Dokument archiwalny
PI NAWIKUS – innowacyjna metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych
Gmina Miejska Kraków oraz Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej zrealizowały wspólnie projekt "PI NAWIKUS – innowacyjna metoda monitoringu kontraktowanych usług społecznych", którego głównym celem jest zwiększenie poziomu i wzrost efektywności kontraktowania usług społecznych oferowanych samorządowi terytorialnemu przez jednostki NGO w Małopolsce.
Projekt był realizowany w okresie od 5 listopada 2012 roku do 30 czerwca 2015 roku przez Fundację Gospodarki i Administracji Publicznej (Lider) i Gminę Miejską Kraków (Partner), która realizowała swoje zadania poprzez: Wydział Spraw Społecznych Miejski Ośrodek Wspierania Inicjatyw Społecznych , Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Miejski Dzienny Dom Pomocy Społecznej.
Cel główny projektu był realizowany poprzez badania, rozwój, testowanie i upowszechnianie narzędzi monitoringu jakości i efektów kontraktowania usług społecznych. Realizowane zadania pozwoliły wypracować metody umożliwiające kompleksowe monitorowanie efektywności ekonomicznej i społecznej oraz jakości zakontraktowanej usługi. Powyższa metoda została przygotowana na podstawie badań, a następnie została udoskonalona zgodnie z wnioskami wynikającymi z zaplanowanej w ramach projektu fazy testowania.
Na produkt finalny projektu składają się trzy elementy: narzędzie monitorowania kontraktowanych usług społecznych, program komputerowy wspomagający zbieranie wystandaryzowanych danych, program edukacyjny dotyczący przygotowania, realizacji i badania wartości kontraktowanych usług społecznych.
W okresie realizacji projektu zrealizowano następujące cele szczegółowe projektu:
- Wzrost wiedzy na temat istniejącego systemu kontraktowania usług społecznych dla osób starszych przez GMK i najlepszych praktyk krajowych i zagranicznych w tym zakresie w okresie 12.2012-2.2013;
- Poprawa zdolności do monitorowania jakości i efektywności usług społecznych poprzez opracowanie wstępnej wersji innowacyjnego narzędzia monitorowania kontraktowanych usług społecznych dla osób starszych i strategii jego wdrożenia w okresie 3.2013-6.2013;
- Zwiększenie adekwatności narzędzia monitorowania kontraktowanych usług społecznych dla osób starszych poprzez jego udoskonalenie w okresie 9.2013-11.2014;
- Zwiększenie wiedzy o narzędziach oceny jakości i efektywności kontraktowanych usług społecznych dla osób starszych u 80% przedstawicieli, małopolskich jednostek samorządu terytorialnego i NGO uczestniczących w spotkaniach informacyjnych i konferencjach w okresie 10.2014-5.2015;
- Zwiększenie możliwości oceny jakości i efektywności usług społecznych poprzez wprowadzenie narzędzia kontraktowania usług społecznych dla osób starszych do praktyki działania GMK w okresie 3.2015-5.2015.
Produkty Projektu
W ramach projektu opracowano 3 innowacyjne rozwiązania zmieniające formę kontraktowania usług społecznych:
- Narzędzie monitorowania kontraktowanych usług społecznych realizowanych przez NGO badające wielowymiarowo efektywność ekonomiczno-społeczną i jakość tych usług za pomocą metod jakościowych i ilościowych bazujących na miernikach. Elementy składowe: zasady stosowania, procedura realizacji, metody zbierania danych, zbiór wskaźników, procedury, wzór zarządzenia Prezydenta;
- Program komputerowy wspomagający zbieranie wystandaryzowanych danych dla analiz porównawczych w kontraktowaniu usług. Moduły:
- Aplikator Ofert – do prawidłowego przygotowania ujednoliconej oferty realizacji zadania publicznego zgodnej z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15.12.2010 r. poprzez instrukcje, opcje pomocy i listy błędów przy walidacji ofert wraz z przewodnikiem wypełniania oferty realizacji zadania publicznego (dodatkowo wersja papierowa).
- Moduł analityczny – do oceny wartości zakontraktowanych usług poprzez: analizę ofert i raportów, zapewnienie zgodności realizacji usług z założonymi poziomami ilościowymi i jakościowymi dla przyjętych standardów realizacji usług, dokonywanie studiów porównawczych, automatyczne przesyłanie informacji do NGO i jednostek samorządu terytorialnego w sytuacji przekroczenia dopuszczalnego poziomu odchyleń, pozwalając na podejmowanie działań korygujących.
- Program edukacyjny i system zarządzania dot. przygotowania, realizacji i badania wartości kontraktowanych usług społecznych wraz z podręcznikiem jego stosowania.
Realizację projektu zakończono w dniu 30 czerwca 2015 roku.
Dokumentacja oraz badania narzędzi i publikacje przygotowane w ramach projektu są dostępne na stronie projektu: http://fundacja.e-gap.pl/nawikus/.
Na stronie http://www.nawikus.krakow.pl/ znajduje się portal informacyjny wprowadzający do systemu Nawikus - narzędzia wykorzystywanego w Gminie Miejskiej Kraków obligatoryjnie od 1 stycznia 2016 roku przy przeprowadzaniu otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 roku o o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 239, 395).
System Nawikus został wprowadzony jako obowiązkowy zgodnie z Zarządzeniem 1924/2015 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 23.07.2015 r. w sprawie wprowadzenia w Urzędzie Miasta Krakowa systemu informatycznego NAWIKUS -Narzędzie Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych w skrócie NAWIKUS.
26 września 2016 r. Prezydent Miasta Krakowa podpisał zarządzenie nr 2474/2016 w sprawie wprowadzenia Regulaminu użytkowania systemu NAWIKUS - Narzędzia Analizy Wartości Kontraktowanych Usług Społecznych.
Wprowadzony regulamin określa szczegółowe warunki korzystania z systemu NAWIKUS i obowiązuje:
- wszystkich pracowników obsługujących konkursy ofert na realizację zadań publicznych w Gminie Miejskiej Kraków,
- organizacje pozarządowe oraz inne podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 239 z późn. zm.) biorące udział w otwartych konkursach ofert na realizację zadań publicznych w trybie powierzania lub wspierania zadania publicznego, ogłaszanych w Gminie Miejskiej Kraków.