępniane są na różnym szczeblu, może to być zasób państwowy, w tym zasób centralny, wojewódzki i powiatowy. Wydział Geodezji stanowi zasób powiatowy i posiada dokumentację najbardziej szczegółową. Zasób ten prowadzi Starosta przy pomocy Geodety Powiatowego. W Ustawie określono zadania Starosty, zostały one uszczegółowione w art. 7d, do jego zadań należy prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W art. 11 Ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne zostały uregulowane kwestie dotyczące wykonywania prac geodezyjnych i kartograficznych. Kolejne istotne zmiany dotyczą zgłaszania prac geodezyjnych i kartograficznych, które są określone w art. 12 ust 1. Istotne zmiany dotyczą zgłaszania prac związanych z tyczeniem budynków lub sieci uzbrojenia ternu, natomiast pozostałe prace, które skutkują jakimkolwiek zmianom w bazach danych podlegają obowiązkowi zgłaszania przez Geodetę, a materiały powstałe w wyniku tych prac należy przekazać do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. Kolejna zmiana określona w art. 27 dotyczy sieci uzbrojenia terenu. W artykule tym pojawił się zapis dotyczący geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu – GESUT, która zawiera informacje o projektowanych, znajdujących się w trakcie budowy oraz istniejących sieciach uzbrojenia terenu, ich usytuowaniu, przeznaczeniu oraz podstawowych parametrach technicznych, a także o podmiotach, które władają tymi sieciami. Na terenie Miasta Krakowa połowa zakresu w rozumieniu powyższych przepisów jest prowadzona, brak jest informacji dotyczących sieci w trakcie budowy. Kolejna zmiana określona w art. 28, wskazuje, iż Starosta ma obowiązek założyć powiatową bazę GESUT, powinna ona być uzgodniona z branżami, zweryfikowana przez nie, musi zawierać informacje przedmiotowe i podmiotowe. Starosta ma też obowiązek podania do informacji publicznej, że taka baza obowiązuje. Na dzień dzisiejszy przepis ten nie jest wdrożony, ponieważ trwa zmiana systemu, jeżeli dane zostaną zawarte w nowym systemie takie czynności zostaną podjęte.
Brak jest w przepisach informacji dotyczącej zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej, w art. 28b wskazano jednak na narady koordynacyjne, na których uzgadnia się sytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu. W przepisie tym wskazano, że nie podlegają uzgodnieniu przyłącza oraz sieci uzbrojenia terenu sytuowane wyłącznie w granicach działki budowlanej. Propozycję usytuowania projektowanych sieci zamieszcza się na planie sytuacyjnym lub na kopii aktualnej mapy zasadniczej, przez którą należy rozumieć (mając na względzie przepisy prawa budowlanego, rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego oraz w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie) kopię mapy do celów projektowych. W przepisach wskazano mapę zasadniczą, która może być nieaktualna w stosunku do danych zawartych w mapie do celów projektowych. Uznano jednak, że projekt złożony na kopi mapy zasadniczej nie będzie odrzucany. Przyłącza oraz sieci uzbrojenia terenu, które w całości zlokalizowane są w granicach działki budowlanej nie wymagają uzgodnienia, tj. nie uzgadnia się sieci infrastruktury technicznej będących zagospodarowaniem działki budowlanej związanym z budową obiektu kubaturowego (stanowiących infrastrukturę niezbędną dla funkcjonowania tego obiektu) np.: instalacje wodociągowe od studni, wewnętrzna instalacja od zbiornika bezodpływowego, instalacje gazowe, instalacje elektryczne. Jednak w art. 28 ust. 4 wskazano, iż przedmiotem narady może być sytuowanie przyłączy. Uzgadnianie przyłączy będzie zależało przede wszystkim od branż. W sytuacjach, w których branża jako posiadacz przyłącza, prowadząca jego nadzór i eksploatację uważać będzie, że ten przyłącz powinien być uzgodniony na naradzie koordynacyjnej, zapis taki zostanie umieszczony w wydawanych warunkach technicznych lub innej stosownej dokumentacji. Pani Dorota Michalik podkreśliła, że opina została zastąpiona protokołem, który utrwala rezultaty narady i jest wydawany w formie odpisu.
