W związku z wynikami referendum z dnia 25 maja 2014 r., Zarządzeniem nr 1954/2014 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 11 lipca 2014 r. został powołany Zespół zadaniowy ds. realizacji wyników referendum w zakresie pytania obejmującego zagadnienia budowy metra w Krakowie.
Aby móc się ubiegać o dofinansowanie dla studium wykonalności lub koncepcji budowy metra ze środków unijnych, konieczne okazało się przygotowanie studium transportowego obejmującego swym zakresem cały obszar miasta i zakładającego różne warianty rozwoju sieci transportowej. W tym celu został ogłoszony przetarg nieograniczony na „Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra”.
Główne cele ww. opracowania to: dążenie do osiągnięcia zrównoważonego systemu transportu dla zapewnienia wysokiej jakości życia oraz uzyskanie wysokosprawnego systemu transportu dla wsparcia znaczącego rozwoju społeczno-gospodarczego. Z kolei celami szczegółowymi były: skrócenie czasu podróży, podniesienie komfortu podróżowania środkami transportu zbiorowego, zwiększenie udziału transportu zbiorowego w podróżach, rozwój niezmotoryzowanych form transportu oraz stosowanie zasad uspokojenia ruchu w wybranych newralgicznych obszarach, w tym w Starym Mieście.
W trakcie prac nad studium przeanalizowano kilkadziesiąt różnych wariantów rozwoju sieci transportowej Krakowa oraz uwzględniono różne prognozy demograficzne. Wykonano szereg analiz, w tym: ruchowe, ekonomiczne, finansowe, wrażliwości, instytucjonalne, prawne. Przygotowana została także analiza środowiskowa.
Studium rozwoju systemu transportu Miasta Krakowa, w tym budowy metra, dostępne poniżej: