Urząd Miasta Krakowa – Wydział ds. Turystyki organizuje co roku ponad 100 wizyt blogerów, dziennikarzy z ogólnoświatowych mediów, przedstawicieli środowisk opiniotwórczych oraz touroperatorów (reprezentujących biura podróży i organizacje tworzące produkty turystyczne) z całego świata.
Znaczna część tych przedsięwzięć jest realizowana przy współpracy z Polską Organizacją Turystyczną (POT) lub jej przedstawicielstwami zagranicznymi – ZOPOT. ZOPOT-y prowadzone są w krajach perspektywicznych dla rozwoju turystyki przyjazdowej do Polski. Obecnie POT posiada 16 takich ośrodków, m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Stanach Zjednoczonych. Ośrodki te znajdują się w krajach kluczowych dla rozwoju krakowskiej turystyki.
Najsilniej reprezentowaną grupę przyjmowanych w ramach wizyt studyjnych gości stanowią przedstawiciele szeroko rozumianych mediów. Są to dziennikarze i media workerzy związani z prasą i telewizją, ale tytuły, które reprezentują najczęściej posiadają także witrynę internetową, gdzie publikują na bieżąco swoje materiały.
Kraków chętnie odwiedzają też profesjonalni i hobbystycznie blogujący podróżnicy, którzy swoimi relacjami z różnych zakątków świata umiejętnie budują bazę wiernych odbiorców w mediach społecznościowych.
Efektem wizyt studyjnych przedstawicieli mediów jest ukazanie się materiałów o Krakowie w tak prestiżowych mediach jak m.in. telewizja BBC, TV France, Travel Channel, TVE Madryt, TV Kaskad z Ukrainy, MDR i Kick Film z Niemiec; miesięczniki Cosmopolitan, The Guardian, National Geographic, Suddeutche Zeitung, Tagesspiegel i wiele innych. Ważna jest także obecność Krakowa na portalach turystycznych oraz licznych blogach poświęconych tematyce podróżniczej, których treści trafiają do szerokiego grona odbiorców.