Ponownie przywołano art. 12, w którym wskazano iż Geodeta zgłasza prace geodezyjne w zakresie wytyczenia budynku lub sieci uzbrojenia terenu. Skutkiem takiego zgłoszenia jest aktualizacja bazy danych dotycząca ewidencji gruntów i budynków, status budynku, zmiana użytku gruntowego – faktyczne wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
W Rozporządzeniu zmieniającym Rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów i budynków określono statusy budynków: wybudowany, w trakcie budowy, budynek został objęty nakazem rozbiórki oraz projektowany budynek. Z kolei w art. 23 PGiK wskazano obowiązek przekazywania Staroście przez organy architektoniczno-budowlane czy nadzoru budowlanego odpisu decyzji administracyjnych wraz z załącznikami w sprawie o: pozwoleniu na budowę budynku, pozwoleniu na użytkowanie budynku, drogi, linii kolejowej; odpisu zgłoszeń budowy budynku, zawiadomień o zakończeniu budowy budynku oraz rozbiórki budynku; odpisu zgłoszeń dotyczących zmian sposobu użytkowania budynku lub jego części. Na podstawie tych dokumentów będą wprowadzane zmiany w operacie ewidencji gruntów i budynków. W obecnie obowiązujących przepisach wszystkie dane, które są wprowadzane do operatu ewidencji gruntów dokonywane są albo na podstawie czynności materialno-technicznych albo na podstawie decyzji administracyjnych lub innych dokumentów. W przypadku operatu geodezyjnego zmiany następowały w drodze czynności materialno-technicznych bez wniosku właściciela. Obecnie ustawodawca nie przewiduje wprowadzenia zmian w trybie czynności materialno-technicznych, oznacza to, że wprowadzenie zmian może trwać zdecydowanie dłużej. Bardzo ważne, aby do wniosku składanego przez Geodetę dołączany był wniosek zainteresowanej strony, nie wymaga to wówczas przeprowadzenia postępowania, a zmiany są szybciej nanoszone.
Omówiono Rozporządzenie w sprawie udostępniania materiałów z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, wydawania licencji oraz wzoru dokumentu obliczenia opłaty. Obecnie wymagane jest złożenie wniosku o udostępnienie danych na sformalizowanym wzorze wniosku. Formularze dotyczące powiatowego zbioru oznaczone są literą „P”. Omówiono wzory licencji, które również są wskazane w Rozporządzeniu. Przedstawiono wzory dokumentów obliczania opłaty. Obecnie nie są wystawiane rachunki. Wskazano również na Rozporządzenie w sprawie formularzy dotyczących zgłaszania prac geodezyjnych i prac kartograficznych, zawiadomienia o wykonaniu tych prac oraz przekazywania ich wyników do Państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz Rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu uwierzytelnienia przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej dokumentów na potrzeby postępowań administracyjnych, sądowych lub czynności cywilnoprawnych.
W dalszej części prezentacji wskazano, iż opłaty pobierane są za: korzystanie z usług teleinformatycznych; sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków; uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez jednostkę wykonawstwa geodezyjnego; wysłanie materiałów pod wskazany adres; udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym do wglądu zbiorów aktów notarialnych, orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych; uzgadnianie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu. Zaś nieodpłatnie wykonywane są: zbiory danych państwowego rejestru granic i państwowego rejestru nazw geograficznych; zbiory danych w celu edukacyjnym, prowadzenia badań naukowych i rozwojowych; do realizacji ustawowych zadań w zakresie ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego Państwa; jednostkom wykonawstwa geodezyjnego w celu realizacji zadań organów administracji geodezyjnej i kartograficznej lub Głównego Geodety Kraju i zapisy które wynikają z ustawy o informatyzacji przestrzennej, ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej (usługi danych przestrzennych: przeglądanie, wyszukiwanie). Poinformowano, że opłaty nie są pobierane za udostępnienie informacji w formie usług wyszukiwania i przeglądania (dostępna na Obserwatorium MSIP oraz Portalu Urzędu Marszałkowskiego MIIP), ustawodawca nie zwolnił jednak z opłat za uwierzytelnianie materiałów. Przedstawiono wzór obliczania opłat. Zaprezentowano również przykłady ustalania wysokości opłat. Pani Dyrektor zwróciła uwagę na przemyślane składanie wniosków, ze względu na koszty. W przypadku sporu, co do zakresu udostępnianych materiałów lub wysokości należnej opłaty, właściwy organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wydaje decyzję administracyjną, od której przysługuje prawo wniesienia odwołania, jednak należy uiścić opłatę w celu wydania dokumentów, w przypadku uchylenia decyzji opłata zostaje zwrócona wraz z zrewaloryzowanymi odsetkami. Wszelkie druki i informacje dostępne są na stornie internetowej http://bip.krakow.pl.
