Program: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020
Fundusz: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Wartość projektu: 57332848,3 PLN
Wartość dofinansowania: 28284529,74 PLN
Jednostka realizująca: Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie
Okres realizacji: 01.08.2014 – 30.06.2021
Opis
Głównym celem projektu jest ochrona i wykorzystanie dziedzictwa kulturowego zabytkowych obiektów zajezdni tramwajowej Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na rzecz rozwoju oferty kulturalno-edukacyjnej dla społeczeństwa, bazującej na tym dziedzictwie.
W wyniku realizacji projektu powstanie ponad 5800 m2 powierzchni użytkowej, która zostanie przeznaczona na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających. Ważnym zakresem inwestycji jest również adaptacja piwnic i przestrzeni podziemnej zaplecza zajezdni tramwaju elektrycznego w hali D. Ponadto mają zostać wyeksponowane niedostępne do dziś elementy elektrowni zakładowej, które produkowały energię elektryczną dla pierwszych krakowskich tramwajów elektrycznych. Konieczne jest również wykonanie prac konserwatorskich i budowlanych dla zakończenia procesu rewaloryzacji i adaptacji zabytkowej zabudowy.
W budynku dawnej wozowni - największej sali ekspozycyjnej budynku D, planowane jest urządzenie wystawy związanej z historią polskiej motoryzacji. Będzie to rozwinięcie prezentowanej już ekspozycji „Moto-kultura”.
W ramach realizacji projektu zostanie częściowo odtworzony oryginalny odcinek podtorza w części zachodniej hali. Na oryginalnej konstrukcji podtorza będzie znajdować się replika najstarszego krakowskiego tramwaju elektrycznego wąskotorowego. W jej wnętrzu będą odtwarzane filmy czy materiały archiwalne związane z rozwojem krakowskich linii tramwajowych. Eksponowane będą również inne obiekty, np. najstarszy krakowski tramwaj konny typ „letni” z 1882 roku. Stworzą one pierwszą część wystawy poświęconej rozwojowi miasta z punktu widzenia zmian w obszarze inżynierii miejskiej, urbanizacji i ich wpływu na poziom życia mieszkańców. Przeszklona zostanie również oryginalna część kanałów rewizyjnych.