Pani Maria Kolińska poinformowała o nowelizacji ustawy z dnia 3 lutego 1995 r.
o ochronie gruntów rolnych i leśnych, która nastąpiła z ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Zmianą tą został wprowadzony art. 10a, który nałożył obowiązek uzyskania, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zezwoleniu na wyłączenie gruntu rolnego z produkcji rolnej na terenie miast (zezwolenie takie łączy się z uiszczaniem ustalonych decyzją należności i opłat rocznych - będących dochodem budżetu Województwa). Wskazano wymagane dokumenty, tj. wniosek o wydanie zezwolenia na wyłącznie gruntów rolnych, w którym należy określić przeznaczenia gruntów objętych wnioskiem (określone w planie lub decyzji WZ); określić powierzchnię gruntu objętego wnioskiem z wykazaniem powierzchni poszczególnych użytków; w przypadku objęcia wnioskiem części działki - graficzne określenie zakresu wniosku zaznaczone na projekcie zagospodarowania działki lub kopii mapy ewidencyjnej; należy dołączyć dokument potwierdzający prawo wnioskodawcy do nieruchomości oraz oświadczenie wnioskodawcy o aktualnej wolnorynkowej cenie gruntu objętego wnioskiem; planowany termin rozpoczęcia inwestycji, ewentualnie pełnomocnictwo. W odpowiedzi na wniosek wydawane jest zezwolenie, natomiast opłaty z tym związane liczone są od momentu rozpoczęcia robót, wtedy następuje faktyczne wyłączenie gruntu.
Pan Dyrektor zwrócił się do uczestników z prośbą o ewentualne zadawanie pytań.
Uczestnik spotkania zwrócił uwagę na Rozporządzenie, w którym wskazano, że przyłącza nie muszą być uzgadniane, natomiast dysponenci mediów decydują, że mimo wszystko należy je uzgadniać, jest to kosztowne. Zwrócił uwagę, iż zmiana opłat związana jest ze zwiększeniem bazy danych, zapytał jaki jest przewidziany okres czasowy i kiedy bazy danych zostaną synchronizowane.
Pani Dorota Michalik odpowiedziała, że baza danych i ich synchronizacja z branżami jest niekompletna, na dzień dzisiejszy właścicielem systemu który ma ujednolicić te dane jest firma będąca w upadłości, którą reprezentuje syndyk. Jest planowany zakup nowego systemu. W kwestii synchronizacji i jednolitości systemów wskazać należy, że Wydział Geodezji nie ma wpływu na branże. Ze względu na konieczność uzgadniania przyłączy zorganizowano spotkanie z poszczególnymi branżami celem poznania ich stanowiska w tej sprawie. Jeżeli zaś chodzi o cennik jest on obligatoryjny i wynika wprost z Ustawy.
Uczestnik spotkania zapytał co należy rozumieć pod pojęciem „aktualna mapa”, czy mapa może być ważna 3 lata, jeżeli w terenie nic się nie zmieniło, to projektant swoim podpisem potwierdza ze nie było żadnych zmian?
Pani Dorota Zaucha-Rybka potwierdziła, że za aktualność mapy w całości odpowiada Projektant. To Projektant, po uzyskaniu mapy od Geodety, powinien zweryfikować czy coś się zmieniło w zakresie aktualności mapy i na niej zaprojektować. Pani Kierownik dodała, że jeżeli dojdzie do podziału nieruchomości, które nie stanowią przedmiotu wniosku o pozwolenie na budowę, można przedłożyć ewentualny wykaz tych podziałów jeżeli ma to związek z prawidłowością ustalenia kręgu stron postępowania. Jeżeli zaś w trakcie prowadzonego postępowania działki będące przedmiotem wniosku o pozwolenie na budowę uległy podziałowi, wówczas projektant odpowiada za przygotowanie mapy uwzględniającej te podziały.
Pani Dorota Michalik dodała, iż ustawodawca miał ma myśli mapę, powstałą z bazy danych i opracowana w określony sposób przez organ, który wydaje tę mapę, czyli Wydział Geodezji. Po zmianie przepisów obecnie właścicielem mapy do celów projektowych jest zamawiający, w zasobach Urzędu znajdują się tylko ich kopie.
Uczestniczka zapytała czy ta komplikacja przepisów wynika z dyrektyw unijnych, czy nastąpią dalsze zmiany w przepisach.
Pani Dorota Michalik wskazała, że zmiany podyktowane są Ustawą o infrastrukturze informacji przestrzennej, która wymusiła szereg zmian w Ustawie prawo geodezyjne i kartograficzne. Zmiany wymuszone są przepisami i dyrektywami unijnymi. Z pewnością pojawią się kolejne zmiany.
Pani Maria Kolińska poinformowała, że od 10 lat w Krakowie wdrażana jest dyrektywa INSPIRE. Wdrożenie tej dyrektywy miało na celu m.in. wzbogacenie baz danych zasobu geodezyjno-kartograficznego i ich dostępność za pośrednictwem usług danych przestrzennych. Krakowskie zasoby zawierają bardzo dużo danych, mają być jeszcze wprowadzane dodatkowe elementy, choćby projektowane uzbrojenie terenu. Warto zwrócić uwagę na to, iż utrzymanie tego zasobu jest bardzo kosztowne.
Uczestnik zwrócił ponownie uwagę na aktualność mapy i odpowiedzialności Projektanta. Są elementy wrysowywane na mapę do celów projektowych, które są wymagane przy składaniu wniosku o pozwolenie na budowę, np. ustalenia planu bądź pewne elementy wynikające z decyzji WZ. Wydział Architektury żąda aby elementy te, naniesione na mapę, były potwierdzone przez osobę sporządzającą mapę.
Pani Dorota Michalik wskazała, że na narady koordynacyjne składana jest mapa zasadnicza, która znajduje się w zasobie. W zakresie działań Starosty brak jest informacji na temat nanoszenia dodatkowych elementów np. linii zabudowy. Projektant może zażyczyć sobie naniesienia pewnych elementów przez Geodetę, które nie są treścią zasobu.
Pan Tomasz Pelc poinformował, że elementy wynikające z ustaleń planu bądź decyzji WZ mają być potwierdzone przez Geodetę, jest to wskazane w Rozporządzeniu. Pan Dyrektor dodał, iż wykonanie projektu nie gwarantuje uzyskania decyzji pozytywnej, Wnioskodawca może również wystąpić z projektem zamiennym, lub może zrezygnować z realizacji danej inwestycji, takie dane nie trafiają do zasobu. Jest to wymóg dotyczący dokumentacji przedkładanej w formie projektu budowlanego.
Pani Dorota Zaucha-Rybka dodała, iż organ uznawał wrysowywanie przez Projektantów pewnych elementów jednak orzecznictwo wskazuje, że to Geodeta jako autor mapy i osoba do tego uprawniona może je nanosić. Zatem jeżeli Geodeta potwierdzi zgodność naniesienia np. linii zabudowy przez Projektanta jest to prawidłowe i wystarczające na potrzeby postępowania administracyjnego.
Uczestnik zapytał o uzgadnianie przyłączy, jeżeli zostaną wydane warunki techniczne na przyłącz, w których będzie wskazana konieczność uzgodnienia w zespole koordynacyjnym to urząd będzie tego wymagał?
Pani Dorota Zaucha-Rybka poinformowała, że Urząd nie ma podstawy tego wymagać. Dysponenci mediów mają takie uprawnienia, to te jednostki powinny decydować czy będzie wymagane uzgodnienie.
Kolejne pytanie dotyczyło wymogu zawiadomienia wnioskodawcy o naradzie koordynacyjnej, w jaki sposób będzie to realizowane?
W odpowiedzi Przewodnicząca Zespołu Uzgodnień Dokumentacji Projektowej, poinformowała, że Zainteresowany w momencie składania wniosku jest informowany
o terminie narady konsultacyjnej. W przypadku wniosków składanych za pośrednictwem poczty, zawiadomienie o terminie narady wysyłane jest pocztą wraz z informacją o konieczności uiszczenia opłaty. Forma uzgodnienia to odpis protokołu, na mapach potwierdzony pieczątką z datą i podpisem, wskazującym iż dokumentacja była przedmiotem narady koordynacyjnej. Wnioskodawcą może być Projektant.
Czy na naradach koordynacyjnych będą omawianie instalacje sieci zlokalizowane na działce inwestora?
Pani Beata Słomka-Szczygieł poinformowała, że nie podlegają uzgodnieniu sieci, które w całości znajdują się w granicach działki budowlanej, instalacje takie nie będą podlegały uzgodnieniu na naradzie koordynacyjnej. Jeżeli natomiast wpłynie taki wniosek, dotyczący uzgodnienia instalacji wewnętrznych, zostanie on rozpatrzony. Pani Dorota Michalik dodała, że wszelkie uzgodnienia znajdują się w bazie, co ma oczywiście wpływ na aktualność mapy.
Pan Dyrektor podziękował uczestnikom spotkania za poświęcony czas i udział w spotkaniu.